16,50 8,90 Vervolg van pag. 6 al een heel eind mee op weg, want Holland heeft b.v. nog nooit zoveel millionairs ge had als nu. Maar misschien had de bescha ving beter gedaan als wij gezocht hadden naar een ander "ambitie"-patroon (begeer tepatroon). Het merkwaardige is namelijk dat hoewel de bodem omhoog komt, ook het deksel steeds hoger moet gaan, zodat het verschil tussen wat een mens heeft en wat hij "heb- be mot" even groot blijft. Wonderlijk is ook dat hoewel er in de andere beschavingen even erge armoe bestaat als in de be schaving van Kollwitz en Daumier, het "tjap" van dierlijk lijden en begeren ont breekt dat armoe in Europa zo naargeestig maakt. Ik ben in de slums van Mexico ge weest en in de beroerdste kampongs van Djakarta, maar zulke gezichten als Kathe Kollwitz getekend heeft en die ik in de Bowery in New York en in de achterbuur ten van Chicago en L.A. zag heb ik werke lijk alleen bij hoge uitzondering gezien. In Mexico en Indonesia was ook in de armste kampongs nog altijd een duidelijk zichtbaar gevoel voor b.v. zindelijkheid en zelfrespect aanwezig. Ik geloof dat zulke gevoelens niet worden aangekweekt met meer studie of meer geld, maar iets te maken hebben met een bepaald patroon van zedelijke vor ming, waarvan ik het geheim nog niet door vorst heb. (Men moet nu niet komen aan draven met de "djembels", wier bestaan veroorzaakt werd door een sociale ramp van verschrikkelijke omvang). Mijn zoon heeft nog niet in de gaten dat de dingen die hij gelukkig nog steeds als luxuries ziet, intussen al laagste norm ge worden zijn. Wat de Amerikaan noemt "rock-bottom". In Los Angeles kosten hui zen gemiddeld 100 per maand (in huur of huurkoop) voor de gewone mensen. Dat betaalt iedereen normaal. Daarvoor heb je een huis, dat in vergelijking met b.v. de huizen in Mexico "hartstikke beroerd" is: van pleisterwerk en latwerk aan mekaar hangend en zo zwak, dat huizen b.v. niet verzekerd kunnen worden tegen aardbevin gen. In Mexico worden huizen nog steeds "Indisch" gebouwd, op funderingen van ba saltstenen, vier voet diep, bakstenen muren en daken. Maar in Amerika verdienen met selaars, timmerlui, tussenhandelaren, archi tecten, loodgieters, etc. allemaal zo veel, dat het natuurlijk "ergens af moet", en dus lijdt het huis eronder. En de koper (huur der) betaalt alle bovengenoemde gentlemen. In Nederland mag dit door de bank beter zijn, maar in essentie leeft men ook in Europa schrikbarend duur voor zijn normale behoeften. Het is niet mogelijk om hier zoals toentertijd in Indië je na volbrachte diensttijd terug te trekken in een "pondok" boven Tjipatat van 3 riks in de maand en toch "toewan" te blijven. In Indonesië wa ren en zijn nog steeds andere varianten mogelijk. Takdir Alisjabana bouwde zijn "bungalow" van bamboe voor een habbe- krats. Gaat die bungalow niet zo lang mee? Okay, dan bouwen we na vijf jaren weer een andere bungalow voor een habbekrats. Maar er is geen onontkoombare dwang om te wonen zoals de woonstandaard heeft voorgeschreven. "Omlaag gaan" is alleen maar theoretisch mogelijk .praktisch niet, want het is domweg verboden om "slech ter", dus goedkoper huizen te maken. Zo gaat het ook met kleding, meubilering, stu die, gebruiksartikelen, voeding, enz. enz. Sommige mensen, die zich jaar na jaar "het pleuris" werken om doodgewoon "bij" te blijven bij een levensstandaard die ze zelfs niet lusten, krijgen er opeens genoeg van. Twee jaar terug woonde ik dicht bij iemand, bij wie ik als ik zijn huis passeerde en naar binnen keek, alleen maar een TV- toestel en een stoel zag. "Eeuwig" zag ik hem op die stoel naar zijn TV kijken of de TV was af en hij was onzichtbaar. Ik ging eens bij hem praten en rondkijken (wat een buurtmentaliteit, ja?) en merkte dat deze man behalve die stoel en TV verder alleen nog een ouwe oven had met wat potjes en pannetjes, en een bed, en verder niets. Geen tapijten, sofa's, enfin alles wat U in Uw huis heeft. Hij had er blijkbaar opeens een streep door gehaald. Het dure huis moest hij wel nemen, maar