VAN HIER EN GUNDER RECHTSSTAAT "...maar een kennis schreef me ook dat een dief zo maar midden op straat werd neerge schoten. Wat een gangsterspractijkenEn als je maar telkens weer hoort dat de Regering eigenmachtig de burgerrechten verkracht! Hoe kan een mens zich prettig en veilig voelen in een land, zelfs als alles waar is wat je schrijft?" X. (Haam inzender bekend) Het droevige bij alle "nieuws" uit Indo nesië is, dat er te hooi en te gras één "rot-ding" verteid wordt, maar dat men ze als stereotiep beschouwt voor al het leven daar! Het merkwaardige is dat X in Amerika woont, waarvan wij in Holland ook perio diek lezen dat er mensen op straat worden neergeschoten. En X weet ook wel dat dit het totale veiligheidsbeeld in Amerika niet juist weergeeft. Er wordt nochtans in Ame rika méér op straat neergeschoten dan in Indonesië, dat zweer ik U. Toen ik in Indonesië was, hoorde ik ook van een geval, waarbij straatrovers een vreedzame wandelaar van zijn polshorloge beroofden. Ze hadden de verkeerde te pakken. Het was een kapitein van de tank brigade, die direct naar huis ging, zich wapende en met wat collega's terugkeerde. De straatrover werd op straat neergescho ten en dit maakte zo'n indruk dat maanden lang de straat schoon bleef van gespuis. Dit heb ik gehoord Ik weet niet óf het waar is en in hoeverre het verhaal juist is. Want zelf heb ik in twee maanden dag in dag uit op straat zijn niets meegemaakt. ALS het waar is, is het een variant van wat in Amerika gebeurt en niet vergelijk baar met dat wat in Nederland gebeurt. Bij volken van meer dan .100 millioen zijn alle menselijke gedragingen nu eenmaal ruimer gezaaid dan bij volken van 12 millioen! Maar zelfs in Nederland las ik gisteren nog in de krant: "Notaris schiet autodief neer!" en geen Nederlander denkt ook maar één seconde dat dit usance is in Nederland. Noch denkt X in Amerika dat schieten op straat usance is in de U.S. Maar waarom wordt het dan direct wél gedacht van In donesië? Begrijp mij goed: ik discussieer hier al lang niet meer ernstig over met wie ook. Ik probeer alleen dat psychologische (of pathologische) verschijnsel te analyse ren waarom men toch zo gemakkelijk zwart denkt van Indonesië! Rechtsstaat? OVERAL gebeuren "rare dingen". Ook in ons rechtszekere Neder land. Was het onschadelijk maken van het REM-eiland (met assistentie van de Konin klijke Marine zelfs!) recht? Was de printa om de kantoren van Televizier binnen te dringen op zoek naar bewijsmateriaal recht? Neen, ik stop ermee. Deze discussies raken op een steeds lager niveau van "oor vijg voor een oorvijg". Bah! Het "ge-jij-ook" van onbeschaafde mensen! Wie het mooiste huissie hep. Wie de meeste gebreken hep. Kom kom! Tong Tong schrijft niet over Indonesië om U jaloers te maken of om ruzies uit te lok ken. Ook niet om b.v. een variant te maken op het "De WD is lekkertjes tóch fijner as de CHU" of zo. Of: de Aziaten zijn tóch betere mensen dan Europeanen! Waar om zijn wij toch zo twistziek! Ik kan mij indenken dat een man in een armoedig huis afgunstig twist zoekt met een man in een mooi huis. Maar wij wonen te deksel mooier en rijker en veiliger dan zoveel andere volken, waarom moeten we dan toch nog een trap hier en een schop daar geven? Het is gewoonweg absurd. Ik begrijp hier NIETS van. Want er zou maar één verklaring voor zijn: de rijke is arm in zijn rijkdom. Of: de wijze is dom in zijn wijsheid. Of: de menslievende is onver draagzaam in zijn humaniteit. Maar dat kan ik toch niet van U veronder stellen? Hier staan nu eindelijk twee volken die eeuwen lang als broeders hebben geleefd, weer als vrienden tegenover elkaar. En we doen niets anders dan schelden en fouten zoeken! Ik zeg U, ik ben verbijsterd. En ik ben bedroefd. Moeten wij dan ten eeu wigen dage als Kain en Abel leven? T.R. HOE LANG DUURT EEN REVOLUTIE? "Het komt me voor dat je wel erg veel goed praat met die revolutie. Op zo'n manier kan je een revolutie wel een eeuw laten doorgaan en daarmee alle gebreken goedpra ten..." "Muis" 1. Ik probeer niets goed te praten. Ik zoek naar een verklaring. Jij kan die revo lutie maar niet geloven of aanvaarden. En daarom doe je niets anders dan critiseren en mopperen. Net als een meneer