De Draad In de Japanse literatuur bestaat een verhaal, waarvan ik me de naam niet meer herinner. Ik noem het dus maar "De draad". Dit verhaal vertelt van een rover en moordenaar die zijn leven lang gebrand, geroofd en gemoord had zonder geweten of erbarmen. Hij ont kwam dus niet aan zijn straf in het hiernamaals: de hel. Heel diep in modder en slijm en stank lag hij tussen andere boosdoeners. Heel, heel hoog was een kleine cirkel van licht: het gat van de hel waardoor steeds weer nieuwe boosdoeners naar beneden ge worpen werden. Dat gat was ver buiten ieders bereik. Tot in de eeuwigheid moesten de zondaren lijden in de poel, die zijzelf maakten. Nu had deze rover eens in zijn leven iets ongewoons, iets absurds gedaan. Op een dag, lopend langs een bospad, kruiste een spin zijn weg. Reeds had hij zijn voet automatisch opgetild om de spin te vermorzelen, toen hij zich bedacht en de spin liet lopen. Een wonderl Hij, die mannen, vrouwen en kinderen doodsloeg zonder zich een moment te bedenken en zonder enig berouw, spaarde deze spin? Hij was er misschien zelf verbaasd over en hij vergat het weer. Maar toen hij diep onder in de hel lag, zag hij plotseling een spinnedraad uit het gat van de hel neerdalen. Verbaasd greep hij ernaar. De draad brak niet. Hij trok eraan. De draad brak niet. Hier was de redding uit de hel! In een woeste vreugde begon hij te klimmen. En voelde tot zijn schrik en woede dat ook andere misdadigers naar de draad grepen en zich aan hem vastklampten. Om mede met hem te ontsnappen. Een grote angst maakte zich van hem meester dat de draad dit ontzaglijke gewicht niet dragen kon en hij weer terug zou storten in de hel. Vloekend en schreeuwend begon hij de anderen van zich af te trappen...en op dat moment brak de draad en stortte hij in de hel terug. Een andere draad daalde nimmer meer in de hel... Het is een wonderlijk verhaal dat mooier wordt naarmate je er langer over piekert. Wonderlijk is bijvoorbeeld dat het object van een goede daad vaak geen betekenis of waarde heeft. De spin zou immers een minuut nadat de rover haar gespaard had, door een vogel opgepikt kunnen zijn. Wat is een spin! Belangrijker is immers dat het Verlangen om Goed te zijn (zelfs al gebeurt dit in- tuitief en bij "krankzinnige" uitzondering, als het maar belangeloos gebeurt), ook al manifesteert zich dit in de meest onnozele daad, voldoende kan zijn om iemands ziel te redden. Bij dit inzicht (en hoe oud moet je wor den, hoe zwaar "gemuilpeerd" om dat in zicht te krijgen!), wint het werk van zoveel duizenden Tong Tong-lezers op slag enorm aan waarde. Want waarom doen we het eigenlijk? En wat "brengt het op"? En tegen welk een bandjir van verwijten roeien we in? Nochtans houdt alleen het feit dét we het doen dit blad overeind tegen alle on dergangsvoorspellingen in! De draad houdt ...zelfs de gontjèngers! Twee berichten in de krant van vandaag troffen mij extra: 1. De erfgenaam van de Heinz-millioenen (conserven, voedingsmid delen), onmeetbaar rijk, intelligent, medisch student met mooie vriendenkring, pleegt zelfmoord. In zijn afscheidsbrief: "De we reld heeft toch niets aan me...". 2. In Me xico stort Dr. Arthur Cook met zijn vlieg tuig, vrouw en twee dochters, neer. Allen komen om het leven. Dr. Cook is president van de Flying Physicians Association, een groep doktoren die geheel uit vrije wil en geheel voor eigen rekening, medische hulp brengt aan geisoleerde arme dorpen in Mexico. Weken, maanden lang werken ze in woestijnen voor niets en met de inzet van hun leven. Voor mensen die vaak "anti- Gringo" zijn, terwijl ze in dezelfde tijd veilig thuis tonnen zouden kunnen verdienen. Zulke mensen zijn gewoonweg absurd in deze egoistische wereld. Maar ze bestaan! Als het geweten der mensheid. De dood komt voor ons allen. Noch goe de daden, noch alle schatten der wereld kunnen ons redden. Er is een andere ba lans: die van de ster in de nacht. Kunnen wij die maken? Wonderlijk is ook dat Heinz III zich van het leven beroofde, dat "waardeloos" was, terwijl elders Albert Schweitzer stierf na een honderd procent waardevol leven als medicus...en zonder opvolger! Wat je je erg vaak afvraagt: wat maakt het voor zoveel mensen toch zo erg moei lijk om "kosteloos goed te zijn"? In een gesprek met een Indonesisch han delsman beschouwden wij het grote aantal handelsgoederen in Indonesië, dat in Euro pa een goede markt moest maken, en waar mee zowel de Indonesische als de Euro pese samenleving gebaat zouden zijn. Het grote probleem: geen schepen om alles hierheeen te voeren omdat er geen Euro pese schepen naar Indonesië varen (omdat daar niet genoeg of "safe" verdiend wordt) en het zenden van lege schepen te duur is. Als je dan denkt aan de beginjaren van de V.O.C., toen Hollandse schepen Kaapse steen naar Indonesië voeren, alleen om hun ruimen te vullen, dan vraag je je ook af: waarom kon men tóen toch alles zoveel braniër en doortastender? Met eigen ogen heb ik gezien hoe het regelmatig zenden van oude kleren naar de wezengestichten van de BOS. (Bond van Oud Steurtjes) veel geluk en zegening brengt. Stel je eens voor dat het Neder landse volk inzamelingen hield van dingen die ze toch niet meer gebruikten (kleren, keukengerei, boeken en papier, enz. enz.) en ieder het er voor over zou hebben om de vrachtkosten van zijn eigen portie ba- rang naar Indonesië te betalen (wat werke lijk zoveel niet is), dan zouden een tijd lang voldoende schepen naar Indonesië kunnen gaan om vol koopwaar terug te komen. Als...als...Tjalie is de man van de 'alsen' (don't tell me!!), want ik moet toch ook weten dat geen rechtschapen mens het corrupte Indonesië wil helpen, ja? Dat nie mand ook vrije tijd (en zin) heeft om zo'n organisatie op te zetten. Liever wachten we allemaal op "de gerechte straf voor het zondige Indonesië"...het is nu eenmaal zo in de wereld, en daarom blijven verhaaltjes als "De draad" alleen maar sprookjes... T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5