Rtietm Vein &ers^rli TWEE BRSEVEN Bij de voorbereiding van de copy voor het kerstnummer blijven deze twee brieven mij maar steeds door het hoofd spelen. Ik kan ze niet beantwoorden en het is ook aisof een ant woord niet gevraagd wordt. Het zijn brieven van zelfonderzoek en diep menselijk beraad, al is de ene brief geschreven door een eenvoudige Indo en de andere door een breed- ontwikkelde totok. Het is ook alsof deze brieven niet aan mij, maar aan U allen geschreven zijn. Meer dan dat of in al Uw brieven dezelfde toon klinkt als in deze brieven. Daarom zet ik ze in het kerstnummer: de stem van "ons", van Tong Tong. T.R. Vervolg van pag. 4 bij ons, rustige koffiedrinkers bij de kachel? Indonesië en elke Aziatische staat kan ON MOGELIJK China buiten de deur zetten zo als wij gedaan hebben...en waarvan we nu alweer spijt hebben, zoals de "objectieve stemmentelling" in de U.N. over de toe lating van China (47 -47) reeds uitwijst. Ik begrijp Soekarno volledig als hij zelfs na deze crisis zoekt naar moderatie, maar dit houdt NIET in dat ik automatisch half- communistisch ben omdat ik "met commu nisten heul". Als ik werkelijk helemaal fout ben of verkeerd oordeel, het is mij ingege- van door menselijkheid en beschaafdheid. Ik wil niet geloven in de barbaarsheid van een stelling: tegen ons, DUS afmaken, zo als in de Middeleeuwen ketters bij duizen den aan staken verbrand moesten worden, Joden in diaspora vervolgd. In deze eeuw duizenden medemensen in Dachau vergast en de bedreiging van millioenen onschuldige mensenlevens met atoomoorlog-uitroeiing. Zulke "kalme, nuchtere" opmerkingen als: een paar dozijntjes atoombommen op Chi na en alles is in orde, vervullen mij met afgrijzen over de mentaliteit van de koffie- slurper bij ons thuis. Vele brieven over Indonesië vervullen mij met angst en schaamte. Vragen, die ijzer hard het alternatief stellen: Boesoek? Ja of ja? Boenoeh, ja of ja? uit liefde voor Indo nesië gaan werkelijk mijn verstand en ge voel te buiten. Niet alleen is de probleem stelling "ja of ja" geen probleemstelling, maar technisch kunnen wij althans in Tong Tong ONMOGELIJK deze vragenstelling ac cepteren! Het mij verweten gebrek aan objectiviteit is vaak in zo ontstellende mate aanwezig bij vragenstellers, dat ik werkelijk niet weet wat ik op vele vragen antwoorden moet. Een staaltje: "Als Soekarno zich tot Presi dent voor het leven laat uitroepen, is dat belachelijk en misdadig of niet?" "Dit moe ten wij proberen te begrijpen. Doet b.v. "bij ons" De Gaulle niet hetzelfde?" Antwoord: "Ontwijk mijn vraag niet. De Gaulle is een maar om precies dezelfde reden is Soe karno een (de correspondentie is soms erg grof). Geef dan toch toe, man!" "Als nochtans wij in Europa toch constant pro beren om met De Gaulle te leven, waarom doet U het dan niet met Soekarno?" "Schrijf mij maar af als abonnee! Die me thode van jou om bij ons alleen maar slecht te zien en in Azië niets dan goeds1" Hoe slecht zit de lering van splinter en balk er nog steeds in... en hoe onverdraag zaam! Nochtans zullen binnenkort weer vele schetsjes over Indonesië verschijnen. Als het maar een beetje kalmer wordt. Ik ben ettelijke uren voortdurend bezig maar ont dek telkens weer "feitenvermeldingen" waarvan óf Nederlanders óf Indonesiërs zul len uitroepen: "Zie je wel! Tjalie is weer bezig met hakken! Sla hem dood!" Ik moet erg uitkijken en wij allemaal moeten besef fen dat wij nog lang en nog heel diep zit ten in de koloniale of anti-koloniale opinie- dwang, die ons onbewust overdreven onre delijk maakt. Tegen onredelijkheid zijn geen bezwaren, maar als ze ons het leven gaan kisten, moeten we kunnen zwijgen... T.R Beste Oom Tjalie, Het is twee uur in de ochtend en ik kan maar niet slapen. Ik moet U schrijven om dat ik verward ben en ergens moet ik mijn hart luchten. Ik heb U al lang niet geschre ven omdat ik het nutteloos vond te schrij ven over de omstandigheden hier. Ik werk sinds 1 september en ben nu een jaar in Holland, maar heb mijn draai nog niet gevonden. Ik heb gepraat, gekeken en gedacht. Als het leven alleen maar bestond uit goed eten en dergelijke dingen meer, zou het okay zijn. Vele kennissen zeggen: het is hier goed. Jawel, maar is dit ook le