Poekoel Teroes! Poekoel Teroes! Vervolg van pag. 12 2. Imitaties van batikmotieven en goud- vliesoplegsel uit Koromandel. Van de batik motieven die met goud werden versierd zijn de bekendste de tjeplok en de ganggong. De tjeplokkans hebben geometrische figu ren en lijnmotieven (cirkels, ruiten, sterren), de ganggongs ontlenen de naam aan de moerasplant met de omgekrulde bladen en eigenaardige zaadjes). 3. Imitaties van vlechtpatronen. Hurwitz noemt in zijn verhelderende hand leiding over de batikkunst hiervan: de urang-urangan (driehoek) en de intip ijan (pannekorsten). 4. Chinese motieven. Een bekend Chinees motief is de bandji (Swastika teken) afgeleid van het Chinese woord wan dji wat geluk of voorspoed betekent. Een Javaanse benaming voor dit hakenkruisteken is ook: balak bosok. Een ander Chinees motief dat men veel ziet op de zijden loktjans van Midden Java is de ch'ilin of Kylin, een versieringsmotief uit de Ming periode; een hertachtig dier met een geschubd lijf, een soort gewei en pluimstaart. Ook de feng-huan, de Chinese phoenix die bij de Chinezen symbool van de goedheid is, komt veel voor evenals het motief van een paar vissen (symbool van vruchtbaarheid) en ook het patroon van voorbijdrijvende wolken is Chinees. Voor ons zijn de Javaanse batikmotieven het meest interessant. Semen (semi uitspruiten van loof): sier motieven van planten, bloemen en bladeren en groen. Op deze semen-sarongs ziet men ook dierenpatronen, bergen, mythische fi guren, gestyieerde voorwerpen en veel vuldig de Wajang. Soms bestaat zo'n Se- men-patroon op een kain pandjang alleen maar uit het dessin van de Lunglunganplant. Veel gecombineerd met dit Semenmotief en eigenlijk wel karakteristiek voor dit patroon is het vleugelmotief, de Lar, Mirong of de Sawat (vleugels met breed uitlopende staart). Dit motief van vleugel(s) houdt ver band met de heilige vogel van Vishnu, de Garoeda. De semen doeken hebben volgens de etno loog Steinmann vele poëtische benamingen als: de fluisterende draak, het maagdelijke woud (Alas Alasan), de biddende kikker, kupo gandrong, terang bulan etc. Wat plant- motieven betreft de melati, de tjenke, tama rinde, duko of djamboe, men kan hen alle maal herkennen op de sarongs. reng-huan parang rusak-motief Wat het sawat patroon betreft, het schijnt afgeleid te zijn van anawat - ten strijde trekken van de vorst - en wordt vaak ge combineerd met het Parang rusak motief. De parang rusak. Over dit motief zijn vele discussies en uitleggingen en ieder expert op batikgebied heeft in dit dessin een an dere symboliek of achtergrond gevonden. Ca. 1400 waren er kapmessen (kudis of tjundriks) die een handvat hadden, gevormd door een vogelkop. Ook in de parang rusak ziet men duidelijk een vogelsnavel. Dit motief was in de oudheid verboden voor lagere standen en uitsluitend bestemd voor de vorst, en het had zelfs een oorlogszuch tige betekenis. Kawung. Een oud motief dat reeds in de Hindoe- Javaanse tijd voorkwam; vier ellip sen en in het midden een cirkeltje, in elke ellips twee kruisjes. Dit patroon in diago nale rijen uitgewerkt vormt het Kopi petjah patroon. Men beweert dat het een vereen voudigd Lotusknop-motief is. Een oeroud patroon is ook de gringsing (visschubben). Tot de religieuze motieven waarvan de be tekenis door het conventionele gebruik reeds lang vergeten zijn behoren de Boom des Levens en het Schip van de Dood die de geesten van de overlevenden naar de andere wereld voert. Het Gegot - patroon (een bij die in de bast van de klapper huist) is een symbool voor "saamhorig heid".