VAN HIER EN GUNDER DEMAGOGIE "Wat je de laatste tijd schrijft, begint be denkelijk veel op demagogie te lijken Mij zijn talloze gevallen bekend waarin krijgsgevangenen wél hoon en vernedering on dervonden van Indonesische zijde..." Stef van den Bos Uit een uitvoerige, eerlijke en vriend schappelijke brief, die niet vijandig het abonnement opzegt en vraagt om uitleg. Die geef ik gaarne: 1. Als v. d. Bos wist hoeveel post (en hoeveel privé aantijgingen) ik sinds jaar en dag constant krijg, waarin onbarmhartig en zonder één tegen-factor te willen noemen, alles in Indonesië wordt afgekamd, neerge haald, veroordeeld, zal hij zo niet billijken dan toch zeker begrijpen, hoe dit schreeuwt om rechtvaardigheid, ook al zit dit in het opsommen van plus-factoren zonder enige tegen-factor. Het is merkwaardig dat zij, die geen goeds willen zien, kwaad worden als een ander geen kwaad wil zien. De dema gogie zit in de publieke opinie, niet in mij. 2. Het gaat er niet om dat dit unfair is, het gaat erom dat dit ondankbaar en on eerlijk is. We gaan niet eerst een blad maken dat gewijd is aan onze prettigste en nobelste herinneringen aan ons leven met het Indonesische volk om dan in beschou wingen van het heden op ditzelfde volk met bijlen en hakmessen los te slaan en niets goeds te willen zien. Dit is inconsequent. En ik beschouw het werkelijk als verraad aan onze beste vriendschappen en aan onszelf. Gebeurt er in Indonesië dan werkelijk niets goeds, ook al zou alles waar zijn wat er aan verkeerds over geschreven wordt? Ik persoonlijk word ziek als ik de kranten knipsels van een week doorlees in de Ne derlandse pers: rang-pats-flèr-trap aan één stuk door. Wat bezielt de pers-correspon denten daar in Indonesië? Hebben zij geen vrienden? Hebben zij geen moment van ont spanning of vreugde? Zien zij dan ook niet dat er door trouwe, opofferende en moedige kerels desnoods "tegen alle rotzooi in" mooi werk wordt gedaan? Het is net als met het "oordelen" in Nederland over Amerika nen, die allemaal "negro-beaters" zijn, ter wijl men toch ook leest dat er voortdurend wetten gemaakt worden voor snellere inte gratie, dat blanken sterven in de bestrijding van de segregatie. En wat doet men dan als men mij hoort zeggen dat er moedige, groothartige Amerikanen zijn? Dan zegt men wat niet waar is: dat Tjalie alle Ame rikanen ophemelt, dat hij demagoog is... 3. Ik heb niet ontkend dat er in Indo nesië gevallen zijn geweest van rotte beje gening van krijgsgevangenen. Ik heb in Tji- mahi persoonlijk ondervonden dat er pracht- lui waren die ons hielpen. Waarom mag dat niet. Waarom MOET ik altijd eerlijkheid betrachten, die mijn lezers per sé niet zélf willen toepassen? (Altijd: de goede lezers niet te na gesproken). Op mijn woord, wat ik in dit blad zeggen wil, is alleen: "Stenigt niet!" Stef wil het misschien niet geloven, maar in de post van de laatste zes weken zijn er misschien maar drie brieven, die eerlijk uit twee vaatjes tap pen. Verreweg het grootste deel weigert om ook maar één goed ding in Indonesië te noemen. En al begrijp ik het (ik heb goede vrienden, prachtmensen, die letterlijk als honden zijn weggejaagd, en die van begrijpelijke bitterheid vervuld zijn), voor het karakter van Tong Tong en voor Uw eigen karakter is dit onaanvaardbaar. DUS maak ik mij graag de spreekbuis voor hen, die ook het goede willen zien. Het omkeren van deze getuigenis: het zeggen: dus wil Tjalie niets slechts zien, komt werkelijk op rekening van de kwaaddenkers. 