Van trouwring tot bruidsluier 8 8 DIOGENES en DJOJO BOJO oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo O „DE HOLLANDSE RIJSTTAFEL" Al valt het ons lang, het wordt straks toch weer lente. De tijd van de schoonmaak en de voorjaarsmoeheid. De tijd van lammetjes die op dwaze, stramme pootjes malle bok- kesprongen maken in een groene wei, van een leeuwerik die hoog boven in de blau we lucht zijn jubelend lentelied zingt. En vooral: de tijd van de lentebruid. In menig gezin wordt reeds nu de span ning voelbaar. Een zenuwachtige aanstaan de bruid, die met een duizelend hoofd schier eindeloos lange lijsten opstelt van alles wat nog gedaan moet worden. Een bruidsmoeder die met inspanning van al haar krachten haar zenuwen de baas weet te blijven. Die miljarden telefoontjes afhan delt, die regels en orders geeft en wanho- pigen van goede raad dient. Een gedepri meerde bruidegom die zich langzaam maar zeker een volslagen overcompleet meubel gaat voelen, omdat niemand en zeker zijn bruid niet, nog enige aandacht voor hém heeft en alleen naaisters, kappers en dat soort lieden nog van belang schijnen. En een bruidspa die hem vertroostend op de schouders klopt en wijsgerig zegt: „Trek het je niet aan, man. Ik heb ook met dat bijltje gehakt en ik heb het overleefd, zo als je ziet". Waarna de bruidegom en hij, die eens bruidegom was, eensgezind een borrel gaan pakken. Maar dan komt tenslotte de langverbeide dag. De dag die voor elke vrouw, door eeuwen en veranderde zeden heen, de Gro te Dag van haar leven zal blijven. De dag van de sluier en de ring. Ja, die sluier en die ring. Hoeveel eeuwen hebben ze reeds hun rol in het grote spel gespeeld en waar ligt hun oorsprong? Het was in de oude Egyptische literatuur, dat voor het eerst melding werd gemaakt van de trouwring. In hiëroglyphen uitge drukt stelde naar Egyptische opvatting de cirkel de eeuwigheid voor. Toegepast in 'n gladde ring of cirkel om de vinger, bete kende het dus voor het huwelijk een band voor de eeuwigheid. Er zijn door de eeu wen heen heel wat variaties geweest in de trouw- of huwelijksring. Zo bestond er in zeer oude tijden een dubbele ring, die door een spil bijeen werd gehouden. Er zijn rin gen geweest die met kostbare edelstenen werden bewerkt en zelfs had men een tijd lang een zg. „raadselring". Hierin waren verschillende cirkels zodanig met elkaar verweven, dat ze tezamen een schijnbaar ondeelbaar geheel vormden. Ingewikkeld, maar bijzonder fraai en knap van uitvoering. Toch is de eenvoudige gladde, ononderbro ken ring de meest voorkomende geweest, ofschoon de materialen, waaruit ze werden vervaardigd, dikwijls zeer uiteen liepen. Zo wisselden bruid en bruidegom in het oude Romeinse Rijk ringen van ijzer, omdat ijzer, dat als het sterkste metaal gold, een sym bool van duurzaamheid betekende. Middel eeuwse boeren vervaardigden ringen van biezen, hout of leer. De enige reden hier voor was dat ze zich geen duurder mate riaal konden veroorloven om elkander een bewijs van durende trouw te schenken. Ook bestond onder de bevolking van oude Wes terse landen de gewoonte het huwelijks verbond te bezegelen met het breken van een stukje zilver of goud. Man en vrouw bewaarden hiervan elk een helft als sym bool van de twee-eenheid. Geschriften uit het oude Ierland spreken van een uit mensenhaar vervaardigde arm band die de man het meisje van zijn keu ze ten geschenke aanbood. Aanvaardde ze dit geschenk, dan was dit voor hem het te ken dat ze zich voor haar verdere leven aan hem wilde binden. Een Griekse trouwring uit het jaar 400 be vatte de volgende lyrische inscriptie: „Voor haar die mij niet alleen overtreft in deugd en beleid, doch ook in wijsheid". Mogelijk is dit een tip voor moderne brui degoms? DE SLUIER Over de oorsprong van de bruidssluier, nog altijd het belangrijkste deel van het bruids toilet, bestaan allerlei veronderstellingen. Er wordt wel gezegd dat het in de oudste tijden gold als teken van onderwerping der vrouw aan haar toekomstige echtgenoot. In het verre en nabije Oosten was, en is trou wens veelal nóg, de sluier bedoeld om het gelaat van de bruid voor haar bruidegom te verbergen tot na de huwelijksceremonie. Dan pas zal hij voor de eerste maal zien wie hem als bruid is geschonken. De oudste oorsprong wordt gezocht in het jaar 100 v. Chr. Het was toen gebruikelijk dat de bruidegom zijn bruid moest roven uit het vaderlijk huis. Op de schouders van de bruidsjonkers rustte dan de plicht de bruidegom te bestoken totdat hij de geroofde schat veilig in zijn holwoning had gebracht. Het meisje, dat zich aan alle kanten bedreigd wist, camoufleerde zich met sluiers van lange grassen en takken van hang- en slingerplanten. Volgens velen zou uit deze camouflage later de door schijnende sluier zijn ontstaan. Hoe het ook zij, eindeloos zijn de verschil len in huwelijksgebruik over de hele wereld in de loop der tijden geweest. Maar altijd hebben sluier en ring er hun rol hoe dan ook in meegespeeld. INE WIERDA. Foto ingez. door Mevr. E. Sipma-van Kesteren Kunt U ook "uren" naar spelende kinderen kijken? Je vraagt je af: "Wat gaat er in die kleine hoofd jes om?" Vaak laten ze hun echte speelgoed liggen en raken ze verknocht aan een simpel doosje of een oude kapotte beurs. Of ze kruipen zoals de kleine vent op deze foto, in de wasmand en fan taseren, .ja, wat?...en fantaseren misschien dat ze in de auto van papa zitten...of misschien wel héél gewoon dat ze de hond zijn in de hondenmand. Het enige, dat we zeker weten is, dat ze zich nog met iets heel simpels zoet kunnen houden, iets dat wij grote mensen helaas verleerd zijn. |iiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnii«»iiiiü waren 2 bekende Wijzen, toen schre- j ven ze al: Kokkie heeft de laagste prijzen j 1 KOKKIES Rijstwinkels: Witte de Withstraat 128 Telefoon 89438 Slotermeerlaan 125 Telefoon 130362 j Simonskerke8traat 11 Osdorp, Telefoon 199323 j AMSTERDAM -W. P.S. Wij verzenden over de gehele wereld. IiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiniittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiI O (en Indische rijsttafel in één boek) O O g door Mary B. Beiten (Brückel - Beiten) O O O Rijsttafel-recepten aangepast aan de Hollandse voeding g o o De Ned. Vereniging van Huisvrouwen schrijft o.a.: g g "De schrijfster helpt ons op duidelijke wijze de weg vinden g O in dit labyrinth van onbekende ingrediënten en leidt ons stap O g voor stap van de Hollandse naar de Indische rijsttafel". g O O O O O Totaal reeds 20.000 exemplaren verkocht. Prijs f 4,30. O O Verkrijgbaar bij Boekhandel TONG TONG g O O O o oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 15