Belangrijke
mededeling
i OVER DE
JAPANSE
BEZETTING:
VAN HIER EN GUNDER
8
Boekhandel Tong Tong 8
9
O
O J
o 9
Vervolg van pag. 3
toekomst, onschuldige burgers van andere
volken "op 't stoepie" verschijnen. On
christelijk. On-humaan.
Hoe duidelijk vernemen we hier het jam
merlied van Zwarte Riek, die zingt: "Ik kan
vergeeeve, maar niet vergeeete!" en de
teleurstellingen in andere volken uitgejam-
merd in: "Was ik toch maar bij moeoeder
thuis gebleeeeve!" Wat bij het dieper door
denken van deze jammerklachten duidelijk
wordt is: a. het is voorbij, b. ik vergeef,
c. ik vergeet niet. DUS kwel ik mezelf.
Eeuwenlang niet vergeten is doodgewoon
pathologisch.
Ik spreek zeker namens onze Indische
groep als ik zeg dat wij verhoudingsgewijs
beter vergeven EN vergeten kunnen. En ik
verzeker U: wij hebben een schrikbarende
portie leed plus nóg één plus nóg één ge
had. Daarom is het voor ons teleurstellend
dat wij in ons superieure stamvolk zo vaak
het tegendeel merken. Men denkt altijd dat
wij tegen de Hollandse instellingen zijn,
contra, dwars, tegenstander. Dat is niet
waar. Wij zijn alleen maar vér. We waren
toen ver. We zijn het nog, al zijn we "thuis".
De fout zit bij ons; wij kennen de spel
regels van Nederland nog steeds niet. Elke
keer weer dat we onze mond open doen,
zijn we fout. Zouden wij tot onze levensdag
blijven twisten? Of zullen we onze mond
gaan houden? Het laatste zal onherroepe
lijk gebeuren, naarmate wij allen samen
ouder worden. En wij méér gaan inzien,
dat het niet om de spelregels gaat, maar
om de ongeschiktheid voor dit spel. Eén
van die ongeschiktheden is het wél kunnen
vergeten. Velen onzer zijn ervan overtuigd
dat het kunnen vergeten (dus niet alleen
maar: vergeven) een beschaafdheidsken-
merk is. En zelfs deze constatering lokt
nieuwe twisten uit. Tjapeh, Boeng, tjapeh.
Wat Nederland niet begrijpt is dat met
ons, laatste Indischgasten een geestesin-
stelling uitsterft. Het jaar 2000 kan met een
waarlijk schone lei beginnen. Als dan ver
der onze kindskinderen hun bruine kleur
van buiten én van binnen maar kwijt raken,
"zal het hen waarlijk welgaan in het land
dat de Here Uw God hen gegeven heeft".
Als Tong Tong dan nog bestaat, zal het
geen duels meer hebben met Mej. Allaert,
met Jef Last en met Het Vrije Volk...ah,
heerlijke tijd! Wat jammer dat we dén niet
meer leven!
Een sleutel tot de oorzaken van veel wrij
ving ligt in de (door ons gemarkeerde) re
gel: "Welke godsdienst iemand belijdt gaat
mij totaal niet aan". Een houding die ook
uitgestrekt wordt tot andermans maatschap
pij, zeden en gewoonten, historie, liefheb
ben en lijden. Het gaat ons niets aan. We
pikken uit wat aangenaam is voor ons. We
zetten behoorlijk op zijn nummer wat steekt
en verder gaat alles ons niets aan. Maar
de mensheid leeft, mousseert, woelt, gaat
over zijn grenzen, trekt vreemden aan. Tou-
risten, musici, spionnen, geldwolven, en er
is een dagelijkse uitwisseling van dagelijks
brood. Duitsers eten onze eieren en onze
kippen en brengen zodoende millioenen in
onze welvaartssfeer. Nochtans zeggen we
koud: het gaat ons niets aan. De Mohamme
danen gaan ons niets aan. De Boeddhisten
gaan ons niets aan. In deze moderne we
reld met zijn enorme verbindingen en ver
wevenheden! De in ons midden levende In
dische groep gaat ons niets aan. En de
spijtoptanten (wat een gemeen woord; ik
begrijp niet dat men zo'n naam heeft kun
nen uitvinden!) in Indonesië gaan ons niets
aan. DAAROM weten we niets van mensen
als de Spaanse en de Duitse bruidegoms
van ons vorstenhuis. Parkwachterstechniek.
