W
BIJ DE VOORPLAAT:
Dit is Titiek Puspa, één van de zange
ressen van het Indonesische orkest de
"Lensoists", die op de derde dag van de
Pasar Malam hun "Goodwill Serenade" ga
ven aan het publiek van de Pasar Malam.
Zij is, zoals de lezer ziet, van een aparte
en markante schoonheid. Voor wie het In
donesische volk kent: ook van een verfijnde
aristocratische schoonheid. Geen vrouw in
Europa is zó mooi. Want Europese vrouwen
zijn énders mooi. Wil dit goed bedenken, gij
allen die van Indonesië verlangt dat het een
leefwijze en een staatsvorm heeft "net als
wij". En een mens-soort "net als wij". Nu
Indonesië onafhankelijk is, zal het zekerlijk
een cultuur ontwikkelen die zeer verschilt
van de onze!
Titiek zong ook heel anders dan onze
Europese zangeressen. Haar stem klinkt
"merdu", een moeilijk te vertalen woord,
dat te maken heeft met getemperd, inge
togen, "en sourdine". Toch was haar stem
op die avond tot in de verste hoeken van
de Houtrusthal duidelijk te horen. Verge
leken met deze stemkwaliteit doet veel mo
dern Europees zingen aan als "brullen",
schallen. "Sembèr" zeggen sommigen.
Pas wanneer men een tijd in Indonesië
zelf naar Indonesische zang heeft geluis
terd van TV, radio en grammofoonplaten
en dan opeens weer een Europese zang
plaat hoort, begrijpt men waarom veel van
de moderne zang in Europa in Indonesia
aandoet als grof.
Het IS misschien niet zo. Men zoeke hier
over liever geen twist. Maar begrijpe hoe
oppervlakkig over en weer oordelen ge
makkelijk voert tot misverstanden en ver
wijdering. En dat wij moeten denken aan het
oude Hollandse spreekwoord: "leder vo
geltje zingt zoals het gebekt is".
Evenals de andere zangeres, Nien, de
echtgenote van de orkestleider ,was Titiek
in nationale klederdracht, gekleed dus zo
als een toeschouwster opmerkte, "van de
polsen tot de enkels", een uiterst vrouwe
lijke dracht: ingetogen, charmant, gedistin
geerd, zonder raffinement (en verre van
sexyl), maar nochtans boeiend vrouwelijk.
Het overdenken van dit karakter voert
ons automatisch naar een historische eth-
nische terugblik op het "ontstaan van de
Indo", waarover wij in de rubriek Myana
een beschouwing geven. Wat wij tot besluit
alleen nog kunnen overwegen is: moet Ti
tiek nog veel van ons leren of wij van Ti
tiek? TJALIE ROBINSON
Vaste rubrieken
Indonesia
Redactioneel
ONS VOLGEND NUMMER
3 Van Hier en Gunder
14 MYANA voor de vrouw
16 Bibit Bibit Bibit
17 Tonggèrèts
22 Ting Ting's
5 De Revolutie (II)
6 De liegende camera
7 De "Rakjat" (II)
9 De Eurasiërs
11 Critiek
12 De "Reis"makers
13 Ik en Bentiet
13 Griezelig?
Flora en Fauna 10 Vegetatievormen in Indonesië
Pasar Malam 18 Kermis op de Pasar Malam
Abonnees vertellen 19 De Kemphanen van Ngko Bok Thay Loe
EEN SPECIAAL KAWATNUMMER
1945 - 15 augustus - 1965: 20 jaar vrij
ONAFHANKELIJK INDISCH TIJDSCHRIFT 10de JAARG. No. 2
PRINS MAURITSLAAN 36 DEN HAAG TELEGRAMADRES: TONGTONG DENHAAG TEL.
DIRECTIE EN ADMINISTRATIE: 070/542.542 REDACTIE: 070/550.749 GIRO 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij. Tong-Tong N.V.
Directeuren. TJ^IU Qa.a|an|, Huisadres: Laan van Meerdervoort 1580, Den Haag. Tel. 070/39.63.27
Redactiecommissie: J. C. Hazewinkel, E. Boon-Derksen, R. J. Boon en M. F. Ebbeler
Verschilnt de 15de en de 30ste van Iedere maand. Prijs per nummer f. 0,75. Abt. Nederland: kwart
f. 3 75- halfl. f. 7,50; laar f. 15,—. Abt Europa: jaar f. 20,—. Abt. buitenland (per jaar en per
luchtpost): Australië en Nieuw Zeeland f. 60,—; Indonesië f. 55.—; Zuid Afrika en Zuid Ameri
ka f45,Canada en de Verenigde Staten f. 36,Suriname en de Antillen f. 30.
Abt. buitenland (per jaar en per zeepost): voor alle landen f. 25.—.
Advertenties kunnen zonder opgaaf van redenen geweigerd worden.
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARINGEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL.
2