DE „RAKJAT" (II) oooooooooooooooooooooooooooo O 2 8 oooooooooooooooooooooooooooc Vervolg van pag. 7 tot het hoogste doel bereikt is. Men be wondert hem als een tweede Ken Angrok, die uit het volk zelf was voortgekomen, koningen en keizers versloeg en zelf Ma- haradja werd. Wie zou hem dat misgunnen? Men vindt het ontzaglijk dat hij ondanks alles "Boeng" gebleven is. Als hij spreekt komt men bij tienduizenden naar het paleis om te luisteren. Alleen hij die veel naar bangsawans ge weest is en de toeschouwers om zich heen zorgvuldig heeft gadegeslagen ,weet wat er in het volk omgaat voor Soekarno. Hier is de vleesgeworden held uit de legenden, die bang is voor niets, die Krutschev op de schouders slaat als die met zijn schoen op tafel slaat, en die straks met een schoen- schop Krutschev ook de deur uit schopt als het nodig is. Die "heel niet" bang is voor Amerika en Engeland, die met alle groten der aarde aan tafel kan zitten. En ze de deur uit kan zetten als hem dat belieft. 'Boekan main!' 'Heran!' 'Loetjoe!' 'Branie!' Men moet dit volk gekend hebben in vroeger dagen met een nimmer eindigend respect voor vreemde naties en met slechts dromen van eigen helden in de bangsawan, om zich een voorstelling te kunnen maken van het wonder dat zich thans voor hen vol trekt: een Indonesiër ,een man van eigen bangsa die lariekoek durft te hebben aan de hele wereld, die knikkert met koningen en millioenen...het is waar! En nochtans is het een wonder! Critisch afwegen van deugden en gebreken is er niet bij. Zoals voor de Fransman nog steeds Napoleon DE held is (ook al hebben wij nog zoveel te tawarren), zo is voor de Indonesische Rakjat Soekarno HET ideaal. Nu doe ik wederom een beroep op U, Blanda Toewan Besar Met Boter Op zijn Hoofd: hoe vaak zijn niet hoevelen van ons kasar geweest, onbillijk, onredelijk, stom dronken, immoreel, en hoe hielden Sidin en Mariam door dik en dun van ons! Ver geten soms? Waren we allemaal zulke no bele vlekkeloze Blanke Goden? Hoe kon den onze bedienden zwijgen over onze deugden en niets zien van wat zonde was in hun ogen, omdat daarnaast zo menige Blanda eindeloos royaal kon zijn, en be grijpend en een vriend door dik en dun. Als "het volk" dit van ons kon hebben, hoe veel meer kan het volk dit dan hebben van zijn eigen saudara's! Hoe zou men ooit kunnen mopperen op deze man, hoe zou men ooit afgunstig kun- O Wilt U s.v.p. bij al Uw betalingen o O (girostortingen en postwissels) o O steeds vermelden waar deze voor o O bestemd zijn, dus abonnement, boek- o 8 je (de titel), advertentie, etc. O O O Dat bespaart veel tijd en onnodig g O heen en weer geschrijf. R 8 DE ADMINISTRATIE 8 nen zijn op zijn grillen, critiek hebben op zijn ondeugden? Alles behoort tot de le gende immers? En als de legende realiteit geworden is, met al zijn voortreffelijkheid, waarom zou men klagen over de gebreken aan de voortreffelijkheid? Het is logisch dat Soekarno doet wat hij wil, want hij is de super Marhaen, die immers ook deed en doet wat hij wil? Waar wij in gepaste preutsheid of deugdzaamheid of zelfs met eerlijke verontwaardiging bepaalde gedra gingen veroordelen, lacht de Rakjat erom, en men heeft zijn president er des te meer lief om, omdat hij bij al zijn glorie mens blijft zoals zij. Is dat voor ons niet te be grijpen? Moeilijk, moeilijk zeer zeker. En toch verklaart deze liefde zóveel van de huidige volksmaatschappij, dat zij in som mige opzichten de enige sleutel is tot be- begrip van deze Rakjat, die niet geleid wordt door partij-indoctrinaties, noch door partij-bonzen, noch door partij-beloften, noch door internationale ideologieën, maar staat omdat het zich één voelt met zijn Bapah, die ook zijn Boeng is, zijn voor beeld en zijn ideaal. Dwars door elke maatschappelijke wor steling heen weerklinkt soms dit gesprek: "Wij hebben tekort, Pah, ons wordt on recht aangedaan!" "Heb ik jullie niet je onafhankelijkheid gegeven, die ons dierbaarder is dan al het andere in de wereld?" "Ja, Pah". "Wat houdt dat in? Berdiri di atas kaki sendiri, nietwaar? En durven het te doen! En niet klagen of bedelen. Heb ikzelf niet