VAN HIER EN GUNDER
RECHTSSTAAT
"...maar een kennis schreef me ook dat een
dief zo maar midden op straat werd neerge
schoten. Wat een gangsterspractijkenEn als
je maar telkens weer hoort dat de Regering
eigenmachtig de burgerrechten verkracht! Hoe
kan een mens zich prettig en veilig voelen in
een land, zelfs als alles waar is wat je
schrijft?" X.
(Haam inzender bekend)
Het droevige bij alle "nieuws" uit Indo
nesië is, dat er te hooi en te gras één
"rot-ding" verteid wordt, maar dat men ze
als stereotiep beschouwt voor al het leven
daar! Het merkwaardige is dat X in Amerika
woont, waarvan wij in Holland ook perio
diek lezen dat er mensen op straat worden
neergeschoten. En X weet ook wel dat dit
het totale veiligheidsbeeld in Amerika niet
juist weergeeft. Er wordt nochtans in Ame
rika méér op straat neergeschoten dan in
Indonesië, dat zweer ik U.
Toen ik in Indonesië was, hoorde ik ook
van een geval, waarbij straatrovers een
vreedzame wandelaar van zijn polshorloge
beroofden. Ze hadden de verkeerde te
pakken. Het was een kapitein van de tank
brigade, die direct naar huis ging, zich
wapende en met wat collega's terugkeerde.
De straatrover werd op straat neergescho
ten en dit maakte zo'n indruk dat maanden
lang de straat schoon bleef van gespuis.
Dit heb ik gehoord Ik weet niet óf het
waar is en in hoeverre het verhaal juist is.
Want zelf heb ik in twee maanden dag in
dag uit op straat zijn niets meegemaakt.
ALS het waar is, is het een variant van
wat in Amerika gebeurt en niet vergelijk
baar met dat wat in Nederland gebeurt. Bij
volken van meer dan .100 millioen zijn alle
menselijke gedragingen nu eenmaal ruimer
gezaaid dan bij volken van 12 millioen!
Maar zelfs in Nederland las ik gisteren nog
in de krant: "Notaris schiet autodief neer!"
en geen Nederlander denkt ook maar één
seconde dat dit usance is in Nederland.
Noch denkt X in Amerika dat schieten op
straat usance is in de U.S. Maar waarom
wordt het dan direct wél gedacht van In
donesië? Begrijp mij goed: ik discussieer
hier al lang niet meer ernstig over met wie
ook. Ik probeer alleen dat psychologische
(of pathologische) verschijnsel te analyse
ren waarom men toch zo gemakkelijk zwart
denkt van Indonesië!
Rechtsstaat? OVERAL gebeuren "rare
dingen". Ook in ons rechtszekere Neder
land. Was het onschadelijk maken van het
REM-eiland (met assistentie van de Konin
klijke Marine zelfs!) recht? Was de printa
om de kantoren van Televizier binnen te
dringen op zoek naar bewijsmateriaal recht?
Neen, ik stop ermee. Deze discussies
raken op een steeds lager niveau van "oor
vijg voor een oorvijg". Bah! Het "ge-jij-ook"
van onbeschaafde mensen! Wie het mooiste
huissie hep. Wie de meeste gebreken hep.
Kom kom!
Tong Tong schrijft niet over Indonesië om
U jaloers te maken of om ruzies uit te lok
ken. Ook niet om b.v. een variant te maken
op het "De WD is lekkertjes tóch fijner
as de CHU" of zo. Of: de Aziaten zijn
tóch betere mensen dan Europeanen! Waar
om zijn wij toch zo twistziek!
Ik kan mij indenken dat een man in een
armoedig huis afgunstig twist zoekt met
een man in een mooi huis. Maar wij wonen
te deksel mooier en rijker en veiliger dan
zoveel andere volken, waarom moeten we
dan toch nog een trap hier en een schop
daar geven? Het is gewoonweg absurd.
Ik begrijp hier NIETS van. Want er zou
maar één verklaring voor zijn: de rijke is
arm in zijn rijkdom. Of: de wijze is dom in
zijn wijsheid. Of: de menslievende is onver
draagzaam in zijn humaniteit.
Maar dat kan ik toch niet van U veronder
stellen?
Hier staan nu eindelijk twee volken die
eeuwen lang als broeders hebben geleefd,
weer als vrienden tegenover elkaar. En we
doen niets anders dan schelden en fouten
zoeken! Ik zeg U, ik ben verbijsterd. En
ik ben bedroefd. Moeten wij dan ten eeu
wigen dage als Kain en Abel leven? T.R.
HOE LANG DUURT EEN REVOLUTIE?
"Het komt me voor dat je wel erg veel
goed praat met die revolutie. Op zo'n manier
kan je een revolutie wel een eeuw laten
doorgaan en daarmee alle gebreken goedpra
ten..." "Muis"
1. Ik probeer niets goed te praten. Ik
zoek naar een verklaring. Jij kan die revo
lutie maar niet geloven of aanvaarden. En
daarom doe je niets anders dan critiseren
en mopperen. Net als een meneer die een
in inches en voeten gebouwd huis nameet
met een centimetermaat. En alsmaar mop
pert: "Er klopt geen klap van! Er klopt
geen klap van! Er klopt geen klap van!"
