^S'VVAN hier en gunder SPELDJES PM 65 SPELDJES SPELDJES SPELDJES KWETSEN Natuurlijk doet TONG TONG mee met de speldjesrage Natuurlijk zijn er speciale PASAR MALAM speldjes te krijgen Kom dus beslist naar de PASAR MALAM foir[§ op 30 juni, 1, 2 en 3 juli in HOUTRUST - Den Haag "...en begrijp ik niet dat je raak niet VOELT hoe je sommige briefschrijvers kwetsen kan en ze van je vervreemdtterwijl het vrienden had den kunnen zijn. Wie knapper is, moet voor zichtig zijn met minder wetenden..." Mevr. v. d. Gast 1. Aangezien ik alle onprettige ingezonden brieven altijd zuiver van irrelevante hate lijke opmerkingen (en vaak naar de inzen der terugstuur met het verzoek om er nog een weekje over te denken, omdat de brief hen meer kwaad doet dan mij), heeft de doorsnee lezer er geen idee van hoe enorm kwetsbaar de schrijver zelf vaak is (want het gekke is inderdaad dat juist mensen in glazen huisjes het graagst met stenen gooi en!). Verreweg de meeste antwoorden zijn dus al bij voorbaat "kwetsend 2. Bij het beschouwen van een conflict haalt men vaak twee begrippen door elkaar: kwetsen en "zich nodeloos gekwetst voe len". 3. Technisch liggen de meeste meningsver schillen alleen maar op één terrein: meer of minder van iets weten. Bij het minder weten is er vaak een gevoel van minderwaardig heidsbesef en een verlangen om te slaan - en dus in ruil licht gekwetst te worden. 4. Ik kom uit een gezin, waar al mijn broers en zuster veel minder gestudeerd hebben dan ik, mijn moeder was een eenvoudig meisje van Toeloengagoeng, mijn vader een eenvoudige jongen van Baarn. Vele van mijn familieleden zijn "minder we tende" mensen. Onnoemelijk veel van mijn vrienden zijn kleine boengs, "domme Inlan ders". Ik ben jarenlang onderwijzer geweest en heb maar heel zelden kinderen gekwetst omdat ze minder wisten dan ik. Ik heb dus "levenslange training in con sideratie". Mijn broers worden nooit boos als ik een scheve gedachte bij hen recht zet. Evenmin word ik boos als een broer mijn scheve gedachten over een auto-motor of elektrotechniek rechtzet. We vullen me kaar gewoon aan. Als er meer broederschap in de Indische gemeenschap was, zouden veel minder mensen zich gekwetst voelen. 5. Vaak is het gekwetst worden een soort "reactie-van-plaatsvergissing". Doorgaans immers is Pa de wijste thuis en domineert met zijn inzicht over Ma en de kinderen. Na dus een ongelijk van Tjalie eerst thuis grondig bewezen en gecorrigeerd te hebben pakt hij zijn pen en gaat op precies dezelf de wijze mij te lijf. Maar hier "vergist hij zich in de plaats". Hij is niet meer thuis, maar voor een forum van duizenden lezers. Hier wordt zijn mening dus voor een forum van "gemiddeld neutraal oordeel" rechtge zet (want ik kan mijn lezers natuurlijk niet teleurstellen met een zemelig praatje of een slap excuus of een ontwijkende mening). RESURRECTIE "Hoe dan ook, het idee dat Tong Tong kan blijven voortbestaan of de geest van de Indischman in Nederland begrepen zal wor den, is maar een geloof, een hoop. Zonder pessimist te zijn kan ik nuchter waarnemen dat het met Tong Tong bergafwaarts gaat en dat de laatste Indischman vóór het jaar 2000 gestorven zal zijn. Holland zo zoetjes aan wel kennende weet ik ook, dat begrip of sympathie voor ons of onze Indische historie nooit zal kunnen komen. Wat is er tastbaar bereikt? G. Eekhoff 1. Bij alle werk (en ik doe het zeker bij dit werk) moet men aan de gelijkenis den ken van "Een landman ging uit om te zaai en..." En er is zaad dat op rotsgrond komt en "verloren" is, maar ook zaad dat op goede grond komt en veel tijd heeft om te ontkiemen en op te groeien. Hier in Ca- lifornië, in Mexico en ook in Madoera en op ladangs in Indië heb ik vaak zien zaaien op "hopeloze" grond, vol stenen, in moor dende hitte, veel onkruid, geen water. Dan had ik ook trek om zo te doen (vinger/ voorhoofd), maar soms kwam ik er na zes weken weer langs en ik herkende die "ak ker" gewoonweg niet. Prachtig fris jong groen. Misschien geen kostbare rijst of tar we, maar "doodgewone djagoeng", maar toch: hoe voedzaam, hoe nieuw ook! 2. U gelooft het misschien niet, maar het werk van Tong Tong is reeds volbracht. Gedurende acht jaren hebben wij in dui zenden gezinnen "Indisch zaad gezaaid". Lees verder volgende pag. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3