Bi/rit Bibifc BlfrfoBibifr B/UrCt Bibtfc BiM (Bibit DE TWEE PAPEGAAIEN (achtste fabel) LIEVE BIBITS ALLEMAAL, Zie zo, nu zijn we allen weer druk aan het werk voor het overgangsrapport, niet? Wil het wel een beetje? En hoe zijn jullie ver dere plannen? Wat gaan jullie doen als je de school doorlopen hebt? Tante Mieke is erg benieuwd wat jullie allen in de toe komst zullen gaan doen. Wat voor werk zullen jullie kiezen? Wat voor mensen zul len jullie zijn? Er zijn soorten en soorten mensen. Er zijn mensen met karakter en mensen die de weg van de minste weer stand kiezen, er zijn doorzetters en slappe lingen, die al te gauw de moed verliezen. Er zijn zuurpruimen en opgewekte, blijde mensen, leder krijgt in het leven zijn pakje zorgen mee te dragen, maar de wijze waar op elk het zijne meetorst is zo verschillend. Er zijn dromers, die volgen zonder eigen Een vrouwtjes papegaai had twee jonkjes. Toen ze op een dag ver weg was van het nest, werden de twee jonge papegaaien ge vonden en meegenomen door een vogel handelaar. Een verkocht hij aan een woeste rover, de andere aan een vrome kluizenaar. De rover en de kluizenaar woonden beiden in hetzelfde bos, en zij beiden temden de vogels en leerden hen spreken. Enige tijd later kwam er eens een koning in het bos jagen. Hij werd gescheiden van zijn gevolg en verdwaalde tussen het kreu pelhout. Plotseling hoorde hij ergens voor zich uit een papegaai schreeuwen: „Mees ter! Meester! Haast u! Haast u! Er komt een man aan! Hij is alleen! Bind hem vast en dood hem! Bind hem en dood hem!" De koning werd bang, gaf zijn paard de sporen en ging er van door. Een eindje verder hoorde hij een andere papegaai, die riep: „Meester! Meester! Haast u! Haast u! Daar komt een man! Hij is alleen! Roep hem een welkom toe! Roep hem een wel kom toe!" De koning liet zijn paard stilstaan. De vro me kluizenaar kwam vanachter een bosje te voorschijn. Hij verwelkomde zijn edele gast, bood hem vruchten en drinken aan gedachten, en er zijn zij die leiding aan anderen weten te geven. Jaren en jaren ge leden, toen tante Mieke nog een bakvis was, was zij ook zo'n droomster-in-een- eigen-wereldje. Dat ging zo door, tot iemand me goed wakker schudde en me er op wees, dat ik een zelfstandig mens was, met eigen ge dachten en meningen, en daar voor mocht uitkomen ook. Maar o wee, wat een chaos van gedachten omringde me. Ik heb me er door heen moeten vechten om tot klaar heid met mezelf te komen. En al deze ge dachten heb ik geprobeerd op rijm te zet ten. Voor de dromers en droomsters onder jullie geef ik het hier allemaal door in de hoop dat jullie er ook iets zult hebben. De anderen slaan het maar over. Ik noemde het: en wees hem de weg uit het bos. Toen hij de kluizenaar vaarwel zei, vertel de de koning hem van de twee papegaai en. „Zeg me, wijze man", zei hij „hoe is het mogelijk, dat twee papegaaien die in elk opzicht aan elkaar gelijk zijn, zo'n ver schillende taal spreken?" De kluizenaar antwoordde: „Als u weet wie hun dit geleerd heeft, zou u dit niet be hoeven te vragen, mijn heer." En hij verhaalde de geschiedenis van de twee papegaaien van het begin tot het eind. Door wat de meester heeft gezegd Komt 't dat je goed bent dan wel slecht. Toen de oude man zijn verhaal beëindigd had, dacht de jonge koning een ogenblik na, en hij zei toen: „Een verhelderend ver haal. Maar er komt geen straf in voor." „Inderdaad, machtige koning", antwoordde de oude man. „Die volgde ongetwijfeld op het juiste moment, zoals het gebeurde in de fabel van de papegaaien en de valke nier". „Wat was dat voor een valkenier?" vroeg de koning. De oude man boog en begon zijn verhaal. CHAOS. Stuurloos mensenkind, wat wil je? 't Leven wacht! Nu wordt het tijd dat je vormt een sterk karakter, anders raak je de richting kwijt. Tracht nu eindelijk te begrijpen wat je wil, en ook waarom. Geef toch rekenschap van alles wat zo daaglijks tot je kom'. Vorm nu toch een eigen mening! Roei dat negatieve uit. Leer wat zelfverzekerd worden voor j'op zieklijkheden stuit. Wees niet zo onevenwichtig. 't Leven stormt nu op je aan. 't Moet een moedig, dapper mens zijn die onwankelbaar kan staan. Peil jezelf, en peil je kunnen. Zelfbeschouwing, grondig, goed, dat is alles onontbeerlijk. Léér toch wat je leren! Minderwaardigheidsgevoelens maken laf, futloos, onwaar. Inzicht, durf en Godsvertrouwen maken je voor 't Leven klaar. Ga nu ernstig, eerlijk trachten naar een houdingzeker, sterk. Hoe gezonder levensinzicht, hoe geschikter voor je werk. Geef ook richting aan je denken. Breng wat orde in je brein. Laat het in je geest'lijk leven toch niet zulk een warboel zijn. Leer gezond en logisch denken. En gebruik toch je verstand. Anders zul je het beleven, dat j' in 't grote Leven strand. Onze God schonk je Zijn gaven toch niet doelloos, mensenkind? Werk er mee, tracht ze t'ontwikk'len, doch staar je vooral niet blind. Stóór je niet aan mensen praatjes. Ga gerust je eigen gang. Durven! Sta niet stil bij fouten. Maak je toch niet nood'loos bang. Durven, moedig, dapper, durven. Fouten maakt toch iedereen? Wie niet durft uit angst voor fouten zal nooit iets bereiken. Neen! Ga dan biddend en vertrouwend 't Leven in. Dan sta je vast. Met geloof op God door 't Leven sta je pal. Hoe 't j.ook verrast! Beste wensen voor iedereen van jullie TANTE MIEKE. OPLOSSING VRUCHTENRAADSEL. 1. pinda, 2. appel, 3. zuurzak, 4. markieza, 5. manga, 6. kruisbes, 7. dadel, 8. moerbei, 9. peer, 10. kers. Er waren weer veel goede oplossingen. Jammer was wel dat veel kinderen hun leef tijd niet hebben vermeld. Volgende keer niet vergeten hoor. Want we vinden het zo gezellig om een cadeautje voor je uit te zoeken. Esther Ort (12 jaar), uit Oldenzaal won deze keer de prijs. We stuurden haar een boekenbon. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 16