Radio BOLLAND Tonggèrèts Vervolg van pag. 19 ton metende schip, 165 voet lang en 40 voet breed, verdween eenvoudig in de diep te, manschappen en materialen meeslepend in zijn noodlot. En dit was het even onver wachte als tragische en mysterieuze einde van een van Zwedens schoonste oorlogs bodems uit de 17e eeuw. Verschillende malen heeft men getracht het schip, waarvan de toppen van de mas ten nog boven water uitstaken, naar de op pervlakte te brengen. Altijd is dit evenwel mislukt. Na een vergeefse poging van de Engelsman lan Bulmer, probeerde de Zweedse Marine het nog eens. Zonder re sultaat echter. Admiraal Klas Fleming moest rapporteren: 'het is zwaarder dan ik ooit gedacht heb'. En de pogingen werden voorlopig gestaakt. In 1664 kwam Hans Albrekt von Treileben, een Zweed ,op de gedachte, zóveel van de 64 kanonnen te lichten als mogelijk was. Deze rijk versierde en gebeeldhouwde bronzen stukken vertegenwoordigden al een aanzienlijk fortuin. In samenwerking met de Duitser Andreas Peckell werden 50 ka nonnen naar de oppervlakte gebracht onder niet te beschrijven moeilijke omstandighe den. Men werkte met de meest primitieve middelen, honderd voet diep in ijskoud water. Een dergelijk zwaar duikerswerk was in de geschiedenis nog nooit verricht. Maar ook Treileben kon het schip niet redden en zo verzonk het, naar men dacht, voor goed naar de donkere bodem van de haven. Tot in 1950 de Zweedse auteur-zee-ar cheoloog, Anders Franzén, zich weer voor de zaak begon te interesseren. Jaren ach tereen doorkruiste hij met zijn motorboot de haven van Stockholm en dregde overal de bodem af. Aanvankelijk werd zijn moeite met weinig belangwekkends beloond: een damesfiets, een afgetakelde kerstboom, een dode poes, vormden de trieste oogst van zijn eerste pogingen. Maar in 1956 kwam het succes. Hij haalde scheepsónderdelen naar boven die erop wezen, dat hier een groot schip op de bodem zou kunnen lig gen. Hij lichtte de Marine in, die duikers naar beneden zond. En daar vond men in derdaad de Vasa. In 1957 werd begonnen met het bergingswerk, nadat toestemming gevraagd en verkregen was van de autori teiten. Het zou te ver voeren hier alles over dat bergingswerk te vertellen. Moder ne middelen deden de pogingen die drie honderd jaar geleden zonder resultaat wa ren gebleven, slagen. Het is een moeizaam en geduldvergend werk geweest. Op de bo dem van Stockholms haven bevindt zich nl. een 6 voet dikke, zwarte, halflevende modderlaag die boven op een dieper ge legen bed van blauwe klei ligt, waarmee de granieten grondlaag bedekt is. Je kunt je dus de moeilijkheden voorstellen bij het opdelven van een schip dat drie eeuwen lang in deze grondlaag had vastgezeten. De eerste gebeeldhouwde kostbaarheden kwamen naar de oppervlakte in 1957. Een houten leeuwenmasker, dat door de modder gezonken was en op de harde kleilaag rustte. Het rood van de tong en het blad goud op de manen waren nog zichtbaar. Daarna kwamen vele kunstschatten aan het licht, een unieke collectie houtsnijwerk, beeldhouwwerk, bewerkte schalen en mun ten. Maar niet alleen kunstvoorwerpen vond men. Ook kledingstukken, leren laar zen en handschoenen en allerlei gebruiks voorwerpen uit die dagen, bleken vrijwel ongeschonden bewaard. De Baltische zee nl, heeft een laag zoutgehalte, waardoor er weinig diertjes in leven kunnen blijven die de materialen aantasten. Men heeft zelfs schedels van de opvarenden gevonden. In 1961 kwam eindelijk de Vasa vlot. Sindsdien is men doende alle onderdelen van het schip weer samen te voegen tot een geheel. Jarenlang werkt men gestadig aan het preserveren van het schip, zodat het, na eeuwen door het water te zijn aan getast, niet door droogte en de lucht waar aan het nu blootgesteld is, verpulvert. Moei zaam en geduldig werkt men eraan voort. Maar eens zal het weer te zien zijn in al zijn glorie van vroeger dagen. Het enige schip ter wereld, stammend uit de 17e eeuw dat geheel in zijn oorspronkelijke vorm tot nieuw leven zal worden gewekt. De Zwe den zijn er, terecht, trots op. Want, als men door het Vasa-museum in Stockholm loopt, waar de romp van het schip en de verschillende onderdelen ervan, al worden tentoongesteld, ontkom je niet aan een ge voel van eerbied voor wat de wonderen der moderne techniek en de wonderen van oude kunst, tezamen met geduldig en naar stig werken, daar tot stand brengen. MILLIE Stationsweg 143 en 77 Den Haag - tel. 070 601703 - 601512 Een derde L.P. Pantia Warna voor f 9,90 genaamd TERANG BOELAN, zo juist uitge komen. 3 Jim Reeves L.P.'s van f 10,p.st zijn alle drie bestsellers Dat is ook de nieuwe Glen Miller L.P. v. f 9,90 met een gratis stereo proefplaatje erbij. Gamelan v. Java - f 17,50, Tielman Brothers f 9,90 en f 16,50. The Motions L.P. 9,90 Filiaal Stationsweg no 77 voor goede en goedkope platen. Vervolg van pag. 8 werk, het dagelijkse leven namen hem in beslag en de jaren gingen voorbij, zonder dat er iets bijzonders voorviel. Op een dag kwam een goede vriend bij hem op be zoek. "Ik had zo'n merkwaardige droom", zei hij. "Ik zag de deur opengaan en daar stond jij, beschenen door het maanlicht. Je sprak niet, keek mij alleen maar aan en was plotseling weer weg. De droom greep mij zo aan, dat ik wakker werd. De deur stond werkelijk open, ik liep er heen en keek naar buiten, maar zag slechts de bomen en de bloemen in de heldere mane schijn". Het gesprek kwam op verschijningen en andere vreemde voorvallen. Toen herinner de de man zich zijn ervaring van zoveel jaren geleden en hij vertelde zijn vriend, wat hem die ene nacht overkomen was. Plotseling zei hij: "Maar vandaag zijn juist de tien jaren om". Ontdaan stond hij op en samen liepen zij de tuin in, om wat aflei ding te zoeken. Hij plukte een paar abri kozen en terwijl hij er een van aan zijn vriend reikte, hief hij zijn hoofd op en riep uit: "Luister, ik hoor haar stem. Zij roept mij, ik moet gaan". Hij zakte in elkaar en was gestorven. CORRA CORRA l TONGGèRèTS ATTENTIE Er is een wedstrijd in het verschiet waar erge mooie prijzen aan verbon- den zijn. Bij voldoende deelname dan natuurlijk. Let dus volgende week goed op. een plotselinge windstoot doet de Vasa overhellen naar bakboord kledingstukken, laarzen, handschoenen en gebruiksvoorwerpen bleken vrij wel ongeschonden bewaard..."

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 20