De Karaktertekens ASTROLOGISCHE VERJAARDAG KALENDER Chinese Vertellingen Zo heeft het Chinese volk zijn karaktertekens beschouwd: als een kunstwerk van onver gankelijke schoonheid. Schrijven wordt in China evenals tekenen en schilderen gerekend tot de "Schone Kunsten", zij worden ook volgens dezelfde methode onderwezen. Bij het tekenen en schilderen wordt elk motief van de compositie in een aantal elementen verdeeld, die de kunstenaar zich apart moet eigen maken. Bij het schrijven wordt hem geleerd, hoe hij eerst de acht ver schillende soorten van penseelstreken, die gebruikt worden voor de karaktertekens, moet neerzetten. A thing of beauty is a joy for ever, Its lovelines increases, it will never Pass into nothingness(John Keats). Daarvoor is een soepele, vaste hand nodig, die naar een oud gebruik lenig wordt ge houden, door in die hand twee wilde kas tanjes tegen elkaar te wrijven. De "Vier Kostelijke Juwelen" van het stu deervertrek zijn: het papier, het penseel van konijnenhaar, het gebeeldhouwde ste nen waterhoudertje en de inktstift, vroeger en mengsel van lampezwart en geurige den nenbalsem. Het is de kunst, de stift juist lang genoeg in het water te houden, om een mooie zachte, zwarte pasta te ver krijgen. Slechts jaren van oefenen geven de handigheid, de tere, sierlijke streken op de juiste manier neer te zetten. C. A. S. Williams zegt: "De eerbied voor de oer-oude, mysterieuze oorsprong der ge schreven symbolen uit zich in verering en ontzag voor de karakters, die als heilig wor den beschouwd. Aan de buitenmuren der huizen hangt men bakjes met het opschrift: "Eerbiedig onze schrifttekens en behandel ze met zorg". In deze bakjes wordt niet meer gebruikt, bedrukt en beschreven papier ge deponeerd, dat op gezette tijden naar spe ciale, stijlvolle verbrandigsovens wordt ge bracht en verbrand, opdat de essentie daar van in een hogere bestaansvorm zal over gaan". Kazumitsu Kato voegt hieraan toe: "De Meesters in de Calligrapheerkunst uit de Periode der Zes Dynastieën (222-581) leren, hoe men in elke penseelstreek zijn ziel moet leggen, want alleen zijn innerlijke in stelling stelt de kunstenaar in staat, schone vormen te scheppen". Meer dan 100 000 jaren geleden heeft de mens getracht, vorm te geven aan wat zijn min Verkrijgbaar bij TONG TONG Een origineel cadeau voor slechts f 3,1- ƒ0,40 porto, totaal f 3,40 Te bestellen door storting op giro l 6685. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiiiii111111111111111111"111111111"'''1 oc Schrift, voornaam, schoon. oog waarnam, in levendige afbeeldingen op grotwanden, van dieren, dansende mensen figuren en jachttafrelen. Deze tekeningen geven ons een inzicht in het geniale uitbeel dingsvermogen van deze vroege voorou ders. Maar het schrift draagt de cultuur van voor gaande geslachten op de volgende over. De Periode, waarin de schrijfkunst zich voor het eerst openbaarde, "the Proto-lite- rate Period", de "Dageraad van de Be schaving" kwam voor Sumerië in Zuidelijk Mesopotamië in 3500 v. Chr., voor Egypte in 3000 v. Chr. en voor China in 2953 v. Chr. Het is zeker geen toeval, dat het Sumeri- sche Spijkerschrift, de Egyptische Hiëro- glyphen en het Chinese Beeldschrift zo bijna gelijktijdig ontstonden. Als een uitstraling van het licht, dat in Sumerië opging, drong de glans door tot in Egypte en China. Pictographische tabletten met dezelfde in scripties, aardewerk met dezelfde beschil dering, als die der Sumeriërs zijn gevonden in Egypte, in de Indusvallei, in de Punjab, bij Susa en Kashan in Perzië en in Cappa- docië. In de "Koningsgraven van