DE EERSTE MAN ROND DE WERELD De Sumatraan Enrique (I) Zijn werkelijke naam is niet eens bekend; zijn portret werd nooit getekend; hij was "maar een slaaf" en droeg alleen de Europese naam die zijn meester hem gaf; Enrique In de wereldhistorie is hij "uitgevlakt" tegen de naam die zijn meester (overigens met ere) droeg; Fernao de Magelhaes (of Magellanes, Magellan, enz.), de Portugees in Spaanse Dienst, die met de daad bewees dat de aarde rond was. En tóch was Magelhaes niet de eerste man die de aarde omzeilde, omdat hij im mers halverwege om het leven kwam. En inderdaad is de onbekende Sumatraan "En rique" eerder de eerste man om de aarde geweest dan welk lid van de bemanning van Magelhaes' vloot ook, omdat hij immers al bij de aankomst van die vloot in de Indo nesische archipel zijn wereldreis volbracht had. Laat ons nochtans niet peuterig "tawarren". Daarvoor zijn de verdiensten van Magel haes en Enrique té groot. En laat ons eerst rechtzetten wat het woord "slaaf" op ver keerde wijze suggereert. Dat kan alleen in dit Indische tijdschrift dat het begrip en de figuur kent van de "dardanel", de wa penbroeder "non-pareil" in onze Indische historie. Laat ons eerst beginnen met (wederom) vast te stellen dat alle veroordelingen van slavernij en dienbaarheid ten spijt (hoe verdiend ook), de historie voorbeelden ge kend heeft van dienaarschap van de hoog ste menselijke kwaliteiten, verhoudingen van mens tot mens, waarin vriendschap, verknochtheid, opofferingsgezindheid uitste gen. tot uitzonderlijke hoogte, De historie van het KNIL b.v. kent talloze voorbeelden van dardanels, die méér waren dan een dienaar van hun luitenant: een vriend die dag en nacht zijn leven veil had voor zijn meester, die hem verpleegde, raadgaf, leidde in moeilijke beslissingen en vaak meer behoeder was van zijn baas dan de baas van hem. Er zijn vriendschappen geweest tussen officieren en dardanels, waarbij de laatsten "maar" domme Javanen of Timorezen of Ambonnezen waren, primi tieven uit de een of andere oedik, en hun meesters "rasechte" kaaskoppen, Hollan ders uit families van distinctie en eer, waar bij nochtans deze vriendschappen mijlen hoog uitstaken boven massa's "vriend schappen op gelijk niveau". De Amerikaanse geschiedenis kent ei genlijk ook zo'n vriendschap, die tussen de Poolvaarder Peary en zijn negerknecht Mat thew Henson, en wie de ijzingwekkende pooltochten van dit tweetal leest, wordt op gelijke wijze bewogen door de prachtige kwaliteiten van Peary èn van Matthew Hen son, die door zijn geloof in zijn baas, zijn volharding en zijn bereidheid tot "mede lijden", Peary's successen mogelijk maak ten waar hij elders zeker gefaald zou heb ben. Wie meer verhalen kent van roemrijke meesters en knechten (of slaven) ontdekt twee onbekende, maar zeldzaam mooie waarden: 1. slechts zij van de hoogste en nobelste statuur hadden de nobelste die naren; 2. tussen meester en knecht kunnen vriendschappen bestaan, hoger dan elke andere vorm van vriendschap. Tong-Tong heeft dit altijd geweten en hooggehouden, alle verdachtmakingen van koloniale uitbuiting of "baboeisme" ten spijt. Want alleen deze wetenschap maakt fnogelijk dat men b.v dit verhaal begrijpen kan en dus - zij het verlaat - achting en respect kan opbrengen voor een vergeten mens. Foto's uit: "Die erste Erdumseglung" door Oscar Koelliker. Fernao de Magelhaes DE MEESTER Encyclopedieën vertellen over Fernao de Magelhaes eigenlijk alleen in de beschrij ving van zijn tocht om de wereld. Zijn geboortedatum is niet bekend; men schat dat hij in 1480 geboren werd. Maar alleen al de beschrijvingen van die tocht zijn vol doende om ons een voorstelling te maken van zijn buitengewone eigenschappen. De verhalen van deze tocht zijn volgens onze maatstaven doodgewoon sprookjesachtig of absurd. Zelfs onze zwaarste beproevingen in oorlog en krijgsgevangenschap halen niet bij de lotgevallen van Magelhaes en de zij nen op deze tocht, die drie jaren duurde, aangevangen werd met vijf schepen en 256 man en voleind werd met 1 schip en 18 man. De schepen van dit kleine vlootje waren eigenlijk afgedankt voor de normale vaart; ze lekten als een mandje en van de eerste tot de laatste dag hebben mannen aan de houten pompen gestaan om de notedoppen drijvende te houden. Magelhaes zeilde zon der kaarten, met een bemanning die telkens muitte, in voortdurende oorlogsbedreiging (hoofdzakelijk van het concurrerende Span je). Er werd onvoorstelbare honger geleden; keer op keer was de toekomst volslagen uitzichtloos. Deze Magelhaes moet bezield geweest zijn met de inspiratie van een ziener, anders zou de tocht minstens vijf malen afgebroken geweest zijn "op onaan tastbare gronden". Onze opvattingen van moed en volharding zijn slechts kinderach tig en waardeloos vergeleken bij de boven menselijke prestaties van deze man, die het einde van zijn tocht niet zag en op een ver geten strand sneuvelde door een "blunder". Elke verkorte samenvatting van de be schrijving van deze man en zijn reis doen hem tekort. Men leze b.v. Stefan Zweigs "Magellan" om een indruk te krijgen van zijn zeldzame grootte. Lees verder volgende pagina Allegorische voorstelling van de reis van Magelhaes,

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 6