die een in inches en voeten gebouwd huis nameet met een centimetermaat. En alsmaar mop pert: "Er klopt geen klap van! Er klopt geen klap van! Er klopt geen klap van!" Djangan begitu dong, Boeng! Mèteranna ganti dulu dong! 2. Helaas is over de duur van revoluties in geen enkele encyclopedie, sociologische of historische studie wat te vinden. Ik neem echter graag aan dat een revolutie in een land als Indonesië dat bestaat uit vele volken, en veel meer millioenen burgers heeft dan het oude Frankrijk, dat in Azië ligt en niet in Europa, nu eenmaal langer duurt dan de Franse. Vind jij het al "knapjes genoeg", Muis? De Indonesiër zelf ook, maar een revolu tie wordt niet gemaakt, is niet een karwei dat je opknapt, maar een groeiproces, dat zich ontwikkelt in massa's. We kunnen al leen het feit onderkennen, maar geen tijds bepaling vaststellen. T.R. KINDERACHTIG "...en ik blijf het betreuren dat je je vaak van helder inzicht en grote intelligentie ge tuigende artikelen niet ernstiger opzet, aca demischer, op een hoger peil brengt. Nu doen ze vaak zo kinderachtig aan..." L. Witsen En nochtans blijf ik koppig weigeren het te doen. Tong Tong is geen cultureel of wetenschappelijk tijdschrift, Tong Tong moet zéker niets hebben van imposant-doenerij. Van veel Nederlandse hoofdartikelen word je gewoon misselijk. Ze staan stijf van de pompeuze volzinnen die een zinnig mens doodeenvoudig niet verwerken kan. Voor wie schrijf ik? Voor de kleine up per ten of ook voor de brede basis van ongestudeerde mensen, die toch ook hun volle abonnement betalen? Gaat het erom dat wij van vele moeilijke zaken wat meer weten of alleen een kleine kliek van super- intelligenten? Dacht U soms dat het gemakkelijk is om "kinderachtig" te schrijven? Sommige arti kelen schrijf ik na een serieus artikel ge lezen te hebben in een wetenschappelijk tijdschrift. "Terugschrijvend" verval ik on bewust in dezelfde toon. Maar dan denk ik opeens aan mijn minder gestudeerde adik. En pak ballpoint en herschrijf woorden, ruk zware samengestelde zinnen uit mekaar, las hier en daar een populair woordje in, enz. enz. En word breder leesbaar. Wat is overigens "kinderachtig"? Ik heb gemerkt dat doodgewoon nuchter Neder lands vaak kinderachtig wordt genoemd. Doodgewoon nuchter is b.v. "Hier geen fietsen" voor een raam. Maar eerbiedwaar dig, serieus, volwassen Nederland zegt: "Fietsen welke hier worden gedeponeerd, worden verwijderd". Van Tjalie wordt ver langd dat hij zulke volzinnen construeert als de laatste. Ah, niet maar, ah! Je ziet soms zinnen in kranten staan, waarvan je je afvraagt. "Hoe timmeren ze het bij mekaar!" Uitvinders van volwassen (dus rhetorisch) Nederlands zijn bij uitstek de nieuwslezers voor radio en televisie. De wijze waarop men plaats neemt, de wenk brauwen fronst en van wal steekt alsof men als super-dominee de gemeente het evan gelie brengt, valt een ieder op die vee! in het buitenland komt en déar naar het nieuws luistert. Kan men hier niet gewoon doen? Het is alweer zowat honderd jaar geleden dat de Genestet dichtte: "Geef ons natuur en waarheid weer, Verlos ons van de preektoon, Heer!" We zijn in een eeuw niet bijster veel opge schoten! Ach, laat me maar gewoon schrijven, dan mag iedereen het zo noemen als hij wil... T.R. SLUIPSCHUTTERS "Ik merk toch wel dat je voorzichtiger wordt en je lang niet zo gemakkelijk meer uit je tent laat lokken. Ik wed dat als iemand je uitdagend zou vragen of je pro de overeen komst van Soekarno bent, je handig de vraag zou ontwijken. Zelfs nu al"G. Meyer 1. Vroeger was het aantal uitlokkingen veel groter en vaak ook onschuldiger. Ik heb inderdaad een groot aantal "uitdagin gen" aanvaard en zo zoetjes aan zijn een aantal twistpunten opgeruimd. 2. Het aantal "twistpunten" wordt echter niet alleen geringer, maar ook serieuzer en zo niet levensgevaarlijk (voor Tong Tong), dan toch zeker "eerlozer". Wie mij vraagt of ik mijn dochtertje in de nevenkooi van een tijgerval zou willen zetten om te tes ten of "mijn opofferingsgezindheid groot genoeg is om een groot gevaar onschade lijk te maken", stelt een eerloze en laffe vraag. Moet ik daarop ingaan? Lees verder pag. 19 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 3