VAN HIER EN GUNDER „Hongersnood in Indonesië'' 'Je kan toch heel duidelijk in Djakarta al zien dat er hongersnood is in Indonesië. Oj dat in elk geval iedereen bang is voor hon gersnood. Overal planten ze singkong en groenten. Op d'rlut achter-, zij- en voorerven, ja zelfs langs kalies en spoorbanen! Een idi oot gezicht! Stel je voor dat ze in Holland aardappels en bloemkool kweekten in de tui nen en stadsparken...!" N. Stegemau. Laat mij eerst met het "idiote gezicht" beginnen. Toen ik nog onderwijzer was, zo n dikke dertig jaar geleden, kwam in In- dië opeens de nieuwigheid van schooltuin tjes. Eigenlijk was dat natuurlijk een idio- tigheid voor Indië, waar je als Toewan Be- sar NOOIT tani was en zelfs de armste meneer een kebon had voor zijn bloemen tuin. Maar goed, in navolging van het cultu rele Nederland (en natuurlijk ook omdat het zo opbouwend was voor de plantkundeles- sen en verder een "positief opvoedkundige waarde had") gingen wij in Indonesië ook schooltuinen. Dus ging er, waar er naast de speelplaats geen ander erf was, maar een stukje van de kiezelspeelplaats af en kwa men er de schooltuintjes. Niet te veel na tuurlijk en lang niet op alle scholen. Onze leerlingetjes werden leuke "Marhaens". Na het patjollen en graven, kwamen de bloem bedden en hoe fatsoenlijk we ook waren, de mest van onze sadopaardjes op straat haalden we graag op, want mest was ge zond en goed. Voor bloemen althans. Dus verrezen er in navolging van Nederland bloementuintjes met balsemientjes en dah lia's en chocoladebloempjes en zo. De school fleurde er werkelijk van op. Met mijn klas plantte ik een pisangboom, een aantal ketellastekken en ananassprui- ten. Ik weet werkelijk niet wat me toen be zielde, maar we hadden er echt lol in en we waren het eerst klaar en hoefden nooit zo zwaar te sirammen en te wieden en zo. En we hadden de ergerlijkste schooltuin van het zuidelijk halfrond. Zo vloden de dagen daar heen. En het uiterlijk van de schooltuintjes veranderde naarmate we vorderden in het seizoen. Niet aldus het schooltuintje van de derde klas van ondergetekende, die alleen maar ruiger werd en hoger. Je kon de zesde klas aan de overkant al niet meer zien. Het school hoofd liep voortdurend met deze doorn in zijn oog rond, maar was een zó practische Hollander, dat hij van de eerste dag af al zonder schijn van kans gesneuveld was voor mijn argument dat ik mijn klas de ken nis bijbracht van "nuttige gewassen", dat mijn tuintje zwart op wit in alle plantkunde- boekjes stond en dat ik mijn gelijk per sé durfde vol te houden voor de inspecteur (de momoh van alle jonge onderwijzers). En toen kwam de eerste glorie voor de derde klasse, toen we gezamenlijk gingen "bedol" onze ketella. En onze prachtige tros pisang radja mateng poehoen konden consumeren. Toen keken andere leerlingen met lede ogen toe, want wie eet nou bal semientjes? Ik persoonlijk vind die tuintjes in Djakar ta GEWELDIG. En ik vind ze mooi. Vind je papajabomen geen subliem artistieke kruin hebben? Heb je wel eens een middag rondgewandeld in een pisangtuin met z'n geweldige bladeren als een voorwereldse tuin van Flammarion? En met rijke pisang- trossen als de "Moederschoot van Fyf- fes?" Vind je de bladvorm van de ketella niet super? Vind je die keurige rijtjes van groenten zo lelijk? Misschien heb ik nog steeds "de armoe in m'n lijf" van mijn Pa en mijn Ma, toen ze hun jonge huwelijks leven in Indië begonnen met heel, heel wei nig, maar elk groentetuintje evenals elke akker geeft me een sterker impressie van schoonheid dan een perk rozen. Daarbij: inderdaad heeft Indonesië een paar scherpe fluctuaties gehad in de voed- selbevoorrading en Jan de Burgerman is waakzaam en practisch geworden. Als door welke oorzaak ook gebrek ontstaat, kan je natuurlijk wel ministers ontslaan en mas sabetogingen houden, maar daar wordt de buik niet direct voller van. Laat ons ZELF wijs en practisch zijn. DUS plant zelf in je vrije tijd. Ik zie hier niets beroerds in of inferieurs of onartistieks. Later, als het land soeboer is, dan kunnen we overstappen naar bloemen. Maar nu: help met nuttige zelfwerkzaamheid Indonesië door zijn moei lijke tijd heen. Goed! Goed! We