MALAGA (spanje) oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Vervolg van pag. 13 schijn springt als een satanisch gevaar (niet dat ding achter het hekkie in Artis), die weet wat Brandt zoekt. En die regel in zijn gedicht is niet een "vondst", geen maak werk, maar een stukje ongelooflijk sterke waarachtigheid. Arme Willem Brandt, Hol land zal je pas kunnen begrijpen als het ooit van achter zijn dijken vandaan komt. En dat gebeurt toch nooit? De krokodil op de tram is slechts één van de milliarden "absurde droombeelden" die de Indische gemeenschap in Nederland dag in dag uit "verzint", "zich herinnert", noem op wat je wilt, en het is allemaal fout en het is allemaal VERRE VAN DROEF GEESTIG, het is het vertoeven in een on metelijke gelukkige wereld van Melancho lia, die even rijk en onmetelijk is als de Tropen zelf. Weet U dat in de kleine Zuid- Amerikaanse (tropische) staat Columbia meer vogels zijn dan in heel de Ver. Staten en Canada samen? De variëteit van het Leven in de Tropen is zó immens, daar kan de Europeaan zich geen voorstelling van maken. Wat de "me lancholische Indischman" in Europa doet is zijn lege wereld opvullen. Niet met wéér een plastic potje of een massafabrikaat bordje of weer een filmpje of een uitgan getje, een nieuwe modegril of bouwstijl, waardoor Jan de Burger telkens weer ge dwongen wordt zijn verouderde rommeltje naar de zolder te sjouwen om opnieuw blijmoedig (en steeds duurder) "bij" te zijn. Eeuwig "bij"en eeuwig ten achter. Vanuit deze dwangpositie ziet de Euro peaan altijd weer achterlijkheden, tekorten, gevaren, onzekerheden in de Tropen. Hij heeft geen benul van de eeuwig bloeiende melati's. En deze melati's hebben we in ons hart meegenomen. Wie is ongelukkig? Elke Indischman is een "Terugzoeker" van de Waarheid, de Eenvoudige Eerlijk heid, die helaas alleen inhaerent schijnen te zijn aan de Natuur en verborgen zijn in elk menselijk maakwerk. Als Willem Brandt de krokodil wenst op de tram, is hij eigen lijk diep binnenin bang voor de Leugen op de tram. Want hij weet dat in dat keurige pak van die statige meneer achter hem best een liederlijk en wreed mens, een krokodil, kan schuilen. Er is een wantrouwen en ver werping van alles wat zo mooi en netjes en recht en fatsoenlijk en modern en braaf schijnt. De "Stenen Stad" is onrustig, on tevreden, gejaagd, tuimelt en strompelt eeu wig van de ene moderniteit naar de andere, van de ene modegril naar de andere, wil steeds weer vernielen en vergeten wat het opgebouwd heeft. "Geef mij de krokodil", zegt Willem Brandt, "ook al is hij wreed en gevaarlijk, hij is echt, hij is herkenbaar, hij is meer dan een millioen jaren oud en zich zelf gebleven met een overtuiging, een ab solute zekerheid, die even eeuwig is als God zelf. In de krokodil zit een sleutel, in de tram niet. D. "Mat" staan. Wat is belangrijker: schaken of verliezen/winnen? Is het begin nen van een schaakpartij met Bogoljubov zielig? De mens is sterfelijk en wordt dus a.h.w. "mat geboren". Niet alleen verliest hij het altijd van de Dood, maar ouder wor dend weten wij dat het Leven en het Raad sel van het Leven onomvatteiijk zijn voor onze gebrekkige geest. Altijd matl Wie ech ter alleen de droefheid hiervan ziet, ziet te weinig. Het "schaken met God" is belang rijker dan "het verliezen tegen God". Het verliezen is geen schande, noch een tekort, maar het spelen is een genade. Voor wie wéét (Maria Dermout "is a woman who knows") is het leven inder daad een dwalen in de nacht, omdat wij op zijn hoogst kleine betrekkingen over zien en zelfs de Wet van Oorzaak en Ge volg een treurig klein wetje is dat ten onder gaat aan zijn eigen oneindigheid. Het dwa len in de