Van trouwring tot bruidsluier
8 8
DIOGENES en DJOJO BOJO
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
O „DE HOLLANDSE RIJSTTAFEL"
Al valt het ons lang, het wordt straks toch
weer lente. De tijd van de schoonmaak en
de voorjaarsmoeheid. De tijd van lammetjes
die op dwaze, stramme pootjes malle bok-
kesprongen maken in een groene wei, van
een leeuwerik die hoog boven in de blau
we lucht zijn jubelend lentelied zingt. En
vooral: de tijd van de lentebruid.
In menig gezin wordt reeds nu de span
ning voelbaar. Een zenuwachtige aanstaan
de bruid, die met een duizelend hoofd
schier eindeloos lange lijsten opstelt van
alles wat nog gedaan moet worden. Een
bruidsmoeder die met inspanning van al
haar krachten haar zenuwen de baas weet
te blijven. Die miljarden telefoontjes afhan
delt, die regels en orders geeft en wanho-
pigen van goede raad dient. Een gedepri
meerde bruidegom die zich langzaam maar
zeker een volslagen overcompleet meubel
gaat voelen, omdat niemand en zeker zijn
bruid niet, nog enige aandacht voor hém
heeft en alleen naaisters, kappers en dat
soort lieden nog van belang schijnen.
En een bruidspa die hem vertroostend op
de schouders klopt en wijsgerig zegt: „Trek
het je niet aan, man. Ik heb ook met dat
bijltje gehakt en ik heb het overleefd, zo
als je ziet". Waarna de bruidegom en hij,
die eens bruidegom was, eensgezind een
borrel gaan pakken.
Maar dan komt tenslotte de langverbeide
dag. De dag die voor elke vrouw, door
eeuwen en veranderde zeden heen, de Gro
te Dag van haar leven zal blijven. De dag
van de sluier en de ring.
Ja, die sluier en die ring. Hoeveel eeuwen
hebben ze reeds hun rol in het grote spel
gespeeld en waar ligt hun oorsprong?
Het was in de oude Egyptische literatuur,
dat voor het eerst melding werd gemaakt
van de trouwring. In hiëroglyphen uitge
drukt stelde naar Egyptische opvatting de
cirkel de eeuwigheid voor. Toegepast in 'n
gladde ring of cirkel om de vinger, bete
kende het dus voor het huwelijk een band
voor de eeuwigheid. Er zijn door de eeu
wen heen heel wat variaties geweest in de
trouw- of huwelijksring. Zo bestond er in
zeer oude tijden een dubbele ring, die door
een spil bijeen werd gehouden. Er zijn rin
gen geweest die met kostbare edelstenen
werden bewerkt en zelfs had men een tijd
lang een zg. „raadselring". Hierin waren
verschillende cirkels zodanig met elkaar
verweven, dat ze tezamen een schijnbaar
ondeelbaar geheel vormden. Ingewikkeld,
maar bijzonder fraai en knap van uitvoering.
Toch is de eenvoudige gladde, ononderbro
ken ring de meest voorkomende geweest,
ofschoon de materialen, waaruit ze werden
vervaardigd, dikwijls zeer uiteen liepen. Zo
wisselden bruid en bruidegom in het oude
Romeinse Rijk ringen van ijzer, omdat ijzer,
dat als het sterkste metaal gold, een sym
bool van duurzaamheid betekende. Middel
eeuwse boeren vervaardigden ringen van
biezen, hout of leer. De enige reden hier
voor was dat ze zich geen duurder mate
riaal konden veroorloven om elkander een
bewijs van durende trouw te schenken. Ook
bestond onder de bevolking van oude Wes
terse landen de gewoonte het huwelijks
verbond te bezegelen met het breken van
een stukje zilver of goud. Man en vrouw
bewaarden hiervan elk een helft als sym
bool van de twee-eenheid.
