xriuoNViaa Indonesisch op Australische scholen Vervolg van pag. 5 Men zou haast denken dat bij de intelli gentsia in onze groep nooit vriendschap met Indonesiërs geweest is, zo hardnekkig weigert men te getuigen. Maar ik WEET dat het niet zo is. Omdat ik in honderden ge sprekken met Indischgasten van naam en faam gehoord heb dat zij WEL vriendschap pen en inzichten hebben van vaak excellent gehalte. Zodat ik soms alleen maar stamelen kon: "Maar waarom schrijft U hierover niet in Tong Tong?" Men deed het niet en men doet het niet. Het is een "con dition humaine" misschien... Dus loopt de nimmer officieel door Indo nesië uitgenodigde Tjalie (met zijn "beroer de Tong Tong") een risico als hij toch naar Indonesië gaat. En prompt gesamboekt wordt door Nederlanders EN Indonesiërs. En mijn God, laat het verdiend zijn en laat mij op den duur met onze Tong Tong ver dwijnen, welk ander en beter werk doet LI- ZELF dan? Zelden in onze historie heeft een Indi sche groep zo koppig, zo langdurig, zo ge handicapt geprobeerd het goede te brengen en zelden ook is een groep zo constant van alle zijden aangevallen, gestraft en be schimpt als deze groep. Oorzaak nummer 1: omdat 80% van de Tong Tong groep niet getuigt (Tjalie kan toch niet heel Holland afreizen om interviews in te zamelen?). Nummer 2: omdat een veel groter massa groepsgenoten niet eens Tong Tong lezen wil en schuil gaat in een "assimilatie" die niet bestaat. Nummer 3: omdat al de fouten en onwaarheden tegenover de verhouding Nederland-lndonesië hun oorzaak vinden in een onzuiverheid HIER. Waar "de" Neder lander de Indischman niet zien wil als de Indischman. En alleen over de kleine lieden praat over het Indischmanschap. Maar als er b.v. in de Nederlandse pers grote Indische Nederlan ders geïnterviewd worden, dan verdwijnt de Indische herkomst uit de krant. God, hoe weergaloos vitterig kan men de kleine boeng ontdekken die in de trein zit met op getrokken knieën, en hem gewoonweg ziel togend van fatsoensgevoel "in de tif druk ken", maar hoe steenmoeilijk is het blijk baar om een bruine generaal te vinden en hem de eerlijke eer te gunnen van Indisch man te zijn! De tientallen uitermate ver dienstelijke hoofdofficieren bij Land- en Luchtmacht, de tientallen officieren bij de Marine, de ontelbare medici, ingenieurs, ju risten, hoogleraren, ondernemers, die "zo bruin als een tor" zijn, daarvan wordt alleen gezegd dat ze Jan Jansen heten (Holland ser kan het niet), maar over het feit dat zij zo hoog klommen omdat zij Indischman zijn van aparte hoge kwaliteit, en dankzij hun Indische vorming, daar wordt geen boe of ba over gezegd. Nederland heeft een Antillaanse en Suri naamse literatuur, een Vlaamse en een Zuid-Afrikaanse, maar GEEN Indische. Ook Maria Dermoüt, du Perron, Couperus, Fre- derik van Eeden zijn "zo bruin als een tor" en Tjalie is "zo zwart als m'n laars", maar daarover wordt genadiglijk gezwegen, zo dra de verdiensten zodanig zijn, dat men zeggen kan: "Hap slokl Ook geassimileerd. Hollands!" H'm! Zo Hollands als m'n laars! Lees verder pag. 25 Door tussenkomst van de heer Hedwich W. Emanuels, Acting Head of the Department of Indonesian and Malayan Studies van de Universiteit van Sydney, Australië, ontvingen wij een uitvoerige brochure over de groeiende belangstelling in Australië voor het leren van de Indonesische taal. "Hoe bestaat het!" roepen velen hier. Australië voelt zich door Indonesië be dreigd, bevecht min of meer in het kader van de Commonwealth de Indonesische in vallers in Maleisië, en probeert toch de In donesische taal te leren! Zulke mensen moet je toch doodzwijgen! Hierin manifesteert zich echter het grote verschil tussen bekrompen, kleinburgerlijke politiek en cultureel-politiek denken van een hoger niveau! Juist omdat de rol van het 100 millioen zielen tellende souvereine Indonesische volk in Azië en de wereld steeds belang rijker wordt, is het nodig dat men - welke "momohs" ook aan de nabije horizon op doemen - zijn buren beter kent. En een van de onmisbare middelen tot succes is het leren van de taal! Men vergete nooit dat een enorm belang rijk deel van het succes van de Nederland se administratie in het voormalige Ned. Indië te danken is geweest aan de uitvoe rige studies van taalkundigen