De Indonesische revolutie (III) Reeds na het eerste artikel over de Indonesische revolutie kwamen de eerste ongedul dige vragen binnen, hoofdzakelijk van twee soorten, die eigenlijk weer duidelijk bewijzen hoe slecht men het wezen van ELKE revolutie begrijpt, zelfs van dit volk dat men denkt zo goed te kennen. De vragen waren: "Waarom noem je de sleutelfiguren niet van de Indonesische revolutie?" en "Maar zelfs de grootste ezel ziet dat deze revolutie naar een catastrophe leidt. Durf je dat niet te zeggen?" Wel, in de "Piekerans" al schreef ik her- onze tamelijk gemakkelijk. Denkt men. Hoe- haalde malen dat ik een ezel ben in verge lijking met zoveel pientere beoordelaars. Laat mij eerst vaststellen dat ik (vooral na de ezeltjes gezien te hebben in Marokko en Algerije) groot respect heb voor de ezel met zijn fantastische incasseringsvermogen, zijn vermogen om van distels te leven, voortdurend tot enorme arbeid in staat is en tenslotte onomkoopbaar koppig durft te zijn, waar het nobele paard meegaand is. Dank dus voor het compliment. Laat ons in het algemeen nooit te gauw "ezelen"! Nu een poging tot analyse van wat er om gaat in de Indonesische revolutie. A. Het noemen van sleutelfiguren. Zoiets is in een evolutionaire maatschappij als de Vervolg van pog. 5 ment haar ogen als water uit de oogkassen liepen en ze nooit meer zien kon? Zoals eens een Indonesische vriend me diep in de nacht, toen na lange gesprekken een bijzondere sfeer van intimiteit ontstaan was, me vertelde hoe bij een houwitser bombardement tijdens de politionele acties zijn moeder aan flard engeschoten werd? Indonesiërs praten NOOIT over wat hen overkomen is in de bersiaptijd. Zij weten het persoonlijke leed om te zetten in rui mer menselijke wijsheid. Wat doen wij? Twintig jaren is de wereld ouder gewor den sinds de kamptijd. In twintig jaren heb ben wij een schijnbaar nimmer eindigende voortgang gezien van menselijk leed, van prikkeldraadkampen, van mutilatie en dood. Korea, de Kongo, Vietnam... Ergens in de wereld schreit ALTIJD een gewond kind, ergens in de .wereld knielt ALTIJD een weduwe aan de kist van haar echtgenoot, ergens in de wereld sneuvelt ALTIJD een soldaat met een laatste blik van verbazing in zijn ogen. Wat niet is, kan nog komen. Wat was, kan wéér komen. Het prikkeldraad schijnt een nieuwe door- nenenkroon te zijn voor de mensheid. En alleen hij, die deze doornenkroon niet vreest, niet vlucht, er niet eindeloos over twist, maar kalm en moedig aanvaardt als een poort naar een hoger levensinzicht, aan hem is het prikkeldraad niet verspeeld. Na twintig jaren, waar staan wij? Dat wij het allemaal overleefd hebben, dat wij ook de twintig jaren daarné over leefd hebben, dat alleen is al een geluk wens waard. Die de redactie van Tong Tong U hierbij gaarne aanbiedt. Maar ons respect en onze eerbied gaan uit aan hen, die bovendien de wijsheid ge vonden hebben, die dit prikkeldraad ons heeft moeten brengen. Saluut! En Hormat! En dat U nog vele jaren genieten moogt van deze oude wereld in een Nieuw Licht! T.R. wel ook hier de sleutelfiguren van vandaag morgen onbelangrijk kunnen zijn en omge keerd. Denk eens aan b.v. Marijnen, Zwols- man, Verolme, Drees, en zo een hele ris van de afgelopen jaren. Wie is belangrijk en waarom? En wie beinvloedt het leven inderdaad voor een zo lange tijd dat hij een sleutelfiguur genoemd kan worden? Pas na een eeuw kan vrij betrouwbaar worden vastgesteld wie sleutelfiguren waren. In een revolutie gaat alles zo snel, wis selen figuren elkander zo snel af, dat zij (althans tijdens de revolutie) moeilijk aan te wijzen zijn. Wat is er van sleutelfiguren van gisteren zoals Hatta, Sjahrir, Takdir Alisjabana, Sjafrudin, Tan Malakka nu nog overgebleven? Ik noem nu alleen namen die elke lezer kent; een ris andere namen van gisteren zijn bij de doorsnee lezer niet eens voldoende bekend geweest toen zij prominent waren! Gemakkelijker is b.v. te zeggen dat een persoon als Douwes Dekker (Setiabudhi) een sleutelfiguur was in het voorspel van de Revolutie. Als zodanig is hij ook in Indo nesië erkend en geëerd, zelfs al was hij geen "asli" Indonesiër. Maar vandaag? Zonder enige twijfel is President Soekarno, hoe men hem ook wenst te beoordelen, de