Rtiei/en v2tn ïmm 1T - '-ë- GO-TONG RO-JONG! Vervolg van pag. 3 Nu zegt de lezer weer: Tjalie maakt van de djembel een goudhaanje. Het Is een merkwaardig verschijnsel van misinterpre tatie, dat chronisch is bij Tong Tong. 2. Ik heb nergens zelfs maar willen sug gereren dat "de" Indonesiër een beter mens is dan "de" Hollander. Ik heb slechts op een maatschappelijk verschijnsel de aan dacht gevestigd. Overigens is het door H. genoemde voorbeeld een argument tegen hem. Want dat die juffrouw door de zeden politie is gepakt, bewijst dat de Indonesi sche maatschappij zich wapent tegen be paalde verschijnselen van zedelijk verval, terwijl niet alleen alle Europese en Ameri kaanse kiosken vol halfblote juffrouwen staan, maar men er zelfs onder het mom van "cultuur en schoonheid" schaamteloos tamtam voor maakt, in Indonesië is de blo te griet" in de pers niet aanwezig, in Europa wel. Dit is een maatschappelijk verschijnsel dat je gewoon ziet en heeft verder natuurlijk niets uit te staan met goede of slechte Indonesiërs of Europeanen. Heb ik mij nu duidelijker gemaakt? 3. T.a.v. dit verschijnsel (en vele andere) is mijn benadering bijna altijd beradend, overwegend, en niet bewust partijtrekkend, wat helaas vele lezers veel te gemakkelijk denken. Voor mij (omdat ik immers kinde ren heb die hier opgroeien) moet als ernstig ouder toch altijd enige sceptis bestaan t.a.v. wat zich zo vanzelfsprekend aan ons voor doet. Hierin sta ik niet alleen. Misschien wel millioenen mensen (en positief ook erg veel jongeren) voelen zich verontrust door de naaktcultuur op straat en het onvermogen om er iets tegen te doen. in Amerika stelde de Chef Posterijen eens een verbod in op het verzenden van een bepaald tijdschrift dat letterlijk overladen was met pornogra fische foto's en lectuur, overigens heel ver nuftig door de redacteur aangevuld met b.v. reproducties van de beroemde Maya van Goya en verhalen uit de Decamerone. De Chef Posterijen werd door de redacteur voor de rechter gedaagd en nu moest deze Chef maar gaan uitleggen wat hij tegen Goya en de Decamerone had (erkende cul tuur) en wat het verschil was tussen Maya en Mansfield en tussen de Decamerone en de actuele prikkelverhaaltjes. Dat kon deze Chef niet. Hij verloor het proces en de pos terijen moest nog schadevergoeding uitke ren ook aan de redacteurl Nu is (hoop ik) voor ieder het verschil duidelijk tussen Maya en Greetje van hier naast en tussen schoonheid en pornografie. Maar helaas is dit verschil niet in wetten vast te leggen en de maatschappij zit ermee vast. Laat ons niet discussieren over de plaats van de kerk in het midden van het dorp, wijl immers in honderden gemeenten de kerk staat aan de rand van het dorp. Laat ons liever bedenken of de functie van de kerk niet belangrijker is dan de plaats. Niet het feit dat Jan Cremer bestseller geworden is, maar het feit dat hij het abso luut ontegenhoudbaar is kunnen worden, verdient beraad. T.R. Een simpel woord van 4 lettergrepen. Maar met zo'n grenzeloze strekking ,dat bij die per doordenken, dit volgens mij slechts 2 uitwerkingen kan hebbenl Of het schrikt, je af vanwege de consequenties die eraan vastzitten, of het houdt je mentaal overeind, als je het hebt aanvaard. Dit is een woord waarvan de inhoud een volk van circa 100 millioen zielen op de been houdt. "Draagt de lasten gezamenlijk en in een dracht! De lasten van de individu, het ge zin, de gemeenschap, de staat en als natie! Dit wordt geen lofzang, echter wel een ver slag van wat ik heb ondervonden en wat bereikt kan worden in eendracht. En zoe ken en tasten om een uitweg te vinden uit honderd en één moeilijkheden van het volk. Als voorbeeld zal ik nemen de kleinste groep uit de Indonesische samenleving, nl. de Rukun Tetangga (R.T.) oftewel wijk. Deze R.T. heeft een bestuur dat gekozen wordt tijdens een jaarlijkse algemene ver gadering van gezinshoofden uit die wijk. Deze vergadering wordt bijgewoond door de kepala kampong (c.q. afgevaardigde), die niet alleen de formatie van dit R.T. bestuur bekrachtigt doch ook doorgeeft aan het gewestelijk bestuur. Elk R.T.