W BIJ DE VOORPLAAT: Dit is Titiek Puspa, één van de zange ressen van het Indonesische orkest de "Lensoists", die op de derde dag van de Pasar Malam hun "Goodwill Serenade" ga ven aan het publiek van de Pasar Malam. Zij is, zoals de lezer ziet, van een aparte en markante schoonheid. Voor wie het In donesische volk kent: ook van een verfijnde aristocratische schoonheid. Geen vrouw in Europa is zó mooi. Want Europese vrouwen zijn énders mooi. Wil dit goed bedenken, gij allen die van Indonesië verlangt dat het een leefwijze en een staatsvorm heeft "net als wij". En een mens-soort "net als wij". Nu Indonesië onafhankelijk is, zal het zekerlijk een cultuur ontwikkelen die zeer verschilt van de onze! Titiek zong ook heel anders dan onze Europese zangeressen. Haar stem klinkt "merdu", een moeilijk te vertalen woord, dat te maken heeft met getemperd, inge togen, "en sourdine". Toch was haar stem op die avond tot in de verste hoeken van de Houtrusthal duidelijk te horen. Verge leken met deze stemkwaliteit doet veel mo dern Europees zingen aan als "brullen", schallen. "Sembèr" zeggen sommigen. Pas wanneer men een tijd in Indonesië zelf naar Indonesische zang heeft geluis terd van TV, radio en grammofoonplaten en dan opeens weer een Europese zang plaat hoort, begrijpt men waarom veel van de moderne zang in Europa in Indonesia aandoet als grof. Het IS misschien niet zo. Men zoeke hier over liever geen twist. Maar begrijpe hoe oppervlakkig over en weer oordelen ge makkelijk voert tot misverstanden en ver wijdering. En dat wij moeten denken aan het oude Hollandse spreekwoord: "leder vo geltje zingt zoals het gebekt is". Evenals de andere zangeres, Nien, de echtgenote van de orkestleider ,was Titiek in nationale klederdracht, gekleed dus zo als een toeschouwster opmerkte, "van de polsen tot de enkels", een uiterst vrouwe lijke dracht: ingetogen, charmant, gedistin geerd, zonder raffinement (en verre van sexyl), maar nochtans boeiend vrouwelijk. Het overdenken van dit karakter voert ons automatisch naar een historische eth- nische terugblik op het "ontstaan van de Indo", waarover wij in de rubriek Myana een beschouwing geven. Wat wij tot besluit alleen nog kunnen overwegen is: moet Ti tiek nog veel van ons leren of wij van Ti tiek? TJALIE ROBINSON Vaste rubrieken Indonesia Redactioneel ONS VOLGEND NUMMER 3 Van Hier en Gunder 14 MYANA voor de vrouw 16 Bibit Bibit Bibit 17 Tonggèrèts 22 Ting Ting's 5 De Revolutie (II) 6 De liegende camera 7 De "Rakjat" (II) 9 De Eurasiërs 11 Critiek 12 De "Reis"makers 13 Ik en Bentiet 13 Griezelig? Flora en Fauna 10 Vegetatievormen in Indonesië Pasar Malam 18 Kermis op de Pasar Malam Abonnees vertellen 19 De Kemphanen van Ngko Bok Thay Loe EEN SPECIAAL KAWATNUMMER 1945 - 15 augustus - 1965: 20 jaar vrij ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT 10de JAARG. No. 2 PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG TEL. DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542 REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V. Directeuren. TJ^IU Qa.a|an|, Huisadres: Laan van Meerdervoort 1580, Den Haag. Tel. 070/39.63.27 Redactiecommissie: J. C. Hazewinkel, E. Boon-Derksen, R. J. Boon en M. F. Ebbeler Verschilnt de 15de en de 30ste van Iedere maand. Prijs per nummer f. 0,75. Abt. Nederland: kwart f. 3 75- halfl. f. 7,50; laar f. 15,—. Abt Europa: jaar f. 20,—. Abt. buitenland (per jaar en per luchtpost): Australië en Nieuw Zeeland f. 60,—; Indonesië f. 55.—; Zuid Afrika en Zuid Ameri ka f45,Canada en de Verenigde Staten f. 36,Suriname en de Antillen f. 30. Abt. buitenland (per jaar en per zeepost): voor alle landen f. 25.—. Advertenties kunnen zonder opgaaf van redenen geweigerd worden. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 2