Como MEXICO no hay dos! LEVEN OP STRAAT De straatfiguren die je overal in Mexico ziet zijn de schoenpoetsers en jongetjes die kauwgom verkopen en wier "tjiklèt, tjiklèt!" (chickiet) je overal hoort. Ze zijn niet opdringerig, niet jammerig-bedeierig, altijd opgeruimd. Al hebben ze het armste beroep van Mexico, als mens zijn ze er geen cent minder om. Zowel schoenpoet sen als kauwgom kopen zijn in Mexico noch noodzaak noch neerbuigende barmhartig heid, maar een patroon van maatschappelijk kameraadschap. Men is zich er voortdurend van bewust dat ook deze mensen leven moeten en hun loon is tóch zó laag dat het vanzelf spreekt dat je één avond drie maal je schoenen poetsen laat en vijfmaal chick- Iets koopt. Als je je schoenen laat poetsen, kan je even lekker uitblazen en rondkijken of een praatje aanknopen met de schoenpoetser zelf of elke voorbijganger. De schoenpoet ser haast zich niet. Hij is vaak keurig ge kleed en heeft zijn kistje met "pekakas" waarop je je voet neerzet om gepoetst te worden, soms op artistieke wijze met koper- beslag versierd. Op een curieuze wijze ontbreekt in Me xico de "arme, kleine man", de zielepoot, de "onder zorgen en lasten gebukte voor een dubbeltje geboren armoelijer". Zelfs sjofel geklede en kennelijk arme bliksems hebben iets franks en vrijs over zich, schij nen zich geen seconde bewust van hun povere of gelapte kleren. Op de Paseo de la Reforma, een van de indrukwekkendste boulevards der wereld, kan je een viertal peones zien lopen, "boertjes van buten in een brede rij het hele wandelpad in beslag nemend alsof ze baronnen waren, het lijf recht, onvervaard rondkijkend, de sombrero luchtigjes op het achterhoofd geschoven als Texas millionaire die een paar mille gaan wegsmijten. Op die wandelpaden zie je ook Indiaanse vrouwen in hun huipils (die zeker duizend jaar oude indiaanse klederdracht) lopen met die merkwaardige "metronomische" lange pas, waarmee je ze ook ver buiten in de woestijn langs de verlaten wegen ziet, mij len en mijlen lopend met een gang die geen vermoeidheid schijnt te kennen en die even efficient is als de tempo-pas van lange-af- standslopers op de Olympiade. Achter hen Lees verder pag. 24 Straatbeeld in een grote stad (dit is GuadalajaraJ nabij een piaza ot mariw, waar dus veel wandelaars zijn. Schoenpoetsers overal. Op de "Plaza de Mariachi" in (Guadalajara) zijn Parijzige terrasies, maar met populaire en goedkope Mexicaanse gerechten en dranken. Het pleintie wordt zo genoemd, omdat zich hier altijd groepen mariachi s verzamelen, straat- muzikanten in prachtige uniformen en een uitgebreid repertoire. De muziek doet denken aan die van de oude Stamboel in Indië: dominerend violen en guitaren (geheel links de typische Mexicaanse zware basguitaar, de guitarron) en met schetterende trompetsolo's. Al is Mexico niet (uitgesproken) tropisch, het heeft wat alle tropische landen hebben: leven op straat. Verkopers op de trottoirs, slenteraars, nontonners, allerlei kleine be- roepjes, "haastloosheid" en "richtingloos heid". Het komen op straat is het intreden in een andere wereld, vaak vol avontuur. Dit straatleven mis je in Amerika nog er ger dan in Europa, omdat in Amerika let- telijk iedereen autorijdt. Alleen in shopping centers zie je wandelaars en dan ook alleen maar om van de ene shop in de andere te komen. In Mexico ga je de straat op om "gezellig te niksen". En al haalt het straat leven hier in intensiteit niet bij dat van b.v. Djakarta of Bangkok of Hongkong, na Europa en Amerika is Mexico voor de Indischman echt een vorm van "weer thuis zijn", vooral voor straatslijpers zoals ik. Een uitgesproken karaktertrek van het straatleven is dat het eigenlijk zo demo cratisch is. Rijke en keurig geklede gentle men slenteren er net zo goed als arme In dianen uit de oedik, straatjongens en za kenlieden die even een luchtje gaan happen. En men gaat met elkaar om. Abonnees in Brazilië schreven me dat ook daar het de mocratisch leven op straat opvalt voor ie dereen die uit Europa komt: millionairs kan je in gemoedelijke praat met haveloze werk lozen zien bij koffieboeren, zonder enige standsbewustheid discussierend over voet bal b.v. of over politiek. Ook in Djakarta kon ik met "kandjeng besars" gemoedelijk ergens op een trot toir een hapje eten of een koele dronk sa voureren. Het belangrijke voordeel van dit leven is dat op deze wijze de intellectuelen en hoogwaardigheidsbekleders "in lijfelijk contact" leren weten wat er in de laagste lagen van het volk omgaat. Noch in Indonesië, noch in Mexico heb ik vrees ontdekt voor encanaillering of fat- soensverlies. Ook heb ik nergens aange troffen enige onbeschoftheid of overdreven familiariteit van volksmensen t.a.v. beter ge situeerden. In Mexico is iedereen "Senor" en als men elkander beter kent "amigo"; er zijn opvallend veel goede manieren op straat. Het straatleven in Mexico is positief een leven van de vrije man. De vrouw neemt er niet aan deel. Vrouwen komen ergens van daan en gaan ergens heen, lanterfanten niet en bemoeien zich niet met mannen. De vrouw in Mexico is "modeste' een moeilijk te vertalen begrip, zeker niet met de woorden "preuts" of "kuis". Maar in Mexico doet de vrouw nu eenmaal niet wat de man doet. Het is een soort fatsoen, dat in het oude Indië ook de meisjes van de straat hield. Meisjes kwamen b.v. in elk geval nooit in de straatjes van de koffie boeren. Maar ook als opvallende verschijning in de straat ontbreekt in Mexico de vrouw. Opvallend opgemaakte vrouwen zie je in Mexico niet, noch als "beauty" noch als "artiste" (dus met lange broek, slordige trui ,en ongekamde haren). De "wolf-whist- le", het brutale fluitje van mannen naar vrouwen, hoor je in Mexico niet. Zelfs daar waar mannen en vrouwen met het voorop gezette doel de straat op gaan om elkander te leren kennen, gebeurt het in Mexico (tot zelfs in de kleinste plaatsen) volgens een vast en "ingetogen" model: men gaat naar een centraal gelegen "parque", waar de meisjes met elkaar één richting oplopen op de wandelpaden, en de jongelui in tegen overgestelde richting. Ik vermoed dat men elkaar vindt via de weg van het ons van ouds bekende "main mata". Aan elkaar klevende paartjes zie je in Mexico niet, of op zijn hoogst in de grootste steden, die meer onder de invloed staan van de "cul tuurfilms" uit Europa en Amerika. Toch is zelfs deze parade niet stijf en fatsoensbeducht. Zaterdagavond zijn alle parken in Mexico oer-gezellig. Er wordt mu ziek gehoord (vaak van groepjes muzi kanten), gelachen en geproest, maar een streng en toch spontaan gehandhaafd res pect voor elkanders en eigen fatsoen is evident.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 7