-bestuur dat gekozen wordt zonder aanwezigheid van lurah, kepala kampong of afgevaardigde (bezoldigde en beëdigde ambtenaren), is ongeldig. Geen enkel bestuurslid van de R.T. ontvangt enig honorarium van de rege ring, in welke vorm dan ook, noch wordt er subsidie verleend voor de vorming van een kas t.b.v. de R.T.-leden. Van het R.T.- bestuur en de R.T.-leden wordt verwacht dat ze doordrongen zijn van: gemeenschap pelijk belang en verantwoordelijkheid en begrip voor moeilijkheden waarin land en volk verkeren. Gotong rojong! Dit R.T.-be stuur heeft een zware taak, omdat zij niet zomaar een uitgebreide taak heeft, doch een alles omvattende verantwoordelijkheid. Want immers, naast die eigen haast onover komelijke moeilijkheden, moet er nog wor den gelet op: 1. sociaal/economische toestand; 2. de vei ligheid; 3. de voorlichting op het gebied van hygiëne enz. enz. Bij dit alles is het R.T. Bestuur op haar eigen vindingrijkheid aangewezen. Roei met de riemen die je hebt! En als er geen riemen zijn? Dan zoek je ernaar en zo niet, gebruik dan je handen of desnoods een lucifersstokje. De boot moet vooruit! En hij gaét ook vooruit! Soms maar één cen timeter, maar vooruitgang is er! Door ge zamenlijk overleg en bijdragen, hetzij fi nancieel, hetzij in mankracht! Dit alles zegt U, lezer, hoogstwaarschijnlijk niets. Ik wil echter trachten U er een beeld van te ge ven met enige voorbeelden. 1. Economisch. NOODKREETI De beras is duurl Wat kan het R.T.-bestuur doen? Wie weet er een oplossing? Bestuursleden bijeen. "Weet jij iets? Ja!" In die streek hebben ze net geoogst en kost de rijst zoveel tientallen rupiahs per liter minder! Hoe komen wij aan een wagen? Hoe aan het geld? Wie heeft er connecties? De se cretaris heeft een vrind, die een pick-up bezit waarin al gauw 1 tot 1'/2 ton rijst gaat. En als deze wijk de onkosten zelf wil dragen dan zullen wij die wagen wel kunnen lenen. De chauffeur? Ach, onder- wijkhoofd, jij hebt toch een openbaar B-l- rijbewijs? Nu het geld?! Naarstig worden de gezinshoofden benaderd. Na een korte uitleg wordt hun gevraagd hoeveel zij kun nen bijdragen. Als tegenprestatie bieden zij zich aan om met zakken vol rijst te gaan sjouwen, om de onkosten te drukken. Al het geld wordt opgezameld en dan komt een diepe wanhoop. Zoveel tienduizenden rupi ahs te kort voor de geplande 1000 tot 1500 kg rijst. Dan zegt het wijkhoofd: "Ik heb een rijke vrind, misschien dat die ons wil helpen". Contact opgenomen en uitgelegd! Good luckl De rijst wordt met een kleine winstmarge aan de R.T.-leden verkocht, ledereen is ge holpen. Voor de gezinnen betekent dat een besparing van enige honderden rupiahs en het R.T.-bestuur bekijkt trots haar eerste ling: de kas! Want van de winst werd de grondslag voor de kas gevormd. 2. Sociaal. Een sterfgeval. Het R.T.-be stuur zorgt ervoor dat hiervan wordt kennis gegeven bij de lurah. Bijdragen worden in gezameld bij de R.T.-leden. Uit de kas wordt een bedrag uitgetrokken. Kortom, men tracht de nabestaanden zoveel moge lijk werk uit handen te nemen. 3. Veiligheid. Voorlichting op het gebied van brandgevaar. Rondas worden aange steld. Samenscholingen van cross-boys of andere ongewenste elementen worden ge signaleerd en gerapporteerd bij de politie, of polisi militèr. Er wordt op toegezien dat er geen ontuchtige handelingen worden gepleegd in de R.T. 4. Hygiëne. Controleren dat de erven schoon zijn; dat het vuil wordt verbrand. Op gezette tijden worden op zondag ge meenschappelijk de goten schoongemaakt. Ik wil niet beweren dat het overal in In donesië zo is. Ik spreek hier over mijn R.T. In Tebet, aan de djalan Passar Minggu in Djakarta, waarvan ik zelf onder-wijkhoofd was. Ik had daar met diverse suku's te ma ken, en zelden heb ik betere samenwerking en good-will ondervonden. En zo zullen er nog vele andere R.T.'s zijn die, hoewel de omstandigheden zwaar zijn, het goede voor hun R.T. leden zoveel mogelijk trachten te bereiken. Ik hoop U hiermee een kleine indruk te hebben gegeven van wat een simpel woord je inhoudt: "Gotong rojong!". CHRIS. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4