Geschriften uit het oude Ierland spreken
van een uit mensenhaar vervaardigde arm
band die de man het meisje van zijn keu
ze ten geschenke aanbood. Aanvaardde ze
dit geschenk, dan was dit voor hem het te
ken dat ze zich voor haar verdere leven
aan hem wilde binden.
Een Griekse trouwring uit het jaar 400 be
vatte de volgende lyrische inscriptie: „Voor
haar die mij niet alleen overtreft in deugd
en beleid, doch ook in wijsheid".
Mogelijk is dit een tip voor moderne brui
degoms?
DE SLUIER
Over de oorsprong van de bruidssluier, nog
altijd het belangrijkste deel van het bruids
toilet, bestaan allerlei veronderstellingen.
Er wordt wel gezegd dat het in de oudste
tijden gold als teken van onderwerping der
vrouw aan haar toekomstige echtgenoot. In
het verre en nabije Oosten was, en is trou
wens veelal nóg, de sluier bedoeld om het
gelaat van de bruid voor haar bruidegom
te verbergen tot na de huwelijksceremonie.
Dan pas zal hij voor de eerste maal zien
wie hem als bruid is geschonken.
De oudste oorsprong wordt gezocht in het
jaar 100 v. Chr. Het was toen gebruikelijk
dat de bruidegom zijn bruid moest roven
uit het vaderlijk huis. Op de schouders van
de bruidsjonkers rustte dan de plicht de
bruidegom te bestoken totdat hij de
geroofde schat veilig in zijn holwoning
had gebracht. Het meisje, dat zich aan alle
kanten bedreigd wist, camoufleerde zich
met sluiers van lange grassen en takken
van hang- en slingerplanten. Volgens velen
zou uit deze camouflage later de door
schijnende sluier zijn ontstaan.
Hoe het ook zij, eindeloos zijn de verschil
len in huwelijksgebruik over de hele wereld
in de loop der tijden geweest. Maar altijd
hebben sluier en ring er hun rol hoe dan
ook in meegespeeld.
INE WIERDA.
Foto ingez. door Mevr. E. Sipma-van Kesteren
Kunt U ook "uren" naar spelende kinderen kijken?
Je vraagt je af: "Wat gaat er in die kleine hoofd
jes om?" Vaak laten ze hun echte speelgoed liggen
en raken ze verknocht aan een simpel doosje of
een oude kapotte beurs. Of ze kruipen zoals de
kleine vent op deze foto, in de wasmand en fan
taseren, .ja, wat?...en fantaseren misschien dat ze
in de auto van papa zitten...of misschien wel héél
gewoon dat ze de hond zijn in de hondenmand.
Het enige, dat we zeker weten is, dat ze zich
nog met iets heel simpels zoet kunnen houden,
iets dat wij grote mensen helaas verleerd zijn.
|iiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnii«»iiiiü
waren 2 bekende Wijzen, toen schre- j
ven ze al:
Kokkie heeft de laagste prijzen j
1 KOKKIES Rijstwinkels:
Witte de Withstraat 128
Telefoon 89438
Slotermeerlaan 125
Telefoon 130362 j
Simonskerke8traat 11
Osdorp, Telefoon 199323 j
AMSTERDAM -W.
P.S. Wij verzenden over de gehele
wereld.
IiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiniittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiI
O (en Indische rijsttafel in één boek)
O O
g door Mary B. Beiten (Brückel - Beiten) O
O O
Rijsttafel-recepten aangepast aan de Hollandse voeding g
o o
De Ned. Vereniging van Huisvrouwen schrijft o.a.: g
g "De schrijfster helpt ons op duidelijke wijze de weg vinden g
O in dit labyrinth van onbekende ingrediënten en leidt ons stap O
g voor stap van de Hollandse naar de Indische rijsttafel". g
O O
O O
O Totaal reeds 20.000 exemplaren verkocht. Prijs f 4,30. O
O Verkrijgbaar bij Boekhandel TONG TONG g
O O
O o
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
15