Brtiei/en, v<tn ïsms Op de Bres "Ik wilde graag Mevrouw Baijens Reinders mijn diep gevoelde sympathie betuigen voor de meesterlijke creatie van haar "Het Laatste Dividend". Inderdaad is dit artikel als de fier wapperende vlag op het domein van Tong Tong, maar veel meer nog de vlag waar wij altijd naar moeten opkijken. Het stuk van Mevr. Baijens Reinders steekt mijlen ver uit boven het geruzie en geharrewar over wel of niet assimileren e.d." N.O.V.N.V. "Het was boeiend om je a.h.w. te zien vechten met je nieuwe indrukken .geënt op de ervaringen van vroeger tijden. En ik be leefde de bevrijdende en beslissende verlos sing mee, die je in de verwarrende menigte van impressies ervaren moet hebben toen je van binnen uit, via het begrijpen, lang zaam pen structurerende, ordenende ver heldering doormaakte. Dit is een creatieve daad van bijzondere betekenis geweest - en gelijk elke scheppende daad, helend, gene zend, ook voor de meeluisterenden. Iets dergelijks ervoer ik zelf, toen ik enige jaren geleden naar de U.S.A. ging, waar ik zeven maanden zou verblijven. Ik ging erheen bevooroordeeld, maar vastbe sloten zelf een oordeel te vormen. Ook ik "dook onder", zo radicaal mogelijk, in het Amerikaanse leven. En ook ik heb er ge ducht mee geworsteld, vóór ik - eveneens van binnenuit - iets ging begrijpen van het leven ginds. Begrijpen, d w z. als een ge heel zien, dus met alle erbij behorende goede en kwade kanten. De opklaring is een weldadige ervaring. Maar voor hen die dit alles niet zo (kun nen?) meeervaren die zich misschien niet zo (kunnen, willen?) openen, voor hen zeggen die bevrijdende, perspectief openende er varingen niet alleen weinig of niets; neen, zij ergeren zich er aan; kunnen zich niet voorstellen: a. het pijnlijke zuiveringspro ces in de auteur zelf, b. en mede door a: een ander patroon en beeld, dan dat, hetwelk zij reeds zo lang in zich meedragen en koesteren. Wie echt begrijpt, wordt niet begrepen, uitzonderingen daargelaten. Die doem zal je gelaten moeten dragen. Intussen: veel Na de eerste lange serie aanvallen op Tong Tong en Tjalie komen nu plotseling ook veel pro-brieven. Een I I verlate reactie omdat men geschrok- ken is van de anti-brieven? Het komt ons billijk voor na de eerste catego- rie ook plaats te bieden aan de twee- J i de. Zonder enig commentaar. Maar de lezer begrijpe dat beide catego- rieën in ons blad thuishoren, dat ge- j 1 schreven is voor ons allemaal door j ons allemaal. flllllllllllllllllll!lllll!l!lllllllllllllllllllll!lll!lllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllllllllllllllllllllll!ll!lllllll|iif N.o.v.n.v. Naam op verzoek niet ver meld. dank! Ik ben door je verslagen heel wat rijker geworden". Drs. J. H. RINGROSE "Ik weet niet of je ook de tijd gekend hebt dat wij oeler kèkèts verzamelden en poppen van allerlei soorten vlinders (ja!- T.R.) en ik weet het niet of je wel eens de geboorte van een atlasvlinder uit de cocon hebt gezien (neen - T.R.), maar ik ben haast overtuigd van wel, want nog steeds vind ik je artikel in het Indonesië-nummer van 15 juni meesterlijk. MEESTERLIJK! Ik heb sindsdien (vooral als ik aanvechtingen voel de om boos op je te zijn) dat artikel "De Atlasvlinder" telkens herlezen en het heeft me elke keer weer gelouterd. Ik zal nooit de nacht vergeten dat ik bij de lampoe templek en mijn sigarendoos (van Wisconsin sigaren, met een Indiaan) met kapok zat te wachten, tot de cocon openbarstte en meer en meer openscheur de. En werkelijk tevoorschijn kwam wat je monsterlijk en onbegrijpelijk noemt. Ik was af en toe van afschuw vervuld, maar kon niet nalaten te blijven kijken. Toen uit het afschuwelijke knoedeltje eindelijk de atlas vlinder open vouwde, ondervond ik een soort geluk dat ik nu nog steeds niet ver geten ben. Als oudere vrouw heb ik kinderen ter wereld gebracht en veel kinderen geboren zien worden. En daarbij hetzelfde gezien als bij de geboorte van de atlasvlinder: iets lelijks en afschuwelijks en toch meteen onvergelijkelijk lieflijk en dierbaar. En al is het eerste geluid van een nieuw mens al leen maar lelijk geschrei, het is het mooiste geluid dat op dat moment denkbaar is. Ik ben ervan overtuigd dat elke Indone siër, die dat stuk gelezen heeft, je moest respecteren. En ik geloof dat de dienst die je daarmee ons blad en onze