Belangrijke mededeling i OVER DE JAPANSE BEZETTING: VAN HIER EN GUNDER 8 Boekhandel Tong Tong 8 9 O O J o 9 Vervolg van pag. 3 toekomst, onschuldige burgers van andere volken "op 't stoepie" verschijnen. On christelijk. On-humaan. Hoe duidelijk vernemen we hier het jam merlied van Zwarte Riek, die zingt: "Ik kan vergeeeve, maar niet vergeeete!" en de teleurstellingen in andere volken uitgejam- merd in: "Was ik toch maar bij moeoeder thuis gebleeeeve!" Wat bij het dieper door denken van deze jammerklachten duidelijk wordt is: a. het is voorbij, b. ik vergeef, c. ik vergeet niet. DUS kwel ik mezelf. Eeuwenlang niet vergeten is doodgewoon pathologisch. Ik spreek zeker namens onze Indische groep als ik zeg dat wij verhoudingsgewijs beter vergeven EN vergeten kunnen. En ik verzeker U: wij hebben een schrikbarende portie leed plus nóg één plus nóg één ge had. Daarom is het voor ons teleurstellend dat wij in ons superieure stamvolk zo vaak het tegendeel merken. Men denkt altijd dat wij tegen de Hollandse instellingen zijn, contra, dwars, tegenstander. Dat is niet waar. Wij zijn alleen maar vér. We waren toen ver. We zijn het nog, al zijn we "thuis". De fout zit bij ons; wij kennen de spel regels van Nederland nog steeds niet. Elke keer weer dat we onze mond open doen, zijn we fout. Zouden wij tot onze levensdag blijven twisten? Of zullen we onze mond gaan houden? Het laatste zal onherroepe lijk gebeuren, naarmate wij allen samen ouder worden. En wij méér gaan inzien, dat het niet om de spelregels gaat, maar om de ongeschiktheid voor dit spel. Eén van die ongeschiktheden is het wél kunnen vergeten. Velen onzer zijn ervan overtuigd dat het kunnen vergeten (dus niet alleen maar: vergeven) een beschaafdheidsken- merk is. En zelfs deze constatering lokt nieuwe twisten uit. Tjapeh, Boeng, tjapeh. Wat Nederland niet begrijpt is dat met ons, laatste Indischgasten een geestesin- stelling uitsterft. Het jaar 2000 kan met een waarlijk schone lei beginnen. Als dan ver der onze kindskinderen hun bruine kleur van buiten én van binnen maar kwijt raken, "zal het hen waarlijk welgaan in het land dat de Here Uw God hen gegeven heeft". Als Tong Tong dan nog bestaat, zal het geen duels meer hebben met Mej. Allaert, met Jef Last en met Het Vrije Volk...ah, heerlijke tijd! Wat jammer dat we dén niet meer leven! Een sleutel tot de oorzaken van veel wrij ving ligt in de (door ons gemarkeerde) re gel: "Welke godsdienst iemand belijdt gaat mij totaal niet aan". Een houding die ook uitgestrekt wordt tot andermans maatschap pij, zeden en gewoonten, historie, liefheb ben en lijden. Het gaat ons niets aan. We pikken uit wat aangenaam is voor ons. We zetten behoorlijk op zijn nummer wat steekt en verder gaat alles ons niets aan. Maar de mensheid leeft, mousseert, woelt, gaat over zijn grenzen, trekt vreemden aan. Tou- risten, musici, spionnen, geldwolven, en er is een dagelijkse uitwisseling van dagelijks brood. Duitsers eten onze eieren en onze kippen en brengen zodoende millioenen in onze welvaartssfeer. Nochtans zeggen we koud: het gaat ons niets aan. De Mohamme danen gaan ons niets aan. De Boeddhisten gaan ons niets aan. In deze moderne we reld met zijn enorme verbindingen en ver wevenheden! De in ons midden levende In dische groep gaat ons niets aan. En de spijtoptanten (wat een gemeen woord; ik begrijp niet dat men zo'n naam heeft kun nen uitvinden!) in Indonesië gaan ons niets aan. DAAROM weten we niets van mensen als de Spaanse en de Duitse bruidegoms van ons vorstenhuis. Parkwachterstechniek. Tegen IEDER die op het gras loopt, wordt gebast: "Hei! Wat mot dat daar!" Men ziet het verschil niet tussen een profeet en een proleet. Dus wordt iedereen proleet geacht "tot zijn onschuld bewezen is". En ik WEET NIII!