alle leed doorstaan dat jullie doorstaan? En heb ik ooit geklaagd of gebedeld om be ter? Zet door, zet door! Durf gevaarlijk te leven. Want wie veel aandurft, zal veel win nen!" Men klaagt niet. Probeer geen westerse leefsystemen aan te prijzen die beter zijn dan Boeng Karno, Er is niets beters. Ver bijt je verdriet, pak zelf flinker aan, probeer te leven zoals hij deed. Vertrouw op jezelf. Durf te "vivere pericoloso" en laat je niet omkopen door een weelderig bestaan en minder onafhankelijkheid. Men doet het. Punt. En hierdoor drijft de Staat Indonesië op een groter kurk dan alle kurken van buiten landse hulp samen: de eigen onverzettelijk heid, de eigen offervaardigheid, en de ei gen moed van de Rakjat, die nog steeds 90% van de samenleving vormt. En Djakarta getuigt daarvan in vele beel den - voor hen die zien willen en zien kun nen. Hebben wij te veel vertrouwen gehad in de Bapah (en daardoor te weinig ver trouwen is onszelf) en dus in tijden van schaarste honger geleden? Onze fout. We hadden best zelf ketella en andere gewas sen kunnen verbouwen in onze vrije tijd. Dus vind je nu in de hele stad op vrije stukken grond langs spoorbanen, kanalen, brede gazons (b.v. aan Tuin du Bus voor de voormalige officierswoningen!) kleine tuin tjes met ketella en vele andere soorten groenten. Vele woningen hebben op hun zij- of achtererven, ja zelfs voorerven, klei ne keurige tuintjes. De nieuwe stad Keba- joran staat vol met zulke tuintjes. Wie be vreesd is voor honger straks, klage niet, maar plante! De geest van Marhaen is vaardig over de waakzame, onafhankelijke burger. En nog iets wordt duidelijker als wij mede denken aan hetgeen ik reeds schreef over de verdieping van het Geloof in Indonesië: een geest van "Help Uzelf, zo helpt U God!" Daar sta je dan te midden van dit volk (en ik heb gezworven in de kampongs van Kepoe en Tanah Njonja, Tanah Rendah en Tanah Abang, Slipi en Rawah Bangke en Angkee, Tjisalak en Tjirandjang en Tjimindi en veel veel meer), de voorspellingen van Europa en Amerika klinken nog na in m'n oren: "Het volk verkommert! Dat loopt slecht af! Het einde is nabij!" en dan ben je doodgewoon te gast bij de Rakjat: "Sela- mat dateng, toean!" "Soedi mampir, Oom Tjalie!" "Selamat makan, Pah Robinson!"... Moet ik zeggen: Dit is allemaal leugen? De Persaudaraan verslindt deze oude ko loniaal in één hap en er blijft alleen een ouwe kontjo over. die eens mee vliegerde, werkte, leefde en lachte. Alle meetstokjes van westerse verhoudingen, van sociale eisen, van burgerrechten, van democrati sche zaligheden, die je parmantig uit Euro pa hebt meegebracht ,stop je verlegen weg: ze zijn helemaal ondeugdelijk en fout. Ze zijn misschien okay daar, maar hier zijn ze een strikdas op een toetoep, bretels op een plekat ,een pollepel op een tjobèk. Als je met een communist praat, voel je je gewoon voor schut staan als je meent te moeten vaststellen dat "volgens het Ma nifesto van Marx...". "O, ja?" Je realiseert je opeens dat deze Marx een meneer is, die al bijna honderd jaar dood is, een Duitser in Engeland of Fran krijk of zo, geweldig dikke boeken schreef, die niemand goed kent. En overigens ging het toch om de bruikbaarheid van een com munistische gedachte in het Indonesië van nu en niet om wat van een oude theorie lakoe is voor andere volken... En je bent beschaamd als je met een Batak over zekere morele verplichtingen spreekt en je citeert een bijbeltekst, en hij zegt verrast: 'Staat dat in de Bijbel? Waar?' Hij had die waarde al lang zelf gevonden en leefde ernaar ook zonder Bijbel... In deze nieuwe oriëntering van het volk waarin massa's levenswaarden in hoog tempo doorleefd worden (niet in druk ver- baliseerd als stukken van overtuiging), komt de Rakjat met een eigen natuur en een eigen levenspatroon "uit de verf". Niet om vergelijkingen met andere volksdefinities gaat het, maar om het doorgronden van de aard van deze nieuwe Indonesische Rakjat- En dan is zelfs de kleinste maar eerlijke poging meer waard dan de bevooroordeel de opinie zonder verder onderzoek. T.R. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 8