en ethnolo- gen, ook al vond de doorsnee Nederlandse burger de kennis van "een beetje Pasar- Maleis meer dan welletjes". Dat ruime ken nis van Indonesische talen de ruggegraat is geweest van ons Bestuursapparaat. Dat de grote cultures een efficient arbeidspro ces alleen maar konden ontwikkelen omdat "die blanda-administrateurs" twee tot vier Indonesische talen vloeiend spraken. In Australië hebben een aantal middel bare scholen reeds het goede voorbeeld ge geven door het lesgeven in de Indonesi sche taal, te weten: St. Mary's High School, East Hill Boys' High School, Heathcote High School, de Narrabundah High School en nog meer. Het Ministerie van Onderwijs moedigt het onderwijs in de Indonesische taal ten zeerste aan en ook de Kamers van Koophandel steunen dit streven zo energiek mogelijk. De maatregelen voor coördinatie van al deze initiatieven zijn in een proces van voortdurende vooruitgang. Het is opmerkelijk dat in de brochure aparte aandacht wordt gewijd aan de alge mene misvatting van het Australische pu bliek dat het Indonesisch een onontwikkel de taal is zonder literatuur (wat veel In dischgasten in Holland ook nog steeds den ken). Uitvoerig wordt derhalve uiteengezet hoe destijds voornamelijk dank zij het werk van de Balai Poestaka veel werk werd ge maakt van het verzamelen en uitgeven van klassieke literatuur, maar ook veel buiten landse literatuur in het Indonesisch werd vertaald (Shakespeare, Tagore, Kipling, Du mas, enz.). Verder vestigt de brochure de aandacht op de vele moderne Indonesische schrijvers en dichters (Achdiat Mihardja, Toer, Idroes, etc.), die ook al vertaald zijn in het Engels, Russisch, Duits, Chinees, enz. Voor de man die de Indonesische taal kent, zal er een wereld opengaan van ongekend menselijk denken en voelen. Wij zijn prettig getroffen door de kalme, in telligente inzichten van Australië op dit ge bied. After all zullen de continenten van Azië en Australië en de daartussen liggen de gebieden nog wel langer blijven bestaan dan vandaag. Er valt dus ook werk te doen voor langer dan vandaag. Over vijftig jaar kunnen over de troebelen van heden heen politieke en commerciële allianties groeien ...als er NU de kiem voor wordt geplant. Het is menselijk en begrijpelijk dat de massa's nu nog jammeren: "Ja maar Soe- karno" of "Ja maar het gele gevaar", en zo. Hier ligt ook werk, maar op een ander terrein. Wie NU geplaagd wordt door de rupsen in de bomen van vandaag, moet zich niet domweg alleen maar bezighouden met het uitroeien van bomen. MAAR PLANT BOMEN VOOR DE TOEKOMST! Opmerkelijk is verder dat de Universiteit van Sydney de weg naar Tong Tong wel weet. En o.m. aanvulling vraagt van zijn bibliotheek met nummers van ons blad "om dat nl. Nederlands verplicht vak is voor de "Honour" studenten van het 2e, 3e en 4e jaar van de studie", schrijft de heer Ema nuels. Nog steeds is een belangrijke portie van de kennis van Indonesië alleen maar toegankelijk voor hen die ook het Neder lands kennen...uit die vermaledijde kolonia le tijd, begrijpt U. Ook in Amerika wordt Tong Tong op di verse Universiteiten gelezen. Alleen in Ne derland wendt men zich hoovaardig van Tong Tong af, dat maar "een blaadje" is (vergeleken bij de vette Telegraaf, vat U) en een "koloniaal pamflet", vindt de linkse evangelist. En natuurlijk is Tjalie niet eens doctor of professor, "dus" is zijn werk be neden de maat. En blijft Tjalie in vele op zichten een onverteerbaar mens, omdat hij maar niet Hollands genoeg wil zijn. En "de vriendenhand toesteekt aan Soekarno". Dat minister Luns het doet, is natuurlijk wat anders. Af en toe kun je toch werkelijk ziek zijn van zoveel klein geprut...maar ziek of niet, verder MOETEN wij en ZULLEN wij. Poekoel teroes! T.R. psaq laoQ z '6ed do uapujA 6uox 6uoi a>||a uj fj }un>| |oqpjee ap do uopue| apua||iqasjaA ep jooa uazfud sa 'ufiz juauiauuoqe-ieef uaa jaoui jaq '|a/A )a| jeey\| i>tn|a>tJaAA dssssg 'jaiBoy jeeua^at azuo uba dja/vquo iaq jeeu |a6aj ajooui u,oz - juaq aauuoqe |e j|az ajsujiuua) f| s|e - )6uba)uo fj ua uee aauuoqe aAAnaju uaa 6ous|e 6uajg jueeö uaje| fiqjooA snau /«n UBe uasuBi( a6ma jaaM D jqaq uea i,qooi uaaN i i j iuaaN £ai)3e|a6a) azuo ueA qoo} taaAA fj 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 6