w OP DE WIP K LU r I Nu alle bladen zich vergenoegd uitlaten over de anti-communistische acties in Indonesië (zij het met een ondertoon van bezorgdheid over de "milde" houding van President Soe- karno), kunnen wij niet nalaten te denken aan soortgelijke vergenoegdheden die wij in de afgelopen jaren vaker gehad hebben t.a.v. Indonesië. Afgewisseld met diepe droefheden (of verontwaardigdheden) als de communisten de overhand hadden. Het is in feite met deze stemmingen evenals met de politieke oriënteringen in Indonesië regelmatig op en af gegaan. We zitten op de wip en gaan juichend omhoog tot we bijkans van de wip vliegen, of we kwakken neer tot onze gebitjes ratelen. In al deze emoties gaat de bedaarde kijk vaak geheel verloren. Niemand vraagt zich af: welke emoties bewegen het Indonesische volk? En wat denken de vele andere volken in Azië en Afrika, die in de afgelopen jaren evenzeer (tegen wil en dank) op onze pro- en anti communistische wip gezeten hebben? On geacht waar het gelijk afwisselend zat, al tijd hebben deze volken met hun kostbaar bloed moeten betalen. De vrijheidskreten van de onafhankelijk geworden volken, van "Uhuru" af tot "Merdeka" toe, zijn met bloed bevlekt. Wij zitten in Amerika en Europa, of in China en Rusland veilig. Voor "vrijheid en recht" blijven wij geld sturen en wapens. De vrijheid van Korea werd een machtsstrijd tussen Amerika en China, uit gevochten in Korea. De vrijheid van Viet Nam is net zo'n strijd, en wordt wederom uitgevochten in Viet Nam. De gretigheid om India en Pakistan te helpen tegen "buiten landse agressie" heeft enorme wapenvoor- raden in beide landen gebracht, waarmee nu Indiërs en Pakistani om het leven wor den gebracht. Al deze kleine en grote machtsconflicten worden vaak uitgevochten met de hulp van "mercenaries", "adviseurs" "technici", "vrijwilligers" en "vrijheidsstrij ders" van zowel het westerse als het com munistische blok. En wie leest hoe deze helpers zijn uitgerust met de modernste wapens, de modernste oorlogstechnieken, de grootste credietverstrekkingen, met op de achtergrond rijke beloften van sappige handelscontracten, en wie daarnaast optelt wat er verwoest, vermoord en verziekt werd, kan niet anders dan ontsteld zijn over de blinde moorddadigheid in dit "wipspel" tus sen westerse ideologieën, waarin de jonge naties worden meegesleept. Wij applaudi- seren en tellen geen verliezen, maar hoe denkt men in de nieuwe staten? En hoe denkt men in Indonesië? Wie zelfs maar een kort bezoek aan In donesië brengt, maar kans heeft vele ver trouwelijke gesprekken te hebben, merkt al gauw dat er twee thema's zijn, die leven en streven van dit jonge vrije volk het meest bezighouden. 1. Het nationalisme, d.i. Indonesië vóór alles, uitgedrukt in twee woorden die het vaakst uitgesproken worden: kita en sendiri. De grote angsten van het Westen: wie zal het winnen: het communistische of het anti communistische blok? En wie maakt zich het sterkst door zoveel mogelijk jonge sta ten aan zijn zijde te krijgen?, interesseert de Indonesiër niet, al weet hij dat hij niet ontkomt aan zekere partijdigheden, die echter altijd (en dat beseft men in de twee blokken niet voldoende) een grens hebben. Als China b.v. gemeend heeft een handje te mogen helpen door de PKI te steunen met wapens voor een contra-revolte, dan heeft China nu zijn gevoelig lesje te pak ken. Net zoals Rusland, Amerika, Engeland, hun lesje al eerder te pakken kregen. Het heeft niets te maken met "onbetrouwbaar de huik naar de wind hangen"; het heeft niets te maken met "democratisch of com munistisch gezind zijn", het heeft uitsluitend en alleen te maken met de consolidering en preservering van de zojuist verworven on afhankelijkheid. Wij in Europa, Amerika, Rusland en Chi na zien al geen oplossing voor ons ont zaglijke conflict dan een langzaam maar onafwendbaar afglijden naar een derde en vernietigende wereldoorlog. Welke zijde Indonesië ook kiest, in die wereldoorlog zal het dus automatisch betrokken worden en de droom van een eigen en gelukkig vader land is binnen een eeuw verwoest! Men wil niet. Dat is logisch, nietwaar? Dus: nooit naar links, nooit naar rechts, maar "berdiri di kaki sendiri". Het Indonesische nationalisme is veel meer dan een "gelijkgerechtigdheid met an dere vrije volken", het is de enige conditie voor zelfbehoud. De laatste les van de wereldoorlog is Indonesië niet vergeten: toen het als "weer loos" lid van het ABCD-blok door Japan onder de voet gelopen werd. Dat nooit meer! 2. Het wantrouwen van ELKE macht in het buitenland. Op het ogenblik roept elke toeschouwer van de communistische explo sie in Indonesië geshockeerd uit: "Te erg! Te erg!" Men vergeet dat in andere acties van insurgenten in Indonesië ook wapens werden binnengesmokkeld en wel door wes terse mogendheden. In Indonesië zijn talloze gevallen bekend (en meer vermoed) van buitenlandse in vloed op "contra-revoluties" met directe omkoperijen of wonderschone voorspiege lingen, altijd gemotiveerd met argumenten van "Vrede en Recht en Humaniteit". Maar deze argumenten worden b.v. ook in Viet Nam door beide belligerenten met vuur naar voren gebracht. Maar het Vietnamese volk (zowel van Noord- als Zuid Viet Nam) be taalt de rekening... "Wacht U dus voor elke vriendschap van buiten!" is het wachtwoord voor elke Indo nesiër. Ach, vooral in een land met grote eco nomische moeilijkheden en staatkundige kinderziekten is tweedracht zó gemakkelijk gezaaid. Men kan b.v. met Menadonezen of Palembangers praten (ik noem alleen voor beelden) en zeggen: "Te erg toch dat al jullie copra-rijkdom (resp. olierijkdom) in Djakarta wordt opgesoupeerd, terwijl jullie straatarm blijven! Smijt die regering om en wij geven jullie enorme handelscontracten en jou persoonlijk zoveel millioen..." Wie zwak is, valt, maar met hem valt Indonesië! Wacht U! Wacht U voor elk zoet gefluit van elke vogelaar! Bij sommige mensen is deze achterdocht zo sterk dat men t.a.v. Lees verder volgende pagina 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5