natio nale 't Ziekenhuis Praatje door de wereld" Prijsf 16,90 0,80 porto f 17,70 It Tanggoeng, dat U dit spelletje uit de Oost nog wel kent. De meester staat voor de klas, de leerlingen in een lange rij ach ter elkaar. De meester fluistert de eerste pupil in de rij een boodschap toe, deze geeft 'm op dezelfde manier door aan de tweede, de tweede aan de derde, en zo verder tot het bericht helemaal verminkt bij de laatste leerling aankomt. Tobat toch, de lachwekkende en vaak merkwaardige resultaten die deze memorie-proef oplever de! Zei de meester bijv.: "Wie in het ver keer niet uitkijkt, wordt beboet". Een een voudige boodschap, zegt U? Wacht maar tot U hoort hoe zij fluisterend en gieche lend aan de laatste in de rij werd doorge geven! Weet U wat ervan werd gemaakt? "Djoegkir lijk kedempoet". Heloof je? Dit is maar een eenvoudig voorbeeld. Er zijn boodschappen, zó ingewikkeld, dat ho ge eisen moeten worden gesteld aan de zelfbeheersing van het medium, willen zij onverminkt op het eindpunt aankomen. Ik maakte het onlangs op de Pasar Malam nog mee. Toen werden nl. de Voorzitster van de Anti-vivisectie Stichting woorden in de mond gelegd, die betoel-betoel bloed dorstig klonken. Zo ZOU zij gezegd hebben, dat men vivisectie beter kon uitoefenen op mensen, en dan op weerloze mensen, op gevangenen bijvoorbeeld, of op geestelijk ontwrichten en kinderen van ongehuwde moeders. Iemand van mijn temperament maakt zich over zoiets geweldig kwaad. Het betekent immers, dat de Stichting het dier stelt boven de mens. Een overdreven dierenliefde dus! Toen Tong Tong een aanmerking kreeg op het schetsje "Saté Kambing" in het Ka- watnummer van 15 Augustus 1965, omdat dit walgelijk zou zijn en onsmakelijk ,heb ik de dame in kwestie dan ook geschreven ze niet zo overdreven moest doen. Als het lot van de mens van Hogerhand is vastge steld, schreef ik, waarom zou het dan met het lot van een geit niet het geval zijn? En als met een geit dat gebeurd wat reeds lang van Hogerhand is voorbeschikt dat er gebeuren zal, waarom mogen wij dat dan niet als een leuk verhaal opdienen. In het bedoelde schetsje stond: "Niettemin heb ben wij haar 's avonds de rol laten vervul len, die haar van Hogerhand toegewezen moet zijn geweest". Ik stel me voor dat de geit daarmee haar plaatsje in de dieren hemel verdiend zal hebben. Een verhaaltje als "Saté Kambing" wal gelijk vinden is dus doodgewoon overdre ven dierenliefde, het niet weten waar de grenzen van een genegenheid moeten liggen. Overdaad schaadt altijd! Tot welke exces sen een overdreven dierenliefde kan komen, meende ik de dame in kwestie goed te kunnen illustreren door de woorden aan te halen, die uit de mond van de Voorzitster van de Anti-vivisectie Stichting ZOUDEN ZIJN gekomen. Prompt ben ik natuurlijk door deze dame ter verantwoording geroe pen! Wat bleek nu? Dat ook haar woorden onvolledig waren overgebracht! Vanaf deze plaats dus een eerlijk excuus aan Mevrouw Mr. M. Stuart, de Voorzitster van de Anti vivisectie Stichting, voor het feit dat ik haar tot het uiten van bloeddorstige taal in staat heb geacht. Ik ben blij dat ze me van het tegendeel heeft kunnen overtuigen; had me trouwens inderdaad ook eerst met haar kunnen (moeten) verstaan! Tegen het "dood-troetelen" van dieren blijf ik echter stelling nemen, zoals tegen alle overdrijving (Immers, alles wat over dreven is, is ongezond!). Een hond moet honds in overeenstemming met zijn hondenaard) behandeld worden, een kat "kats". Een kat bijvoorbeeld kan in haar majesteitelijkheid zó hooghartig zijn, dat ze je evengoed krabt en bijt en naar je blaast als je "melig" doet, ook al ben je duizend maal haar verzorger. Ik heb er zo één in mijn onmiddelijke omgeving! En omdat over drijving uit den boze is, is de critiek op het schetsje "Saté Kambing" even onge rechtvaardigd als de daarbijgaande opzeg ging van het abonnement op Tong Tong op grond van ons gebrek aan dierenliefde. Intussen: het "praatje door de wereld"- spelletje is niet eens een kinderspelletje. Het komt als een levensgrote zevenkoppige draak ook in het leven van volwassenen voor, zelfs dagelijks, geloof ik, nu ik m'n gedachten er eens over laat gaan. Ik kan de draak nu wel de zeven koppen afslaan, maar dan natuurlijk wéér di-taboh mijn kop! Het zou immers geen dierenliefde meer zijn? Spaar de dieren, bescherm de draken! M. F. EBBELER. VERKRIJGBAAR BIJ BOEKHANDEL TONG TONG door Jan de Hartog Te bestellen door storting op giro 6685 of afhalen Prins Mauritslaan 36 Den Haag Telefoon 542.542 Binnenkort, om precies te zijn op 2 Oc tober 1965, is het Reclasseringsdag. Het zal niet gaan om een cadeautje aan Pa en Ma als beloning voor het afgelopen jaar van moeizaam Pa- of Ma-zijn, evenmin als het zal gaan om een extra hapje voor Fikkie of Felix. Op 2 October 1965 zal het gaan om mensen. Ontspoorde mensen! Om men sen, die iets wilden en niet mochten, en toen zich zelf maar hielpen met alle gevol gen van dien. Het gaat niet aan om deze mensen een dergelijke misstap voor altijd aan te rekenen. Wij hebben daarentegen de sociale plicht om te zorgen dat zij niet in herhaling vallen. Wij moeten deze geeste lijk of moreel minder goed toegeruste men sen weer inpassen in de maatschappij; me de-verantwoordelijkheid voor hen aanvaar den om de eenvoudige reden dat wij zelf lid zijn van die maatschappij. Zij horen bij ons. En omdat zij bij ons horen, moeten wij hun, de tijdelijk uitgestotenen, een hand toereiken. Kunnen wij het zelf niet, dan kunnen wij althans de instelling steunen die dat voor ons doet. Wij kopen daarmee niet onze verplichtingen af of, erger, een stuk onbehagen, maar wij houden er ten minste een apparaat mee in stand dat werkt met hart en hersens en dat, behalve een zachte hand, mede een vaardige hand biedt. Een apparaat dat de aanpassingsmo gelijkheden kent, en dat met de vergroting van deze mogelijkheden voor de enkeling de sanering van de hele maatschappij be werkstelligt. Wanneer dus straks de Reclassering een beroep op U doet, weet U waar het om gaat. Oók om UI ®Vq// 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 13