nacht heeft 't enorme voordeel van de "losmakelijkheid" van onze geest, waar door wij niet meer gestoord kunnen worden door onbegrepen betrekkelijkheden (die maar klein en onbetekenend en verwarrend zijn) en dimensies van de geest winnen. Ik heb meer geboeidheid en geluk gevonden in het doelloos zwerven langs de "Wes- tenenkse weggetjes" in Z. Sumatra dan in welke "gerichte" reistocht ook van Am sterdam naar Groningen of Den Haag naar Parijs. Mocht de visie van briefschrijver op mij juist zijn, er zit niets triests aan voor mij, maar heeft mij een scala geopend van le vensmogelijkheden als geen enkel Europees literair scala. E. De triestheid van de Tropen bestaat alleen in de Europese aanblik ervan. Is het kalme inzicht dat wij sterfelijk zijn en het leven eindig is, melancholisch? De mens uit de Tropen staat dichter bij de Waarheid, dichter bij de Dood en dus dichter bij God. Is dat melancholisch? Wie uit Kampong Tebet komt - een nauw- lijks merkbare variatie van de Natuur - zal dat machtig Amsterdam, die glinsterende toren van maakwerk, imposant vinden en dan getroffen worden door de leegheid, de onvolmaaktheid en de onrust ervan. Hij keert terug naar Kampong Tebet. Is dat me lancholisch? Ja ja ja, dit artikel is veel te lang. Even lang als de melancholie, en dus eigenlijk veel te kort! Want de Melancholie is on meetbaar. Wie haar kent, verlangt nooit meer terug naar de meetbaarheid van 40 jaren trouwe dienst, een ton op de bank, een kamer vol boeken of een lintje. Kennis van het Onmeetbare, van het On eindige, is Geluk. Wat is Geluk? Geluk is een pantjoeran: bamboe, aarde, water, murmeling, morgen, overmorgen, volgend jaar, over honderd jaar. En eeuwig wisselende beelden: een drijvend goudgeel bamboeblad, een paar bruine kindervoetjes, een visje over krikil, een patjol die blinkend uit de modderkoek komt als een zon uit de wolken, een gekke blanda die zijn veldfles vult en vijf minu ten roerloos staat, een wiegend kladiblad, een lenige kadal... Een pantjoeran in Holland? Het keuken kraantje: chroomnikkel, email, "woep" zegt de geiser, kletterdekletter... "Niet te laang! Dat kost géééééld! Ah, treur niet om dat frêle Indische da metje bij de Hollandse gootsteen, dat even helemaal "weg" is in haar melancholie en niet rood en briesend en zingend de vaat doet dat het sop in het rond spat. Wat zij daar heeft in twee minuten, is zuiver Geluk. T.R. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O WINTERREIZEN: 1965/1966 Vertrekdata Uit Nederland Malaga op op op op '65, '66, '65, '66, reisnummer 29 31 30 32 Reisduur Reissom Reissom Reisroute 6 december .15 januari 10 december 20 januari 4 dagen enkele reis 185,met 3 hotelovernachtingen met diner retour reis f 315,met 4 hotelovernachtingen en ontbijt Brussel-Le Mans-Bordeaux-lrun-Pamplona-Zaragossa-Valencia- Altea- Alicante-Murcia-Granada-Malaga VOORJAAR- en ZOMERREIZEN 1966 Reisdata uit Nederland Reisnummer 1 20 maart 5 3 april 9—17 13 1 mei 17 15 21 29 25 12 juni 29 26 33 10 juli 37 24 41 7 aug. 45 21 49 4 sept. 53 18 57 2 okt. 61 16 65 30 69 17 dec. Per Reisdata uit Malaga Reisnummer 3 24 maart 7 7 april 11 21 15 5 mei 19 19 23 2 juni 27 16 31 30 35 14 juli 39 28 43 11 aug. 47 25 51 8 sept. 55 22 59 6 okt. 63 20 67 3 nov. 71 21 dec. luxe touringcar voorzien van luchtvering, verstelbare vliegtuigstoelen en prima verwarming. Desgewenst staan prima referenties te Uwer beschikking. Voor inlichtingen en reserveringen: REISBUREAU AMAZONE TOURS, Haverschmidtstraat 114, Den Haag, Telefoon 0 70-98 50 83. Op aanvraag sturen wij U gaarne ons per begin december verschijnende voorjaar- en zomerprogramma toe. O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 25