belangrijkste sleu telfiguur. En zeker is een man als Pah Ban (Soebandrio) een buitengewoon prominente figuur van heden. Maar een sleutelfiguur? Dat zal morgen moeten blijken. En dat geldt ook voor mensen als Leimena, Jani, Nasu- tion, Aidit, Chairul Saleh, Abdul Malik...en nu al begin ik de kluts kwijt te raken, niet uit vrees om namen te noemen maar uit vrees om namen over te slaan. Wat bergt elke revolutie in haar schoot? Welke zijn inderdaad de richtlijnen waarlangs zich de techniek van de revolutie voortbeweegt? Een revolutie brengt machten en krachten in beweging bij massa's. En de persoon die op het juiste moment de sterkste massa's inspireert, wordt een sleutelfiguur. Naar mijn gevoelen zullen er uit de religieuze De EIGEN WEG Voorbestemd om commies te wor den in de Nederlands-Indische admi nistratie, heeft het vrij geworden In donesië besloten een eigen keuze te maken. Laat ons aannemen dat hij bokser worden wil. Geschikt? Kijk naar de rechte rug, de brede schou ders, de goede spieren. Geschikt. Zijn hele vorming en levensinstelling veranderen. Pa-commies kijkt ont steld toe. Niet ontsteld zijn. Proberen te begrijpen. kringen sterke figuren naar voren komen, maar wanneer en hoe en wie? Er is een merkwaardig cachet in de Indonesische re volutie dat in de Europese revoluties ont breekt: dat is het uitblijven van het complot, de contra-revolutie, de machts greep. Zo'n kern-gebeurtenis als bij de Franse Revolutie de Eed in de Kaatsbaan of de instelling van de "Ter reur" hoeft in Indonesië niet verwacht te worden. Want in Indonesië leeft de Musja- wara, een moeilijk te vertalen woord, dat althans door het woord "overleg" niet ge dekt wordt, al is de uiterlijke vorm onge veer gelijk. Musjawara is een bepaalde techniek van zelfbeheersing, waarbij men crises nooit te ver laat komen. Worden be paalde figuren te onrustig en eventueel te gevaarlijk? Praat ernstig met ze. Ontwikkelt een politiek van geven en nemen. Probeer een modus van constructieve samenwerking te vinden. (In vele maatschappelijke en ge- zagslichamen zit het "tolong-menolong" als een sterk cement. Het begrip gaat veel die per dan "elkaar helpen"). U denkt: dat bestaat in Europa toch ook. Maar dat is niet waar. In Europa wordt op dit terrein vaak het woord "koehandel" ge bruikt, maar zelfs in zijn beste vorm heeft het Europese politieke overleg het karakter van kundige machtsverdeling, terwijl de Musjawara zoekt naar machtsbundeling met een nieuw accent. Dit is in Indonesië mogelijk omdat daar de familiebanden en vriendschapsbanden een enorme rol spelen. Als je vertrouwelijk met Indonesiërs omgaat en hun familieban den leert kennen, sta je verbaasd hoe breed verdeeld broers en zusters en aange trouwde broers en zusters en neven en nichten in de diverse politieke geledingen, in regeringsfuncties, in sociale groeperin gen en in zakenkringen zitten. Ah, roept men licht uit, dat is nepotisme. En dat is juist niet het geval. Nergens is namelijk een zo sterke "opeenhoping" van familie dat een aparte overheersende machtsfiguur ontstaat. Verschijnselen van nepotisme, zo als b.v. in de Zuid-Amerikaanse staten (de familie Trujillo is toch nog steeds genoeg bekend?), zijn in Indonesië niet mogelijk Alleen al omdat het aantal "concurrerende" families te groot is en vooral omdat deze families bijna alle min of meer aan elkaar verwant zijn. Wie een beter inzicht wil hebben in de balancerende machtsverhoudingen in Indo nesië, make niet de fout van de meeste westerse observers die "net als bij moeder thuis" figuren beoordelen alleen naar het politieke naamkaartje dat om hun nek hangt, maar probeert te leren waar b.v. de Tjon- dronegoro's, de Salehs, de Djajadiningrats, enz. enz. zitten. In Europa en Amerika is de vrouw van een prominent staatsman meestal "niets". In Indonesië speelt de echtgenote van een staatsman en haar fa milie een belangrijke rol. De sleutelfiguren in de Indonesische re volutie moeten op een gans andere wijze worden opgespoord! De familiekringen en vriendenkringen spelen een veel groter rol in de maatschappelijke en politieke ontwik kelingen dan de Europese parties. Zij dek ken de politieke patronen vaak niet. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 6