AMSTEL BIER PRACHTPUS MALAGA DE VERGETENEN, de dood, en het nieuwe leven Vervolg van pag. 17 gesprek over het leven, En ook is elke mens, hij zij blank of geel of zwart gelijk aan de dichter Tarafa (die ik na Imr ul Quais het meest bewon der). Tarafa en zijn Oom hadden het in hun land wat al te bont gemaakt en daarom wer den ze door hun Emir het land uit gezon den. Met een aanbevelingsbrief voor een andere Emir. Ze reden wekenlang door de woestijn op hun wonderlijk deinende kamelen. Op een dag hield de Oom van Tarafa het niet lan ger uit. Hij opende de brief en las haar. De brief was kort: "Dood ogenblikkelijk brenger dezes!" "Je kunt me verder de bout hachelen", zei Oom, "maar ik ga er van onderen!" En hoe hij Tarafa ook smeekte ook te vluchten Tarafa deed het niet. Hij volbracht zijn op dracht zoals hij zijn woord gegeven had het te zullen doen en werd terstond ter dood gebracht. Dat is volgens redelijke maatstaven dus een ezel. Maar als wij met Tarafa mee rei zen en proberen in zijn hart te lezen, kun nen wij niet anders dan getroffen worden Vervolg van pag. 22 Een week later werd de stilte van de prille morgen wreed door een man in py- ama verscheurd. Vloekend stond de ouwe heer voor het huis van de postman. -"Ze hebben m'n kippenhok geplunderd, de gladakkers. Geen kuiken hebben ze achter gelaten. Alleen de afgehakte koppen vond ik in de buurt van het kippenhok terug. Mag ik even bellen?" -"Natuurlijk, kerel, ga je gang. Maar... je waakhond, wat?" Ouwe heer z'n tenen waren niet zo lang, maar hij bloosde toch. Zonder een woord te zeggen, liep hij naar de telefoon en meld de de Veldpolitie moord met doodslag. -"Het rottige is", klaagde hij, "dat ik niets over heb om straks mijn vrouw en kinderen wat feestelijk binnen te halen. Droevig zeg, werkelijk". -"Vrees niet bang, ouwe heer", zei de postman troostend, "Als de kippenboer voor die tijd niet komt, kan je wel van mij een paar kippetjes krijgen". Ouwe heer was op slag getroost. -"Graag zeg, verd... graag zelfs. Maar... tegen betaling, loh". -"Als je over betaling praat, gaat het stuk niet door", plaagde de postman. "Dan vreet je je kirih maar op". De kirih is zeker niet opgegeten, maar als waakhond heeft hij beslist geen waar devol leven geleid. NAP. door zijn onmeetbaar zelfrespect, zijn eer gevoel, zijn moed, zijn verdriet, zijn schuld besef, zijn besef, zijn wijsgerigheid. "Hij had een opdracht te vervullen; daar had hij zijn woord voor gegeven; DUS volbracht hij haar. PUNT". Wij zijn ALLEN als Tarafa. Wij gaan een zekere dood tegemoet, ieder van ons met een eigen opdracht. Wij rijden alleen, zelfs al zijn we in gezelschap van ons gezin, op de Pasar Malam met duizend vrienden. Maar alleen ZIJN we. Met onze EIGEN op dracht. Vervul die. Zwam niet. Maak geen ruzie. En durf te sterven met open ogen, want er is geen schoner dood dan die na het vervullen van je opdracht. Velen hebben mij gevraagd hoe ik toch "durf" naar Indonesië te gaan, omdat "In donesië zeker ineenstort en ik de dood zal vinden". Pah! Over 216 dagen zullen mis schien de dijken hier breken. Want de zee is machtiger dan Holland. De stormen zijn machtiger dan de zee en God is machtiger dan de stormen. De planning van Hem vindt voortgang, niet die van ons. Het mooie Los Angeles ligt op een vulcanische breuklijn. Eén ruk als toen in Agadir en weg is alle zekerheid. Zijn wil geschiedt. Als Indonesië ineenstort (alles is mogelijk!) is dat NIE- MANDS schuld en NIEMANDS pientere be rekening uit de verte, maar "De Loop Der Dingen". Maar ik voorspel U dit met hon derd procent zekerheid: Indonesië zal dan weer opstaan. Zoals mijn kleindochtertje Michèle, die zonder of met gejammer of gezenuw of gevoorspel van Ma's en Oma's en Pa's en Opa's ALLEEN loopt en dit doet zoals ZIJ wil en moet, en lacht als ze valt EN WEER OPSTAAT en WEER opstaat en weer en weer. Want haar is de toekomst! Als mijn laatste seconde komen moet, zal ik vallen in Indonesië of in de Pacific met mijn vliegtuig of bij de Hollandse kachel met millioenen zekerheden om mij heen. Al leen Allah is groot en milliarden mensen door millioenen eeuwen zijn klein. Howgh! Ongkiehong volbracht zijn taak en Ab de zijne ONDANKS gebrek aan waardering of gebrek aan succes. Wat zijn onze woor den of wat is het gebrek aan woorden? ONZE HELE GARDE STERFT. Over vijftig jaar bestaat geen enkele koloniaal meer. Maar ONS WERK moet voortbestaan, de Tong Tong-baby en de Pasar Malam-baby en de bewustheid van leed elders in de wereld en verantwoordelijkheid hier in de Spijtoptantenactie. NU is er geen begrip voor en NU is er alleen ondankbaarheid en "vergetenheid". Maar bij het ouder worden zullen nieuwe mensen zeggen: "Als de Spijtoptantenactie er niet geweest was, als Ab er niet geweest was, zou ik niet zijn wat ik nu ben". En anderen zullen zeggen: "Als Ongkiehong mijn moeder niet gered had, had ik niet eens bestaan!" Dan leven wij weer. Dan leven al de duizenden Indisch- gasten weer, die nu vergeten zijn. Zij leven in de gesprekken van de Pasar Malam die als een BLIJVENDE Poort van het Oosten Europeanen een beter begrip en een levende vriendschap zal schenken voor het Oosten, méér dan millioenen leer boekjes gedaan hebben in eeuwen. Waarom wenen wij als wij gaan? Het leven is toch altijd te kort geweest? Maar wij geloven toch in de Resurrectie? Voor waar, wie dit gelooft zal herboren worden en opnieuw leven. En de Kinderen van het Morgenland zullen een nieuw leven geven aan het Avondland. Geen "Adieu" dus, vergetenen, maar "Au Revoir". In een nieu we wereld van Duizend Jaren. T.R. ^Milr Vanaf 16 rr.ei regelmatig naar Malaga. Per nieuwe super luxe touringcar. Duur v/d reis 4 dagen met 3 overnachtingen onderweg. PRIJS Enkele reis verzorgd140, Retour verzorgd (zonder lunch) f. 250, 22 dagen volledig verzorgdf. 550, Ook verhuur van bungalows of flats Inlichtingen en plaats bespreken AMAZONE TOURINGCAR BEDRIJF Haverschmidtstraat 114 Den Haag Telefoon 0 70-98 50 83 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 23