DE SOOS en DE INDO Aansluitend op het artikel van Dr. Hilgers in ons vorige nummer (30 januari 1966) is zeker een kleine beschouwing van de Indo-groep in de Ver. Staten op zijn plaats. Zij is klein: op de ongeveer 30.000 Indo's in Amerika is het Indo Cummunity Center te Pasadena met maar een 400 leden (beide getallen omvatten mannen, vrouwen en kin deren) erg klein te noemen. Het is echter met de naam INDO Comm. Center voor zover wij weten de enige club in de Indo-maatschappij, waar ook ter we reld, die de naam kalm en eenvoudig hand haaft, ook in de naam van het verenigings orgaan "De Indo". Alleen Indischgasten be seffen wat er achter dat "kalm en eenvou dig" schuil gaat. een zee vari twijfel, cri- tiek en afkeuring, waarvan de aannemelijk- ste lijkt: kliekvorming. (Dat de Hollandse gemeenschap in Los Angeles in een twaalf tal clubs verdeeld is, is géén kliekvorming!) Bij het oprichten van elke Indo-vereniging wordt altijd heftige oppositie ondervonden van mensen, die "de afscheiding niet zo scherp" willen hebben. Daardoor ontstaat echter meestal een verwatering van begin selen en doelstellingen, waardoor vaak een gemeenschap ontstaat die voor "Ons Ge noegen" bij elkaar is en omzichtig zelfs de kleinste mogelijkheid van twist vermijdt - met het curieuze gevolg dat juist altijd twisten en scheuringen ontstaan! Het Indo Community Center "De Soos" heeft het Indo-schap kalm imperatief ge steld, accepteert (evenals het voormalige IEV) Totoks met Indo-gezinsbanden als M.i. is dit alleen maar mogelijk in de V.S., waar de vrijheid van elk mens en elke groep niet alleen vanzelfsprekend is gegarandeerd, maar beschouwd wordt als een deugd die bewondering en hulp verdient. De Ameri kaan staat dus tegenover "De Soos" onbe vooroordeeld, terwijl b.v. de Hollandse clubs in L.A. zich distanciëren van de Indo- groep. "vol" lid en stelt verder het (Indische) gast vrijheidsprincipe t.a.v. iedereen die van dit gemeenschapsleven mee wil genieten. Hetzelfde idee dus als waarmee b.v. leren of Joden of Armeniërs hun ethnische be ginselen zeker stellen. De gevolgen zijn merkwaardig: 1. Onbe vreesd om nog om het Indo-schap lastig gevallen te worden, ontstaat een spontane studie voor het onderzoek van het Indo schap (ook in relatie tot 'andere volken) op de terreinen van historie, ethnologie, so ciologie en cultuur. Ook door heel jonge mensen die nooit een eigen vorm van ver enigingsleven en nooit studie in welke vorm ook buiten de "routine-schoolstudie" ge kend hebben. 2. De beschouwing van b.v. Totoks en Indonesiërs is mild en ernstig (wijl in kringen waarin de naam Indo 'taboe' is, vaak juist veel verborgen controversen voortsmeulen). 3. Het minderheidsbesef is (ondanks het "treurige" percentage) geheel verdwenen. Gevoelens van machteloosheid of minder waardigheid bestaan niet. Er is een ver bazingwekkend groot zelfvertrouwen, dat buitenstaanders vaak kwaadsappig "superi oriteitswaan' noemen, maar juist hier is een nuchtere objectieve kijk op zichzelf en de Indo-groep in het algemeen: men weet wat men heeft en men weet wat men niet heeft. Verzameld, geordend en eventueel eerbewezen wordt wat men heeft ("Hall of Fame", bibliotheek-vorming), en de ont zaglijke terreinen waar men niets heeft, tarten tot exploratie en studie. Als "oud man" met practisch een leven vol lidmaatschappen en bestuursfuncties van allerlei organisaties kan ik mij een be grip vormen van de ontzaglijke moeilijkhe den die deze kleine Soos te overwinnen heeft, maar kan ik ook respect hebben voor hetgeen in korte tijd haast spelenderwijs bereikt werd. Dit is leterlijk ongelooflijk: jonge, onervaren mensen attaqueren de volledige problematiek van het gemeen schapsleven en de Indo IS een mens Wij vermelden het overlijden van de Heer B. Coops, oud-Burgemeester van Bandoeng, op 13 januari j.l. in de leeftijd van 91 jaar. Hij was begiftigd met het Ridder schap van de Orde van de Neder landse Leeuw. Bij zijn verscheiden gaan onze her inneringen weer terug naar het oude Bandoeng van vóór 1928, toen hij als zodanig aftrad wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Wij zagen hem haast iedere dag voorbij ons kantoor komen als hij zijn boodschappen moest verzorgen. Onze deelneming gaat uit naar zijn familie en nabestaanden. Mogen zij de kracht vinden dit verlies te dra gen. Mede namens de oud-Bandoen- gers, die hem hebben gekend: moge hij in vrede rusten! Redactie van het Indische Tijdschrift Tong Tong Wij vermelden eveneens het over lijden van de Heer Dr. A. L. A. van Unen, laatstelijk oud-Burgemeester van Soekaboemi, in de ouderdom van 79 jaar, op 13 januari j.l. Ook namens zijn stadgenoten, betui gen wij onze deelneming aan familie en na-bestaanden. Moge hij in vrede rusten! Redactie van het Indische Tijdschrift Tong Tong met weinig constructieve gemeenschapszin) en hebben in de loop van twee jaren niet alleen een goed runnende organisatie op gebouwd, maar op een complete basis (dus niet alleen pret of ontspanning). Men heeft: a. Een zelfontworpen systeem van statu ten en reglementen (laws and by-laws), dat begrepen wordt en consciëntieus nageleefd, dat aangepast is aan het Amerikaanse wets- systeem voor verenigingen en officiële rechtspersoonlijkheid heeft (de volledige naam is: Indo Community Center 'De Soos', Inc.), b. Een gericht ideaal dat ook symbolisch vorm heeft gekregen en bezieling geeft. Het wapenschild van De Soos vertoont een palmboom (het klapperboompje van het "wapen" van Tong Tong), waarboven een wentelende zon, beide in goud, op een veld van azuur. Azuur en goudgeel zijn de kleu ren van De Soos. Het eenvoudige devies is. Verenigd, Zelfstandig, Volhardend. En hier naar wordt gewerkt. In deze korte twee jaren heeft menige scheuring gedreigd, heeft de "oude zonde" van verstoting om bepaalde karaktereigenschappen of sociale fouten géén voet aan de grond kunnen krijgen. De broederschap wordt "hardnek kig" vastgehouden.. Lees verder pag. 21 De maandelijkse Soos-bijeenkomst wordt af en toe in één van de vele mooie parken in Cali- fornië gehouden, leder gezin kokkerelt zelf, maar laat ook anderen delen in wat de pot schaft. Op zulke dagen is er de echte "lndo-roewet"-geest van het 4de en 9de! 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4