Appèl aan Uw saamhorigheidsgevoel Vervolg van pag. 5 Anderzijds heb je ook deel aan het Euro pese abstracte denken en daarom zit ook jij midden in de worsteling van het denken. Niet voor niets is Ortega Y Gasset je man. Terecht keer je je tegen het unificerend en nivellerend denken, tegen het gelijk heidsprincipe. Van recente datum is het pleidooi voor de ongelijkheid van Prof. H. J. van den Berg in "Leven in meervoud". We verafschuwen de grauwe ongelijkheid van het communisme, maar beseffen niet dat we de bonte ongelijkheid die wij ten dele nog hebben en die we terecht vrijheid noe men, helemaal niet verdragen en met elke dag meer om zeep brengen. Hoe stereotyp is al ons leven, zijn de gezichten. Hoe hou den we vast aan onze zekerheden, onze meningen, ónze meningen, onze overtuigin gen en hoe zijn we er op uit te trachten die aan anderen aan te bevelen. Zeker, wij democratische volkeren willen in meerder heid (nog) niet onze meningen opleggen aan de ander, maar die democratie lijkt mij nog maar een dun vernis, waaronder extre me krachten tot zelfbehoud groeien. Het extreme krijgt steeds groter aanhang. Wij verbeelden ons immuun te zijn voor wat het Duitse volk is overkomen. Pas maar op! De woedende reacties op jouw denkbeel den bewijzen hoe zeer de massa vastzit aan heilige overtuigingen die op niet meer berusten dan emotioneel geladen vage voorstellingen omtrent eigen en anderen denken. Laten we duidelijk zijn: de drift tot in zijn greep houden van de "Umwelt" is alge meen menselijk. Ze leeft in het Oosten zo goed als in het Westen. Specifiek Westers en het meest gevaarlijk is echter de cerebrale wijze waarop. In z.g. onderontwikkelde landen is ze "kinderlij ker". Binnen de eigen levensgemeenschap is ze niet nodig. Dat is het wat jou bekoort, maar je vergeet dat dit een kwestie van tijd is. Wat een stommiteit en huichelarij van de Europeaan om te verlangen dat Aziatische en Afrikaanse volkeren en stammen nu in eens hun vreemde levensgemeenschappen niet meer als een bedreiging voor het ei gene zullen ervaren. Wij hebben toevallig in grotere verbanden leren denken. Voor ons zijn er "blokken". Terwille van onze strijd tegen een bedreigend blok moeten nu die nieuwe landen hun kleine veten op geven. Alsof het hun niet evenzeer om hun eigenwaarde en gevoel van zekerheid gaat. Bovendien verschaffen wij hun de denkme thode en de technische mogelijkheden om hun strijd met onze machtsmiddelen te voe ren. Tjalie, wees niet verbaasd noch verdrie- Wat zou U ervan zeggen als de volgende afschuwelijke dingen U zouden overkomen: U springt uit een brandend huis. Vier rugwervels worden ingedrukt, waardoor een blij vende verlamming optreedt. In het ziekenhuis moeten vier wervelbogen worden verwijderd. U hebt brandwonden in Uw gezicht, op rug en armen. Om de drie uren komt een ver pleegster om U te keren voordat U aan de lakens blijft plakken. Elke dag worden hele vellen van Uw lichaam gescheurd. Nauwelijks zijn Uw brandwonden genezen of U wordt geopereerd aan handen en voeten. Dan komt de dag, dat U weer kunt leren lopen en Uw handen moet leren gebruiken. U leeft nog wel, maar U blijft een lichamelijk wrak en U kunt niet werken om in Uw onderhoud te voorzien. En Uw blaas zal nooit genezen! Bent U het met ons eens, dat U leeuwenmoed zult moeten hebben om zoiets te kunnen dragen? In het jaar 1962 is dit alles één onzer abonnées overkomen. Wij zijn er door een toeval achter gekomen, want klagen doet "ZIJ" niet. Integendeel! In de brieven waar in zij Tong Tong aanspoort en succes toe wenst, en waarin ze om boeken vraagt of bestellingen plaatst, is van haar leed niets te bespeuren. Zo nu en dan ontvangen wij een kennisgeving dat ze naar het zieken huis moet, en of wij met de adreswijziging rekening willen houden. En nu, in het jaar 1965, moet "ZIJ" al weer het ziekenhuis in, voor de zoveelste operatie! Genezen kan ze niet, omdat er een bepaalde methode moet worden toege past waarmee men tot nu toe alleen in New York is begonnen en waarmee men reeds voor 50% succes heeft geboekt. Hoe zou deze vrouw het moeten betalen? Voorlopig ontvangt zij van een bepaalde instantie nog geld, maar het volgend jaar (over twee maanden dus) is dat afgelopen. Dan moet zij op de Bijstandswet terugvallen. Ze zal er net van kunnen leven, maar