BRIEVEN VAN TIJD EN RUIMTE ik ik ik HET GELUK VAN DE MELANCHOLIE "Dat praten van jullie Indische mensen over dingen die voorgoed voorbij zijn, doet zo on uitsprekelijk droevig aan, zelfs al praten en lachen jullie om vrolijke herinneringen. Het onderscheidt jullie op een opvallende manier van niet-lndische mensen. Wij hebben onze zwarte buien ook wel, maar we zetten ons er veel gemakkelijker overheen...Er hangt over heel jullie groep, ook niet-abonnees van Tong Tong en echte Hollanders die maar kort in lndi'ê geweest zijn, een waas van melancholie die me begaan maakt met jullie lot...Dit wordt nog verergerd omdat we niet met jullie kun nen mee praten, waardoor een isolementspo sitie ontstaat, die evenzeer treurig aandoet. Als van een leerling in een klas die anders is dan anderen en daarom altijd alleen is. PP ant jullie doen niet mee, nietwaar? Je hebt het vaak genoeg vastgesteld in Tong Tong en het is juist. Op politiek, sociaal, religieus, cultu reel terrein waar zoveel vibrerend, dynamisch, gericht gemeenschapsleven is, ontbreekt de In dischman op opvallende wijze (al veroordeel ik dit NIET en kijk er NIET op neer). Het verstoort alleen in zekere zin de harmonie net als in het beeld van de klas alle jongens haasje-over spelen en één zit te dromen Melancholie. Ik heb het woord speciaal moeten opzoeken in het woordenboek, en vond: zwartgalligheid, zwaarmoedigheid, droefgeestigheid. Het woord stamt van me- las zwart en chole gal. Zouden tropenmensen inderdaad meer zwarte gal hebben dan Noord-Europeanen? Voor zover ik weet, is dit (nog) niet weten schappelijk aangetoond. Als het aangetoond zóu worden, zal toch ook nog aangetoond moeten worden welke invloed zwarte gal heeft op de psyche En als dat ook is aan getoond zal nog over moeten blijven een onderzoek van wat melancholie IS. Aangezien voor zover ik weet het me disch, chemisch en psychiatrisch onderzoek zo ver nog niet zijn, maar wij Indische men sen desondanks toch maar 'opgescheept" zitten met onze melancholie, die wij dus als dagelijks bezit met ons mee voeren, is een onderzoek van deze geestestoestand "zonder gal-onderzoek" toch wel de moei te waard. Op de eerste plaats dan moet ik vast stellen dat voor zover wij op niet-lndische mensen een melancholische indruk maken, wij ons er in elk geval niet van bewust zijn. Verder: deze inderdaad aanwezige geestes toestand wordt door ons per sé niet erva ren als droefgeestig of somber. Al zijn er natuurlijk verdrietige terreinen waarop we ons met onze geest soms óók bewegen, ook de briefschrijver stelt vast dat deze "melancholie" ook aanwezig is in onze vro lijke momenten. Blijkbaar gaat de melan cholie dus veel verder dan tot de droefheid alleen, m.a.w. het gevoel dat bij ons me lancholie genoemd wordt, wordt niet gedekt door de woordenboekvertalingen. Misschien leren wij het begrip "Indische melancholie" of "Tropische melancholie" Op een onverklaarbare manier doen jullie me vaak denken aan tropische dieren in een die rentuinJullie literatuur hierin ben ik hel ten volle met je eens: er is absoluut sprake van een aparte Indische literatuur met een uitgesproken eigen stijl en gedachtenwereld) vind ik hetzelfde terug: Couperus' "Van Oude Menschen DE DINGEN DIE VOORBIJ GAAN..." en ivaarin de puntjes koelbloedig vastleggen dal de dingen NOOIT voorbijgaan. Ik ken geen enkele Hollandse schrijver met zo'n ondefinieerbare en toch evidente tragische ondertoon als Maria Dermoüt en Rini Carpen- tier Alting. En zelfs "Tjies" en "Tjoek" geven met hun SHORT stories de impressie van EINDELOOS "dwalen in de nacht"waarbij de ervaringen zelf geen waarde hebben, alleen de stemming van de schrijver, die al mat staat voordat hij begint te schakenIs dit wat C. Lévi-Strauss bedoelt met "Het Trieste van de Tropen"? Iets wat ik ook beluister in b.v. de muziek van Hawaii en in de fado s van Por tugal? Is de mens van de Tropen "geboren melancholisch" en zo ja, wat is dit soort me lancholie? Uit een privé brief van een HEEL GOEDE VRIEND beter kennen als wij de waarnemingen en supposities van de briefschrijver stuk voor stuk onderzoeken. A. De leerling doet niet mee met de an dere kinderen en maakt daardoor een "zie lige indruk". Dat is waar. De combinatie "zielige" en "indruk" is echter alleen op pervlakkig. Want (de werkelijke 'zielepo- ten" uitgesloten), IS de leerling die niet meedoet, wel zielig? Direct zien we in