De Indonesische Revolutie (II) De liegende camera Vervolg van pag. 5 een blikopener noch een kurketrekker meer bruikbaar zijn, smeed die werktuigen dan om tot een nieuw werktuig. Maak iets nieuws. Dit is een essentiele en belangrijke ka rakteristiek van de Indonesische Revolutie, dat het steeds opnieuw en onvermoeibaar, gedreven door een enorme innerlijke kracht en overtuiging, een volmaakt nieuw Indone sië wil smeden uit het volkerenconglome- raat vóór 1600 en uit de administratieve eenheid daarna, een wezenlijke, een natio nale, een splinternieuwe. 'Geef mij elke dag een nieuwe naam en de wetsteen van een nieuw geloof", zoals ergens in het nieuwe testament staat (Als ik niet juist citeer en de juiste plaats niet weet, veroordeel mij niet, maar corrigeer mij). Ik sprak zonet van "droevige" poging en van de Indonesiër om zich door nieuwe woorden verstaanbaar en acceptabel te maken voor Europa. Het is ook zo. Als ik merk hoe volhardend de gemiddelde ge sprekspartner is in discussies over wat Eens zag ik een merkwaardige foto. Van een baseball-speler op het moment dat hij met zijn slaghout de bal trof. De bal werd zo hard getroffen dat hij op de foto om het slaghout a.h.w. geplooid zat, als een bal deeg om een erin gemepte liniaal. Maar in de schaduw was de bal nog meer dan een handbreedte van het slaghout af!! Ra ra, hoe kan dat? De foto was genomen met een snelheid van een paar honderdste of duizendste seconden en op het moment dat de bal het hout raakt in werkelijkheid moet toch ook in de schaduw het contact be staan? Ziedaar: de foto loog! De fotograaf gaf zelf de oplossing. De omhoog schuivende sluiting van de lens "zag" eerst de schaduw toen de bal nog niet bij het slaghout was en legde dit mo ment "voor de eeuwigheid vast". Daarna "zag" het cameraoog de speler. Toen was de bal inmiddels bij het hout aangekomen en werd die fase van de actie vastgelegd. Dus zagen we op de foto TWEE fasen van één beweging. Onthoud: in de REvolutie van Indonesië volgen de gebeurtenissen elkander op in zo'n hoog tempo, dat "ons oog liegt" als wij alleen kijken naar de fasen. Wij moeten kijken naar de speler en het spel. Tjalie schrijft snel over vele fasen van het ontwakende Indonesië. "Djèwèr" hem niet om elke fase die hij vertelt. Probeer het hele ontwakingsproces te zien Als U kunt. En U kunt. als U met Uw hart ziet. zich in Indonesië ontwikkelt, kan ik som tijds wel erg vertwijfeld zijn. Voorbeeld: het woord "Nasakom". Dit is een poging om duidelijk te maken dat In donesië niet communistisch is, maar streeft naar een verzoenende leefbaarheid van in Europa (schijnbaar) absoluut tegenstrijdige en moordende beginselen. Nasakom is sa mengesteld uit 3 woorden: NASionalisme, Agama( geloof) en KOMmunisme. Als men dat in Europa hoort, lacht men of werpt het woord met weerzin weg. Maar toch hebben we b.v. in Nederland zelf een offi cieel getolereerd communisme, zelfs ver tegenwoordigd in het Parlement en openlijk verschijnend met een eigen blad. En daar naast hebben we nationalisme en religie. Het verschil is alleen dat in Holland alles in een apart kastje zit en men in Indonesië probeert te geraken tot een creatieve sa menwerking. Een astroloog zei me eens: "Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat Indonesië en Neder land zoveel punten van ruzie vinden. Want allebei staan in het teken van Kreeft en hebben dus veel gemeen". Ik heb geen verstand van astrologie en weet dus niet of deze zegsman gelijk heeft, maar zowel de Nederlander als de Indo nesiër kennend (en in mijn bloed hebbend) heb ik altijd veel punten van overeenkomst, althans opvallende paralellen, gevonden tussen Indonesië en Nederland. Ja, de punten van verschil. Bestaan die niet overal ter wereld in mindere of meer dere mate? Maar moeten zij leiden tot con flict en misverstand als er ook veel plus waarden te ontdekken zijn? Laat ons bij alle critiek op Indonesië bedenken, dat ook Indonesië critiek zou kunnen hebben op ons. Op onze kruidenferigheid b.v., op onze hypocrisie, op