Rtiei/en v2tn ïmm 1T
- '-ë-
GO-TONG RO-JONG!
Vervolg van pag. 3
Nu zegt de lezer weer: Tjalie maakt van
de djembel een goudhaanje. Het Is een
merkwaardig verschijnsel van misinterpre
tatie, dat chronisch is bij Tong Tong.
2. Ik heb nergens zelfs maar willen sug
gereren dat "de" Indonesiër een beter mens
is dan "de" Hollander. Ik heb slechts op
een maatschappelijk verschijnsel de aan
dacht gevestigd. Overigens is het door H.
genoemde voorbeeld een argument tegen
hem. Want dat die juffrouw door de zeden
politie is gepakt, bewijst dat de Indonesi
sche maatschappij zich wapent tegen be
paalde verschijnselen van zedelijk verval,
terwijl niet alleen alle Europese en Ameri
kaanse kiosken vol halfblote juffrouwen
staan, maar men er zelfs onder het mom
van "cultuur en schoonheid" schaamteloos
tamtam voor maakt, in Indonesië is de blo
te griet" in de pers niet aanwezig, in Europa
wel. Dit is een maatschappelijk verschijnsel
dat je gewoon ziet en heeft verder
natuurlijk niets uit te staan met goede of
slechte Indonesiërs of Europeanen. Heb ik
mij nu duidelijker gemaakt?
3. T.a.v. dit verschijnsel (en vele andere)
is mijn benadering bijna altijd beradend,
overwegend, en niet bewust partijtrekkend,
wat helaas vele lezers veel te gemakkelijk
denken. Voor mij (omdat ik immers kinde
ren heb die hier opgroeien) moet als ernstig
ouder toch altijd enige sceptis bestaan t.a.v.
wat zich zo vanzelfsprekend aan ons voor
doet.
Hierin sta ik niet alleen. Misschien wel
millioenen mensen (en positief ook erg veel
jongeren) voelen zich verontrust door de
naaktcultuur op straat en het onvermogen
om er iets tegen te doen. in Amerika stelde
de Chef Posterijen eens een verbod in op
het verzenden van een bepaald tijdschrift
dat letterlijk overladen was met pornogra
fische foto's en lectuur, overigens heel ver
nuftig door de redacteur aangevuld met b.v.
reproducties van de beroemde Maya van
Goya en verhalen uit de Decamerone. De
Chef Posterijen werd door de redacteur
voor de rechter gedaagd en nu moest deze
Chef maar gaan uitleggen wat hij tegen
Goya en de Decamerone had (erkende cul
tuur) en wat het verschil was tussen Maya
en Mansfield en tussen de Decamerone en
de actuele prikkelverhaaltjes. Dat kon deze
Chef niet. Hij verloor het proces en de pos
terijen moest nog schadevergoeding uitke
ren ook aan de redacteurl
Nu is (hoop ik) voor ieder het verschil
duidelijk tussen Maya en Greetje van hier
naast en tussen schoonheid en pornografie.
Maar helaas is dit verschil niet in wetten
vast te leggen en de maatschappij zit ermee
vast.
Laat ons niet discussieren over de plaats
van de kerk in het midden van het dorp,
wijl immers in honderden gemeenten de
kerk staat aan de rand van het dorp. Laat
ons liever bedenken of de functie van de
kerk niet belangrijker is dan de plaats.
Niet het feit dat Jan Cremer bestseller
geworden is, maar het feit dat hij het abso
luut ontegenhoudbaar is kunnen worden,
verdient beraad. T.R.
Een simpel woord van 4 lettergrepen. Maar
met zo'n grenzeloze strekking ,dat bij die
per doordenken, dit volgens mij slechts 2
uitwerkingen kan hebbenl Of het schrikt,
je af vanwege de consequenties die eraan
vastzitten, of het houdt je mentaal overeind,
als je het hebt aanvaard. Dit is een woord
waarvan de inhoud een volk van circa 100
millioen zielen op de been houdt.
"Draagt de lasten gezamenlijk en in een
dracht! De lasten van de individu, het ge
zin, de gemeenschap, de staat en als natie!
Dit wordt geen lofzang, echter wel een ver
slag van wat ik heb ondervonden en wat
bereikt kan worden in eendracht. En zoe
ken en tasten om een uitweg te vinden uit
honderd en één moeilijkheden van het volk.
Als voorbeeld zal ik nemen de kleinste
groep uit de Indonesische samenleving, nl.
de Rukun Tetangga (R.T.) oftewel wijk.
Deze R.T. heeft een bestuur dat gekozen
wordt tijdens een jaarlijkse algemene ver
gadering van gezinshoofden uit die wijk.
