JAVA-BODE Brieven van Tijd en Ruimte Over dromen van de Tropische Natuur 1 BUJLaJLaEïTIIVr DE BLUDE GEBEURTENIS. Ik las vandaag dit citaat van José Vascon- celos uit zijn boek "Indologie?'"De bescha ving werd geboren in de tropen en zal er weer toe terug keren"Ik dacht natuurlijk direct aan jou: het zal je recht uit het hart zijn ge grepen. Ik dacht ook: hebben wij die uit Indi'è komen, niet een hele "set" van levenswaarden die anders zijn dan in Europa? Natuurlijk is dit zo. Maar waar draait het nu om? Het lijkt net of onze waarden meer overeen komen met die van de pionier, de jager en Darwin's selectie als basis. Die van Europa zijn de waar den van de "civitas"de ommuurde stad, bin nen de wallen. Elk leven wordt gespaard voor de samenwerking die zonder dat, binnen de wallen, een hel mogelijk maken. Tropische wouden staan misschien veel dichter bij "the survival of the fittest" dan we zouden willen erkennen. De zwakke en zwakkeling heeft in onze ogen altijd de nasmaak van "si kalah- vaag verachtelijk. Maar in Europa wordt zijn leven ontzien, gespaard en beschermd. Wat is eigenlijk de zin van de overvolle krankzin nigengestichten, de neurose klinieken en le vensvatbare diabetici die trouwen en al maar meer onvolwaardigen, meer degeneratieve kin deren met inferieure genen maken en de leu- caemie-patienten, de bloederziekten en tal loze andere die in leven blijven. Dat is het nadeel van Europese beschaving die alles spaart: ook de degeneratieve mutatie blijft in leven en is de kiem van het komende verval. Er bestaat geloof ik geen enkel systeem of het heeft ook zijn zwarte kant. Misschien is het ook raadzaam om mensen die geen afweer hebben tegen de "stress" van de maatschappij ook maar de das om te doen. Als je een maag zweer krijgt van de strijd om het bestaan, dan deug je niet voor die strijd en is het beter dat je gerangeerd wordt op een zijspoor met een schot in de nek. Want je bent waardeloos als mutatie. Als wij met onze tropische waarden, die veelal gebaseerd zijn op juiste aanpassing en doel treffendheid, eerbied voor de natuurwetten en zoeken naar lichamelijke en geestelijke harmo nie, in het slop raken van de Europese ste gen, dan zijn we net zoals bewoners van een andere planeet, die niet verstaan worden of krankzinnig worden verklaard. "Security from the cradle to the grave" wordt betaald met hoge belastingheffingen waarvoor men met harde en geestdodende ar beid betaalt)maar ook met onthalzing van de nuttige genen der erfelijkheid. De Middelland se Zee beschaving is een Atlantische Zee be schaving geworden en New York is het Rome van deze eeuw. Maar ergens in dat Ameri kaans stelsel van morele waarden is toch nog een kern van de tropische waarden: de risico nemende vrijbuiter, de koppige woudloper, de naar nieuwe akkers uitziende landbouwer. Dat maakt deze civilisatie nog goed voor een paar eeuwen. In de nauwe straten van Europa zijn de gecompliceerdheid van administratie en cul tuur labyrinthen van verval geworden. Maar om terug te komen op dat citaat: na tuurlijk zijn alle beschavingen in de tropen begonnen, want daar was het eerst de basis mogelijk van alle cultuur: een overschot van voedsel. Wat in de kou is uitgedacht is een technische wetenschap: als die in de tropen is overgenomen of ingeburgerd, dan keert de be schaving weer terug. Maar dat zullen wij niet meer meemaken. Tenslotte een poging om te bewijzen hoe dicht jij met jouw hele set van levenswaarden beantwoordt aan een natuurwet, d.w.z. niet christelijk, niet Europees, maar wel tropisch: in ontelbare artikelen van jouw hand leg je er de nadruk op hoe weinig de PERSOON van Tjalie van belang is voor de "renaissance van de Indo"Een opleving nochtans, die be staat