De Karaktertekens
ASTROLOGISCHE
VERJAARDAG
KALENDER
Chinese Vertellingen
Zo heeft het Chinese volk zijn karaktertekens beschouwd: als een kunstwerk van onver
gankelijke schoonheid.
Schrijven wordt in China evenals tekenen en schilderen gerekend tot de "Schone Kunsten",
zij worden ook volgens dezelfde methode onderwezen. Bij het tekenen en schilderen wordt
elk motief van de compositie in een aantal elementen verdeeld, die de kunstenaar zich
apart moet eigen maken. Bij het schrijven wordt hem geleerd, hoe hij eerst de acht ver
schillende soorten van penseelstreken, die gebruikt worden voor de karaktertekens, moet
neerzetten.
A thing of beauty is a joy for ever,
Its lovelines increases, it will never
Pass into nothingness(John Keats).
Daarvoor is een soepele, vaste hand nodig,
die naar een oud gebruik lenig wordt ge
houden, door in die hand twee wilde kas
tanjes tegen elkaar te wrijven.
De "Vier Kostelijke Juwelen" van het stu
deervertrek zijn: het papier, het penseel
van konijnenhaar, het gebeeldhouwde ste
nen waterhoudertje en de inktstift, vroeger
en mengsel van lampezwart en geurige den
nenbalsem. Het is de kunst, de stift juist
lang genoeg in het water te houden, om
een mooie zachte, zwarte pasta te ver
krijgen. Slechts jaren van oefenen geven
de handigheid, de tere, sierlijke streken op
de juiste manier neer te zetten.
C. A. S. Williams zegt: "De eerbied voor de
oer-oude, mysterieuze oorsprong der ge
schreven symbolen uit zich in verering en
ontzag voor de karakters, die als heilig wor
den beschouwd. Aan de buitenmuren der
huizen hangt men bakjes met het opschrift:
"Eerbiedig onze schrifttekens en behandel ze
met zorg". In deze bakjes wordt niet meer
gebruikt, bedrukt en beschreven papier ge
deponeerd, dat op gezette tijden naar spe
ciale, stijlvolle verbrandigsovens wordt ge
bracht en verbrand, opdat de essentie daar
van in een hogere bestaansvorm zal over
gaan".
Kazumitsu Kato voegt hieraan toe: "De
Meesters in de Calligrapheerkunst uit de
Periode der Zes Dynastieën (222-581) leren,
hoe men in elke penseelstreek zijn ziel
moet leggen, want alleen zijn innerlijke in
stelling stelt de kunstenaar in staat, schone
vormen te scheppen".
Meer dan 100 000 jaren geleden heeft de
mens getracht, vorm te geven aan wat zijn
min
Verkrijgbaar bij TONG TONG
Een origineel cadeau
voor slechts f 3,1-
ƒ0,40 porto, totaal f 3,40
Te bestellen door storting op giro l
6685.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiiiii111111111111111111"111111111"'''1
oc
Schrift, voornaam, schoon.
oog waarnam, in levendige afbeeldingen op
grotwanden, van dieren, dansende mensen
figuren en jachttafrelen. Deze tekeningen
geven ons een inzicht in het geniale uitbeel
dingsvermogen van deze vroege voorou
ders.
Maar het schrift draagt de cultuur van voor
gaande geslachten op de volgende over.
De Periode, waarin de schrijfkunst zich
voor het eerst openbaarde, "the Proto-lite-
rate Period", de "Dageraad van de Be
schaving" kwam voor Sumerië in Zuidelijk
Mesopotamië in 3500 v. Chr., voor Egypte
in 3000 v. Chr. en voor China in 2953 v.
Chr.
Het is zeker geen toeval, dat het Sumeri-
sche Spijkerschrift, de Egyptische Hiëro-
glyphen en het Chinese Beeldschrift zo
bijna gelijktijdig ontstonden.
Als een uitstraling van het licht, dat in
Sumerië opging, drong de glans door tot in
Egypte en China.
Pictographische tabletten met dezelfde in
scripties, aardewerk met dezelfde beschil
dering, als die der Sumeriërs zijn gevonden
in Egypte, in de Indusvallei, in de Punjab,
bij Susa en Kashan in Perzië en in Cappa-
docië.
