Bi/rit Bibifc BlfrfoBibifr B/UrCt Bibtfc BiM (Bibit
DE TWEE PAPEGAAIEN (achtste fabel)
LIEVE BIBITS ALLEMAAL,
Zie zo, nu zijn we allen weer druk aan het
werk voor het overgangsrapport, niet? Wil
het wel een beetje? En hoe zijn jullie ver
dere plannen? Wat gaan jullie doen als je
de school doorlopen hebt? Tante Mieke is
erg benieuwd wat jullie allen in de toe
komst zullen gaan doen. Wat voor werk
zullen jullie kiezen? Wat voor mensen zul
len jullie zijn? Er zijn soorten en soorten
mensen. Er zijn mensen met karakter en
mensen die de weg van de minste weer
stand kiezen, er zijn doorzetters en slappe
lingen, die al te gauw de moed verliezen.
Er zijn zuurpruimen en opgewekte, blijde
mensen, leder krijgt in het leven zijn pakje
zorgen mee te dragen, maar de wijze waar
op elk het zijne meetorst is zo verschillend.
Er zijn dromers, die volgen zonder eigen
Een vrouwtjes papegaai had twee jonkjes.
Toen ze op een dag ver weg was van het
nest, werden de twee jonge papegaaien ge
vonden en meegenomen door een vogel
handelaar. Een verkocht hij aan een woeste
rover, de andere aan een vrome kluizenaar.
De rover en de kluizenaar woonden beiden
in hetzelfde bos, en zij beiden temden de
vogels en leerden hen spreken.
Enige tijd later kwam er eens een koning
in het bos jagen. Hij werd gescheiden van
zijn gevolg en verdwaalde tussen het kreu
pelhout. Plotseling hoorde hij ergens voor
zich uit een papegaai schreeuwen: „Mees
ter! Meester! Haast u! Haast u! Er komt
een man aan! Hij is alleen! Bind hem vast
en dood hem! Bind hem en dood hem!"
De koning werd bang, gaf zijn paard de
sporen en ging er van door. Een eindje
verder hoorde hij een andere papegaai, die
riep: „Meester! Meester! Haast u! Haast u!
Daar komt een man! Hij is alleen! Roep
hem een welkom toe! Roep hem een wel
kom toe!"
De koning liet zijn paard stilstaan. De vro
me kluizenaar kwam vanachter een bosje
te voorschijn. Hij verwelkomde zijn edele
gast, bood hem vruchten en drinken aan
gedachten, en er zijn zij die leiding aan
anderen weten te geven. Jaren en jaren ge
leden, toen tante Mieke nog een bakvis
was, was zij ook zo'n droomster-in-een-
eigen-wereldje.
Dat ging zo door, tot iemand me goed
wakker schudde en me er op wees, dat ik
een zelfstandig mens was, met eigen ge
dachten en meningen, en daar voor mocht
uitkomen ook. Maar o wee, wat een chaos
van gedachten omringde me. Ik heb me er
door heen moeten vechten om tot klaar
heid met mezelf te komen. En al deze ge
dachten heb ik geprobeerd op rijm te zet
ten. Voor de dromers en droomsters onder
jullie geef ik het hier allemaal door in de
hoop dat jullie er ook iets zult hebben. De
anderen slaan het maar over. Ik noemde
het:
en wees hem de weg uit het bos.
Toen hij de kluizenaar vaarwel zei, vertel
de de koning hem van de twee papegaai
en. „Zeg me, wijze man", zei hij „hoe is
het mogelijk, dat twee papegaaien die in
elk opzicht aan elkaar gelijk zijn, zo'n ver
schillende taal spreken?"
De kluizenaar antwoordde: „Als u weet wie
hun dit geleerd heeft, zou u dit niet be
hoeven te vragen, mijn heer."
En hij verhaalde de geschiedenis van de
twee papegaaien van het begin tot het eind.
Door wat de meester heeft gezegd
Komt 't dat je goed bent dan wel slecht.
Toen de oude man zijn verhaal beëindigd
had, dacht de jonge koning een ogenblik
na, en hij zei toen: „Een verhelderend ver
haal. Maar er komt geen straf in voor."
„Inderdaad, machtige koning", antwoordde
de oude man. „Die volgde ongetwijfeld op
het juiste moment, zoals het gebeurde in
de fabel van de papegaaien en de valke
nier".
„Wat was dat voor een valkenier?" vroeg
de koning.
De oude man boog en begon zijn verhaal.
CHAOS.
Stuurloos mensenkind, wat wil je?
't Leven wacht! Nu wordt het tijd
dat je vormt een sterk karakter,
anders raak je de richting kwijt.
Tracht nu eindelijk te begrijpen
wat je wil, en ook waarom.
Geef toch rekenschap van alles
wat zo daaglijks tot je kom'.
Vorm nu toch een eigen mening!
Roei dat negatieve uit.
Leer wat zelfverzekerd worden
voor j'op zieklijkheden stuit.
Wees niet zo onevenwichtig.
't Leven stormt nu op je aan.
't Moet een moedig, dapper mens zijn
die onwankelbaar kan staan.
Peil jezelf, en peil je kunnen.
Zelfbeschouwing, grondig, goed,
dat is alles onontbeerlijk.
Léér toch wat je leren!
Minderwaardigheidsgevoelens
maken laf, futloos, onwaar.
Inzicht, durf en Godsvertrouwen
maken je voor 't Leven klaar.
Ga nu ernstig, eerlijk trachten
naar een houdingzeker, sterk.
Hoe gezonder levensinzicht,
hoe geschikter voor je werk.
Geef ook richting aan je denken.
Breng wat orde in je brein.
Laat het in je geest'lijk leven
toch niet zulk een warboel zijn.
Leer gezond en logisch denken.
En gebruik toch je verstand.
Anders zul je het beleven,
dat j' in 't grote Leven strand.
Onze God schonk je Zijn gaven
toch niet doelloos, mensenkind?
Werk er mee, tracht ze t'ontwikk'len,
doch staar je vooral niet blind.
Stóór je niet aan mensen praatjes.
Ga gerust je eigen gang.
Durven! Sta niet stil bij fouten.
Maak je toch niet nood'loos bang.
Durven, moedig, dapper, durven.
Fouten maakt toch iedereen?
Wie niet durft uit angst voor fouten
zal nooit iets bereiken. Neen!
Ga dan biddend en vertrouwend
't Leven in. Dan sta je vast.
Met geloof op God door 't Leven
sta je pal. Hoe 't j.ook verrast!
Beste wensen voor iedereen van jullie
TANTE MIEKE.
OPLOSSING VRUCHTENRAADSEL.
1. pinda, 2. appel, 3. zuurzak, 4. markieza,
5. manga, 6. kruisbes, 7. dadel, 8. moerbei,
9. peer, 10. kers.
Er waren weer veel goede oplossingen.
Jammer was wel dat veel kinderen hun leef
tijd niet hebben vermeld. Volgende keer
niet vergeten hoor. Want we vinden het zo
gezellig om een cadeautje voor je uit te
zoeken.
Esther Ort (12 jaar), uit Oldenzaal
won deze keer de prijs. We stuurden haar
een boekenbon.
16