Como MËXIdO no hay dos! Straatnamen en Historie Wie in Mexico straten slijpt, leest straatnamen. Wie deze namen onderzoekt, vindt de geschiedenis van Mexico. En ontdekt een typische karakteristiek van de geschiedenis van Mexico, nl. dat zij een voortzetting is van de z.g. "heroische" wereldontdekkingen door Spanjaarden en Portugezen, in tegenstelling tot de "mercenaire" veroveringen door b.v. Nederlanders en Engelsen. ...Er is namelijk geen stad of dorp in Mexico of men vindt er straatnamen als Hidalgo, Morales, Juarez, Guerrero, 16 Sep- tiembre, 20 Noviembre, Ninos Heroes, enz. enz. Hidalgo is de naam van de priester, die de grote opstand ontketende tegen de Spaanse overheersing, een strijd die het begin was van een lange, telkens opflakke rende en met grote ferociteit gevoerde on afhankelijkheidsoorlog, waarin o.a. ook de priester Morales grote roem verwierf. De dag waarop deze onafhankelijkheidsoorlog begonnen werd, is 16 december en dit is ook de onafhankelijkheidsdag van Mexico. 20 November is de dag van de z.g. Madero- revolutie, Juarez en Guerrero namen van beroemde generaals in diverse fasen van de ontwikkeling van Mexico. Het feit alleen al dat Mexico's beroemd ste vrijheidshelden (katholieke) priesters zijn, is bijzonder. Vechtende paters zijn in de Europese geschiedenis alleen verbonden aan de romantiek. Denk b.v. aan de strijd bare abt in "De roos van Dekema" en de "kampioen stokvechter", de monnik in de verhalen van Robin Hood! In de Europese cultuur winnen paters slechts roem in de passieve dood. Dat leerden we al op de lagere school met o.a. "Bonefacius bij Dok- kum vermoord". Maar Pater Miguel Hidalgo voerde de op- standslegers aan onder strijdkreten als "De Kreet van Dolores" en "Onafhankelijkheid en de Dood aan de Spanjaarden!" De op stand begon in de arme mijndistricten en verzamelde arme, uitgebuite Indianen, mes tiezen en een handvol creolen tegen het Spaanse gezag. Vergelijkend met Indische begrippen zouden wij kunnen zeggen: het werd een oorlog tussen Indonesiërs, Indo's en een handvol Totoks tegen het Totok- gezag. In deze zin was de onafhankelijk heidsoorlog een drievoudige revolutie: so ciaal (de uitgebuite massa's tegen de bour- geosie), anti-koloniaal en - dit is het be langrijkste - voor het winnen van een totaal nieuwe cultureel-politieke status, namelijk als een zelfstandig volk met een eigen naam en een nieuwe cultuur, opgebouwd uit positieve samengesmede waarden van de Spaanse en de Indiaanse cultuur. Deze laatste factor heeft Mexico een ui terst merkwaardige historie en cultuur ge geven. Van koloniale en anti-koloniale con troversen zoals in vrijgeworden Aziatische landen is niets te bespeuren. De Europeaan spreekt zelfs uit de verte met afgrijzen over de wrede Hernando Cortes, de stichter en eerste gouverneur over de kolonie Mexico, de wijze waarop de laatste Azteken-koning Cuauhtemoc is doodgemarteld (om te weten te komen waar zijn veronderstelde schatka mers waren) rust als een Europese vloek op het Mexicaanse (en Spaanse volk). Ech ter... In de ontzaglijke murals in het Zocalo (ongeveer: stadhuis) in Mexico Ciudad van de hand van de wereldvermaarde schilder Diego Rivera zien we de marteling van Cuauhtemoc (en van Indiaanse slaven) op aangrijpende wijze uitgebeeld, de Spaanse veroveraars als monsters van Jeroen Bosch. Ik vroeg aan een Mexicaan naast me: "Wat is Uw oordeel over Cortes?" Hij zocht ge ëmotioneerd naar woorden en riep toen uit met een wijde armzwaai: "Cortes? Cortes is...is een genie!" Het antwoord verbijster de me volkomen. Zijn niet Coen en Daen- dels in onze koloniale historie schandfigu- ren en monsters? Uren lang bleef ik de murals bestuderen, zoekend naar begrip. Ik zag portretten van beruchte verraders in Deze foto van een schilderij van Diego Rivera, in het muse um voor moderne kunst in New York, toont U Emilio Za pata, die vooral in het Zuidelijk deel van Mexico aan het hoofd van zijn "Za patistas", niet alleen met het geweer, maar ook met sik kels, schoppen en dorsvlegels, een he roische strijd lever de met agrarische hervormingen als in zet. Tot aan zijn dood in 1919, heeft Zapata geijverd voor 'n herverdeling der gronden. Mexicaanse burgeroorlogen met evenveel liefde geschilderd als helden en heiligen. Vereerde priesters als Hidalgo en Morales, maar ook weerzinwekkende priesters in slemppartijen...dat de kerk, dat de gelovige katholiek deze "besmeuring''' toelaat! Dat men de Judassen in de geschiedenis niet wegwist! Maar toen zag ik ook het totaal van de murals, als een Les in Humaniteit: wij zijn allen mensen met menselijke deugden en gebreken; en in de ontzaglijke conflicten tussen deze deugden en gebreken is tot stand kunnen komen wat er nu is: een volk met ongekende eenheid, met absolute abo- litie van alle historische rancunes. Dus op weg naar een volmaakt nieuwe en eigen toekomst. Niet de soorten, de groepen, de geloven kunnen fout zijn, maar de mense lijke dragers alleen. Cortes nochtans is niet alleen de moordenaar van Cuauhtemoc, maar b.v. ook de man die bij landing op Mexico's stranden de ongelooflijke moed had om zijn schepen achter zich te ver branden: nooit meer terug; nooit bang meer mogen zijn; voorwaarts! En dit voorwaarts gaan is de eerste stap geweest naar de creatie van het moderne Mexico. Hoe langer en hoe dieper men in Mexico's korte histo rie doordringt en hoe meer men inziet dat alle Europese maatstaven volslagen ondeug delijk zijn voor het meten van dit nieuwe volk, hoe meer men ook de patronen ont dekt van een frisse, originele en dynami sche cultuur. Hoe verdrietig lijkt daarbij Europa met zijn schijnbaar eeuwige veten en rancunes. (wordt vervolgd) 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 11