^^VVAN HIER EN GUNDER
U WEET TOCH DAT
TONG TONG EENj
ERKENDE BOEKHAN
DEL IS EN DAT U ER
DUS ALLE MOGELIJKE
BOEKEN KUNT
BESTELLEN?!
OOK BOEKEN, WAAR
VAN U DE TITELS
HIER NIET LEEST,
WANT WIJ KUNNEN U
HELAAS MAAR EEN
KLEINE KEUZE GEVEN
VAN WAT ER OP
BOEKENGEBIED TE
KOOP IS
Vervolg van pag. 3
onszelf hiermee niet kunnen redden, de
wolven (van verstoting) zullen ons zeker
niet redden. En het einde van alles is nader
dan wij denken.
Zullen eerst de Twee Laatste Mensen op de
aarde moeten overblijven, wie de tranen
over de wangen stromen als de verblinden
van Hirosjima, die in de Laatste Nacht el
kaar zoeken en vinden, hatelijke kleur niet
meer kunnen zien en eikaars hatelijke her
komst zegenen, omdat ze daardoor in deze
Laatste Nacht eikaars handdruk voelen mo
gen, voordat wij begrijpen dat wij fout wa
ren?
Ga ik te ver? Wie ver "het spoor terug
zoekt", ontwaakt tot een notie van een
spoor ver vooruit. Ik stam door mijn Tjang
uit Kediri, waar onder de adem van de "bo-
horok" uit de Indische Oceaan (heb je
hem ooit horen razen 's nachts om je
huis?) de keizerrijken van Dhoho en Sin-
ghosari verrezen, en door mijn vader uit
Holland, waar onder de adem van de Noord
wester (heb je hem ooit horen razen
een klein volk zich handhaafde tegen de
Zee en drie overmachtige buurrijken. Door
mijn cultuur als Indo stam ik van de Ibe
rische veroveraars, die zich niet lieten af
schrikken door de adem der stormen om
Kaap Finisterre, het "Einde der Wereld",
maar op die adem op verovering uitgingen
en het eerste volk in de wereldgeschiede
nis werden dat de ganse aarde omspande.
Ik ben hier onmeetbaar trots op. En zou
ik dan met die trots (ondanks al mijn men
selijke gebreken) niet ver vooruit durven
zien, mij scharen aan de zijde van het vei
ligste (immers grootste) "gelijk" en het
geraas der stormen mijden? Zou ik de vij
anden schuwen, die mijn voorvaderen on
bevreesd tegemoet zijn getreden?
Ik kan niet. U kunt niet. DUS zal Tong
Tong voortgaan. T.R.
OMMEZWAAI?
"Vanwaar opeens die plotselinge omme
zwaai naar belangstelling voor Rood-China?
Ook gij, Brutus!" Rv.d. Broek
1. Zeer zeker is althans bij Tong Tong
geen plotselinge ommezwaai. Van het eer
ste jaar van ons bestaan hebben wij regel
matig belangstelling gehad voor Chinese
vertellingen uit Indië en sinds 1961 hebben
we in toenemende mate artikelen over Chi
nese cultuur gepubliceerd. In verhouding
meer dan welk ander blad in Nederland
ook.
2. We hebben ons wijselijk en uit zelf
behoud niet gewaagd aan andere artikelen
omdat in nauw contact met de lezerskring
wel duidelijk bleek dat van politiek en voor
al van het Rode China de majoriteit niets
wilde weten. Heel Europa sprak alleen de
nigrerend of afwijzend over China. Tong
Tong heeft zo zoetjes aan wel geleerd om
zijn mond te houden over wat "het publiek
niet lust".
3. Na de atoombom van China is echter
zo'n plotselinge ommekeer gekomen in de
hele Europese houding (journalistiek, eco
nomisch en politiek) t.a.v. China, dat we
nu minder gevaar lopen voor communist
of anti-Europeaan uitgemaakt te worden.
Het blijft nochtans een risico, want nog
steeds denken een massa mensen dat iets
onaangenaams niet bestaat als je er maar
niet aan denkt.
