BRIEF TTTE" Bombay, 20 sept. 1965 Beste Tjalie, Het spijt me, dat er zoveel tijd overheen moest gaan, voordat je iets van mij te horen krijgt, maar je begrijpt wel dat er veel te doen is voor ons, om ons te orienteren, om ons huisgezin te vestigen en me in te wer ken in mijn nieuwe taak. Natuurlijk komen daar nog bij de kaleidoscopische indrukken, welke wij te verwerken hebben, die nodig een voorzichtige sortering behoeven, voor dat het enige zin heeft om het als "eerste indrukken" aan je te presenteren. Nu ik deze brieven begin te schrijven, besef ik dat naarmate ik langer in India zit ik langzamerhand meer zal weten en naar ik hoop begrijpen, zodat het wel zeker zal zijn, dat ik later zou wensen dat ik sommige din gen niet geschreven had. Maar om nu te wachten totdat ik meen een verantwoorde kennis van zaken te hebben zou zeker leiden tot "helemaal nooit schrijven". Je moet daarom deze brieven zien niet zozeer als een welgefundeerde beschrijving van In dia, maar meer als een ontwikkeling van mijn kijk op India. Dit is misschien niet zo interessant, maar aan de andere kant lijkt het me, dat na een twintigjarig ver blijf in dit land men nog steeds onderwor pen zal zijn aan nieuwe verrassingen. De eerste verbijsterende indrukken van drie dagen Calcutta gevolgd door tien we ken Bombay hebben mij al snel geleerd dat een faciele uitspraak over dit land tot de onmogelijkheden behoort. Kortom ik ben volkomen "roewet". De reden daarvoor is dat ik hier kwam met vooropgestelde ideeen over dit land. Dit kan moeilijk worden voor komen als men bedenkt dat er nogal wat belletrie bestaat dat India als land van actie koos. Althans veel meer dan ik ooit las. Maar Gunga Din van Kipling, The rains came, Bhowani Junction, The Bugle and the Tiger, Tekening uit: Saul Steinberg, All In Line The road back from Mandelay, The Nightrunners from Bengal enz. hebben niet nagelaten mij een aantal data te geven welke tesamen een idee moesten geven van India. Vergeet ook vooral niet de films zoals The Bengal lancers etc. dan nog de namen zoals Rabindranath van Tagore, Krishna- moorti, Dianh Chan de hockeyspeler met zijn fameuse hockeyelftallen, welke ieder een ter wereld een grondig pak slaag ga ven. Hier blijken al deze data niet onwaar te zijn, maar zo volkomen onvolle dig, dat het wel lijkt dat ik van de hele ketting maar drie kralen kende. De vraag rijst of men uit boeken ooit in staat zal zijn een land zelfs bij benadering te leren ken nen. Kijk eens naar de enorme publicatie over "Bapu" Gandhi, de mahatma. Er zijn maar weinig mensen die van hem gehoord hebben, er waren maar weinig kranten die niet over hem schreven en er waren tenslot te 450 millioen mensen, die door hem be ïnvloed werden in zijn land alleen. Maar laten wij nu eens eerlijk bekennen, dat er maar weinig onder ons zijn die er ook maar de minste notie van hebben van wat Bapu deed en hoe hij het heeft klaargespeeld dit land tot een eenheid te brengen. Nu eerst wordt het me duidelijk, dat zijn werk gigantisch is geweest en eigenlijk blijkt het vrijwel onbegonnen werk te zijn om maar een klein gedeelte van deze gigantische figuur te beschrijven zonder een boek te schrijven. Mijn confrontatie met de "tropen" na al die jaren is teleurstellend, omdat ik beslist niet de indruk heb in de tropen te zijn en strikt genomen is Bombay niet tropisch al kan het hier bloedheet zijn, en zijn er hier pi sangbomen en klapperbomen en andere palmsoorten. Maar de atmosfeer van de tro pen zoals ik me die herinner heb ik niet terug gevonden. Trouwens, mijn idee van Azië is beslist anders dan het aangezicht van Bombay