en waarvan je de eigen ondersteunende functie verkleint. Dat komt omdat in de na tuur het individu niet telt, maar alleen DE SOORT. En de eens tot leven gekomen soort zal als elke andere tak van "de orde der zoog dieren" blijven bestaan. H. Ch. H. Antillen Ik ben bang dat deze brief door beperkte mensen gauw gesignaleerd zal worden als een brief van een "Hun", omdat in het Derde Rijk zulk soort woorden ook gehoord werden. Aan kleinburgerlijke alarmkreten van "Facist!" of "Communist!" zijn we in tussen al gewend geraakt. Als niet-gewor- telden in het Europese leven en denken hoeven we ons niet druk te maken om dit soort Europese kwalificaties (die elders in de wereld immers ook niet opgaan) en pro beren in het doolhof van valse waarden en kwalificaties onze eigen weg te vinden. Deze brief werd geschreven toen H. met een maagzweer in het hospitaal lag en ruimschoots de tijd had zichzelf eens te onderzoeken. Zelf ettelijke malen een maag zweer gehad hebbend in tijden toen het "vanwege het werk eigenlijk niet kon en mocht" begrijp ik heel goed, hoe je dan 30 APRIL 1909 gaat denken over je physieke geschiktheid voor dit leven en over de vele zinloze in spanningen van de beschaving. De basis van dit denken is: Wie ben ik? En waar sta ik in deze Tijd en Ruimte? Wat ben ik wer kelijk waard voor komende generaties? In de grond herkennen wij dus in de brief van H. het beroemde schilderij van Gaugin: "Van waar komen wij? Wat zijn wij? Waar gaan wij heen?" Een schilderij van vrouwen, kinderen, dieren en een natuurlandschap (niet de stad). En dit alles: een beeld van de tropen, waarin b.v. naaktheid een na tuurlijke (door 't klimaat veroorloofde) sta tus is en geen beschaafd-Europese devia tie van "niet-gekleed zijn", DUS onbe schaamd. Wie dit goed tot zich heeft laten indrin gen, beseft dus dat hij zijn verdachtma kingen liever thuis moet laten en proberen (desnoods via een vorm van kunstzinnig denken) Gaugain, H. en millioenen "tropen- Europeanen" in Nederland en de hele Noor delijke wereld te begrijpen. H. zegt eigen lijk in het kort: de stadsmens heeft een in geboren verlangen naar de Natuur. En om dat de Tropen de rijkste (immers winter- en woestijnloze) natuur provideren, verlangt de stadsmens naar de Tropen. Inderdaad speelt het Indo-zijn hier een bepaalde rol en zelfs een sterke rol, zoals trouwens bij alle mensen afkomstig uit de Tropen, met "tropenbloed in de aderen" of die in de Tropen een nieuw vaderland (te ruggevonden hebben. Maar ik ken genoeg Indo's, die het leven in Europa en in het algemeen het leven als stadsmens verre verkiezen boven het "natuurleven" en aan de andere kant heb ik vele totoks gekend, die zelfs in Indonesië de stad niet lustten, om het Indo-vraagstuk ook automatisch te vereenzelvigen met de "terugkeer van de beschaving naar de Tropen". Lees verder pag. 6 30 APRIL 1965 VAN DE Onze Correspondent te 's Gravenhage seint ons dd 30 Anril (des namiddags om 3 uur 30 min.): In de Kamer heeft minister Heemskerk het bulletin van prof Kouwer en dr. Roessingh voorgelezen, luidende dat H. M. de KONINGIN Vrijdag morgen om 6 uur 50 min. van een Dochter is bevallen. De TOESTAND was naar omstandigheden ZEER GOED. De jonggeboren Prinses is welvarend. De geestdrift in Nederland is onbeschrijflijk. Ditmaal ter gelegenheid van de jaardag van H.M. Koningin Juliana niet een portret, maar een afdruk van het bulletin in de Javabode, dat 56 jaar geleden ongetwijfeld ook in het voormalig Nederlandsch-lndië "onbeschrijfelijke geestdrift" moet hebben veroorzaakt. Wij bieden H.M. Koningin Juliana, mede namens onze abonnees, onze geëerbiedigde ge lukwensen aan met haar jaardag. REDACTIE. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5