VOOR DE VROUW BOROBOEDOER? GEBRUIKEN UIT DIE GOEIE OUWE TIJD. Wat er, in de loop van eeuwen ook veranderd mag zijn, de Goede Sint heeft zich weten te handhaven. Zijn schimmel mag dan menigmaal het veld moeten ruimen voor een glan zende limousine, zijn zegetocht door het land mag dan nu voor de variatie eens zijn aan gevangen in Vlissingen en inplaats van zijn éne trouwe knecht Zwarte Piet, die zijn paard aan de teugel voert, mag hij zich dan in deze gemechaniseerde tijd omstuwd zien door een steeds groeiend leger van Pieten op lawaaierige scooters: de Sint is de Sint ge bleven. Het is nog dezelfde bisschopsmantel die hem om de schouders hangt, het is nog altijd de goudversierde mijter die het eerbiedwaardige grijze hoofd dekt. En nog altijd klopt het kinderhart vol verwachting als het heerlijk avondje in zicht is, als de gulle kin dervriend over de daken rijdt. Daaraan heeft al het rumoer van onze jachtige tijd niets kunnen veranderen. Dat het trouwens in die 'goeie ouwe tijd' ook niet altijd even rustig toeging, vertellen ons oude geschriften uit die dagen. Al in de 14e eeuw was het St. Nicolaasfeest in ons land ingeburgerd. Over het leven van Nicolaas, bisschop van Myra, en zowel in het Oosten als in het Westen een ver maard volksheilige, staat vrijwel niets his torisch vast. Niettemin en misschien juist daarom, hebben zich rond zijn naam een groot aantal legenden geweven. Aanvanke lijk werd hij alleen in het Oosten vereerd, maar Zuiditaliaanse zeevaarders brachten zijn reliquiën mee naar westelijker gebie den en zo nam ook hier de verering een hoge vlucht. Amsterdam verhief hem tot stadspatroon, vandaar, dat tot dusver de officiële intocht in die stad plaats vond. Hoe het ook zij, in de 14e en 15e eeuw werd, net als nu, het feest met grote span- Sinterklaastijd. Overal kinderlokkende etalages. Overal zakkenrollende etalages. Overal kleine kin dertjes met opgewonden gezichtjes en wijzende vingertjes. Vroeger toen ikzelf nog geen vader was, vond ik alle ouders wreed die hun kroost na een tijdje zo onbarmhartig verder sleurden. En natuurlijk nam je ie toen voor om het later beslist anders te doen! En nu heb ik een dochtertje. En wandel iedere middag met haar. En iedere middag alleen maar langs etalages. En wjjs haar juist de poppen en beren. Maar na een tijdje duurt het me ook te lang. En word ik ook djènkèl. En sleur haar óók verder... 14 ning verbeid. Niet alleen door de jeugd, maar vooral ook door de jongelieden. Aan de vooravond van het feest nl. verzamelden zich de buurtgenoten, vrijers en vrijsters om met elkaar Sinterklaaskoeken met goud en zilver papier te beplakken. Het ging op deze plakavonden jolig toe. Er werd, naar de gewoonte van die tijd, een duchtig hapje gegeten en een nog duchtiger slokje ge dronken. Als men zich dan later op de avond, als alles beplakt en versierd was, ook nog aan een leutig dansje waagde, ontaardden deze bijeenkomsten niet zelden in ruwe dronkemansgelagen. U ziet, mevrouw, ook onze voorouders had den weieens iets met hun 'lieverdjes' te stellen! Nadat dan ook de kerkeraden verschillende jaren wenkbrauwfronsend het hoofd hadden geschud, vervolgens met steeds groter na druk de ouders de raad hadden gegeven hun kinderen bij dergelijke bijeenkomsten weg te houden, werden ze tenslotte kort en goed verboden. Dat konden die kerke raden toen nog doen. Het oude rijmpje: Si'nter Claesje biscop Settle hooge muts op Geef die soete kynders wat En de stouten op hun chat...' dat ook wij nog, zij het in wat gewijzigde vorm kennen, stamt van deze plakavondjes. Ook de schooljeugd beleefde in de