zouden in Holland ook veel minder last hebben van onbetaalbare komkommers en weggegooide tonnen bloemkooltjes als we zelf wat meer planten. Als het volk in alle opzichten meer vrijheid van handelen kreeg. Hier is alles vakwerk, vakwerk, vak werk en als de vaklui ons laten vallen, hebben we met alle vakkennis van boeren en groentehandelaren tóch tekort! Hier heb je van die rare discussies als de dame in de Tweede Kamer die zegt: "Het brood lijkt in de laatste tijd wel stopverf!" en het "argument" van de voorzitter van de bond van bakkerspatroons (wat een titel!): "Dat kén niet, want ons broodbakken is vak werk!" Die waanzinnige alleenzaligmakende superioriteit van het "Vak"! Plak op het hokje een etiket en zeg dan: wat achter het etiket zit, is DUS goed! En dat de goede burgerij dat maar braaf slikt! "Slager, dat is geen beste karbonade die je daar voor me inpaktl" "Mijnheer! (uit de hoogte) Dit is een MODEL-slagerij!" M.a.w. IK weet het beter dan Uwes, want IK ben vakman en U lekker niet. Dan zeg je toch ook ijskoud: "Geef me dan maar een BUITENmodel stukkie long voor de hondl" Perèk sama dia. Goewa makan pa- roe goreng! Ja of jal En als Indonesië zegt: "Dan maar geen benevolente steun voor de achtergebleven landen, want die condities lust ik niet. Dan eet ik maar zelfgeplante ketella i.pl.v. rijstl" dan kan ik daar begrip voor opbrengen. Mijn waarde lezers, natuurlijk overdrijf ik naar twee kanten. Expres. En U weet best wel waar het goede midden ligt. OOK VOOR INDONESIë. Oordeel en veroordeel niet te vlug. Wees Oosters bedachtzaam en wijs. Voor Uw eigen gemoedsrust. T.R. JF k -k GOED LEZEN jij hemelt de Indonesiërs te veel op. Zeljs een doodgewone djèmbèl wordt onder je pen een goudhaantje. Naar mijn mening bestaat er geen wezenlijk verschil tussen Oosterling en Westerling, tussen Indonesiërs en Belan da' s. Belanda oj Indonesiër, zij hebben allebei hun deugden en ondeugden. Er zijn goede Belanda's en er zijn goede Indonesiërs. Er zijn beroerde Belanda s en er zijn beroerde Indone siërs. Jouw artikelen wekken echter de indruk als zou de Indonesiër een veel beter mens zijn dan de Hollander. Neem bijvoorbeeld de volgende zin uit je artikel "De Indonesische Revolutie (11)" Tong Tong van 30 juli 1963, blz. 6. "Een jiguur als Jan Cremer (in Neder land een bestseller achter "het knippie op de deur"een logische exponent van de Neder landse maatschappij, is in Indonesië niet alleen volslagen onaanvaardbaar maar zeljs ondenk baar. En toch baadt bet volk in zijn poedellje ut de kali!...ach ja, dat is nu zo'n essentieel en eeuwenoud verschil, daar moeten we niet om twisten, alleen proberen te begrijpen!" Een jaar oj tien geleden las ik in een van de bladen in Djakarta van een heel bekende Indonesische jilmster, die door de zedenpolitie op bet matje werd geroepen, niet omdat zij in baar poedeltje in de kalt ging baden maar omdat zij zich in haar poedeltje had laten fotograferen. Ongelukkig voor haar, kwam de foto in banden van de zedenpolitie. Als er zulke filmsterren onder de Indonesiërs kunnen voorkomen, vind ik een Indonesische jan Cremer helemaal niet ondenkbaar. We moeten de kerk in het midden van het dorp laten en niet vervallen tot de fout van verscheidene Indische mensen, die, als ze weer eens van een smerige streek in de krant lezen, zeggen: "Zoiets doet de Indonesiër niet". F. F. Hornung. 1. Het geheim van nuttig discussieren is goed lezen of goed luisteren .En niet te gauw gedachtensprongen maken. Ik heb nergens gezegd dat alle djembels goed of dat de djembel een nobel mens is. Ik heb alleen goed toegekeken en gezegd dat ik een djembel dit of dat heb zien doen, of dat ik ook die en die goede dingen onder hen gezien heb. Juist omdat men veel te gauw generali seert en alle djembels verwerpelijk acht, en het "djembelschap" te spoedig veroor deelt als uitsluitend zwart en lelijk. Lees verder volgende pag. BIJ BOEKHANDEL TONG TONG VERKRIJGBAAR: 'DE TIJGER IN HET VOLKSGELOOF' door J. C. H.(azewinkel) Prijs: f 4,25 f 0,30 porto ƒ4,55 Te bestellen door storting op giro 6685, of afhalen Prins Mauritslaan 36 Den Haag Telefoon 542.542 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3