Jos. van Arcken Vervolg van pag. 7 vrienden hebben aan alle kanten. De mili taire dienst werd een obsessie met zoveel Indonesische vrienden tegelijkertijd. Als ambtenaar voor de regerings voorlichtings dienst in Kediri (het geboorteland van mijn grootmoeder en moeder) zat ik even vaak aan eigen als aan "vijandelijke" zijde. Velen beschouwden dat als "handig timbangen", maar daarvoor waren werkelijk de bestaans- en zelfs levensrisico's te groot. Leven in deze perimeter betekende telkens weer het pistool op de borst als ik links of rechts de grens over ging. En natuurlijk verspeelde ik het recht op pensioen, het recht op over tocht voor repatrianten. En was ik voor de andere kant noch republikein, noch asli ge noeg om "beloond" te kunnen worden. Daarom heb ik er noch links, noch rechts ooit om gevraagd. En de terzijdestellingen van beide kanten heb ik zonder bitterheid genomen. DUS ontstond Tong Tong, waarin ik me zelf hoopte te mogen zijn. Met "incredibile dictu" duizenden en duizenden vrienden. Even terzijde: "Wat is een vriend?" Defi nitie: "Een vriend, is iemand die je wint in voorspoed en behoudt in tegenspoed". Er is geloof ik geen krant in Nederland die in zo'n korte periode als Tong Tong zoveel tegenspoeden heeft gehad. Kunt U zich nu een voorstelling vormen van de vriendschap die ons verbonden houdt? In Tong Tong was vanzelfsprekend geen plaats voor de "aloude" controverse tus sen Totok en Indo. In Tong Tong was zelfs geen plaats voor de "aloude" controverse Nederlander-Indonesiër. In Tong Tong is ge vochten tegen de controverse kachelzitter- uitvaarder. Dit heeft ons krankzinnig veel twisten bezorgd. En het eind is nog lang niet in zicht. "Logisch!" zei een goede vriend me, "het is te absurd om te bestaan!" Ah! Maar ook al is voor het Westerse denken het absurde "onbestaanbaar", wij uit het Oosten weten dat het absurde, het onberekenbare, het onlogische, wél bestaat. En Tong Tong bewijst het. Welbeschouwd zijn er ook in het Westen ontelbare absurdi teiten. Ja, onze Christelijke beschaving is- erop gegrondvest. Vergelijk maar ons steenrijke leven met de armoede van Hem Die in een stal geboren werd. En onze jaar lijkse feestelijke herdenking van die stal met "van vet druppelende Kerstfeesten"! Ja, zelfs de "koppige weigering" van Tong Tong om aan Nederlands-lndisch-lndo- nesische twisten mee te doen is zulk een absurditeit. Die U in een nevenvorm vindt in Mattheus 5 44: "Maar ik zeg U, hebt t ABONNEES: t f mogen we U eraan herinneren dat I het jaar om is. Laat het betalen van T Uw abonnementsgeld 15,voor een jaar; f 7,50 voor een half jaar; I 3,75 voor een kwartaal) Uw eerste t goede daad zijn in het nieuwe jaar! T Met Uw storting op onze giro 6685 bespaart U incassokosten en ons I veel extra werkl J I Dank UI De Admin. J A Uwe vijanden lief, zegent ze die U vervloe ken, doet wel degenen die U haten, en bidt voor degenen die U geweld doen en die U vervolgen". Hoe kan dat? Een vijand liefhebben? Vij and, dat is het tegengestelde van vriend. Voor de vriend gaat de hand open voor een handdruk; voor de vijand balt zij zich tot een vuist. Automatisch. Natuurlijk! En moet nu voor de vijand de hand opengaan in vriendschap? Dit is absurd. Absurditeiten kunnen niet bewezen wor den. Of alleen met een "bewijs in het on gerijmde". Zo'n "ongerijmd bewijs" volgt dan in Mattheus 46: "Want indien gij lief- hebt die U liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook niet de tollenaars alzo?" Nu zijn tollenaars tóen wat men nu "ma terialisten" noemt en is dus houden van, solidair zijn, met "onze kant" niets anders dan winstbejag. Dit werd (en wordt) zoals men weet dan ook herhaaldelijk veronder steld door onze veroordelaars. Die t.a.v. elke Tong Tong-sympathie zich alleen maar kunnen afvragen: "Waar doen ze het voor?" Tjalie "ligt dus goed" bij (beurtelings) In do's, Totoks, Indonesiërs, kolonialen, Ne- derlanders-van-hier, socialisten, conserva tieven, communisten, enz. enz. "omdat er wat te halen valt!" Ik kan niet nalaten te denken aan de befaamde Spaanse guitaar- speler Andres Segovia, aan wie men her haaldelijk vraagt: "Wat denk je van Fran co?" Segovia: "Waarom vraagt men dat toch? Ik ben uitgemaakt voor alles van com munist tot falangist