siiiifiilfip 9&^wmé.wmémm «sssiffl MflÉtlS geet niet dat de Terreur de onbevreesde Franse soldaat heeft helpen maken, waar mee Napoleon zijn zegetochten door Europa maakte. De Indonesische Revolutie maakt een nieuwe energie die sterk genoeg zal zijn om elke catastrophe te overleven. "Maar is alles dan zo schitterend mooi in Indonesië, Tjalie!" roept U ongetwijfeld uit, "zijn er dan helemaal geen mensen die "pajah" zijn, die wanhopig zijn, die rotte dingen doen?" Maar natuurlijk! Ik zei U immers al dat de Indonesische revolutie menselijk is? Net zo menselijk als wijzelf zijn. En hebben ook niet wij onze schandalen, onze zedelijke achteruitgang, onze volle gevangenissen, onze jeugdcriminaliteit, enz. enz.? Maar daar zitten we toch ook niet alsmaar over te zanikken? Waarom willen we dan t.a.v. In donesië altijd zanikken over wat alleen maar beroerd is? Wees eerlijk! Maar is er dan geen vrees dat de in storting komt als Soekarno sterft? NEEN. Zelfs daar waar men dit vreest, verwacht men geen totale ineenstorting. Men zou kunnen spreken van een soort nieuwsgie righeid naar wat er dan gebeuren zal. Men is er al zo lang mee geconfronteerd! En met het typisch Aziatische kalme fatalisme, waarmee men elke sterfelijkheid, elk einde te zijner tijd verwacht ZONDER VREES. Omdat alles op aarde immers eindig is. Als wij maar sterk genoeg zijn om zijn werk voort te zetten. Wij MOETEN! Een passief toenggoe mati als bij b.v. gepen sioneerden is er niet bij. Al het werk gaat in hoog tempo voort. "We shall overcome. We shall overcome everything!" En het staat uiteraard iedereen vrij om hierover de schouders op te halen of het hoofd te schudden, maar dit heb ik gevon den en daarom breng ik dit verslag uit. En daar ging het toch alleen maar om? T.R. tarten om doorgrond te worden waarom al leen kruiswoordpuzzletjes oplossen in de trein of detectiveboekjes lezen thuis?) en ook vol humor. Het is een levenskarakteris- tiek van een volk dat after all al tot de be schaafdste volken van de wereld behoorde toen de Germanen nog in beestenvellen rondliepen, weet U, en bier dronken uit me kaars schedels... Sleutelfiguren? U kunt zelf de sleutel wor den tot begrip als U in dat volk stapt, in zijn verleden en zijn heden, hoe het lacht en vertikt te schreien, dat leeft en vecht en lacht om elke ondergangsvoorspelling. Dus zijn we nu aangeland bij punt: B. Wanneer stort Indonesië in elkaar. Ik heb elders al eens gezegd dat wie uit Europa komt met zijn bijbelse, astrologische en waarzeggersvoorspellingen van het ein de der wereld, in Indonesië opeens merkt dat de wereld helemaal niet vergaat. Nie mand praat erover, ledereen denkt alleen aan de Nieuwe Wereld die in de maak is! Wie een aantal revoluties bestudeert, merkt al gauw dat elke revolutie in zekere zin catastrofaal is (immers een radicale af rekening brengt van oude ideeën en machts verhoudingen) en in feite een "serie staart stukken", catastrophes, is van "have beens" Revoluties hebben muntwaarden verbrijzeld, volksklassen uitgewist, cultuurwaarden ver nietigd, economische centra verwoest...en nieuwe muntwaarden gecreëerd, nieuwe Vervolg van pag. 6 En dan is daar een eeuwenoude culturele karakteristiek in de machtsverhoudingen, waar tot mijn verdriet buitenlanders alleen maar mee kunnen spotten, of zich denigre rend uitlaten, en dat is het "schimmenspel" van de wajang. Maar die voor Indonesië e- ven essentieel is als het even vaak bespot te maskerspel van de Mongoolse volken. Westerse critici noemen dit "massa-verlak kerij", maar in Azië weet iedereen dat een schimmenspel gespeeld wordt om de span ning van het spel en boeiende gecompli ceerdheid van de symbolische figuren. In zekere zin is het schimmenspel in Europa terug te vinden in de detectiveroman en het spionnencomplot, waar ook achter de schimmen van schijnbaar normale burgers heel andere figuren leven. Het verschil al leen: detective- en spion-roman bewegen zich op het terrein van de misdaad en het bedrog, de wajang op het gehele gamma van menselijke waardigheid, dus ook liefde, trouw, vriendschap, moed, opoffering. Wie een beetje van het wajangspel af weet en van de Indonesische legendarische historie, die begrijpt dit wezen van Indone sië en heeft het lief. En wie werkelijk zo pienter is om de wajang "door te hebben" als "verlakkerij", moet nu ook maar een stapje verder pienterder worden en probe ren het spel van schijn en werkelijkheid te doorvorsen. Hoeveel hooghartige veroorde laars van "het Indonesische schimmenspel" blijven tragisch dom in de doorvorsing van de Indonesische werkelijkheid, die alleen maar een grote warboel" lijkt. Maar wie legendarische en symbolische figuren kent als Ardjoena en Gatotkatja (en zeker ook Petrok en Garengl), als Ken Angrok, als Minakdjinggo en Damarwoelan, voor hem is het leven in deze Indonesische revolutie boeiend, meeslepend, vol raadselen die volksklassen de leiding gegeven, nieuwe cultuurwaarden geschapen, een nieuwe eco nomie voortgebracht. In de revolutie sterft elke dag iets en wordt elke dag iets nieuws geboren. De revolutie is de Mens in ver sneld tempo. Weet U, de eerste weken van mijn verblijf in Indonesië kon ik in gesprekken zo heer lijk doorkaarten over de catastrofale ten dens van dit verschijnsel en dat en dat. En als we eindelijk tot de vraag kwamen: "En dus: wanneer d.ndert alles in mekaar?" dan kwam steevast en zonder enige uitzon dering de verbazingwekkende uitspraak: "O, kaaaaaan niet, Oom Tjalie!" In al zijn ups and downs heeft de Indone sische revolutie al zoveel meegemaakt, zo veel "kansloos verloren zien gaan" en nochtans op andere wijzen het leven her vonden, dat dit land en volk te vergelijken zijn met een oorlogsveteraan, die zoveel, "vernietigende nederlagen", zoveel "dode lijke verwondingen" heeft overleefd dat hij doodgewoon onsterfelijk is geworden, al thans onbevreesd is voor de dood. Dat maakt hem niet roekeloos, dat heeft hem grote behendigheid gegeven om dekking te zoeken, dat heeft hem een kalme techniek geleerd van defensie. En nochtans weet hij dat hij sterfelijk is en dat hij bij het volgen de treffen gedood kan worden, ja zelfs "veilig thuis" van de trap kan vallen en zijn nek breken. Alleen: hij weet dat zijn wezen, de "strijdbare mens", nooit sterven zal. Zoals Frankrijk zijn revolutie "overleef de", zo zal ook Indonesië zijn catastrophes overleven. Onze typische thuiszittersvrees voor een ondergang, élke ondergang, ont breekt in Indonesië totaal. Omdat men weet: onze tenaga, onze semangat MOET elke catastrophe overleven, en is slechts een fase in onze definitieve ontwikkeling tot zelfstandige en dominerende natie. Ver- In Meester Cornells, pardon, Djatinegara, is op de plaats van de oude Militaire School een nieuw ge bouwencomplex verrezen. Links zien oude Meesterianen nog de toren van de katholieke kerk naast Laan Solitude. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 7