Torig Tong's lichte muziekconcours (tweede voorselectie) Daar was dan als eerste gegadigde voor een plaatsje in de eindselecties het orkest "The Hanoly Hawaiians". Een batterij van instrumenten en versterkers, waar het po dium haast te klein voor was. Materiaal, dat nog op de juiste manier werd gebruikt ookl Een zuivere hawaiian-guitaar en een lekker ritme; een kleurig geheel van lei's en bonte blouses; een "Moon of Manakoo- ra", in het halfduister door twee donkere schoonheden gedanst. In het kort een tip top show in klein bestek. Wat jammer, dat het "Sarina" er zo bekaaid afkwam. Het is de jury trouwens opgevallen dat over het algemeen arrangement en voordracht bij het verplichte thema minder in kwaliteit zijn dan de nummers van het eigen repertoire. Is het werkelijk zo moeilijk om er iets van te maken? Dan ligt hier toch wel een uitge lezen kans om boven de andere mededin gers uit te steken! Wie grijpt die kans! Als zang-soliste trad vervolgens op Me vrouw M. Scholte-Rodriguez uit Den Haag. Die haar sporen op haar gebied al lang schijnt te hebben verdiend, lijkt ons. In Indië, waar ze op 15-jarige leeftijd een eerste prijs won op een Hawaiian-concours en waar ze gezongen heeft voor de micro foons van NIROM en BRV; in Holland, waar ze voor verschillende Indische verenigingen heeft opgetreden. Mevr. Scholte werd be geleid door een triootje (piano-drum-bas) van Cosy Corner Street Paraders, dat spe ciaal voor deze gelegenheid was uitge nodigd. Trio en zangeres konden elkaar in het begin niet vinden, maar later ging het gelukkig vlotter. Solisten, die optreden met 'n orkest dat hen niet kent, lopen natuurlijk allemaal min of meer het gevaar dat "uit de pas gelopen" wordt. De jury kan hier niet anders doen dan met de "onbekend heids-factor" rekening houden. Hetgeen dan ook is gebeurd! Het Trio Ricardo bracht een afwijkend genre' muziek. Twee guitaren en een piano in een wervelwind van vlotte liedjes! Sarina het eerst, "om er maar zo gauw mogelijk van af te zijn" (heeft wel wat erg veel weg gehad van het bijten door 'n zure appel, hetgeen overigens op een muzikale wijze werd gedaan), daarna iets Italiaans, iets West-Indisch, en met tenslotte een toe giftje dat hogelijk werd gewaardeerd. De zaal, waarin ondertussen wat meer bezoe kers hadden plaats genomen - en waarin wij nota bene gezichten zagen van de eer ste voorselectie, gezichten van musici die kwamen kijken hoe de anderen het opknap ten - heeft best van het jolige trio genoten. Het is jammer dat de tweede solist (zan ger) de "Bontekoe" bleek te hebben verla ten, toen hij aan de beurt was. Wij vragen ons af wat daarvoor de reden kan zijn ge weest. Zenuwen, die hij toch niet zou kun nen bedwingen? Angst voor het optreden? Mogelijk! Waarschijnlijker in ieder geval dan de bewering - die ons langs een om weg bereikte - dat het voor hem te laat zou worden en dat hij bang was geen lift naar Den Haag meer te kunnen krijgen. Dat was natuurlijk onzin. Er was vervoer ge noeg. Bovendien, zaterdag heeft tegen woordig toch haast iedereen vrij. Wat gaf het dus als het een beetje laat werd. En dan: om zonder waarschuwing te vertrek ken en de organisatie in haar hemdje te laten staan! Wij zijn bang dat dat op dis kwalificatie uitdraait! Gelukkig waren de Cosy Corner Street Paraders er nog. Jurylid Peter Huysman, te vens lid van het orkest, had voor de zeker heid zijn trompet meegenomen (in de hoop dat Peter Schilperoort van het DSC, zoals beloofd, met zijn klarinet zou komen opda gen) en sprong nu bij, zodat de vrijgeko men tijd werd benut met een stukje "voor de vuist weg" van een zeer uitbundig kwar tet. Het zweet liep de heren tappelings langs de hoofden, de zaal luisterde geboeid toe, de "Bontekoe" laafde de kelen. Na het intermezzo van de Paraders, be sloten "The Flops" de avond. Met een op treden dat beslist niet zo'n flop was als de naam van het orkest zou doen vermoe den! De muziek was wat te hard, zodat veel van de zang verloren ging, maar ge lukkig hebben wij de woorden van de zelf gecomponeerde protest-song nog kunnen opvangen. Wij zijn het met de heren in grote trekken eens: liever vijf dagen vrij en twee dagen werken dan omgekeerd. Vooralsnog zijn wij echter nog niet zo ver! Lees verder voig. pag., kolom 3 Waarom hebben de Tonggèrèts weer verstek laten gaan bij de tweede voorselectie? Het weer was nu toch geen excuus! Een mals regentje, dat wel, maar overigens een temperatuur zó zacht dat je duidelijk de lente voelde naderen, een beetie bedeesd mis schien, maar toch ook onafwendbaar, beslist. Trouwens, in de tuin van het kantoor van Tong Tong steken de crocussen hun bladeren boven de grond en ook waar de bollen in november vorig jaar werden gepoot zie je het eerste groen. Bij de volgende selectm in de "Bontekoe", wanneer de lente in een nog verder stadium van ontwikkeling is, verwachten wij nu zéker alle Tonggèrèts. Staar je niet blind op de orkesten, die het al tot een zekere roem hebben gebracht. Er is zoveel fris en nieuws te beluisteren onder de nieuwe lichting! V.l.n.r.: The Hanoly Hawaiians The Flops Trio Ricardo Mw. Scholte - Rodriguez 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 20