Tegen IEDER die op het gras loopt, wordt
gebast: "Hei! Wat mot dat daar!" Men ziet
het verschil niet tussen een profeet en een
proleet. Dus wordt iedereen proleet geacht
"tot zijn onschuld bewezen is". En ik WEET
NIII!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII!IIIIIIII!IIIIIIIIIIIIIIII!III!||IIIII|||[|||[||||||||||||||||||||||||||||||||||||||I|||||||[||||||||| HliliiiiliillilliliiiiiuiitnniiiuuHiHuuiiiiiiiuiHtHiiiiiiliiliiiiiMHjuuiiiiiilllllilillllllMlnillllMlllllllllllllllllllllllllllll
De jaarlijkse Algemene vergadering van Aandeelhouders van de
Publiciteits- en Handelmaatschappij Tong Tong N.V. zal worden ge
houden op zaterdag 18 september 1965 te 11.00 uur in het gebouw
,,Op Gouden Wieken", Scheveningseweg 17, Scheveningen.
(lid 1. art. 25 van de Statuten).
De jaarstukken over het boekjaar 1964 zullen vanaf 3 september
a.s. tot na afloop der vergadering ten kantore van de Vennootschap,
Prins Mauritslaan 36 te 's-Gravenhage voor Aandeelhouders ter
inzage liggen.
Voor verdere bijzonderheden wordt naar het volgend nummer van
dit blad verwezen.
De directie.
o
O
O
llllllllllllllllll!lllllllll!llllllllllll!llllllll>!llll!IIIIIIIIIIIIIM<lllllllllll!llllll,l|!l|lllllllllllll|ll|||lli|l|ll||!lllll;!l|[|!|l|||l|||||||||||l||||||||||llll||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||n||||||||||||||||||||||||,
3000000000000000000000000000
S Onder Japanse hiel o
O door Mr. W. H. J. Elias O
O o
O Prijs: 6,f 0,60 porto f 6,60 O
O
O
O
Japanse interneringskampen 9
o y
O voor burgers gedurende de O
O
O 2e wereldoorlog O
O door Dr. D van Velden O
O O
O Prijs: f 27,50 1,porto f 28,50 O
Q Te bestellen bij 9
O Prins Mauritslaan 36 Den Haaq, 9
9 Giro 6685 Telefoon 542.542 q
O O
300000000000000000000000000Ö
dat die parkwachter zo'n hond niet is, al
blaft hij. Maar waarom DOET hij het dan?
Stom ja, dat Indischgasten het na tien, vijf
tien jaren nog steeds niet snappen? T.R.
GEEN FILOSOFIE
"Ik ben bang dat nu Indonesia zijn intrede
doet in Tong Tong de goede artikelen en dis
cussies van filosofische aard zullen verdwij
nen. Mag ik dat betreuren? We begonnen
juist zo aardig de hopeloos twistzieke werke
lijkheid te ontstijgen naar waar werkelijk be
grip is en sereniteit..." v.E.
,lk weet niet of ze zullen verdwijnen. Dat
hangt mede van de lezers af, immers? Ook
geloof ik niet dat wij in dit blad met deze
lezerskring een filosofie zoeken, die ons
"verlost" van de werkelijkheid, maar eer
op Oosterse wijze filosofie zoeken IN de
werkelijkheid .In de trant dus ook van een
Ortega y Gasset, die met heldere ogen
bleef rondgaan in de wereld, alles beschou
wend op zijn diepere en betere waarden,
maar nimmer ruziemakend.
Voor ons allen zullen in de werkelijkheid
van de Indonesische revolutie waarden
waar te nemen zijn, diametraal verschillend
van onze genormaliseerde wereld, maar
toch ook van mensen die zoeken naar es
sentie en schoonheid, dat we er stof te
over in zullen vinden om er op een hoger
plan over te praten. T.R.
OVER ETEN
Redelijkerwijs mag ik veronderstellen dat je
in Indonesië niet halsstarrig hebt vastgehou
den aan onze bloemige aardappeltjes, maar je
op straat en restaurant niet onbetuigd hebt
gelaten. Wanneer zien we je eerste eet-artike-
len en welke nieuwe recepten heb je voor
ons?" J. Kuiper
"Voor alles is ene bestemde tijd". Ik heb
zo krankzinnig veel te vertellen en Tong
Tong is zo klein, heb nog even geduld!
Maar lees alles om straks de artikelen
over eten ook beter te kunnen waarderen.
T.R.
4