f 5.75 VAN HIER EN GUNDER Tong Tong verzamelband OBJECTIEF "Als trouw lezer en persoonlijke vriend van je, blijf ik het betreuren dat je niet tegemoet wilt komen aan de eis van een evenwichtiger reportage over Indonesië, dus een kalmer te genover elkaar zetten van wat je aan goeds en aan kwaads gezien hebt. Als het immers wer kelijk je bedoeling is ons wijzer te maken, kan dat nooit gebeuren door eenzijdige voorlich ting. De'feiten zijn genoeghet oordeel kan bij ons blijven..." PIET ER W. "Het ellendigst is dat nu ook de neutrale stukjes over Indonesië weg blijven of komt er nog wat?" VI'. RADER Uit een vrij ruime correspondentie heb ik deze twee brieven gekozen, die in elk ge val kalm zijn en positief niet onredelijk. Massa's kritiek is al bij voorbaat zó scheef getrokken, zó kwaaddenkend, dat redene ren onmogelijk wordt. Nu de antwoorden: 1, Wie een "eerlijke balans" zoekt, zou al lang tevreden hebben kunnen zijn, want de wereldpers heeft feiten genoeg over wantoestanden in Indonesië. U kunt daar mee Uw "debet"-lijstje net zo lang maken als U wilt. Daar tegenover i^ mijn "credit"- lijstje maar erg magertjes. Waarom ver wacht men van mij dat ik nog eens extra aanvulling geef van dat "debet"-lijstje? Kalme lezers met een nuchter inzicht hebben zelfs in mijn "credit"-lijst de beves tiging kunnen vinden van heel wat "debet"- feiten en hebben dus niet gemopperd. 2. Bij hen die mopperen heb ik vaak een element aangetroffen van onverzoenlijkheid en onverdraagzaamheid, die maakten dat ik onmogelijk "meer olie op het vuur kon werpen", om de opinies niet nóg harder scheef te trekken. Dezelfde mentaliteit trof ik aan bij b.v. socialistische en "verlichte" critici op ons "koloniaal verleden", die toch 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilllliiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuuiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilWiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiillililiiiiillliiiiiin wel bereid waren om "de Indischman beter te begrijpen". Als men een tijdje naar me geluisterd had (waarbij ik altijd een stijgend ongeduld waarnam), vroeg men mij om ook "objectief" te blijven en of ik dus ook maar wilde toegeven dat het KNIL zich af en toe "te buiten was gegaan aan excessen" (ja), of planters hun personeel vaak niet boven matig hadden uitgebuit om zelf schatten te verdienen (ja), of er door vele Nederlanders en Indo's niet laag werd neergezien op In donesiërs (ja), of er geen uitbuiting was geweest van bedienden door meesters en meesteressen (ja), enz. enz. Ik geef U op een briefje dat deze "enz. enz." een adembenemend lange lijst ople verde, waarbij zelfs mijn felste Indische op ponent op het laatst zou voelen dat al deze "objectieve feiten" zijn beeld hopeloos vernielden. En zo was het ook met mij en zo is het ook met U allemaal in Nederland se en Indische ogen: "we are just a bunch of usurpers and thieves". Wat schiet U dus op met Uw objectiviteit? Heel Tong Tong - hoe integer ook - is één grandioze uitzichtsloze leugen in de ogen van vele "objectieve toeschouwers". Want ons ver leden is 'boesoek". Punt. Heel Indonesië is in de ogen van massa's toeschouwers "boesoek". Punt! En alles wat Tjalie "objectief" vertelt, maakt de boesoek- heid alleen maar groter. Daarom heb ik af gezien van de methode van objectieve voor lichting. Men dénkt dat men er wijzer door wordt, maar men wordt alleen vooringeno- mener. Objectieve "boekhouding" van fei ten brengt géén oplossing, géén inzicht en géén wijsheid. 3. Wie in de zakenwereld een beetje scherp rondkijkt, weet dat de meest gede tailleerde boekhouding niet automatisch wordt aanvaard als een waarborg om aan een zakenman die diep in de schulden is Een linnen band met donkergroene opdruk: TONG TONG en een ven stertje op de rug, waarin een pa piertje geschoven kan worden, waar op de betreffende jaargang vermeld kan worden. De band kan één hele jaargang (24 num mers) bevatten. Het opbergen geschiedt volgens een uniek systeem van losse pen nen, zonder dat beschadiging van de bla den plaatsvindt. Op ieder gewenst ogenblik kunt U elk gewenst nummer eruit nemen en weer opbergen zonder dat U daarvoor de hele jaargang hoeft te bongkarren. De eerste zending omvat een klein aantal, dus snel bestellen is raadzaam. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii BESTELBON Aan Tong Tong, afdeling Verkoop, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. Stuur mij: ex. TT mappen a 5,75 f 0,75 f 6,50 Naam: Adres: Woonplaats: Het bedrag ad. fzal per giro 6685 postwissel bank worden overgemaakt. (handtekening) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiili of zelfs failliet is geraakt géén nieuwe cre- dieten te geven. Sommige zakenlui "maken het te bont" en krijgen geen crediet meer. Andere hebben een krankzinnige schulden last en krijgen tóch nieuwe credieten. Waar om? U denkt als boekhouders met "feiten" tot een objectief oordeel te komen. Als boekhouder zou U elke "slechte zakenman" zonder pardon "de bons geven". Toen b.v. onze KLM er een paar jaar terug "schan dalig" voor stond en een schuld had gefokt van 300 millioen, zou U gezegd hebben: eruit met die rommel! Maar zoals U zelf ziet heeft de KLM zich met nieuwe cre dieten prachtig hersteld. Prof. Tinbergen heeft een "hoopvolle" kijk op Indonesië en is daarvoor door boekhouders even hard vochtig onder vuur genomen als Tjalie in Tong Tong. Ettelijke Nederlandse bedrijven en financiers hebben wél hoop op Indonesië en durven met vele millioenen nieuwe ba nen te vinden. Prof. Tinbergen is een inter nationaal bekende figuur en een brilliant onderzoeker en denker. Ook in Amerika zijn er nog handenvol Amerikanen die opnieuw met Indonesië in zee durven gaan, hoewel zij alle plus- en min-feiten kennen, die U van mij eist. Quintessens van dit meningsverschil met T.R. is: zijn velen van ons wel in staat om met de beschikking over objectieve feiten ook objectief te oordelen? Als U positief "ja" zegt, waarom heeft U dan niet aan de hand van objectieve feiten in de wereldpers en objectieve waarnemingen van Tjalie al lang een objectief oordeel gevormd? Dan was ruzie en verwerping nu niet nodig ge weest. 4. Wat mij in vele scherpe brieven opviel was het schromelijke gebrek aan nuchtere historische en reëele kennis van Indonesië. Vele begrippen kent men niet, maar wil ze toch in stelling brengen om zijn zin te krij gen. Men zet b.v. "Nasakom" en "Neko- lim" op één lijn in een discussievoering. En vooral, men wil keer op keer de feiten "maar eens kort en goed scherp stellen met het criterium: communistisch of niet? Wie vóór is ,is heilig. Wie tegen ons is, is communistisch. Niet verder piekeren... nee vooral niet verder piekeren. Het ver bijstert me dat wij, Indischgasten, die be weren Indonesië zo goed te kennen, zó primitief oordelen willen. Hebben wij niet 40 jaar geleden door al te gemakzuchtig elke nationalistische gedachte in Indonesië communistisch te tjappen, ons bestaan en onze vrede weggegooid? Hoe kunnen wij zeggen dat wij de Indo nesiër als een diep religieus mens kennen, terwijl we nu glashard volhouden dat In donesië grote kans loopt om "helemaal communistisch" te worden? Als wij werke lijk zo gebrand zijn op nuchtere feiten, is dan niet het feit van 3 miljoen communis ten in een volk van 105 miljoen "religieu zen" een eenvoudig rekensommetje dat ons wijzer moet maken? Voor zover er essen tiële gevaren zitten in het communisme (wat ik nooit ontkend heb), heeft de Indonesi sche republiek niet de eerste maal (tijdens de "Madioen-opstand") en nu getoond er mee te kunnen afrekenen? Waarom hollen wij dan zo met onze verdachtmakingen? Aan de andere kant: waarom moet Indo nesië "volledig afrekenen met het commu nisme en Rood-China" om goed te liggen 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 4