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII!IIIIIIII!IIIIIIIIIIIIIIII!III!||IIIII|||[|||[||||||||||||||||||||||||||||||||||||||I|||||||[||||||||| HliliiiiliillilliliiiiiuiitnniiiuuHiHuuiiiiiiiuiHtHiiiiiiliiliiiiiMHjuuiiiiiilllllilillllllMlnillllMlllllllllllllllllllllllllllll De jaarlijkse Algemene vergadering van Aandeelhouders van de Publiciteits- en Handelmaatschappij Tong Tong N.V. zal worden ge houden op zaterdag 18 september 1965 te 11.00 uur in het gebouw ,,Op Gouden Wieken", Scheveningseweg 17, Scheveningen. (lid 1. art. 25 van de Statuten). De jaarstukken over het boekjaar 1964 zullen vanaf 3 september a.s. tot na afloop der vergadering ten kantore van de Vennootschap, Prins Mauritslaan 36 te 's-Gravenhage voor Aandeelhouders ter inzage liggen. Voor verdere bijzonderheden wordt naar het volgend nummer van dit blad verwezen. De directie. o O O llllllllllllllllll!lllllllll!llllllllllll!llllllll>!llll!IIIIIIIIIIIIIM<lllllllllll!llllll,l|!l|lllllllllllll|ll|||lli|l|ll||!lllll;!l|[|!|l|||l|||||||||||l||||||||||llll||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||n||||||||||||||||||||||||, 3000000000000000000000000000 S Onder Japanse hiel o O door Mr. W. H. J. Elias O O o O Prijs: 6,f 0,60 porto f 6,60 O O O O Japanse interneringskampen 9 o y O voor burgers gedurende de O O O 2e wereldoorlog O O door Dr. D van Velden O O O O Prijs: f 27,50 1,porto f 28,50 O Q Te bestellen bij 9 O Prins Mauritslaan 36 Den Haaq, 9 9 Giro 6685 Telefoon 542.542 q O O 300000000000000000000000000Ö dat die parkwachter zo'n hond niet is, al blaft hij. Maar waarom DOET hij het dan? Stom ja, dat Indischgasten het na tien, vijf tien jaren nog steeds niet snappen? T.R. GEEN FILOSOFIE "Ik ben bang dat nu Indonesia zijn intrede doet in Tong Tong de goede artikelen en dis cussies van filosofische aard zullen verdwij nen. Mag ik dat betreuren? We begonnen juist zo aardig de hopeloos twistzieke werke lijkheid te ontstijgen naar waar werkelijk be grip is en sereniteit..." v.E. ,lk weet niet of ze zullen verdwijnen. Dat hangt mede van de lezers af, immers? Ook geloof ik niet dat wij in dit blad met deze lezerskring een filosofie zoeken, die ons "verlost" van de werkelijkheid, maar eer op Oosterse wijze filosofie zoeken IN de werkelijkheid .In de trant dus ook van een Ortega y Gasset, die met heldere ogen bleef rondgaan in de wereld, alles beschou wend op zijn diepere en betere waarden, maar nimmer ruziemakend. Voor ons allen zullen in de werkelijkheid van de Indonesische revolutie waarden waar te nemen zijn, diametraal verschillend van onze genormaliseerde wereld, maar toch ook van mensen die zoeken naar es sentie en schoonheid, dat we er stof te over in zullen vinden om er op een hoger plan over te praten. T.R. OVER ETEN Redelijkerwijs mag ik veronderstellen dat je in Indonesië niet halsstarrig hebt vastgehou den aan onze bloemige aardappeltjes, maar je op straat en restaurant niet onbetuigd hebt gelaten. Wanneer zien we je eerste eet-artike- len en welke nieuwe recepten heb je voor ons?" J. Kuiper "Voor alles is ene bestemde tijd". Ik heb zo krankzinnig veel te vertellen en Tong Tong is zo klein, heb nog even geduld! Maar lees alles om straks de artikelen over eten ook beter te kunnen waarderen. T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4