Sinter- klaasdagen een goede tijd. Niet alleen kre gen ze een dag vrijaf (heel wat in die da gen) maar ook werd op verschillende plaat sen in Nederland door de stadsbesturen een bedrag aan geld aan de kinderen ge schonken, waarmee ze dan hun Sinter klaasfeest in gepaste vreugde konden vie ren. In de stad Dordrecht bestaat nog een oude rekening uit het jaar 1360 die spreekt van: 'Op St.her Cleas dach 2 gr. aen die scholers voor het oerlof'. In 1450 echter werd de gewoonte afge schaft. Tot verdriet vermoedelijk van de lieve jeugd, die toen nog niet zo rijkelijk met zakgeld werden bedeeld als nu. Het zetten van de schoen bij vrienden en verwanten stamt ook uit die dagen. Des nachts bracht dan de goede Sint hierin zijn gaven. Gewoonlijk waren dat, evenals ook nu nog, versnaperingen, waarbij één van de meest geliefde lekkernijen bestond uit In het nummer van 30 oktober i.l. plaatsten wij in de MYANA-rubriek een foto van Nolly Jung "bij de Boroboedoer". Deze plaatsaanduiding was echter niet juist. Een fout ontstaan door een wat overhaaste conclusie uit hetgeen de Heer Jung schreef: "...in die tijd - 1932 - bezocht ik diverse keren de prachtige Hindoetempels Boroboedoer, Mendoet, Prambanan, Tjandi Sewoe". De bewuste foto werd genomen bij een verzameling tempelfragmenten aan de voet van de Prambanan. Het was onze trouwe abonnee de Heer L. C. Heyting, die ons op onze slordigheid attent maak te. RED. het z.g. amandelbrood, waarschijnlijk ons marsepijn. Dat men zich hieraan nog wel eens te buiten ging verraadt ons een prent uit de 15e eeuw. Hierop staat een snoeper afgebeeld die eenvoudigweg door het mar sepein werd neergeveld. De tekening is vergezeld van het volgende rijm: Aenschouwt dees marsepijn, vol pop- pegoet en bloemen, Ver guit, gekieremiert, men kan 't niet alles noemen, Maer, wat er binnen schuylt, dat werl den snoeper wijs Zo vierden onze voorvaderen het Sint Ni colaasfeest en ze deden dat niet zelden met zoveel rumoer en opgewektheid, dat de vroede vaderen er zich mee bemoeiden, waarbij ook de kerkeraden zich niet onbe tuigd lieten. Het protestantisme dat in op komst was, zag nl. in de verering van de bisschop de zozeer verfoeide paperij. Zo werd in verschillende plaatsen bijvoorbeeld omstreeks 1607 een verbod uitgevaardigd tegen het 'backen van broot, coeck, zuy- cker ofte andere eetwaren, hebbende 't fa- coen van eenige beelden, ofte daer eenich beelt ofte beelden in, ofte ópgebacken ofte gestelt syn'. Ook het 'opslaen van craemen op het marct velt', waar men al dat heerlijks kon kopen, werd verboden. Zo waakten, in sierlijke bewoordingen de vroede vaderen over het zieleheil van de Nederlander uit die dagen. Wanneer men echter de vrijgevochten aard van onze voor vaderen in aanmerking neemt, behoeft het ons nauwelijks te verwonderen, dat hierdoor wel de nodige wrijving ontstond. En dat Sinterklaas tenslotte toch zowel met de plakavondjes, als met de 'coecken en de craemen' aan het langste eind trok, behoeft evenmin betoog. Of het met de tieners van onze eeuw nog zo gesteld is, zou ik hier niet kunnen zeg gen, maar de jongeling uit lang vervlogen tijden greep het Sinterklaasfeest niet zelden aan om aan zijn vrijster niet alleen een hart Lees verder pag. 16 Verrast Uw familie met de wereld bekende Spekkoek (van Oma Thio) Bestel tijdig, anders uitverkocht Franco in Nederland f 9,50 Franco Amerika per zeepost f 13,90 Witte de Withstraat 128 Tel. 89438 Slotermeerlaan 125 Tel. 130362 AMSTERDAM - West KOKKIES Rijstwinkels: P.S. Wij verzenden over de gehele wereld.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 14