Deze vergadering wordt bijgewoond door
de kepala kampong (c.q. afgevaardigde),
die niet alleen de formatie van dit R.T.
bestuur bekrachtigt doch ook doorgeeft aan
het gewestelijk bestuur. Elk R.T.-bestuur
dat gekozen wordt zonder aanwezigheid
van lurah, kepala kampong of afgevaardigde
(bezoldigde en beëdigde ambtenaren), is
ongeldig. Geen enkel bestuurslid van de
R.T. ontvangt enig honorarium van de rege
ring, in welke vorm dan ook, noch wordt
er subsidie verleend voor de vorming van
een kas t.b.v. de R.T.-leden. Van het R.T.-
bestuur en de R.T.-leden wordt verwacht
dat ze doordrongen zijn van: gemeenschap
pelijk belang en verantwoordelijkheid en
begrip voor moeilijkheden waarin land en
volk verkeren. Gotong rojong! Dit R.T.-be
stuur heeft een zware taak, omdat zij niet
zomaar een uitgebreide taak heeft, doch
een alles omvattende verantwoordelijkheid.
Want immers, naast die eigen haast onover
komelijke moeilijkheden, moet er nog wor
den gelet op:
1. sociaal/economische toestand; 2. de vei
ligheid; 3. de voorlichting op het gebied
van hygiëne enz. enz.
Bij dit alles is het R.T. Bestuur op haar
eigen vindingrijkheid aangewezen. Roei met
de riemen die je hebt! En als er geen
riemen zijn? Dan zoek je ernaar en zo niet,
gebruik dan je handen of desnoods een
lucifersstokje. De boot moet vooruit! En
hij gaét ook vooruit! Soms maar één cen
timeter, maar vooruitgang is er! Door ge
zamenlijk overleg en bijdragen, hetzij fi
nancieel, hetzij in mankracht! Dit alles zegt
U, lezer, hoogstwaarschijnlijk niets. Ik wil
echter trachten U er een beeld van te ge
ven met enige voorbeelden.
1. Economisch. NOODKREETI De beras
is duurl Wat kan het R.T.-bestuur doen?
Wie weet er een oplossing? Bestuursleden
bijeen. "Weet jij iets? Ja!" In die streek
hebben ze net geoogst en kost de rijst
zoveel tientallen rupiahs per liter minder!
Hoe komen wij aan een wagen? Hoe aan
het geld? Wie heeft er connecties? De se
cretaris heeft een vrind, die een pick-up
bezit waarin al gauw 1 tot 1'/2 ton rijst
gaat. En als deze wijk de onkosten zelf
wil dragen dan zullen wij die wagen wel
kunnen lenen. De chauffeur? Ach, onder-
wijkhoofd, jij hebt toch een openbaar B-l-
rijbewijs? Nu het geld?! Naarstig worden
de gezinshoofden benaderd. Na een korte
uitleg wordt hun gevraagd hoeveel zij kun
nen bijdragen. Als tegenprestatie bieden
zij zich aan om met zakken vol rijst te gaan
sjouwen, om de onkosten te drukken. Al het
geld wordt opgezameld en dan komt een
diepe wanhoop. Zoveel tienduizenden rupi
ahs te kort voor de geplande 1000 tot 1500
kg rijst. Dan zegt het wijkhoofd: "Ik heb
een rijke vrind, misschien dat die ons wil
helpen". Contact opgenomen en uitgelegd!
Good luckl
De rijst wordt met een kleine winstmarge
aan de R.T.-leden verkocht, ledereen is ge
holpen. Voor de gezinnen betekent dat een
besparing van enige honderden rupiahs en
het R.T.-bestuur bekijkt trots haar eerste
ling: de kas! Want van de winst werd de
grondslag voor de kas gevormd.
2. Sociaal. Een sterfgeval. Het R.T.-be
stuur zorgt ervoor dat hiervan wordt kennis
gegeven bij de lurah. Bijdragen worden in
gezameld bij de R.T.-leden. Uit de kas
wordt een bedrag uitgetrokken. Kortom,
men tracht de nabestaanden zoveel moge
lijk werk uit handen te nemen.
3. Veiligheid. Voorlichting op het gebied
van brandgevaar. Rondas worden aange
steld. Samenscholingen van cross-boys of
andere ongewenste elementen worden ge
signaleerd en gerapporteerd bij de politie,
of polisi militèr. Er wordt op toegezien dat
er geen ontuchtige handelingen worden
gepleegd in de R.T.
4. Hygiëne. Controleren dat de erven
schoon zijn; dat het vuil wordt verbrand.
Op gezette tijden worden op zondag ge
meenschappelijk de goten schoongemaakt.
Ik wil niet beweren dat het overal in In
donesië zo is. Ik spreek hier over mijn
R.T. In Tebet, aan de djalan Passar Minggu
in Djakarta, waarvan ik zelf onder-wijkhoofd
was. Ik had daar met diverse suku's te ma
ken, en zelden heb ik betere samenwerking
en good-will ondervonden. En zo zullen er
nog vele andere R.T.'s zijn die, hoewel de
omstandigheden zwaar zijn, het goede voor
hun R.T. leden zoveel mogelijk trachten te
bereiken.
Ik hoop U hiermee een kleine indruk te
hebben gegeven van wat een simpel woord
je inhoudt: "Gotong rojong!". CHRIS.
4