groep be wezen hebt, de grootste is die je ons hebt kunnen bewijzen. Daarvoor ben ik graag bereid al je fouten en tekortkomingen te accepteren. En als abonnee van Tong Tong ben ik er trots op dat ik het blad mede tot stand heb helpen brengen, dat het duide lijkste, het eerlijkste en het mooiste artikel over het Indonesische ontwaken geschre ven heeft van de hele Nederlandse en mis schien wel Europese pers". L. WIGGERS "Twee veel te late opmerkingen over de Pasar Malam Tong Tong: De collectie foto's "Tjalie's weerzien met Indonesië" is zo'n diep schouwende en moo ie collectie, dat ik hoop dat de hele collec tie successievelijk in Tong Tong zal worden opgenomen. Tijdens de vertoning van je lichtbeelden van Indonesië zat ik tussen twee dames. Bij de vertoning van éénzelfde plaatje riep één dame verrukt: "Adoeh, wat heerlijk!" en precies op hetzelfde ogenblik riep een andere dame: "Adoeh, wat vies!" Ik weet niet wat de ene dame zag en wat de andere dame, maar één ding werd me wel duidelijk: niet jij bent fout omdat je wat laat zien, maar de persoon die toekijkt en alleen één helft kan zien". N.O.V.N.V. "Ik twijfel er niet aan of de meeste ver wijten die je nu te slikken krijgt zullen zijn dat je je met politiek bemoeit en dat dat fout is. Ik wil in het midden laten of je het wel of niet doet (ik vind van niet) en of je op verschillende terreinen gelijk hebt of niet, maar ik werd er pas goed van door drongen dat alles op dit terrein altijd als fout gezien wordt, toen een kennis van me in een gesprek over Tong Tong uitriep: "Voor ons uit Indië GEEN politiek. Voor ons betekent politiek maar één ding: blinde trouw aan het Gezag!" Deze man (en ongetwijfeld de massa met hem) leeft nog steeds in Ned. Indië, waar immers geen politiek bedreven werd, maar blind vertrouwd werd op het Gezag in Ne derland. Men beseft niet dat men nu in het land woont waar het gezag door de politiek gemaakt wordt en dus iedereen "aan poli tiek doet", omdat immers het Gezag ge construeerd wordt uit politieke krachten. Dit is in feite zo sterk dat hier de stem plicht bestaat, waardoor dus mensen ge straft worden die de politieke apparatuur schaden door onthouding. Hieruit volgt dat Indischgasten die "niet aan politiek doen", a. bar slechte burgers zijn, b. bij elke verkiezing óf knoeien met stembriefjes óf schijnheilig doen. En deze mensen forceren Tjalie om te zijn zoals zij? Dan zou Tong Tong automatisch een knoei- blad of een schijnheilig blad zijn. De hemel behoede ons daarvoor! Als jarenlang abonnee van Tong Tong heb ik gemerkt dat vele lezers gauw de kluts kwijt zijn en kritisch politiek schrijven, waarop Tjalie (sorry, dom genoeg!) ant woordt, en dat mag opeens weer niet! Ze raken de kluts kwijt omdat "het Gezag la veert", of liever: vaak door het buitenland gedwongen wordt om te laveren. Dus nu eens pro "Ambon moet vrij" en dan: "Net doen of je niets hoort"; nu eens de Papoea onafhankelijkheid garanderen en dan aan Indonesië geven, nu fel anti-Indonesisch zijn en dan solide betrekkingen aanknopen Dit is politiek. En deze politiek veroorzaakt bij ons schommelende stemmingen van boos en niet-boos.' Deze stemmingen wor den aan de redactie van Tong Tong meege deeld in de verwachting dat erop gerea geerd wordt. De reacties kunnen niet an ders dan politiek zijn. Maar waarom lokt men ze dan uit? Wat Tjalie's "politieke beschouwing" van Indonesië betreft, wie Tong Tong van het begin af gevolgd heeft, moet beamen dat bij Tjalie ongeacht alle politieke schomme lingen een constante doelstelling aanwezig is geweest, gebaseerd op onsterfelijke vriendschap. Dit heeft T. werkelijk koelbloe dig volgehouden en is de enige constante die van dit blad verwacht mag worden. Er is n.m.m. dus niets fouts en zelfs niets politiek. Wie de tot nog toe geschreven artikelen van T.R. over Indonesië leest ,ook bij herhaling, zal geen enkele politieke be schouwing, laat staan verdediging, vinden van welke persoon of welk systeem ook. Uit deze artikelen spreekt alleen één sympa thie, en een grote: voor zijn moederland en moedervolk. Dat is een natuurlijke sympa thie, geen politieke. Ergo: alle verdenkingen in deze geest zijn of gezocht of "verraden de aard van de waard, die zodanig oor deelt over zijn gast". P WEINSCHENK 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4