Djangan begitu dong, Boeng! Mèteranna
ganti dulu dong!
2. Helaas is over de duur van revoluties
in geen enkele encyclopedie, sociologische
of historische studie wat te vinden. Ik neem
echter graag aan dat een revolutie in een
land als Indonesië dat bestaat uit vele
volken, en veel meer millioenen burgers
heeft dan het oude Frankrijk, dat in Azië
ligt en niet in Europa, nu eenmaal langer
duurt dan de Franse.
Vind jij het al "knapjes genoeg", Muis?
De Indonesiër zelf ook, maar een revolu
tie wordt niet gemaakt, is niet een karwei
dat je opknapt, maar een groeiproces, dat
zich ontwikkelt in massa's. We kunnen al
leen het feit onderkennen, maar geen tijds
bepaling vaststellen. T.R.
KINDERACHTIG
"...en ik blijf het betreuren dat je je vaak
van helder inzicht en grote intelligentie ge
tuigende artikelen niet ernstiger opzet, aca
demischer, op een hoger peil brengt. Nu doen
ze vaak zo kinderachtig aan..." L. Witsen
En nochtans blijf ik koppig weigeren het
te doen. Tong Tong is geen cultureel of
wetenschappelijk tijdschrift, Tong Tong moet
zéker niets hebben van imposant-doenerij.
Van veel Nederlandse hoofdartikelen word
je gewoon misselijk. Ze staan stijf van de
pompeuze volzinnen die een zinnig mens
doodeenvoudig niet verwerken kan.
Voor wie schrijf ik? Voor de kleine up
per ten of ook voor de brede basis van
ongestudeerde mensen, die toch ook hun
volle abonnement betalen? Gaat het erom
dat wij van vele moeilijke zaken wat meer
weten of alleen een kleine kliek van super-
intelligenten?
Dacht U soms dat het gemakkelijk is om
"kinderachtig" te schrijven? Sommige arti
kelen schrijf ik na een serieus artikel ge
lezen te hebben in een wetenschappelijk
tijdschrift. "Terugschrijvend" verval ik on
bewust in dezelfde toon. Maar dan denk ik
opeens aan mijn minder gestudeerde adik.
En pak ballpoint en herschrijf woorden, ruk
zware samengestelde zinnen uit mekaar,
las hier en daar een populair woordje in,
enz. enz. En word breder leesbaar.
Wat is overigens "kinderachtig"? Ik heb
gemerkt dat doodgewoon nuchter Neder
lands vaak kinderachtig wordt genoemd.
Doodgewoon nuchter is b.v. "Hier geen
fietsen" voor een raam. Maar eerbiedwaar
dig, serieus, volwassen Nederland zegt:
"Fietsen welke hier worden gedeponeerd,
worden verwijderd". Van Tjalie wordt ver
langd dat hij zulke volzinnen construeert
als de laatste. Ah, niet maar, ah!
Je ziet soms zinnen in kranten staan,
waarvan je je afvraagt. "Hoe timmeren ze
het bij mekaar!" Uitvinders van volwassen
(dus rhetorisch) Nederlands zijn bij uitstek
de nieuwslezers voor radio en televisie. De
wijze waarop men plaats neemt, de wenk
brauwen fronst en van wal steekt alsof men
als super-dominee de gemeente het evan
gelie brengt, valt een ieder op die vee! in
het buitenland komt en déar naar het
nieuws luistert. Kan men hier niet gewoon
doen?
Het is alweer zowat honderd jaar geleden
dat de Genestet dichtte:
"Geef ons natuur en waarheid weer,
Verlos ons van de preektoon, Heer!"
We zijn in een eeuw niet bijster veel opge
schoten!
Ach, laat me maar gewoon schrijven, dan
mag iedereen het zo noemen als hij wil...
T.R.
SLUIPSCHUTTERS
"Ik merk toch wel dat je voorzichtiger wordt
en je lang niet zo gemakkelijk meer uit je
tent laat lokken. Ik wed dat als iemand je
uitdagend zou vragen of je pro de overeen
komst van Soekarno bent, je handig de vraag
zou ontwijken. Zelfs nu al"G. Meyer
1. Vroeger was het aantal uitlokkingen
veel groter en vaak ook onschuldiger. Ik
heb inderdaad een groot aantal "uitdagin
gen" aanvaard en zo zoetjes aan zijn een
aantal twistpunten opgeruimd.
2. Het aantal "twistpunten" wordt echter
niet alleen geringer, maar ook serieuzer en
zo niet levensgevaarlijk (voor Tong Tong),
dan toch zeker "eerlozer". Wie mij vraagt
of ik mijn dochtertje in de nevenkooi van
een tijgerval zou willen zetten om te tes
ten of "mijn opofferingsgezindheid groot
genoeg is om een groot gevaar onschade
lijk te maken", stelt een eerloze en laffe
vraag. Moet ik daarop ingaan?
Lees verder pag. 19
3