SYMBOLEN (II) Chinese Vertellingen De symbolen voor de 12 maanden van het jaar zijn: Prunus, Perzik, Pioenroos, Kers, Mag nolia, Granaatappel, Lotus, Peer, Malva, Chrycanthemum, Gardenia en Papaver. De Pruimeboom (Prunus domestica) is het symbool van de Winter. Hij wordt gekweekt om zijn liefelijke bloei en de heerlijke vruchten. De geurige, sneeuwwitte bloemen, die bij het einde van de winter op de kale takken prijken, zijn in menig gedicht bezongen. De bloesemtakken en losse bloembladeren op de cobaltblauwe ondergrond van de prachtige K'ang Hsi gemberpotten stellen de komende Lente voor: het gebroken ijs, dat uit het Noorden de rivieren afdrijft en de bloemen, door de Lentewind daarop verstrooid. De Perzik, de "Fairy Tree", is het zinne beeld van de Lente, het gelukkige huwelijk en de onsterfelijkheid. Van het hout maakt men zegels, om talismannen en amuletten van een stempel te voorzien; ook de amu letten zelf worden vaak van perzikhout ge sneden en een snoer van bewerkte perzi- kenpitten hangt men kinderen om de hals om demonen te weren. De God der Onster felijkheid houdt in zijn hand een perzik, de vrucht van de "P'an-t'ao", de perzikenboom in de paleistuin van Hsi Wang Mu, de Ko ninklijke Vrouw van het Westelijk Paradijs in het K'un Lun gebergte. De Pioenroos heet Hua Wang, Koningin der Bloemen of Fu Kuei Hua, de Bloem van Rijkdom en Eer. Deze mooie bloemen wor den veel op terrassen en tegen heuvels ge plant en bloeien in Noord-China en in de Yangtze-vallei het mooist. Ofschoon men haar als het embleem van het Yang-begin- sel beschouwt, de stralende mannelijkheid, is zij het zinnebeeld van liefde en toewij ding. De Pioenroos kondigt rijkdom aan als zij volop bloemen draagt en de bladeren groen blijven. Verwelkt de bloem en ver droogt het blad, dan is dit een voorteken van armoede en zelfs van groot onheil. De Kers groeit in de provincies Shensi, Kansu, Hupeh en Honan, ten Zuiden van de bocht van de Hoang-Ho. Po Chü-i en Li Yü, beroemde dichters uit de T'ang en Sung- Dynastie, vergeleken in hun gedichten de lippen van hun schone geliefden met een rijpe kers. De Magnolia is een zeer geliefde bloem in China. Er zijn acht soorten en alle zijn zij beroemd om haar rijke bloei. De "Han Hsiao Hua" is de "geheimzinnig glimlachende bloem", en de "Ying Ch'un Hua", "de bloem, die de Lente verwelkomt", omdat de grote, witte bloemen vóór de bla deren aan de takken prijken. De Magnolia is het symbool van tederheid en schoon heid. De Granaatappel werd door Chang Ch'ien van de Han-Dynastie uit An-Shih Kuo, Ka- bul, de hoofdstad van Afghanistan, in 126 v. Chr. in China ingevoerd en heette oor- De Heilige Lotus spronkelijk An Shih Liu. Zij wordt vooral gekweekt om de mooie heester en de sier lijke, enkele en dubbele bloemen, die in kleur variëren van wit tot rose en donker rood. Twijgen van de Granaatappel worden vaak in plaats van wilgentakken gebruikt, om wijwater te sprenkelen. Boven de huis deuren staat soms het epigram: De Granaatappel straalt met een vurig licht, De Peer glanst als een reine ijsbloem. Dit symboliseert de deugdzaamheid en lief derijkheid van de familie en haar hoop op vele kinderen, want de Granaatappel is het zinnebeeld van een grote nakomeling schap, de Peer van wijs, weldadig beleid. Hertog Shao uit Kiangsu (1053 v. Chr.), vermaard om zijn rechtschapenheid en wijs oordeel, hield als magistraat zijn rechts zittingen onder een wilde pereboom. Ming Huang (685-762), de kunstlievende zesde Keizer van de T'ang-Dynastie, stichtte een Keizerlijke muziek- en dans school, de "Pear Blossem Garden". Perebomen kunnen meer dan 300 jaar oud worden en