dat dit niet zo is, en zelfs dat de jongen die niet meedoet, met zijn gedachten en dro men wel eens veel gelukkiger zou kunnen zijn dan de ravottende massa. We zouden hem zelfs positief ONgelukkig maken als we hem "vrolijk lieten meedoen". Daarvoor hoeft men geen "tropische melancholie" te hebben. Leo Vroman b.v. heeft geloof ik nooit meegedaan met razendleuke spelle tjes, boeiende wedstrijden, uitgaanspartijen en zo, maar wie hem kent, zijn gedichten, en zijn tekenwerk, zijn geestige gedachten, kent hem als een mens met meer begrip van essentieel geluk dan duizend "doeners" sa men. Het tegenbeeld is overbekend en zelfs karakteristiek voor de westerse beschaving: het "Lebemann"-schap, het "bon-vivant" zijn, waarbij onder Leven en Goed Leven verstaan wordt: nooit zorgen hebben; altijd vrolijk zijn, goed kunnen drinken en uitgaan. Om het Bon-Vivont-schap hangt een geur van alcohol en een sfeer van honky-tonk- muziek, van confetti en serpentines. Een normale exponent daarvan is de bras-partij, de slemppartij, liederlijkheid, de "kater" en dan weer het begin van voren af aan. Opvallend veel westerse romans en films presenteren het grijpen naar de fles als een vanzelfsprekend "geneesmiddel" tegen verdriet. In een debat met een jong Amster dams student vroeg deze mij: "Heb je wel eens dronken in een sloot gelegen, Tjalie?" "Neen". "Dan heb je ook nooit geleefd". Wel, als dit een vorm van Leven is, is zeer zeker Melancholie óók een vorm van Leven en niet alleen een korter of langer "aangewaaide" stemming. De Indischman is over het algemeen geen drinker, zeker niet als "obat tegen verdriet". Maar zelfs als we aannamen dat de In dischman de mogelijkheid zou zien van drin ken om verdriet kwijt te raken, dan zou zijn logisch verstand hem zeggen: als de drank is uitgewerkt, wat dan? Weer opnieuw be ginnen en weer opnieuw? Nonsens. Drank is géén obat tegen melancholie. Als inder daad zoiets als melancholie weggewerkt moet worden, kan dat alleen door denken gebeuren. Dieper, verder analyseren wat het Leven in Goed PLUS Slecht is. Dat doet hij dus. Slotconclusie, voor de Indischman is Me lancholie: 1. een vorm van Leven, 2. een techniek van denken, 3. Somberheid is géén essentie ervan, slechts één van de vele aspecten. B. De melancholie van tropische dieren in een Zoo. Zelfs al zou deze karakteristiek typisch zijn voor tropische dieren alleen (ik geloof dat de ijsbeer en de wolf van de Siberische toendra's minstens even melan cholisch zijn), dan nog bestaat geen enkele andere levensoplossing voor deze dieren. Je kan een tijger niet als een ezeltje voor een wagentje spannen, een kapodang niet als een parkietje in een kamerkooi houden, enz. enz. Een zeker aspect van "natuurlijke waardigheid" zou erdoor verloren gaan; we zouden deze dieren verminken. Aangezien wij dat niet kunnen of willen doen, ontstaat vanzelf een isolatie-positie die zelfs als tij ger en kapodang vrolijk en speels zijn, droe vig "aandoet". Tropische dieren maken daarbij een on gelukkiger indruk omdat b.v. ijsbeer en wolf nog steeds omgeven zijn door hun klimaat: kou, regen, grauwheid, zonloosheid. In de Zoo zijn ze minder onnatuurlijk dan tropi sche dieren. De ongewoon helle kleuren of tekeningen (kroonduif, lori, tijger, panter, giraffe) doen on-Europees aan, dus "vér", en is niet alles wat ver is, zielig? Als dus de hele verschijning van het tropische dier melancholisch aandoet, IS het dan ook zwartgallig? En waarom willen we dan ons leven "opfleuren" met melancholische die ren? Of we zijn gewoonweg absurd wreed óf we weten niet wat melancholie is. Curieus is dat met het dier uit de tropen nog melancholie geassocieerd wordt, terwijl de Hollandse koe, welgedaan en vrij in zijn wei, ontdaan is van elk gevoel en nog slechts grondstof is in biefstukfabrieken. Zo ook varkens, schapen, lammeren, kippen, ja zelfs paarden. Spel en kunst met vlees en gehakt in slagers-etalages. "Humaan slach ten". Ik zag eens een reclameplaat waarop een varkensgezin was afgebeeld, vader, moeder en kinderen ((n V D-kleren) aan een tafel, waarop ham en worstjes waren geserveerd. Gewoon absurd! Vanwaar dan het meegevoel met de melancholie van het tropendier? Alle dieren vrij laten? Ach, arme aap, hij wordt vast opgevreten door een panter of een boa constrictor. Arme kapodang, de Lees verder volgende pagina 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 12