ven? Een volk dat in bepaalde banen wordt geperst om een bepaalde positie in de we reldformatie in te nemen. Om wille waarvan veel goede hoedanigheden in zo'n volk wor den vernietigd? Ik had het moeilijk in In donesië, maar was toch rijk juist door die moeilijkheden. Door de hulp en vriendschap die men elkaar gaf, juist vanwege de druk. Diep in mijn hart ben ik ervan overtuigd dat hier iets mis is, maar wat weet ik niet. Uiterlijk pas ik mij aan, maar innerlijk ben ik "bimbang". Is de toekomst van mij en mijn kinderen ook dat wat men hier is: sleurmens? Uiteindelijk zó ingeweven, dat de individualiteit sterft en men kuddedier wordt? Misschien ben ik nog te kort in dit land. Misschien ben ik te dom.Ik weet het echt niet. Mijn dochter vroeg gisteravond: "Daddy, wanneer gaan wij terug naar In donesië?" En vóór ik het wist antwoordde ik: "Het heeft mij zeven jaren gekost om in Holland te komen en over zeven jaren gaan wij terug!" Ik sta echter verbaasd over Uw artikelen Ik wil niet zeggen dat ik U geweldig vind. Ik wil U alleen mijn grote oprechte dank ervoor betuigen. Voor de grote duidelijk heid waarmee U de diverse verhoudingen schetst. Ik hoop dat velen het ook aanvoe len. Want ik was zo gelukkig met de vriend schap van de kampoengmensen en ben blij dat iemand van dit volk wil getuigen zoals het IS, zoals wij het hebben gekend en zoals het wil zijn tegenover ieder die het op deze wijze tegemoet wil treden. Mijn brief zal U wel roewet toelijken, maar ik hoop dat U mij begrijpt. CHRIS. Beste Tjalie, Ik benijd jou. Jij hebt wat ik als inzicht, na 40 jaar worstelend denken, me cere braal heb eigen gemaakt maar niet kan be- léven, in je hart gesloten. Ik bedoel het vrij zijn van gelijkmakend en onteigenend den ken. De tragedie van de Europeaan is dat zijn wetenschappelijk denken, dat de mate rie leert beheersen, ook zijn geestesleven beheerst. In het eerste: beheersing der ma terie .ligt de roeping van de mens als beeld Gods. Het laatste is zijn zondeval: zijn denken in "zekerheden", het abstract in de zak hebben van het heelal. God en medemens zijn zoals hij zich die denkend voorstelt en daarmee heeft hij ze in zijn greep. De hele geschiedenis van het Christendom is niet anders dan de illus tratie van de behoefte om zelf een vinger in de pap te houden. Het geloof is denkend gesystematiseerd, precies naar de oerbe hoefte van de mens om alle anderen aan zich gelijk te maken. Het ongelijke vormt een bedreiging; men verdraagt niet dat iemand "anders" is. Daarom bindt men de gemeenschap aan regels voor in grote lij nen gelijk denken en gelijk handelen. Daar om waren ook oorlogen heilig en noodza kelijk. Ze gaan altijd om de (lees: mijn) waarheid en het (lees: mijn) recht. Dit is een primitieve situatie, die in eerste instantie door magische bezweringen het gevaarlijke leven buiten ons binnen de macht van de mens bedoelt te brengen en in laatste instantie, sedert Descartes, door wetmatigheden hetzelfde nastreeft. De mens wil zijn eigen Heer zijn, geen risi co's lopen, ook als hij "christen" is. Dit is het eeuwige paradijsverhaal. Want diezelfde mens weet ook dat het nooit lukt het leven aldus in zijn macht te krijgen. Hij ervaart dat het alleen haat, nijd, twee dracht, oorlog en ellende brengt. Hij hoort ook de stem die zegt: Laat af! Aanvaard het andere en de ander, vertrouw op de Liefde. Gij mens kunt alleen doden, het leven ont zielen, eerst geestelijk door het gevangen te zetten in uw overtuigingen, dan, nood gedwongen, ook lijfelijk. Dit is de zonde en de zonde baart de dood. Nergens is de verlossing uit deze oersitu- atie scherper en indringender gewezen dan door Christus. Maar we durven het niet aan, deze sprong in wat voor ons het duis ter is. Alleen sommige begenadigden kun nen dat. In zekere zin ben jij zo'n begena digde, Tjali. Niet dat je een beter mens bent, dat weet je zelf het beste. Er zijn geen betere mensen. Maar jou is gegeven, wat mij, "Hollander", niet was gegeven: te leven te midden van een wereld waarin het zelfhandhavingsprincipe nog niet een eeu wenlange wetenschappelijke perfectionering had gekregen. Je hebt nog een hart! Lees verder volgende pagina 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 5