ons vertoont. Of dit gedeelte van In dia is geen Azië óf mijn idee van Azië is fout. Wij zogenaamde Azië- kenners komen ineens tot de ontdekking, dat wij 'n definitie nodig hebben van Azië. Topo grafisch is India Azië en daarmee uit. Azië wat ik me herinner is een jongetje op een vuile karbouw in het water, het is een kam pong verscholen tussen de bomen en het is er brandschoon, het is ook 'n broeierige avond op het platje na het bad bij WIIIIIIIIIIIIIIINIIIIUIIIIlllllllllllllllllilllll'llllUIIIIIIIIIIIIUIinlIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIII^I Dit is de eerste bijdrage van een 1 Tong Tong-lezer in India, Ir. J. J. Lowey Ball, en wij hopen: het eerste van een lange serie. Het is altijd 1 Tong Tong's vurigste wens geweest, 1 al onze lezers in den vreemde (voor- 1 al in de Tropen) te "mobiliseren" tot het schrijven van reisbrieven, waar- door dit blad een breder en rustiger I oriëntering krijgt. Met de brieven van j Jan Ball schijnt de deur open te gaan voor een nieuw tijdperk. Wij duimen! j 1 Er zijn vele overeenkomsten tus- j sen India en Indonesië. Beide zijn 1 tropisch-Aziatisch; beide zijn opge- I bouwd uit vele volkeren met een ver- I scheidenheid van talen en culturen. Beide hebben de grote stap gemaakt van koloniale- naar onafhankelijk- heidsstatus; beide worden dus "ge- j plaagd" door de "kentering van vele j cultuurwaarden". Beide volken zijn ontzaglijk groot en zullen in de toe- komst een belangrijke rol spelen in De Nieuwe Wereld. Ongetwijfeld kunnen wij uit vele maatschappelijke verschijnselen in India veel leren dat ons bij de be- j studering van andere ontwikkelingen in Azië van veel nut kan zijn. Jan Lowey Ball is geboren in In- donesië (we zullen al gauw de "Anak j Soerabaja" in hem herkennen!), stu- J deerde voor ingenieur in Nederland 1 en ging toen "de wereld in". Hij j j heeft gezworven door drie continen- ten, niet als tourist van een paar weken, maar werkend gedurende ve- Ie jaren als ingezetene en succesvol bedrijfsman, maar zijn geboorteland en -volk heeft hij nooit vergeten en S van Tong Tong is hij altijd enthou- j siast abonnee geweest. Dat hij f ondanks zijn drukke en verantwoor- delijke arbeid nog tijd vindt om voor 1 Tong Tong te schrijven, tekent zijn I karakter: twist niet, praat niet alleen, I maar produceer! We hopen dat meer I lezers zijn voorbeeld zullen volgen. Redactie Tong Tong j iiiiiuiiiiiiiiiiiiii:iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!i!iii!iiiimii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiiini!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiili een kop thee en auto's rijden langs het huis van Soerabaia of omgekeerd, het is een maalfeest met ronggengs en een gambar hidoep met Tom Mix, het is het eerste riet op de carrier, direct na het maalfeest. Er is gedistingeerdheid en er is adat, er zijn de gebruikelijke moeilijkheden tussen Madure- zen en Javanen. Er is ook gamelan in de verte en tenslotte was er een Chinese brui loft compleet met ronggengs, gamelan, jazz muziek en cacafonische Chinese muziek. Er was natuurlijk nog veel meer; maar waar is dit alles te vinden in Bombay? Zit ik nu naar Indië te zoeken in plaats van naar Azië of betreur ik alleen maar mijn lang vervlogen en zorgeloze jeugd? Hier zie ik wat ik lang geleden oppervlakkig zag in Singapore. Die zonderlinge architectuur van doorel- kaar gegooide moskee, Engels gotisch, En gelse stationsbouwstijl en "stockbrokers tu- dor". Maar poot er een paar palmbomen voor, geef het een smeedijzeren hek en Lees verder volgende pagina 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 6