De pers in Indonesië -blijkt wel hoe gevoelig en beducht de Indonesische revolutionaire doctrine is voor vrije meningsuiting en dat zij doelbewust verstarde gedachtengang prefereert In Indonesische kranten staat niets en mag niets gezegd worden. Dit is een politie staat! En Indonesische journalisten zijn óf dom óf serviele napraters Het eerste citaat is uit een Haags blad. Van een correspondent in Djakarta die blijkbaar voldoende gastvrijheid geniet om deze dingen te mogen schrijven over het huis van zijn gastheer. Het tweede hoorde ik zeggen in de lobby van Hotel Indonesia in een kring van Eu ropeanen, waar geen enkele Indonesiër bij zat. En het lijdt geen twijfel: vele van U, lezers, denken er net zo over. Niet uit de minste kwaadwilligheid zeker, maar omdat de nuchtere feiten deze gedachtengang "lo gisch" maken. Nochtans verbaast het me keer op keer hoe gemakkelijk in vele uitspraken woor den gebezigd worden die op zichzelf "in contradictio" zijn met de uitspraak. De jour nalist spreekt over "revolutionaire doctri ne". Hij is ongetwijfeld iemand met HBS en heeft dus historische kennis en weet zeker wat af van b.v. de Franse revolutie. Wéét hij er wat van af of niet? Hij zwijmelt ongetwijfeld nog steeds over b.v. het doctrinaire "Liberté, Egalité, Fra- ternité" en herinnert zich misschien ook nog wel dat in die dagen ieder die zich met deze doctrines niet verenigde, dood gewoon werd onthoofd! In die dagen be stond ook geen vrije pers en geen vrije oppositie in de Assemblée. Zó verheerlijken we nog steeds de Franse Revolutie, dat dezer dagen Jan Brusse nog een klasje in Parijs voor de TV haalde om al deze doc trines nog eens braaf te repeteren. "En wat deden we met de koning?" "Die maak ten we een kopje kleiner...heh-heh-heh!" Over één van de bloederigste bladzijden in de historie van de Europese beschaving, de genocide van de Franse adel, wordt al leen nog béte gegrinnikt. Okay, okay, het is allemaal niet zó bar gemeend en in elk geval staat ons toch altijd het goede voor ogen. Sapristi! Waarom kan ons dan van de Indonesische revolutie óók niet het goe de voor ogen staan? Zelfs de PvdA, de ARP, de KVP, de VVD in Nederland hebben hun ijzerharde (en soms ook verstarde) doctrines, waartegen geen "ketterij" geduld wordt. Maar als in Indonesië, (en in elke revolu tie!) definitief gebroken moet worden met vele waarden uit het verleden, en om cha os te voorkomen een nieuwe denkmetho- diek (naar een nieuwe en eigen vrijheid) diep ingeprent moet worden, dan is dit een primaire en onmisbare karakteristiek in het ontwikkelingsproces. Het woord verstarring is technisch fout en rationeel fout. Verstarring treedt op aan het eind van langdurige en verouderde pro cessen, van een ijskast af tot een politieke partij toe. Als een politieke partij langzaam aan verloopt omdat de honderd jaar oude statuten en beginselen niet worden ver nieuwd, ge-reformuleerd of aangevuld, dan is dat verstarring. Maar als een politieke beweging nog begint een nieuw denk- en leefpatroon uit te hameren, dan is dat ge richtheid. We komen hier wéér op een elementaire oorzaak van veel onbegrip van Nederlan ders t.a.v. Indonesië en vele andere vol ken in de wereld): Holland denkt bij uit stek NIET revolutionair; heeft daarom nooit revoluties gehad en heeft er doodeenvou dig "geen verstand van" (want theoretisch- historische kennis ervan is doodgewoon verbalisme). Er is n.m.m. werkelijk maar één essentieel-Hollandse partij in Neder land, de ANTI-Revolutionaire Partij. Andere partijen, die "wel es revolutionair" denken, doen het alleen maar voor de main-main. Het is dus eigenlijk karakteristiek voor massa's reportages over Indonesië dat ze altijd struikelen waar niet gestruikeld mag worden. Discussies (ook deze) helpen niet. We kunnen alleen maar bidden dat er niet veel schade wordt aangericht. Dit is één incompetentie (het onvermogen dus om re volutionair te denken). De andere incompe tentie is: zich niet in Oosterse toestanden, denkwijzen, gevoelsterreinen, zeden, ge woonten, kunnen verplaatsen. Dit is helaas "physiek" zou ik haast zeggen. Wie een maal bloemige aardappeltjes het heerlijkst vindt op aarde, kan nooit smaak opbrengen voor rijst, tortilla of singkong. Al. Maar kléts dan ook niet over rijst! Het grappige is eigenlijk dat ook in Ne derland (Europa) veel "heilige huisjes" be staan, zaken waar men liever niet over praat, waarover ingezonden artikelen wor den geweigerd, waar zelfs "De Telegraaf" nooit te ver of te diep op in gaat. Hier bij Tong Tong heb ik in de afgelopen jaren tientallen brieven gehad van verontwaardig de lezers, die me vroegen: "Heerst hier persvrijheid?! Het lijkt nergens op!" In 'ndonesië is de Revolutie "heilig huis je nummer één". Zitten er gaten in dat huis je? Jouw er niet om, korèk er niet in. Help ze dichten als je kan. Massa's begeerlijke en onschuldig schijnende vrijheden kunnen in dit stadium leiden tot ontwrichting en chaos. De Indonesische journalisten, waaronder ettelijke met een bijzonder scherpe intelli gentie, een brilliant verstand, beseffen dit. En leggen zichzelf graag aan banden. Ik begrijp niet dat men dit niet ontdekt als men veel met Indonesische journalisten om gaat! De gerichtheid van de Indonesische re volutie moet men vergelijken met de wer king van de "choke" in een "tjoek-jacht- geweer", waarin de hagellading eerst wordt "samengeperst" om daarna gerichter "uit te waaieren". Veroorzaakt groter trefzekerheid in de toekomst. Jagers! Kan je dat begrijpen? In dit Leven, dat van de eerste scheppingsdag tot de dag des oordeels toe jagen is, jagen naar geluk, liefde, rijkdom, begrip, vrijheid, is periodiek en op alle terreinen toepassing van de "choke". Alleen daar waar niet meer gejaagd wordt, omdat alles gebèrèsd is van de wieg tot het graf, daar begrijpt men het niet. Op mijn woord, ik moet het eerste volwaardig begrijpende persartikel van een Nederlander over Indonesië nog vinden! Ik betreur het dat mensen als van Goud oever, Ritman, daar niet zitten. Misschien zullen ze veel minder "juichend" schrijven dan ik, zeker veel scherper, maar ongetwij feld duizendmaal eerlijker en nuttiger dan pakweg elk ander dozijn journalisten van hier. Waarom gaan deze Europese journalisten eigenlijk naar Azië? vraag ik me af. Alleen om lekker sensationele copy op te diepen? Heel Azië bestaat tóch niet voor hen; leeft Lees verder pag. 20 Dit is het voetbalveld voor het buitenverblijf der oude GG's te Tjipanas, thans logeert President Soe- karno er geregeld. De grote kei op de voorgrond dient als geïmproviseerde kleedkamer van de spe lers. Rechts beginnen al de sla- en kooltuintjes van de beroemde groenten van Tjipanas. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 8