xriuoNViaa
Indonesisch op Australische scholen
Vervolg van pag. 5
Men zou haast denken dat bij de intelli
gentsia in onze groep nooit vriendschap
met Indonesiërs geweest is, zo hardnekkig
weigert men te getuigen. Maar ik WEET dat
het niet zo is. Omdat ik in honderden ge
sprekken met Indischgasten van naam en
faam gehoord heb dat zij WEL vriendschap
pen en inzichten hebben van vaak excellent
gehalte. Zodat ik soms alleen maar
stamelen kon: "Maar waarom schrijft U
hierover niet in Tong Tong?" Men deed het
niet en men doet het niet. Het is een "con
dition humaine" misschien...
Dus loopt de nimmer officieel door Indo
nesië uitgenodigde Tjalie (met zijn "beroer
de Tong Tong") een risico als hij toch naar
Indonesië gaat. En prompt gesamboekt
wordt door Nederlanders EN Indonesiërs.
En mijn God, laat het verdiend zijn en laat
mij op den duur met onze Tong Tong ver
dwijnen, welk ander en beter werk doet LI-
ZELF dan?
Zelden in onze historie heeft een Indi
sche groep zo koppig, zo langdurig, zo ge
handicapt geprobeerd het goede te brengen
en zelden ook is een groep zo constant van
alle zijden aangevallen, gestraft en be
schimpt als deze groep. Oorzaak nummer
1: omdat 80% van de Tong Tong groep niet
getuigt (Tjalie kan toch niet heel Holland
afreizen om interviews in te zamelen?).
Nummer 2: omdat een veel groter massa
groepsgenoten niet eens Tong Tong lezen
wil en schuil gaat in een "assimilatie" die
niet bestaat. Nummer 3: omdat al de fouten
en onwaarheden tegenover de verhouding
Nederland-lndonesië hun oorzaak vinden in
een onzuiverheid HIER. Waar "de" Neder
lander de Indischman niet zien wil als de
Indischman.
En alleen over de kleine lieden praat over
het Indischmanschap. Maar als er b.v. in de
Nederlandse pers grote Indische Nederlan
ders geïnterviewd worden, dan verdwijnt de
Indische herkomst uit de krant. God, hoe
weergaloos vitterig kan men de kleine
boeng ontdekken die in de trein zit met op
getrokken knieën, en hem gewoonweg ziel
togend van fatsoensgevoel "in de tif druk
ken", maar hoe steenmoeilijk is het blijk
baar om een bruine generaal te vinden en
hem de eerlijke eer te gunnen van Indisch
man te zijn! De tientallen uitermate ver
dienstelijke hoofdofficieren bij Land- en
Luchtmacht, de tientallen officieren bij de
Marine, de ontelbare medici, ingenieurs, ju
risten, hoogleraren, ondernemers, die "zo
bruin als een tor" zijn, daarvan wordt alleen
gezegd dat ze Jan Jansen heten (Holland
ser kan het niet), maar over het feit dat
zij zo hoog klommen omdat zij Indischman
zijn van aparte hoge kwaliteit, en dankzij
hun Indische vorming, daar wordt geen boe
of ba over gezegd.
Nederland heeft een Antillaanse en Suri
naamse literatuur, een Vlaamse en een
Zuid-Afrikaanse, maar GEEN Indische. Ook
Maria Dermoüt, du Perron, Couperus, Fre-
derik van Eeden zijn "zo bruin als een tor"
en Tjalie is "zo zwart als m'n laars", maar
daarover wordt genadiglijk gezwegen, zo
dra de verdiensten zodanig zijn, dat men
zeggen kan: "Hap slokl Ook geassimileerd.
Hollands!" H'm! Zo Hollands als m'n laars!
Lees verder pag. 25
Door tussenkomst van de heer Hedwich W. Emanuels, Acting Head of the Department
of Indonesian and Malayan Studies van de Universiteit van Sydney, Australië, ontvingen
wij een uitvoerige brochure over de groeiende belangstelling in Australië voor het leren
van de Indonesische taal.
"Hoe bestaat het!" roepen velen hier.
Australië voelt zich door Indonesië be
dreigd, bevecht min of meer in het kader
van de Commonwealth de Indonesische in
vallers in Maleisië, en probeert toch de In
donesische taal te leren! Zulke mensen
moet je toch doodzwijgen!
Hierin manifesteert zich echter het grote
verschil tussen bekrompen, kleinburgerlijke
politiek en cultureel-politiek denken van een
hoger niveau!
Juist omdat de rol van het 100 millioen
zielen tellende souvereine Indonesische
volk in Azië en de wereld steeds belang
rijker wordt, is het nodig dat men - welke
"momohs" ook aan de nabije horizon op
doemen - zijn buren beter kent. En een van
de onmisbare middelen tot succes is het
leren van de taal!
Men vergete nooit dat een enorm belang
rijk deel van het succes van de Nederland
se administratie in het voormalige Ned.
