De Indonesische revolutie (I) "Tida bisa" is dood Pas als je zelf het land gezien hebt en meegemaakt, je eerste weken van vertwijfeling hebt doorstaan, eindeloos hebt gepraat met mensen uit alle lagen van het volk ,hun fan tastische toekomstdromen hebt meegedroomd en ontnuchterd bent wakker geworden in een onwillige werkelijkheid en toch weer met élan aan het werk bent gegaan om de dromen te realiseren OMDAT ZE IMMERS REALISEERBAAR ZIJN, pas dan weet je ein delijk wat Revolutie is. De belangrijkste verandering die zich met de Revolutie in Indonesië heeft voltrokken, is de dood van "tida bi- sa, tida tau" (weetUnog van het lied je van Speenhoff?). De nieuwe Indo nesiër kan alles, wil alles, durft alles. En als hij af en toe struikelt of fou ten maakt, zouden wij spotten of ver oordelen? Ik heb het een tijd lang met mijn kennis van de Franse en Zuid-Amerikaanse revo luties gedacht - maar nu wéét ik: al mijn kennis van revoluties was maar boekjes kennis, theorie, Walter Mitty-gefantaseer. Bij het denken aan een revolutie en aan wat wezenlijk revolutionair is, moet je aan de woorden denken van Marsman: "Groots en meeslepend wil ik LEVEN!" Aan Hen- riëtte Roland Holst: "Wie baart, kan niet werken" en aan het devies van de Militaire Academie van St. Cyr: "Toujours l'audace! Toujours l'audace!" Er is geen vaste tech niek. Wij leven gekanaliseerd en geformali seerd. De dag van morgen is precies gelijk aan de dag van heden. Zo ook de week daarna, de maand daarna, het jaar daarna. Veranderingen, b.v. prijsstijgingen, vol trekken zich in jaren. In Indonesië in weken, soms in dagen. In revoluties leeft men stormachtig, be zeten door idealen, roekeloos, dynamisch, met een volslagen disdain voor behoud zucht en met een niet te onderdrukken ver langen om te scheppen. Maar vooral met vaart, vaart, vaartl Wie kan er meten in een revolutie? Wie voorzag in de tijd van Marat de komst van Danton ,en in de tijd van Danton die van Robespierre? Wie in de tijd van het Direc toire de Terreur? Wat is er overgebleven van de indoctrinaties van de Jacobijnen en Girondijnen, die en letterlijk een zaak van leven en dood waren met de guillotine als eindpunt van elke carrière? Hebben wij ooit gesidderd van woede om de confisca ties van de bezittingen van adel en kerk; om de "roof" van de Bastille, Versailles en Tuilerieën? Toch is daaruit het nieuwe Frankrijk geboren dat wij zo adoreren. Wie zag in deze wilde periode de onbelang rijke Kleine Korporaal uit Corsica die enke le jaren later de wereld zou doen schudden op zijn grondvesten? Er zat geen logica in de Franse revolutie, zelfs met de verwer ping van God en de verheffing van de Rede. Het Franse leger was een stelletje Sans culotten, "djèmbèls" zogezegd, en dan smij ten deze "djèmbèls" de Duitse en Oosten rijkse keurtroepen terug en dringen onder Dumourriez door tot in Nederland voor het voor onze maatstaven onvergeetlijke Ramp jaar. De conscriptie is geboren en de tech niek van de nieuwe oorlog... Wat herbergt de Indonesische Revolutie in haar schoot? Alle Revoluties gaan gepaard met binnen landse en buitenlandse oorlogen, al zijn ze voor de toeschouwer nog zo zinloos. Want oorlogen zijn "élan-makers", maar diep binnenin zit het Creatieverlangen, de onbe grijpelijke drang om door de Dood heen de Resurrectie en het Nieuwe Leven te vinden. Er zijn vele punten van overeenkomst en verschil tussen de Indonesische en Franse revolutie, maar zelfs in de punten van over eenkomst zijn verschillen en omgekeerd. Ook de Indonesische Revolutie heeft zijn tijd gehad van de "Enragé's" ("Boenoeh Belanda"- in spasmodische schokken ook gericht tegen de Britten, de Belgen, de Chinezen, de Amerikanen - elke buitenland se invloed hindert en "enrageert"), maar niet zo langdurig, zo bloeddorstig en haat- vervuld als de diverse uitspattingen tijdens de Franse Revolutie, waar soms gedurende weken dag en nacht de karren veroordeel den naar de Guillotine reden... Voorwaar, vergeleken bij de Franse Re volutie (laat staan de Russische en andere Westerse Revoluties) is de Indonesische de vreedzaamste die zich ontwikkelt. En de omvangrijkste: 200 volken ontworstelen zich aan vier eeuwen westerse invloed. Duurt het te lang naar Uw mening? Zelfs in ons gezapige landje kan een kabinetscrisis drie maanden durenl Probeer redelijk te denken. Bij al is ook de Indonesiër tot zelfs in de laagste lagen van het volk een redelijk mens, die zoekt naar balans en terugstapt voor excessen. De binnenlandse oorlogen zijn met zoveel hoffelijkheid en vergevings gezindheid gevoerd (naast natuurlijk ook excessen - maar welk volk heeft die niet gekend?) dat men over de Oorlog in Mi- nangkabau spottend heeft gesproken als van een operette-oorlog. Maar ik heb ook oorlogsweduwen gesproken uit die oorlog en hoofdofficieren en ik zie het anders. En het is allemaal ook anders dan in Euro pa. Wij hebben onze beeldenstormers ook wel gehad, wij hebben Van Oldenbarnevelt netjes de kop afgehakt en we hebben de De Witten op Het Groene Zoodje afge maakt. Dat was vroeger...? Revolutie kent geen tijd. Revolutie kent alleen "élan - en variaties en beperkingen binnen dat élan. Dit élan maakt dat Djakarta onherken baar is geworden voor de Oud Indischgast, zelfs als hij zijn leven lang in Good Old Betawie heeft gewoond. Het moderne Dja karta rust nooit. Tot diep in de nacht is er verkeer langs de straten (en zeker niet al leen van pierewaaiers), de vriendelijke ter rasjes met een kopje koffie of een ijsje zijn verdwenen. Bij Oen op Nusantara (Noordwijk) zit men niet meer heerlijk breeduit te niksen, maar is het roezemoeze- Lees verder volgende pag. Naar dit huisje heb ik werkelük een hele poos verliefd zitten kijken. Zo "sederhana", zo fris, zo lieflijk. Erachter is een visvijver met "tambakan" (van die kleine goerami'tjes) en tratee. En 's nachts het sonore gekwaak van de kodoks. Vóór een pantjoeran in een kabbelend beekje, leder zijn smaak natuurlijk, maar sommige mensen wonen hier liever dan driehoog in Morgenstond. 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5