dan nog volop vrucht dragen, daarom is de Peer ook een symbool van hoge ouderdom. De Malva, een sierplant met witte en rose bloemen, behoort met de katoenplant tot het geslacht Gossypium. De katoenplant, uit Burma en Turkestan in China ingevoerd, is van bijzondere waarde, omdat uit de ve zels garens, kledingstukken, sierkleden, kanten, gordijnen en zeildoeken vervaardigd worden. De oude naam was "Ku Pei", "Treasure of the Ancients" en de plant is het zinnebeeld van voorspoed en spaar zaamheid. De Chrysanthemum of Chinese Aster is het symbool van de Herfst, van opgewektheid en levenslust. De 9e maan is de Chrysan themum- maand, dan sieren deze schitte rend-mooie bloemen, waarvan in China een oneindig aantal soorten in de mooiste kleu ren gekweekt worden, de tuinen en velden. Sommige dragen bekoorlijke namen, zoals "Sterrenhemel", "Ganzeveren", "Dronken van de Wijn gemaakt van Perziken der On sterfelijkheid", "Jadeschotel met Gouden Kop","Sneeuw op rode grond". Men trekt er op uit, om zich te verlustigen in de over weldigende kleurenpracht en geniet tot be sluit van een feestmaal, bestaande uit kreeft en rijstwijn. De Gardenia is een Oost-Aziatische heester met mooi donkergroen blad en ivoorwitte bloemen, die in de schemering een be dwelmende geur verspreiden. De gedroog de bloemblaadjes van de Gardenia, de Jas mijn en de Camelia worden met theeblade ren gemengd, om de geurige Bloementhee te verkrijgen. De bloem is het zinnebeeld van geheimzinnige liefelijkheid. De Papaver Somniferum, "Jing Su" of "Pot- zaad", zo genoemd naar de vorm der zaad dozen, was in oude tijden geliefd om de sierlijke witte, lila, scharlakenrode en oran jekleurige bloemen, die met de bolle doos vrucht gebruikt werden voor decoratieve doeleinden. De zaaddoos bevat witte, grijze en blauwe zaden en heeft dezelfde grootte en vorm als de gouden knop op de ceremo- niele baret, gedragen in de Manchu-Dynas- tie. Voor de verschillende graden was pre cies voorgeschreven, waarmee de bewerkte gouden knop versierd mocht worden, met koraal, robijn, saffier, lapis lazuli, rotskris tal en andere edelstenen. De medicinale eigenschappen van de zaden raakten in de Oudheid bekend, toen Perzi sche kooplieden vanuit Centraal Azië in China kwamen handel drijven. Het gebruik van opium werd ingevoerd van uit Java en Formosa. De oorspronkelijke naam "ya p'ien", "afiyun" werd "hei t'u" of "zwart slijk" en de stof werd identiek aan kwaad en ondergang. Maar in vroegere tijden was de Papaver het embleem van de late Herfstwarmte en een onbezorgde Levensavond. De jaargetijden met hun invloed op de land bouw, van onheuglijke tijden af een vitale belangrijkheid voor China, worden geëerd met talrijke ceremonies en hebben hun sym bolen, die in de bekoorlijke bloemennamen, de werkzame krachten in de natuur aandui den. De Lente heeft als zinnebeeld de Pi oenroos, de levenswarmte brengende; de Zomer de Lotus, de zich vervolmakende tot een rijke oogst; de Herfst de Chrysanthe mum, die de levensvreugde ademt van het rijpe leven en de Winter de Prunus, die de Lente aankondigt. De natuur is de bron geweest voor de sym boliek in alle levens- en kunstuitingen van het Chinese volk, want uit de Oer-Oor- sprong is het leven ontstaan van Hemel en Aarde en de Tienduizend Dingen, waar ook de mens een deel van is. Het Leven geeft de gelegenheid om de Vijf Deugden te ontwikkelen: Goedheid, Rein heid, Waardigheid, Wijsheid en Waarheid. En deze Deugden leiden tot de Weg, Tao, die in alle Eeuwigheid is. CORRA CORRA. Uit: Chinese Sybolism. C. A. S. Williams. De Vijf Zegeningen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 10