genezen is er niet bij! Zelf - horen wij - maakt zij er een "joke" van: ik denk dat ik maar één of andere rijke filmster aanschrijf; misschien kan één van hen de verblijfkosten in het Mount Si- naï-hospitaal in New York voor mij betalen. Het is niet de bedoeling om een aan doenlijk of pathetisch verhaal op te han gen! Dit is de naakte waarheid! Er wordt voor heel wat liefdadigheidsinstellingen in gezameld en men geeft met milde hand. Maar wat gaan wij hier doen, Tong Tong abonnées? Wat denkt U van een ECHT OUD-INDISCHE ACTIE om een landgenote te helpen. Wat anderen kunnen, kunnen wij toch ook: gotong rojong! En denk eens om de morele steun, die Uw hulp "HAAR" zal geven. "ZIJ" weet hier nl. niets van tot zij dit tijdschrift zelf in handen krijgt, in het ziekenhuis in Bennekom. Is het niet een pracht van een "geestelijke opkikker?" Doe mee, spring ons bij in deze hulp actie. Stort Uw bijdrage op giro 6685, t.n.v. N V. Tong Tong, onder vermelding Mount Sinaï fonds". Natuurlijk houden wij U op de hoogte. En mocht deze actie slagen, dan vertellen wij U meer en volgt een nadere kennismaking met "HAAR", voor wie dit een complete verrassing zal worden. REDACTIE tig dat je zo weinig gehoor vindt. Heel- of halfbloed Europees: we zijn doordrenkt van zekerheidsdenken, van beschaafde zelfhand having. Je kunt echter van de aanvaarding der on gelijkheid niet op jouw beurt een abstrac tie maken. Dat is de fout van het Spaanse denken. Maak er een filosofie van en met een is het een middel tot zelfhandhaving van een bevoorrechte groep. Dat is de re den waarom ook mensen die wél een hart hebben je niet kunnen begrijpen. Ongelijk heid is altijd een middel tot machtsmis bruik en zelfbevoordeling geweest. Onge lijkheid kun je niet van bovenaf opleggen, noch haar als ieerstelling propageren. Ze moet van onderaf als levenshouding, als bescheidenheid en tevredenheid, als afwe zigheid van de drang naar steeds meer en steeds hoger bestaan. Dat is precies wat jij signaleert als vorstelijk goed, maar de doorsnee Europees (en thans ook Europees- geschoolde niet-Europeaan) man kan alleen lezen in leerstellingen. Je polemisch schrij ven wekt mede de indruk dat je een sy steem beschrijft, een denkwereld die bijv. in Indonesië zou bestaan. Daarmee klop pen dan de "feiten" niet. Als je een Soe- karno een filosofie zou toeschrijven die op een verdraagzaam aanvaarden van verschil lende ideologieën berust, dan betwijfel ik of de president daarmee meer dan een hersen schim najaagt; die bijzonder dienstig is voor zijn positie. Zulk een verdraagzaam denken is er niet. Denken in abstracto is in zich onverdraagzaam. Soekarno heeft geen tegenstellingen kunnen overbruggen. Of hij het ooit gewild heeft of dat hij te vreden was met de uiterlijke schijn, daar over zal de historie wellicht later oordelen. De massa vereert hem omdat ze nóg niet bezeten is van onze Europese gelijkheids- waan, omdat ze nóg tevreden is met weinig materieel bezit en in Boeng Karno het sym bool ziet van de eigenwaarde die ze eeu wenlang gemist heeft. Daarom is ze geluk kig. De intelligentia staan er anders tegen over! Ze zijn al kritisch. Onze invloed? Daarom heeft het weinig zin om volk tegen over volk, ras tegenover ras, cultuur te genover cultuur te zetten. Dat zijn allemaal abstracties. Vruchtbaarder lijkt me Teilhard de Char- din's beweging van de geest. Die kunnen we in allerlei stadia en in velerlei vormen overal tegelijk zien. Als we haar bezien als gaande vanuit de beide polen: zelfhandha ving en zelfverloochening van primitieve en gescheiden realisering tot bewuste en geïntegreerde zelfrealisering, dan kunnen cultuurverschijnselen als illustraties van be paalde momenten dienen. De integratie zal dan de verinnerlijking zijn, de vrijmaking van de stoffelijke gebondenheid. Ze heet Liefde. Tjalie, jij kunt je één voelen met Pa Kro- mo met Jansen en met Christus, ik wil het maar kom niet meer los van behaaglijk heden die de vuilnisman, de dessaman en dus Christus ontoegankelijk voor me ma ken. Ik kom niet meer los van het kleine bourgeoisjongetje, al denk ik er bovenuit. Eenmaal zal je als schrijver van formaat erkend worden - wat je overigens niet deert. Ik wil alleen maar zeggen: poekoel teroes! TH. v. d. SLOOT 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 6