Indië te danken is geweest aan de uitvoe
rige studies van taalkundigen en ethnolo-
gen, ook al vond de doorsnee Nederlandse
burger de kennis van "een beetje Pasar-
Maleis meer dan welletjes". Dat ruime ken
nis van Indonesische talen de ruggegraat
is geweest van ons Bestuursapparaat. Dat
de grote cultures een efficient arbeidspro
ces alleen maar konden ontwikkelen omdat
"die blanda-administrateurs" twee tot vier
Indonesische talen vloeiend spraken.
In Australië hebben een aantal middel
bare scholen reeds het goede voorbeeld ge
geven door het lesgeven in de Indonesi
sche taal, te weten: St. Mary's High School,
East Hill Boys' High School, Heathcote High
School, de Narrabundah High School en
nog meer. Het Ministerie van Onderwijs
moedigt het onderwijs in de Indonesische
taal ten zeerste aan en ook de Kamers
van Koophandel steunen dit streven zo
energiek mogelijk. De maatregelen voor
coördinatie van al deze initiatieven zijn in
een proces van voortdurende vooruitgang.
Het is opmerkelijk dat in de brochure
aparte aandacht wordt gewijd aan de alge
mene misvatting van het Australische pu
bliek dat het Indonesisch een onontwikkel
de taal is zonder literatuur (wat veel In
dischgasten in Holland ook nog steeds den
ken). Uitvoerig wordt derhalve uiteengezet
hoe destijds voornamelijk dank zij het werk
van de Balai Poestaka veel werk werd ge
maakt van het verzamelen en uitgeven van
klassieke literatuur, maar ook veel buiten
landse literatuur in het Indonesisch werd
vertaald (Shakespeare, Tagore, Kipling, Du
mas, enz.). Verder vestigt de brochure de
aandacht op de vele moderne Indonesische
schrijvers en dichters (Achdiat Mihardja,
Toer, Idroes, etc.), die ook al vertaald zijn
in het Engels, Russisch, Duits, Chinees, enz.
Voor de man die de Indonesische taal kent,
zal er een wereld opengaan van ongekend
menselijk denken en voelen.
Wij zijn prettig getroffen door de kalme, in
telligente inzichten van Australië op dit ge
bied. After all zullen de continenten van
Azië en Australië en de daartussen liggen
de gebieden nog wel langer blijven bestaan
dan vandaag. Er valt dus ook werk te doen
voor langer dan vandaag. Over vijftig jaar
kunnen over de troebelen van heden heen
politieke en commerciële allianties groeien
...als er NU de kiem voor wordt geplant.
Het is menselijk en begrijpelijk dat de
massa's nu nog jammeren: "Ja maar Soe-
karno" of "Ja maar het gele gevaar", en
zo. Hier ligt ook werk, maar op een ander
terrein. Wie NU geplaagd wordt door de
rupsen in de bomen van vandaag, moet
zich niet domweg alleen maar bezighouden
met het uitroeien van bomen. MAAR PLANT
BOMEN VOOR DE TOEKOMST!
Opmerkelijk is verder dat de Universiteit
van Sydney de weg naar Tong Tong wel
weet. En o.m. aanvulling vraagt van zijn
bibliotheek met nummers van ons blad "om
dat nl. Nederlands verplicht vak is voor de
"Honour" studenten van het 2e, 3e en 4e
jaar van de studie", schrijft de heer Ema
nuels. Nog steeds is een belangrijke portie
van de kennis van Indonesië alleen maar
toegankelijk voor hen die ook het Neder
lands kennen...uit die vermaledijde kolonia
le tijd, begrijpt U.
Ook in Amerika wordt Tong Tong op di
verse Universiteiten gelezen. Alleen in Ne
derland wendt men zich hoovaardig van
Tong Tong af, dat maar "een blaadje" is
(vergeleken bij de vette Telegraaf, vat U)
en een "koloniaal pamflet", vindt de linkse
evangelist. En natuurlijk is Tjalie niet eens
doctor of professor, "dus" is zijn werk be
neden de maat. En blijft Tjalie in vele op
zichten een onverteerbaar mens, omdat hij
maar niet Hollands genoeg wil zijn. En "de
vriendenhand toesteekt aan Soekarno". Dat
minister Luns het doet, is natuurlijk wat
anders.
Af en toe kun je toch werkelijk ziek zijn
van zoveel klein geprut...maar ziek of niet,
verder MOETEN wij en ZULLEN wij.
Poekoel teroes! T.R.
psaq laoQ z '6ed do uapujA
6uox 6uoi a>||a uj fj }un>| |oqpjee
ap do uopue| apua||iqasjaA ep jooa
uazfud sa 'ufiz juauiauuoqe-ieef uaa
jaoui jaq '|a/A )a| jeey\| i>tn|a>tJaAA
dssssg 'jaiBoy jeeua^at azuo uba
dja/vquo iaq jeeu |a6aj ajooui u,oz -
juaq aauuoqe |e j|az ajsujiuua) f| s|e
- )6uba)uo fj ua uee aauuoqe aAAnaju
uaa 6ous|e 6uajg jueeö uaje| fiqjooA
snau /«n UBe uasuBi( a6ma jaaM
D jqaq uea i,qooi uaaN i i j iuaaN
£ai)3e|a6a) azuo ueA qoo} taaAA fj
6