- Het tumpal of piekpuntpatroon. Deze haa- ientandachtige randen vormen het afsluit- motief voor de sarong, de kapala. Een paar opmerkingen over de geschiede nis van het batikken. Batik (ambatik) bete kent stippelen, tekenen (sêrat of toelis) en werd in het verleden ook gebruikt voor het begrip "met een stift tatoeëren" (bij Poly nesische - Maleise stammen). Volgens het standaardboek over batik van Roeffaer en Juynboll brachten de Klinga- lezen - actieve zeevaarders en kooplieden - deze wastekenkunst in vroegere eeuwen naar Java. De Javaanse batik heeft zich echter geheel zelfstandig en op eigen wijze ontwikkeld, zo niet veredeld en het Javaan se wasreservoir, de tjanting, is uniek en vergeleken met de grove Dekhanse stift- tekenpen uit India "hoogstbeschaafd". Een verschil met de batikkunst van de Voor-Indiërs; daar waren de schilders van de kalipats en serasahs mannen, terwijl de batikkunst op Java hoofdzakelijk vrouwen arbeid was. (Het latere tjappen, dus met een koperen stempel, geschiedt door man nen). Prof. Krom was van mening dat de batik techniek reeds vóór de komst van de Hin does op Java bekend was, andere geleer den betwijfelen dit. Vast staat dat de komst van de Moslims en de daarop volgende islamisering van Java van grote invloed is geweest op de batikkunst. De Hindoes had den een voorliefde voor witte gewaden, de Moslims voor kleurige doeken. Bij de Mos lims was het uitbeelden of nabootsen van levende wezens verboden; tijdens het rijk van Mataram mocht men geen Wajang figu ren op de kains aanbrengen, en werd de Lees verder pag. 18 ...is het motto van onze "Delfts"-blauwe Tong Tong tegel. Een motto, dat reeds door een groot aantal Tong Tong abonnees ter harte is genomen en in de praktijk gebracht. In de afgelopen maanden hebben nl. vele tegels hun weg gevonden naar evenzovele abonnees, als dank voor het feit dat zij ons een nieuwe abonnee bezorgden. Doet U mee? Voor iedere jaarabonnee, die U aanbrengt geeft Tong Tong U deze 15x15 cm. tegel cadeau, als decoratie aan de muur of als onderlegger op tafel. Kijkt U eens in Uw kennissenkring r rnd. Wie heeft, elke keer belangstelling voor Uw Tong Tong, die bij U op tafel ligt, maar is zelf nog geen abonnee? Juist, die wil zelf wel een abonnement nemen. Vooral als U vertelt, dat Tong Tong door al die gontjen- gers "over de kop" kan gaan, want wie kan er nu van de lucht leven Na-itoe! Of Tante Noes, die gek is op Tong Tong, maar een te klein pensioen heeft om het abonnementsgeld zelf te betalen. Weet U wat? Geeft U haar eens een jaarabonne ment cadeau. Wij sturen zo iemand een mooie geschenkkaart, waarmee wordt aan gekondigd, dat hij of zij het abonnement van U cadeau heeft gekregen. En krijgt of het nu een nieuw of een cadeau-abon nement betreft, een mooie Tong Tong tegel cadeau en de nieuwe abonnee 'n verzilverd of verguld Tong Tong speldje naar keuze. Doet U mee? Natuurlijk! Want dat gebeurt niet vaak, dat U met maar f 15,zóveel tegelijk kunt doen: een cadeau géven, een cadeau krijgen èn Tong Tong in stand hou den en vooruit helpen! Vooruit, poekoel te roes dus. Wij zijn U eeuwig dankbaar. NIEUWE ABONNEE CADEAU-ABONNEMENT Hierbij geef ik op als nieuwe abonnee: H Stuur een jaar lang Tong Tong naar: Naam: Adres: Woonpl.: HET ABONNEMENT GAAT IN OP 1 JANUARI 1966. Stuur het verzilverd verguld*) Tong Tong speldje en het laatste nummer van Tong Tong. Het abonnement wordt door de nieuwe abon nee zelf betaald. Het abonnement is bedoeld als (verjaars)-ge- schenk, stuur dus de geschenkkaart vóór (datum). Stuur de tegel, die ik hiermee heb verdiend, na ontvangst van het abonnementsgeld ad f 15, naar: Naam: Adres: Woonpl.: (Handtekening) Doorhalen wat niet van toepassing is. Betreffende hokje aankruisen. 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 13