4. Over het algemeen is de houding van
vele lezers nog steeds "pro-Hollands" (in
de zin van mee praten met de veilige mas
sa), terwijl Tong Tong lezers heeft in In
donesië, Malaysia, Z. Amerika, de U.S.,
enz. enz. We kunnen onmogelijk beperkt
denken en oordelen zonder tëgen vele sche
nen te schoppen die ons even dierbaar zijn
als de Uwe. En als je dan vaak met een
houding te doen hebt die zegt: "Als A
daar de deur binnenkomt, ga ik hier de
deur uit!" wordt het vaak een heksentoer
om de observaties zo breed mogelijk te
houden. "Brutus" is een nette bijnaam voor
me. Anderen noemen me doodgewoon ver
raderlijk en glibberig.
5. Het lot van Tong Tong is niet in mijn,
maar in Uw handen. De positie van Tong
Tong is namelijk uitgesproken marginaal,
uitgesproken de positie van een kind dat
na de uitgesproken echtscheiding tussen
Pa en Ma (Nederland/Indonesië of Europa/
Azië) voortdurend gedwongen wordt om de
ene liefde te verzaken voor de andere. Dit
is de eeuw der echtscheidingen, tussen
ouderparen, tussen volkeren en tussen be
schavingen. "Que sera, sera", maar waar
om moeten de kinderen altijd boeten? Wie
veroordeelt, doodt! T.R.
Vincent Mahieu
Tjies, Code tji
Prijs: f. 5,90 0,40 porto f. 6,30
Vincent Mahieu
Tjoek, Code tjo
Prijs: f. 7,50 0,50 porto f. 8,—
Hein Buitenweg
Wat wij in ons hart sloten, Code ohs
Prijs: f. 17,50 f. 1porto f. 18,50
Hein Buitenweg
De laatste tempo doeloe, Code ltd
Prijs: f. 27,50 f. 1porto f. 28,50
Beide boeken tezamen: Code ohs ltd
Prijs: f. 37,50 f. 1,25 porto f. 38,75
Dood van een president, Code jfk
Prijs: f. 5,90 f. 0,60 porto f. 6,50
E. Breton de Nijs
Fotoboek Tempo Doeloe, Code ftd
Prijs: f. 29,50 f. 1,— porto f. 30,50
E. Breton de Nijs
Vergeelde Portretten, Code vgp
Prijs: f. 1,75 f. 0,25 porto f. 2,—
Sam Waagenaar
De moord op Mata Hari, Code mmh
Prijs: f. 9,50 f. 0,60 porto f. 10,50
Conny Sluysmans
Habis, Afscheid van Nieuw Guinea, Code hab
Prijs: f. 6,90 f. 0,40 porto f. 7,30
iohan Fabricius
Luie Stoel, Code 1st
Prijs: f. 5,90 f. 0,40 porto f. 6,30
Voor bestellingen boven de f. 10,— willen wij de
mogelijkheid openstellen in termijnen van f. 5,—
per maand te betalen.
Bijv.: stel, het totaalbedrag van Uw bestelling is
f. 12,50, dan betaalt U tegelijk met Uw bestelling
de eerste termijn van 5,eind mei de tweede
termijn van f. 5,— en het restant van f. 2,50 eind
juni.
Uw bestelling en de wijze waarop U wenst te be
talen kunt U op onderstaande bon invullen, die U
in een open enveloppe, beplakt met een postzegel
van 7 cent als drukwerk naar ons op kunt sturen.
Om administratieve redenen kunnen wij helaas pas
tot verzending van Uw bestelling overgaan na ont
vangst van het verschuldigde bedrag of de eerste
termijn van 5,als U in termijnen wenst te be
talen.
BESTELBON
Stuur mij uit jullie boekhandel
(code en aantallen)
Bestel voor mij:
titel:
schrijver:
Totaalbedrag: f
Kaam:
Adres:
Woonpl.:
Het bedrag ad fza| per
giro/postwissel worden overgemaakt/in ter
mijnen van f. 5,— (Giro TT: 6685).
(Handtekening)
Doorhalen wat niet van toepassing is.