4. Volgens Koenen: Demagogie is de kunst om volksmassa's te leiden; ongunstig: het bewind in handen willen krijgen door het speculeren op lagere hartstochten; ont aarde democratie, volksverleiding. Ik geloof niet dat ik demagoog ben in gunstige zin, doodgewoon omdat ik mij niet verbeeld in staat te zijn de duizenden ont wikkelde, eerbare, respectabele lezers die ik heb te kunnen leiden. Voor de aantijging in ongunstige zin zijn naar mijn gevoel de termen niet aanwezig omdat ik voortdurend vraag om vergevingsgezindheid, billijkheid, redelijkheid, het zien van ook goede kan ten. Is ook naar de mening van v. d. Bos eerder reden om demagogie te vinden bij hen, die "relentless" uitsluitend slechte dingen zien willen. En daarop baseren: haat, verwerping, verguizing, rancune? Heb ik te veel gezegd? En lig ik er daar om toch wel uit? T.R. DE WITTE KEURSTEEN "De bijbeltekst waaruit dit komt kun je vinden in Openbaring 2 vers 17: "Wie overwint, dien zal ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witten steen geven en op dien steen een nieuwen naam geschreven, welke niemand weet, dat die hem ontvangt" Mogelijk staan je voor de geest woorden van Marsman die dit beeld verwerkt heeft in de slotregels van zijn gedicht "Voorschrift". Dit gedicht begint met de regels: Trek de woestijn in, laat de karavanen den groenen rijkdom der oasen, U zij de dorre oceaan van zand; en het eindigt zo: "Vraag eiken dag een witten keursteen en het onbeperkt gezag van een nieuwen naam" Dy. Kuyper gaf in een meditatie de volgen de verklaring: "Over een doodvonnis nu stemde men oud tijds met kleine steentjes. Ze waren wit of zwart. Witte keurstenen om vrij te spreken en zwarte om onherroepelijk den schuldige ten dode te wijden. En weren er meerdere tegelijk over wie de rechtspraak ging, dan schreef men al naar men ter dood veroordeel de of vrijsprak, de naam van de aangeklaagde op de zwarte of de witte steen" Tegen de achtergrond van deze verklaring is het iets geweldigs dat God aan een mens in Zijn genade een witte keursteen geeft en daarop 'een nieuwe naam schrijft, waarvan het geheim door God en deze begenadigde mens gedeeld wordt. Leendert Parlevliet. We zijn deze lezer bijzonder dankbaar voor zijn hulp. Hij is geen oud-gast, hij is nog jong, maar leest Tong Tong met grote aan dacht, sympathie en trouw. Wij zijn dus toch ook verstaanbaar buiten onze kring, Goddank! Deze bijbeltekst is een van de vele "duis tere" teksten in de Openbaring, die maar weinigen kennen. Dat Parlevliet haar kent en dat de vroeggestorven Marsman haar kende, strekt hen tot eer. N.m.m. kan de tekst slechts begrepen worden door hen, die de bijzondere plaats van deze tekst be grijpen: in de Openbaring, die vertelt van de ondergang der wereld, als mensheid met al zijn kunstig bijeengegaarde wetten, ge boden, voorschriften, leefregels, vergaat. Zullen er zwarte keurstenen zijn voor ieder mens? Neen, er zullen ook witte keurstenen zijn. Voor hen die in het Nieuwe Leven zullen treden. Wat zal het geheim zijn voor dit nieuwe leven? Dit zal geschreven staan in die nieuwe naam, die alleen hij weet die hem ontvangt. Besef goed: een nieuwe naam. Niet de van ouds bekende, vereerde, traditionele namen: socialisme, Marxisme, Islam, Chris tendom, Conservatisme, facisme, verdraag zaamheid, vergelding, kolonialisme, nationa- Lees verder volgende pagina Wij ontvingen zoveel brieven met de vraag "hoe of Tjalie het maakt bjj al deze aanvallen en tegen slagen", dat we menen ze te moeten beantwoor den. Met deze foto. Gesnapt door Rogier in een onbewaakt ogenblik en hem uitbeeldend zoals wij hem al lang kennen "in tij en ontij". Hij noemt deze houding zelf "mijn loetoeng-houding". Oor deel zelf: is hij onverschillig, gelaten, onberoerd, diep beroerd, wanhopig, schuldbewust, vechtlus tig Een antwoord kunnen WIJ niet geven. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3