Ur" in Sumerië, die dateren van 2700 v. Chr. werden gou den sieraden gevonden, ingelegd met lapis lazuli en versierd met carneool, agaat en chalcedon. Goud wordt alleen gevonden in Egypte, Afghanistan, Turkestan, Kirgizië, het Alaï- gebergte, Kashmir en Birma; Lapis Lazuli in de eeuwenoude mijnen van Badakshan op de Noordelijke hellingen van de Hindu Kush. in het graf van Koningin Shubad vond men een schaal van speksteen, een zachte steensoort, die men slechts in Noord-China en in Siberië, ten Z. van het Baïkal-meer vindt. Het Sumerische Spijkerschrift en de Egypti sche Hiëroglyphen werden door Babyloni- ërs, Assyriërs, Phoeniciërs en Grieken ont wikkeld tot een phonetisch alphabet. Phone- tische lettertekens vindt men nog in de Oud-Perzische en Arabische schrijftaal en in het Sanskrit. De Sumerische, Egyptische, Babylonische, Phoenicische, Oud-Griekse en Romeinse Wereldrijken zijn ten onder gegaan en hun talen zijn "dode talen" geworden. Maar China, groter dan deze oude wereld rijken heeft zich mét zijn prachtige schrift staande gehouden en zijn taal is "levend' gebleven. Zeker heeft het in zijn 50-eeu- wen-oude historie innerlijke verdeeldheid gekend, maar het heeft zijn staatkundige en culturele eenheid kunnen bewaren. Niet al leen omdat het Chinese volk zich zo innig verbonden voelde met zijn bodem en zijn cultuur, maar juist ook door dit karakteris tieke schrift. Deze oer-oude, eerbiedwaardige, sierlijke tekens weerspiegelen de gang van de in drukwekkende Chinese beschavingsge schiedenis, want zij geven toegang tot de oudste geschriften en kronieken van China. Een ieder kan ze leren lezen, ze worden in heel China begrepen, ofschoon er in het uitgestrekte gebied meerdere talen worden gesproken. De Keizerlijke decreten hoefden slechts in één taal opgesteld te worden, om het millioenenvolk te bereiken. De Eerste Keizer Fu Hsi (2985-2838 v. Chr.) de Derde Keizer Huang Ti, de Gele Keizer (2698 v. Chr.) en de staatsman Ts'ang Chieh (2700 v. Chr.) zijn volgens de Chine se Geschiedenis de uitvinders van de k o t'ou tzu" en de "niao chi wen", karakters, die uit rechte en uit golvende lijnen be staan. Keizer Fu Hsi vond de "Acht Trigrammen" uit, de "Pa Kua", gevormd uit twee primaire lijnen, de rechte lijn "Yang I", het symbool van het mannelijke principe en de gebroken lijn "Yin I het zinne beeld van het vrouwelijke principe. Reeds in deze trigrammen vindt men de oorsprong van het gedachtencomplex, dat de latere karaktertekens kunnen uitdrukken. Het eerste trigram, drie rechte lijnen boven elkaar, is "ch'ien" en betekent hemel, de vader, de heerser, ook hoog, voornaam, trots, bewegelijkheid, kracht. De vroegste vormen van de Chinese karak tertekens werden gevonden op meer dan 3000 fragmenten van been en schildpad plaat, in 1899 opgegraven bij Honan; het waren inscripties in beeldschrift en tekens, die op het Sumerische Spijkerschrift leken. Het ideographische schrift van China heeft in de loop der eeuwen talrijke veranderin gen ondergaan, tot het gedurende de Chou- Dynastie (1122-256 v. Chr.) de vorm kreeg, die het tot nu toe behouden heeft. Het Chinese volk bewondert dit schrift en heeft het lief. Door de eeuwen heen heeft het zijn karaktertekens met eerbied en ver ering beschouwd. Het teken "wén" betekent "schrift", maar ook nog: stijl,, literatuur, geestelijke ontwik keling, schrift, voornaam, schoon. CORRA CORRA. Chinese Symbolism. C. A. S. Williams. Chinese Philosophy. Fung Yu-Lan. Het Chinese schrift. H. van Meurs. Encyclopaedia Britannica. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 10