onze kastjesgeest (die voor al in het revolutionnaire saamhorigheids- streven in Indonesië taboe MOET zijn). Een figuur als Jan Cremer (in Nederland een bestseller achter "het knippie op de deur"), een logische exponent van de Nederlandse maatschappij, is in Indonesië niet alleen volslagen onaanvaardbaar maar zelfs on denkbaar. En toch baadt het volk in zijn poedeltje in de kali!... ach ja, dat is nu zo'n essentieel en eeuwenoud verschil, daar moeten we niet om twisten, alleen proberen te begrijpen! Wat mij in Indonesië in deze revolutie is opgevallen (en tot mijn verbazing geen en kele andere vorsende bezoeker), is de ver dieping van het geloof bij alle religieën in dit Indonesië, zich manifesterend op vele wijzen. Hoewel de Christenen (dus ook de katholieken) geen noemenswaardige staatssteun krijgen (maar wel een brede tolerantie genieten), bloeien de kerken, hoofdzakelijk door giften uit de gemeen schap. De misigits zijn altijd vol en vooral Vrijdag (als alle kantoren vroeg sluiten en de stilste dag aanbreekt van de week) sta je verbaasd als de dienst in de mesdjid is afgelopen en er gewoon een bandjir van gelovigen de mesdjid verlaat. Zeer velen getooid met het bekende witte kapje van de Mekkaganger. Blijkbaar wordt niet alle verdiende geld opgesoupeerd aan Nice en San Tropez, maar maakt men er een zware en dure bedevaartstocht voor naar Mekka. Vele prominente figuren die door te zware diensten niet in staat zijn hun tocht naar de Mesdjid te maken, hebben op het erf van hun huis een eigen kleine moskee laten bouwen om aan hun godsdienstige verplichtingen te voldoen. Deze mesdjids zijn altijd onttrokken aan het oog; je ver neemt er alleen van door mededelingen van kennissen. Het valt je op hoe aan tafel door velen kort en onopvallend gebeden wordt, ook als je samen gezellig uit bent op Glodok. Hoe in een zakengesprek door de gastheer toch even toestemming gevraagd wordt zich e- ven te mogen afzonderen voor zijn ritueel gebed. Maar knappe discussies over Bijbel- of Koranteksten zoals bij ons vind je in Indonesië niet. Noch is men goed op de hoogte van wereldkerkraden en concilies, van Teilhard de Chardin, van Bart...of van Elburg, Men bidt en werkt. In het oude Wilhelminapark wordt ge bouwd de grootste moskee ter wereld. Dit is geen Sombong; dit is een kristallisatie van een sterk verlangen naar Geloof in de ze moderne wereld van vrijdenkers. En wordt zo'n natie communistisch? Quatsch! Domheid! Laster! De "kenners" van communisme spotten met het Indonesische communisme en men citeert graag Sjahrir die van het Indonesi sche communisme heeft gezegd: "Een vreemd soort Hindoe-Javaans, Minangka- bau-Mohammedaans of Bantam-Mohamme- daans communisme met sterke animistische neigingen..." O, jé! Veel meer nog. Met een Betawiese gemoedelijkheid, een Javaan se ingetogenheid, een oersterk nationalis tisch patroon, enz. enz., kortom: een Indo nesisch communisme dat past in het kader van de Revolutie. Waarom spotten? Onder zoek! En waarom zou het communisme in Indonesië model-Europees moeten zijn? Om het daarna vierkant de deur uit te schop pen en Indonesië vol Berlijnse muren te zetten, of met Vietnamese of Koreaanse scheuren? Zoveel critiek op Indonesië is zo hopeloos onredelijk! De Indonesische Revolutie rekent ook af met de Verheerlijking van de (Europese) Rede. En eeuwenoude waarden van mystiek, symboliek en ethiek worden opnieuw onder zocht. "There are more things in Heaven and on earth, Horatio, than you dreamt of in your philosophy..." "Nasakom" is zelfs in Holland geen on zin, waarom dan in Indonesië? O, ik voor zie veel en hopeloze disputen. En er is eigenlijk maar één goede orienteringsme- thode. Denk aan de beste Indonesische vriend, die U had, zoek hem op en leef drie maanden met hem. Déar. En U weet meer dan ik in 1001 artikelen kan duidelijk ma ken. Goed, dat kan niet. Maar laat ons dan proberen drie maanden lang Tong Tong te lezen, vóór we beginnen te twisten. T.R 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 6