OVER DWAZEN GESPROKEN Wanneer komen de „oude piekerans" weer? Albert Schweitzer Foto Haagsche Courant Bij ons in het dorp woont een eenzame vrouw. Zij is geestesziek en kan niet meer zo goed voor zichzelf zorgen. Een groepje huismoeders heeft nu de han den in elkaar geslagen en om de beurt verzorgen zij voor haar de warme maaltijd. Zo mogen zij tezamen, met hun eenvoudige kookkunst, die behoeftige naaste in leven houden. Doen die vrouwen dat om op te vallen óf om aan de mode mee te doen? Of zouden zij dat doen in het besef dat zijzelf door een Ander elke dag opnieuw gevoed wor den naar lichaam en geest? Er zijn mensen die hen dwazen noemen, want die eenzame vrouw is geen familie van hen. Dan zijn zij toch niet verantwoor delijk voor haar! Laar haar zorg aan so ciale instanties over. Maar dat die vrouwen ook nog tegen zó'n kleine vergoeding eten leveren, dat doet de deur dicht! Een nabij gelegen zwembad wordt elke woensdagavond door een groep gehandi capten bezocht. Zij worden er per bus ge bracht onder geleide van een heilgymnaste. Alléén beginnen deze invaliden niets, daar om staan er zweminstructeurs, -instructrices en Rode Kruishelpsters belangeloos klaar om hen zwemonderricht te geven en hen behulpzaam te zijn bij het aan- en uitkleden. Ontroerend, hartverwarmend of hoe men het ook noemen mag, het dóet je wat als je meemaakt met hoeveel geduld die "sterken' de "zwakken" helpen. Doen die eersten dat uit liefhebberij óf uit een soort sport wie de meeste "kneus jes" de zwemkunst kunnen bijbrengen? Of spruit die drang tot helpen voort uit het besef dat geen mens alleen voor zich zelf kan leven? En elke week zijn ze weer present, 's zo mers en 's winters. Na een gewone dagtaak gaan ze er 's avonds op uit om "voor niets anderen ten dienste te zijn. "Wat een plezier is daér nou aan", vindt menige buitenstaander, "je moet toch maar zo dwaas zijn!" Eén dezer dagen is een groot man heenge gaan. Hij is wereldberoemd geworden en had schatrijk kunnen zijn. Op zijn oude dag had hij een gerieflijke villa kunnen bewonen en kunnen genieten van kunst en cultuur en 't genoegen kun nen smaken van gemak en gestadige rust. Maar zelfs op zeer hoge leeftijd verkoos hij tussen de armsten der armen te blijven in een onontwikkeld land. Méér dan vijftig jaar heeft hij daar in alle soberheid gewerkt en stelde zijn gaven van hoofd en hart, van kundigheid en kracht in dienst van duizenden behoeftigen. De wereld is nu onder de indruk gekomen van zijn geweldig levenswerk, maar toen hij daartoe zijn be sluit nam op dertigjarige leeftijd, vond men hem een dwaas Een van zijn leermeesters, een bekende Parijse organist, gaf zijn afkeuring te ken nen met de woorden: "Wat U nu voorne mens bent te gaan doen, is net zo dom als een generaal, die zelf met zijn geweer in de Zelfs hier in Indonesia hoor ik die vraag veel stellen. Onder de vaste lezers van dit blad zal hij dus ook wel vaak gesteld zijn. Wel, ik weet het niet. Daarvoor moet ik eerst nog veel meer van Indonesia zien en me in veel toestanden -weer „huiselijk in geleefd" hebben. Dat dat gebeuren zal, betwijfel ik geen seconde. Het gaat er al leen maar om, hoeveel tijd ik ervoor no dig zal hebben. Ook weet ik niet of massa's zaken wel humoristisch bekeken kunnen worden zo dat U ze begrijpt. Ik heb hier in heel wat gezelschappen - ook met „anti-koloniale Indonesiërs - weer echt ouderwets kun nen „banjol" en de draak kunnen steken met de maatschappij. Want een Djakartaan is nu eenmaal van nature geen zuurpruim of kankeraar en blijft altijd open voor de zotte kant van ernstige zaken als je ze maar begrijpt. U in Holland bent niet met dit nieuwe In donesia meegegroeid en begrijpt veel niet. Ik zal dus in het begin althans vaak se rieus moeten zijn. Als wij samen, U en ik, door onderlinge correspondentie gauwer wijzer worden, komt het lachen weer gauw vanzelf I Als U me in de komende maanden vaak op het stoepje wilt roepen, all right. Ik sta er al U moogt me van alles vragen. Elke nuttige vraag wordt openbaar behandeld. Ik weet natuurlijk nog lang niet genoeg, maar dan kan ik bronnen genoeg aanbo ren. En zeker zal niet elk antwoord op elke vraag bevredigend kunnen zijn. Ook verbeeld ik mij niet het antwoord te weten op elke vraag. Maar met al Uw vragen helpen wij elkan der en worden wij samen wijzer. Bedenk ook dat Tong-Tong breder in Indonesia gelezen wordt dan U beseft en dat met onze discussies vrienden in Indonesia (die wij allen zeker nog bij dozijnen hebben) een indruk kunnen geven van onze intel ligentie, onze goodwill en onze beste voornemens. Zullen we het proberen T.R. loopgraven gaat liggen". Maar desondanks volgde hij de stem van zijn hart en deed afstand van een veelbe lovende loopbaan. In het bezit van drie doctoraten, theologie, filosofie en medicijnen, én een vermaard heid als musicus, ging hij naar een volk dat leefde in angst en armoede. Wat bezielde die man? Hij heeft er geen geheim van gemaakt. Vrijuit heeft hij ge sproken in woord en geschrift. En men heeft begrepen dat zijn eerbied voor het leven hem zijn deemoedige houding gaf, en wat hem tot grote daden heeft gebracht was zijn gehoorzaamheid aan zijn Meester, die hem gebood: "Vergaar geen roem nóch rijkdom, maar jaagt de Liefde na!" Men kan aanstoot nemen aan de "dwazen" óf bewondering hebben voor hun presta ties, maar laat het daar niet bij. Beter is: zich bij hen aan te sluiten! DURF een dwaas te wezen! N. M. B. v. Z.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 7