^^VVAN HIER EN GUNDER U WEET TOCH DAT TONG TONG EENj ERKENDE BOEKHAN DEL IS EN DAT U ER DUS ALLE MOGELIJKE BOEKEN KUNT BESTELLEN?! OOK BOEKEN, WAAR VAN U DE TITELS HIER NIET LEEST, WANT WIJ KUNNEN U HELAAS MAAR EEN KLEINE KEUZE GEVEN VAN WAT ER OP BOEKENGEBIED TE KOOP IS Vervolg van pag. 3 onszelf hiermee niet kunnen redden, de wolven (van verstoting) zullen ons zeker niet redden. En het einde van alles is nader dan wij denken. Zullen eerst de Twee Laatste Mensen op de aarde moeten overblijven, wie de tranen over de wangen stromen als de verblinden van Hirosjima, die in de Laatste Nacht el kaar zoeken en vinden, hatelijke kleur niet meer kunnen zien en eikaars hatelijke her komst zegenen, omdat ze daardoor in deze Laatste Nacht eikaars handdruk voelen mo gen, voordat wij begrijpen dat wij fout wa ren? Ga ik te ver? Wie ver "het spoor terug zoekt", ontwaakt tot een notie van een spoor ver vooruit. Ik stam door mijn Tjang uit Kediri, waar onder de adem van de "bo- horok" uit de Indische Oceaan (heb je hem ooit horen razen 's nachts om je huis?) de keizerrijken van Dhoho en Sin- ghosari verrezen, en door mijn vader uit Holland, waar onder de adem van de Noord wester (heb je hem ooit horen razen een klein volk zich handhaafde tegen de Zee en drie overmachtige buurrijken. Door mijn cultuur als Indo stam ik van de Ibe rische veroveraars, die zich niet lieten af schrikken door de adem der stormen om Kaap Finisterre, het "Einde der Wereld", maar op die adem op verovering uitgingen en het eerste volk in de wereldgeschiede nis werden dat de ganse aarde omspande. Ik ben hier onmeetbaar trots op. En zou ik dan met die trots (ondanks al mijn men selijke gebreken) niet ver vooruit durven zien, mij scharen aan de zijde van het vei ligste (immers grootste) "gelijk" en het geraas der stormen mijden? Zou ik de vij anden schuwen, die mijn voorvaderen on bevreesd tegemoet zijn getreden? Ik kan niet. U kunt niet. DUS zal Tong Tong voortgaan. T.R. OMMEZWAAI? "Vanwaar opeens die plotselinge omme zwaai naar belangstelling voor Rood-China? Ook gij, Brutus!" Rv.d. Broek 1. Zeer zeker is althans bij Tong Tong geen plotselinge ommezwaai. Van het eer ste jaar van ons bestaan hebben wij regel matig belangstelling gehad voor Chinese vertellingen uit Indië en sinds 1961 hebben we in toenemende mate artikelen over Chi nese cultuur gepubliceerd. In verhouding meer dan welk ander blad in Nederland ook. 2. We hebben ons wijselijk en uit zelf behoud niet gewaagd aan andere artikelen omdat in nauw contact met de lezerskring wel duidelijk bleek dat van politiek en voor al van het Rode China de majoriteit niets wilde weten. Heel Europa sprak alleen de nigrerend of afwijzend over China. Tong Tong heeft zo zoetjes aan wel geleerd om zijn mond te houden over wat "het publiek niet lust". 3. Na de atoombom van China is echter zo'n plotselinge ommekeer gekomen in de hele Europese houding (journalistiek, eco nomisch en politiek) t.a.v. China, dat we nu minder gevaar lopen voor communist of anti-Europeaan uitgemaakt te worden. Het blijft nochtans een risico, want nog steeds denken een massa mensen dat iets onaangenaams niet bestaat als je er maar niet aan denkt. 4. Over het algemeen is de houding van vele lezers nog steeds "pro-Hollands" (in de zin van mee praten met de veilige mas sa), terwijl Tong Tong lezers heeft in In donesië, Malaysia, Z. Amerika, de U.S., enz. enz. We kunnen onmogelijk beperkt denken en oordelen zonder tëgen vele sche nen te schoppen die ons even dierbaar zijn als de Uwe. En als je dan vaak met een houding te doen hebt die zegt: "Als A daar de deur binnenkomt, ga ik hier de deur uit!" wordt het vaak een heksentoer om de observaties zo breed mogelijk te houden. "Brutus" is een nette bijnaam voor me. Anderen noemen me doodgewoon ver raderlijk en glibberig. 5. Het lot van Tong Tong is niet in mijn, maar in Uw handen. De positie van Tong Tong is namelijk uitgesproken marginaal, uitgesproken de positie van een kind dat na de uitgesproken echtscheiding tussen Pa en Ma (Nederland/Indonesië of Europa/ Azië) voortdurend gedwongen wordt om de ene liefde te verzaken voor de andere. Dit is de eeuw der echtscheidingen, tussen ouderparen, tussen volkeren en tussen be schavingen. "Que sera, sera", maar waar om moeten de kinderen altijd boeten? Wie veroordeelt, doodt! T.R. Vincent Mahieu Tjies, Code tji Prijs: f. 5,90 0,40 porto f. 6,30 Vincent Mahieu Tjoek, Code tjo Prijs: f. 7,50 0,50 porto f. 8,— Hein Buitenweg Wat wij in ons hart sloten, Code ohs Prijs: f. 17,50 f. 1porto f. 18,50 Hein Buitenweg De laatste tempo doeloe, Code ltd Prijs: f. 27,50 f. 1porto f. 28,50 Beide boeken tezamen: Code ohs ltd Prijs: f. 37,50 f. 1,25 porto f. 38,75 Dood van een president, Code jfk Prijs: f. 5,90 f. 0,60 porto f. 6,50 E. Breton de Nijs Fotoboek Tempo Doeloe, Code ftd Prijs: f. 29,50 f. 1,— porto f. 30,50 E. Breton de Nijs Vergeelde Portretten, Code vgp Prijs: f. 1,75 f. 0,25 porto f. 2,— Sam Waagenaar De moord op Mata Hari, Code mmh Prijs: f. 9,50 f. 0,60 porto f. 10,50 Conny Sluysmans Habis, Afscheid van Nieuw Guinea, Code hab Prijs: f. 6,90 f. 0,40 porto f. 7,30 iohan Fabricius Luie Stoel, Code 1st Prijs: f. 5,90 f. 0,40 porto f. 6,30 Voor bestellingen boven de f. 10,— willen wij de mogelijkheid openstellen in termijnen van f. 5,— per maand te betalen. Bijv.: stel, het totaalbedrag van Uw bestelling is f. 12,50, dan betaalt U tegelijk met Uw bestelling de eerste termijn van 5,eind mei de tweede termijn van f. 5,— en het restant van f. 2,50 eind juni. Uw bestelling en de wijze waarop U wenst te be talen kunt U op onderstaande bon invullen, die U in een open enveloppe, beplakt met een postzegel van 7 cent als drukwerk naar ons op kunt sturen. Om administratieve redenen kunnen wij helaas pas tot verzending van Uw bestelling overgaan na ont vangst van het verschuldigde bedrag of de eerste termijn van 5,als U in termijnen wenst te be talen. BESTELBON Stuur mij uit jullie boekhandel (code en aantallen) Bestel voor mij: titel: schrijver: Totaalbedrag: f Kaam: Adres: Woonpl.: Het bedrag ad fza| per giro/postwissel worden overgemaakt/in ter mijnen van f. 5,— (Giro TT: 6685). (Handtekening) Doorhalen wat niet van toepassing is.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4