Het Prikkeldraad - de Doornenkroon Ik was nog geen dag terug in Nederland en met m'n hoofd nog tjokvol van al de be langrijke dingen die we in de toekomst gaan doen, of mijn redactie trok me hardhandig terug naar het verleden: "Wat doen we voor het kawatnummer? Twintig jaar geleden kwam je vrij! Heb je niet wat te zeggen?" Weet U, de jongelui van de redactie hebben niet knijp gezeten met ons samen achter de Aziatische kawat. Nochtans wis ten ze dat die tijd iets betekend had voor mij, voor ons, voor ALLE men sen. Zij zijn zich bij hun betrekkelijke jeugd en onervarenheid bewust dat wij de Toekomst het best dienen als wij het Ver leden niet vergeten. Maar HOE dat gebeu ren moest, dat moest Tjalie maar weten... en U lezer, en U en U! "Wat voor omslagtekening maak je, Ro gier?" Hij liet me zijn werktekening zien. Ik deinsde bijna terug. Gitzwart monsterlijk dik prikkeldraad en niets anders! Weliswaar met een "breuk-vlak" er dwars doorheen als een symbolische verklaring: de kawat is verbroken!, maar toch onver biddelijk, niets verzacht of verzoet, als een ijzerharde confrontatie. Nu argumenteer ik NOOIT met Rogier of de Redactie wat ze doen. En NOOIT geef ik printa's van "Zó mot het maar want ik weet het het best!" Want ook deze men sen volgen ergens een positieve gedachten- lijn, hebben een (misschien onbewuste) kla re visie op het leven. Wat ik moet doen, is begrijpen. Punt. Onwillig ging ik achter de tekening zit ten. Zouden we toch maar niet liever deze tijd van ellende vergeten? Hoe kan het, waar immers Tong Tong gewijd is aan het NIET-vergeten? Maar we hebben zo koorts achtig veel te doen voor Morgen! Nonsens. In Morgen leeft Vandaag en Gisteren en Eergisteren! Forget NEVER! Ontloop geen waarheden. Beraad, speur, probeer WIJZER te worden! Alleen kinderen en mensen met een kin derlijk brein menen dat het mogelijk is ge lukkiger te leven in de toekomst, als alles vergeten wordt wat aan bitterheden werd ondervonden in het verleden... Bitter? Was ALLES bitter? En zo ja, als er een genadige en goedertieren God in de hemelen is, waarom moesten wij dan dit bittere proeven? Is een leven vol van za ligheden en zekerheden het ideale leven? Of is het Leven ALTIJD de som van Bitter en Zoet? Vanzelf vlieden je levensherinneringen aan je observerende geest voorbij. Al de stomme dingen die je deed en die 'gestraft' werden. "The things you never did and should have done". En "the things you did and never should have done"...En al de bitterheden van de hele mensheid op die adembenemende safari die historie heet. Wat leren wij? Dat ALLE begenadigden der Mensheid geleden hebben. Dat het zelfs lijkt of geen genade, geen essentieel geluk bereikbaar schijnt in dit leven zónder lijden. Hoe kunnen wij, Christenen, dan ontko men aan de herinnering aan de Man, die eens, kort voor zijn dood, in het openbaar werd afgeranseld en met een doornenkroon gesierd? En dan de kruisgang en het ver schrikkelijke einde op Golgotha? Maar dan ook: de Resurrectie en het Eeuwige Leven! Vergeleken bij dit Lijden was ons lijden maar gering. En misschien is daarom ook onze winst maar gering. Maar after all: wij ZIJN immers allemaal geringer? Nochtans kan bij onze kleinere maat een inzicht ge wonnen worden, een rijpere evenwichtig heid van geest ,een kalmer besef van ho gere waarden in het Leven, waardoor een rustiger en nobeler aanvaarding van ons Lot mogelijk wordt. Ah! Achter die kawat doemen achtereen volgens op de "smadelijke nederlaag" te gen Japan (waar "scherpe" mensen nog steeds op smalen), de genadeloze geselin gen in het kamp, de kommer, het gebrek, de honger, de angst, de uitzichtsloosheid, het vernederende "vuilniskar-corvee" van het IVde en IXde, waar de Blanke Toewan Besars in het openbaar, prijsgegeven aan de spot van de Indonesiërs, het kampvuil naar de grote vuilnisbelt moesten rijden. Remember?! Maar herinnert U zich ook dat GEEN In donesiër lachte of spotte? En men vaak de blik afwendde om dat niet te zien? Remember? Herinnert het U ook als deze Indonesiër lijdt, en dieper lijdt! Geen gelach, geen spot ga hier in Nederland op! Voor elke mens in de wereld, voor elk volk, voor ALLES In deze wereld is "ene gepaste tijd", een tijd van gelukkig zijn en een tijd van lijden. Wij weten niet waarom. Onze theorieën van "vergelding" en "ver diende straf" zijn vaak zo hopeloos mis plaatst. Leed Christus omdat Hij slecht was? Werden de zuigelingen in Bethlehem vermoord omdat zij gestraft moesten wor den? Niet voor niets is het thema "De Moord der Onnozelen" inspiratie geweest voor al le kunstenaars door alle eeuwen. En wij vergeten zelf niet de dierbaren die wij ach ter de kawat verloren, die zonder één smet je op hun eer en geweten kansloos stierven moesten van honger of ziekte, die in scheepsruimen verdronken, geëxecuteerd werden als misdadigers..hoe zouden we met dit alles ooit een andere maatstaf kun nen aanleggen dan: 'God geeft; God neemt; Zijn Naam zij geloofd!' Punt. Géén afreke ning! In Tokyo reed ik rond met een taxichauf feur die Okamura heette. Een grijs, wijs mannetje, dat eindeloos kwetterde in het wonderlijkste Engels dat ik ooit gehoord had. In een boosaardig moment dacht ik: "Zal ik opeens "Koerahü!" brullen om hem te herinneren aan de tijd dat hij ons zo koe- jeneerde? Is hij niet mede schuldig aan de dood van mijn broertje Sander? Is hij ue- berhaupt wel soldaat geweest? En als hij me nu eens vertelt dat zijn zusje in Hiro shima de atoombom "zag" en in dat mo- Lees verder pag. 6 Ja, zonder uitzondering hebben wij allemaal achter de kawat één record geslagen: dat van het laagste gewicht dat we konden produ ceren! Herinner je je nog hoe langzaam je op het laatst liep? Dat een afstand van vijftig meter een uitputtende wandeling opleverde? De blinde vlekken voor je ogen? De onaflaat- bare visioenen van lek ker eten? De huid, die barstte, afbladderde? Dat je op de "bore holes" soms niet meer overeind kon komen en je makker moest aan schieten: "Peh, helpen peh, opstaan!" En nu, nu gooien we ons brood vaak weg omdat we het niet lusten t 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5