De vrouw in Indonesië Poutvels Poiiicels VOOR DE VROUW m£t*Ê4Ê$È Ook al moet ik eerlijk bekennen in twee maanden in Indonesië nog veel te weinig gezien te hebben, zodat ik hier en daar wel een foutie maken zal, ik heb toch genoeg gezien en gehoord om onze lezeressen een eerste impressie te kunnen geven van het leven en werken van de vrouw in Indonesië. Het eerste waarin de moderne Indonesi sche vrouw zich onderscheidt van de Indo nesische vrouw van voorheen, is haar actieve deelname aan de revolutie. Men vindt deze bewustheid zelfs bij heel eenvoudige Indo nesische vrouwen terug, in de armste kam pongs. Niet alleen in de revolutionaire uitspraken (want die kunnen uit het hoofd geleerd zijn), maar vooral in een intuïtieve gedragsbepaling en levenswijze, die haar vele zorgen en bekommerdheden in het da gelijkse leven blijmoedig doet aanvaarden. De "Bapah" (President Soekarno) heeft im mers gezegd dat wij niet moeten klagen, maar flink aanpakken en "berdiri di kaki sendiri"? Dat wij niet bang of wanhopig moeten zijn, maar vertrouwen moeten heb ben, en durven te "vivere pericoloso"? Dat er zeker een "zaman soeboer" (een tijd van overvloed) moet komen als wij maar hard werken en zelfstandig worden? Dus werkt men zonder klagen. Men pakt van alles aan. Men leert vouwen en plak ken en naaien en haken Men leert de kunst om met weinig toch smakelijk en voedzaam te koken. Ik heb in heel armoedige kam pongs rondgedwaald en in waroenkjes uren lang zitten eten, alleen maar om veel te horen en te zien. En ik heb (na een aan vankelijk meelij met "de kleine vrouw") groot ontzag gekregen voor haar moed, haar vindingrijkheid, haar volharding en haar eeuwige goedgehumeurdheid. De "volksvrouw" in Indonesië is op gewekt, optimistisch, lacherig, branie. Wie ziet hoe er nog altijd tijd over blijft voor zorg voor de "baji", voor een uitvoerige en moeilijke was in een somtijds erg verre kali, hoe er bij de "arm zalige" was in de kali vrolijk gekeuveld en ge-"banjol" wordt, hoe er geld kan over schieten voor een vlieger voor de zoon en voor een rose haarknijper voor de dochter, hoe 's avonds als de zware dag er op zit, toch nog keurig kan worden uitgegaan in een net gestreken kebaja en zorgzaam ge plooide sarong met zowaar een "kembang gojang tiga"-haarspeld in de feilloos ge wonden haarwrong, die beseft dat inder daad in de fundamenten van het nieuwe Indonesische volk de vrouw een onmisbaar cement vormt. Denk aan Uw trouwste en INTERCOIFFURE IDEALE COIFFURES open 7.30 v.m. tot 6.00 n.m. Fred. Hendrik!. 160 - tel. 553055 beste baboe die U eens had. Dezelfde vrouw dient nu niet U, maar de Staat en de Rakjat. De tijd van het "baboeisme" is voor bij; de nieuwe vrouw in Indonesië is onaf hankelijk. Dan hebben wij de tussenlaag: de kan toormeisjes, de werkende vrouwen in de middenklassen van de ambtenarij, de on derwijzeresjes en typistes, de vrouwen in de grotere waroengs (dus kleine midden standers). Bij de laatste categorie merken wij ontegenzeggelijk een kordater en zelf verzekerder houding tegenover het leven. Het was vooral een jaar en meer terug een toer om bij de dansende roepiah en de pe riodieke tekorten op de grondstoffenmarkt een verstandige inkoop-politiek te handha ven, een zorgvuldiger koers in de prijshan- tering en een efficiënter bedrijfsleiding. Vooral onze deelneemsters aan de Pasar Malam weten hoe lastig het is contante inkopen te regelen naar geschatte verkoop, efficient en snel serveren, kwaliteit op te voeren binnen zuinigheidsbestek. De Indo nesische "standhoudster" kan dat met bo vendien een schommelende roepiahkoers en een fluctuerende grondstoffenmarkt. Zo als overal in de wereld: nood kan breken en nood kan bouwen. In Indonesië bouwt de nood. Terug van de markt. Ma heeft een splinternieuwe roodkoperen dandang gekocht, die fonkelt in de zon en straks thuis ook licht en vrolijkheid brengt. Wij zijn hier vjiftig meter van de grote verkeersweg, maar de natuur is pril en viriel en vol geuren. De kantoorjuffers verdienen allemaal te weinig, wonen soms in verre kampongs en moeten zuinigjes met tjokvolle bussen enor me afstanden rijden heen en terug. Als je ze daar bij bushaltes geduldig ziet wachten in de felle zon, altijd keurig gekleed in toch wel zuinige jurkjes, ze wat later zon der dringen en klauwen en vechten in de bus ziet glippen tussen de altijd ruwe man nen in, wie ze dan "ge-pentjèt" aan de lus ziet hangen, even onverstoorbaar, met schijnbaar onkreukbare jurken en niet uit de war te brengen coiffure, "clean and cool" in een zwetende, hete bus, die móet wel waardering en respect voor ze opbren gen. DUS brengt het Indonesische volk res pect voor ze op. In het postkantoor, als je postzegels gekocht hebt, betaal je en zegt van het wisselgeld: "Hou de rest maar!" Dat doet IEDEREEN. Zo komt ze toch wel aan een ruimschoots verdiend extraatje. En omdat alle goede en begripsvolle mensen graag wat extraas overhebben voor de min der betaalden, is er geen corruptie. Is het eigenlijk niet gek dat in deze geciviliseerde maatschappij van Europa elke "extra" auto matisch corruptie wordt genoemd? En ont- Lees verder volgende pag. 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 14