al het andere moest niet. DUS kocht hij niets verder. Dat was natuurlijk schrikbarend a-sociaal, want hoe moest je nu zitten als je bij 'm op bezoek kwam? Hij leefde dus volslagen verlaten en had alleen af en toe als hij dat wou contact met de wereld door zijn TV. Zijn tuin verwilderde en produceerde alleen maar bij tijd en wijle bossen onkruid, met soms toch ook wel aardige bloemen. Het vreemde is, dat zulke mensen altijd eenzaam zijn. Onze levenswijze is dus blijk baar "conditio sine qua non" om in de gemeenschap te blijven bestaan, een "offer" aan anderen, waarvoor wij zelf werken moe ten. Heel vreemd. In Indië heb ik veel meer zulke mensen gekend. B.v. de oude heer Barrès met zijn cello in het verhaal "Tjoek". En wie ik nooit vergeten zal hoewel ik hem maar éénmaal gezien heb in mijn leven (ik deed op een reis Banda Neira één dag aan om weer verder te gaan), de ouweheer Schneewolf, die in een geweldig groot, oud Perkeniershuis helemaal alleen leefde. Het huis was zó geweldig sterk, dat het door verwaarlozing niet achteruit ging. Voor- en achtererf stonden vol onkruid. Het huis was praktisch leeg. In de achtergalerij stond een oude verroeste fiets, waarmee de heer Schneewolf naar badkamer en privaat reed helemaal achter in de bijgebouwen. Verder had hij een telescoop, waarmee hij elke nacht zijn speurtochten maakte in het heel al. Hij was een stil en vriendelijk en wijs man, weinig spraakzaam maar benevolent zoals ik maar heel weinig in mijn leven ge kend heb. Wat ik alleen het wonderlijkste vind is dat ik juist dat wildvreemde erf op liep om zonder enig excuus met deze man te praten. En dat is mij heel vaak overko men. Waarom? Waartoe? Waartoe deze brieven van Tijd en Ruimte, die geinspireerd worden door wonderlijke mensen, die ik nooit gezien heb en van wie ik niets weet, voor wie ik niets kan doen en die mij ook in niets kunnen bijstaan? Het krankzinnige is dat ik in de "be keken wereld" zo gemakkelijk misluk of uit gestoten raak (zó vaak dat ik mezelf soms doop "Bad Luck Charley") en dat in de "onbekeken wereld" met wildvreemden ban den worden gesloten van begrip zo diep en zo ver, dat je er een gevoel door krijgt dat eigenlijk alle mensen leven op een thema, dat met de wereld van thans niets heeft uit te staan... Ah, maar welk thema? "Geef mij elke dag een nieuwe naam en de wetsteen van een nieuw geloof!" Mijn instinkt zegt mij dat deze nieuwe naam voortdurend om ons heen "hangt", zó dui delijk en in het oog vallend nabij, dat het "stom" is dat je het niet ziet. Als een gou den ring op een grintpad en je loopt er honderd keer naar te zoeken, je kruipt zelfs op je knieën rond om hem te vinden en je ziet hem niet. En vijf dagen later zit je op de stoep en kijkt suf voor je uit, den kend aan niets en dan zie je hem opeens! Is misschien de tijd nog niet rijp?... T.R. LAND VAN BIJ ONS BUITEN Wie het vml. Ned.-Indië kent of wil kennen móet dit boek lezen. M. H. du Croo, alias Exodus, zo bekend uit schetsen en eigenwijze liedjes, werd terecht door Dr. J. W. Meyer- Ranneft ingeleid met de woorden: "Daarom zal geen ernstige historikus die over het vroegere Nederlands-lndië schrijft mogen nélaten te lezen wat "Abraham Exodus" op eigen wijze heeft beschreven, als typisch re presentant van die typisch gemengde Indisch- Nederlandse maatschappelijke struktuur, aan welker bestaan in 1942 een einde kwam". Van dezelfde schrijver verschenen: De makelaar en ik f 1,50 Nahak f 1,50 Hiervan zijn nog enkele exemplaren in voorraad. Prijs ■WAN DE VERSCHRIKKELIJKE Hoe verschrikkelijk Dr. P. V. van Stein-Cal- lenfels wel kon zijn vertelt B. D. Swanenburg U in talrijke anekdoten, zonder echter deze belangwekkende en zonderlinge mens uit het vml. Ned.-Indië te kort te doen in de be schrijving van diens archeologische en prae- hlstorische aktiviteiten. Leest alles over deze eruptieve figuur, die als bestuursambtenaar de haren te berge deed rijzen door zijn onkonventionaliteit. Voor de luttele prüs van 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 7