In de "Koningsgraven van Ur" in Sumerië,
die dateren van 2700 v. Chr. werden gou
den sieraden gevonden, ingelegd met lapis
lazuli en versierd met carneool, agaat en
chalcedon.
Goud wordt alleen gevonden in Egypte,
Afghanistan, Turkestan, Kirgizië, het Alaï-
gebergte, Kashmir en Birma; Lapis Lazuli
in de eeuwenoude mijnen van Badakshan
op de Noordelijke hellingen van de Hindu
Kush.
in het graf van Koningin Shubad vond men
een schaal van speksteen, een zachte
steensoort, die men slechts in Noord-China
en in Siberië, ten Z. van het Baïkal-meer
vindt.
Het Sumerische Spijkerschrift en de Egypti
sche Hiëroglyphen werden door Babyloni-
ërs, Assyriërs, Phoeniciërs en Grieken ont
wikkeld tot een phonetisch alphabet. Phone-
tische lettertekens vindt men nog in de
Oud-Perzische en Arabische schrijftaal en
in het Sanskrit.
De Sumerische, Egyptische, Babylonische,
Phoenicische, Oud-Griekse en Romeinse
Wereldrijken zijn ten onder gegaan en hun
talen zijn "dode talen" geworden.
Maar China, groter dan deze oude wereld
rijken heeft zich mét zijn prachtige schrift
staande gehouden en zijn taal is "levend'
gebleven. Zeker heeft het in zijn 50-eeu-
wen-oude historie innerlijke verdeeldheid
gekend, maar het heeft zijn staatkundige en
culturele eenheid kunnen bewaren. Niet al
leen omdat het Chinese volk zich zo innig
verbonden voelde met zijn bodem en zijn
cultuur, maar juist ook door dit karakteris
tieke schrift.
Deze oer-oude, eerbiedwaardige, sierlijke
tekens weerspiegelen de gang van de in
drukwekkende Chinese beschavingsge
schiedenis, want zij geven toegang tot de
oudste geschriften en kronieken van China.
Een ieder kan ze leren lezen, ze worden
in heel China begrepen, ofschoon er in het
uitgestrekte gebied meerdere talen worden
gesproken. De Keizerlijke decreten hoefden
slechts in één taal opgesteld te worden, om
het millioenenvolk te bereiken.
De Eerste Keizer Fu Hsi (2985-2838 v. Chr.)
de Derde Keizer Huang Ti, de Gele Keizer
(2698 v. Chr.) en de staatsman Ts'ang
Chieh (2700 v. Chr.) zijn volgens de Chine
se Geschiedenis de uitvinders van de k o
t'ou tzu" en de "niao chi wen", karakters,
die uit rechte en uit golvende lijnen be
staan.
Keizer Fu Hsi vond de "Acht Trigrammen"
uit, de "Pa Kua", gevormd uit twee primaire
lijnen, de rechte lijn "Yang I", het
symbool van het mannelijke principe en de
gebroken lijn "Yin I het zinne
beeld van het vrouwelijke principe.
Reeds in deze trigrammen vindt men de
oorsprong van het gedachtencomplex, dat
de latere karaktertekens kunnen uitdrukken.
Het eerste trigram, drie rechte lijnen boven
elkaar, is "ch'ien" en betekent hemel, de
vader, de heerser, ook hoog, voornaam,
trots, bewegelijkheid, kracht.
De vroegste vormen van de Chinese karak
tertekens werden gevonden op meer dan
3000 fragmenten van been en schildpad
plaat, in 1899 opgegraven bij Honan; het
waren inscripties in beeldschrift en tekens,
die op het Sumerische Spijkerschrift leken.
Het ideographische schrift van China heeft
in de loop der eeuwen talrijke veranderin
gen ondergaan, tot het gedurende de Chou-
Dynastie (1122-256 v. Chr.) de vorm kreeg,
die het tot nu toe behouden heeft.
Het Chinese volk bewondert dit schrift en
heeft het lief. Door de eeuwen heen heeft
het zijn karaktertekens met eerbied en ver
ering beschouwd.
Het teken "wén" betekent "schrift", maar
ook nog: stijl,, literatuur, geestelijke ontwik
keling, schrift, voornaam, schoon.
CORRA CORRA.
Chinese Symbolism. C. A. S. Williams.
Chinese Philosophy. Fung Yu-Lan.
Het Chinese schrift. H. van Meurs.
Encyclopaedia Britannica.
10