toe. En ik ben alleen maar guitaarspeler..." Eigenlijk is die uitspraak van Mattheus een "moordende" uitspraak. Want zij legt aan elke politieke ideologie doodgewone baatzucht ten grondslag! Maar wees wijs: discussieer hierover met niemand! De botsingen in Tong Tong strekken zich ook uit op vele andere terreinen buiten de zopas genoemde botsdriehoek. Tong Tong is niet "standsbewust". Wie evenals Tjalie (en zo zijn er duizenden) vriendschap, vre de en geluk heeft gevonden in arme kam pongs, onder kleine boengs en "nederige soldaten van de Jannen-kompie", kan on mogelijk meer neerzien op eenvoudige men sen. Wie aan de andere kant eerlijke, no bele geesten kent onder de rijken en ge studeerden, kan geen verlangen opbrengen om critisch te zijn tegenover alle "grote boengs". Die verwerpt nochtans alle nivel lering van menselijke en maatschappelijke verhoudingen. God (het Lot, Allah, de Na tuur) schiep olifanten en kantjils, begaaf den en eenvoudigen, bofferds en pechvo gels, rijken en armen. Dit, zegt de moderne mens, is unfair. En hij maakt maatschappe lijke en politieke stelsels van "billijke" overheveling van bezit en macht. Maar de harten blijven gesloten. Ook hebben we eerst allemaal "eigen meester, niemands knecht" willen zijn, "Bri tons never will be slaves". En dan hebben we berouw en willen we alle mensen mees ter maken. Nooit meer slavernij of knecht schap. En in dit streven gaat een menselijke deugd, die van de dienbaarheid, verloren. Het beroep van schoenpoetser is "onmens waardig", zo ook dat van baboe, bediende. Het 20 eeuwen oude Christelijke beeld van Jezus die de voeten waste van Zijn disci pelen, staat verder van de mens dan ooit tevoren. Dat is de erfenis van de vier eeuwen oude Europese strijd tegen het "knecht schap". Het woord (en begrip) knecht is gebrandmerkt en verworpen. Maar wij uit het Oosten kennen nog de oude en abso luut onverdachte, ja zelfs eerbare en mooie dienbaarheid, die meester en dienaar dich ter tot elkaar brengt dan elke bezitsverde ling of elke machtsverdeling. Maar wie ver staat ons? Onze "vijanden" onderzoekend, vinden wij de grootste absurditeit van alle: er zijn geen vijanden! Dit is zó onbegrijpelijk, dat ik alleen maar een verschijnsel ter illustra tie vermelden kan, opgepikt ergens op "het spoor terug". Tijdens de tweede politionele actie reed ik eens in mijn eentje (dus niet met een convooi mee) van Kediri naar Soe- rabaja. Dat was noch stom, noch moedig. In die tijd had ik een ongemotiveerd "in stinct" dat niets mij deren kon. Dicht bij Kertosono sprong opeens een pelopor op de weg en andere kerels doken plotseling op aan de wegkant. Hij was in het zwart gekleed en lange haren hingen om zijn schouders. Hij had een machinegeweer van onbekend makelij in de handen. Met opge heven hand gebood hij me te stoppen en hij kwam aan het raam van mijn pick-up. Voor het eerst van mijn leven voelde ik een vuurwapen op mijn borst en dit was zo'n absurde sensatie, dat ik "vergat" bang te zijn .We keken elkaar aan. "Selamat pagi, Pak". "Selamat pagi, saudara". "Kemana, Pak?" "Ke-Soerabaja'. Stilte. Op mijn woord: het was eenzelfde ontmoe ting van onbekenden als in elke vredestijd. We keken elkaar aan met de gedachte: "Wie (niet: wat) is hij eigenlijk?" We glimlachten zonder aanleiding. "Heeft U sigaretten?" "Ja". Ik haalde m'n pakje tevoorschijn en presenteerde hem een siga ret. Ik stak er ook zelf een op. Toen, de kerels in de berm opmerkend, gaf ik hem het pakje en maakte een gebaar: "Voor hun". "Dank U. Ja. Goede reis". "Het bes te!" We zagen elkaar nooit terug. Het meest merkwaardige van deze ont moeting was dat geen moment de realise ring van vijandschap aanwezig was. Ja, zelfs niet van vriendschap. Hetzelfde gebeurt da gelijks op straat: "Heppu een vuurtje voor me?" Je kijkt mekaar even glimlachend aan. "Mooi weertje, hè?" En gaat weer verder Heb je dan iets goeds gedaan? Nonsens. Analyseer het zelf verder maar. In mijn tijd als redacteur van Wapenbroeders heb ik in een drukke correspondentie met "de troep" in de perimeter ontelbare soortge- gelijke verhalen aangehoord. En natuurlijk Lees verder pag. 26 Voor i OMEGA HORLOGES t naari Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1965 | | pagina 8