VERHAAL VAN DE ZEE
E. J. MONTFOORT ZOON
G. VERBURGT
Enkele jaren vóór de tweede wereldoor
log was het in Ned. Indië aan Russische
schepen verboden Ned. Indische havens
aan te lopen, noch voor het aanbrengen van
passagiers noch voor het lossen en/of laden
van goederen. Uitzondering maakte de ha
ven Sabang, waar Russische schepen
slechts mochten bunkeren, waarbij het pas
sagieren der bemanningen streng verboden
was.
Nu hadden Bataviase journalisten zeer
veel belangstelling voor de haven van Tand
jong Priok. Iedere dag kreeg de toenmalige
havenmeester bezoek van een krantenman,
die kwam kijken of er iets bijzonders was
gebeurd, althans iets wat publicatie waard
was. Men ging blijkbaar van de idee uit,
dat in zo'n drukke haven iedere dag wel
een spectaculair ongeluk moest gebeuren;
dat er een schip in brand zou staan, dat er
een zwaar" stuk lading uit de sleng zou
zijn gevallen; dat er de een of andere koe
lie van het dek af in het ruim zou zijn ge
vallen, enz. enz. Als de journalist niet zelf
kwam, dan was er altijd nog de telefoon
om navraag te doen. Doch er geschiedde
zelden iets, dat vermeldingswaard werd ge
acht, dan wel kwam er van "hoger hand"
een bevel "mondje dicht". En der heren
wil, was toen wet.
En zo werd het in zeker jaar 31 maart.
In de voormiddag van die dag beide de
havenmeester toen zelf de krant op; Er is
nu eindelijk groot nieuws te vertellen; no
teer maar dan zal ik het wel dikteren. En
zo geschiedde. Het verhaal luidde als volgt;
Het Russische stoomschip "Protjanowski" on
der commando van kapitein Milanof, op weg
van Odessa naar Wladiwostok, groot circa
10.000 Br. Ton, liep enige dagen geleden bij
Singapore op een rif. Het schip werd zeer
zwaar, vooral aan de boeg beschadigd en maakt
dusdanig water dat de bak vrijwel gelijk staat
met het zeeniveau; de schroef kan niet meer
worden gebruikt en bovendien is het schip
stuurloos. Alle Singapore dokken zijn bezet,
zodat er niets anders overblijft dan het schip
naar Priok te slepen, hoewel het voor het dok
aldaar wel rijkelijk groot is. Van LLoyds Re
gister is echter toestemming ontvangen om het
schip naar Tg. Priok te verslepen. En aldus
zijn enkele dagen geleden 2 sleepboten van de
N.I.S.E.M. naar Singapore uitgevaren om deze
sleep te gaan halen. Het schip moet achterste
voren worden gesleept, vanwege de enorme
koplast. En nu zal die sleep morgen in de
vroegte arriveren en dadelijk in het dok wor
den opgenomen; te voren zal men het dok
reeds zo diep mogelijk laten zinken, om da
delijk aan de droogzetling en de reparatie te
kunnen beginnen.
Dezelfde avond kwam het artikel nog in de
krant en inderdaad zijn er tal van Batavia-
nen de volgende dag in alle vroegte naar
Tg. Priok getogen om dat schouwspel met
piillllllilllllllllllllltlllllllllllllllllllllli!lllllltlllllllllllllllllllllllllllllll|lt|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||t||j||
Te koop gevraagd:
POSTZEGELVERZAMELINGEN
bij voorkeur van Nederland en
Overzeesche Rijksdelen
door particulier, geen handelaar.
Brieven aan Afd Adv. onder nr. 2067.
ll!l!lllll!lllll!lllll[!!lllll!lll!lllllllllllllllll!llllllllllll!llllllllli:illlllllllllllllllll!lll|!|||lll|i|l|l|!l!||||||||||||||||l
eigen ogen te kunnen zien. Doch wie belde
diezelfde avond de havenmeester nog op?
Omdat U het in geen jaren zult raden: dat
was één der Scheepvaart Inspecteurs, die
namens de Commandant Zeemacht de ha
venmeester een felle uitbrander gaf, omdat
hij dit niet te voren aan de "autoriteiten"
had gemeld. En of hij dan niet wist dat Rus
sische schepen nooit en te nimmer de In
dische wateren mochten bevaren, zonder
uitdrukkelijke toestemming van "hoger
hand", in casu de Regering.
Het antwoord van de havenmeester: "Het
spijt me voor U, maar het is morgen 1
april!" Mét al die voor niks naar Priok
komende belangstellenden, had zelfs de
Commandant Zeemacht zich in de luren
laten leggen. Boven het onschuldige haven-
meesters-hoofd, heeft heel wat gezwaaid.
Maar enfin, hij is het te boven gekomen.
INZ. ONBEK.
NAVORSER
REGISTERS BURGERLIJKE STAND IN
INDONESIë
Het tijdschrift "Het Personeel Statuut",
16e jaargang-nr. 2 (februari 1965), vermeldt
het één en ander over deze Registers.
Door oorlogshandelingen zijn er vele ver
loren gegaan of incompleet geworden. Nog
geheel compleet zijn de vooroorlogse Re
gisters van:
Bandung
Bangil
Banjuwangi
Besuki
Bondowoso
Bogor
Djakarta
Dubo-Singkep-Riouw
Djember
Malang
Padang
Pasuruan
Semarang (vrijwel)
Situbondo
Surabaia.
in het algemeen dus van grotere plaatsen
op Java.
Van de kleinere plaatsen op Java en van
de Buitengewesten is nog maar een fractie
over. Een gedetailleerde opgave vindt men
in de hierboven genoemde aflevering. Het
is echter wél de vraag of men als particu
lier gemakkelijk inlichtingen zal verkrijgen!
CONCENTRATIE VAN EREVELDEN IN
INDONESIë
De chef directie algemene zaken van het
ministerie van buitenlandse zaken, mr. E.
O. Baron van Boetzelaer, is onlangs naar
Djakarta vertrokken om namens de Neder
landse regering te onderhandelen over een
Nederlands-Indonesische overeenkomst -
aangaande de Nederlandse erevelden in In
donesië.
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
I Behalve bij:
Restaurant SEMARANG
Danckertstraat 88 - Den Haag,
tel. 39.58.74
kunt U nu ook terecht bij:
TOKO KITA
Weimarstraat 262 - Den Haag,
tel. 33.15.83
voor: j
kant-en-klaar-gerechten
Indische koekjes en j
aanverwante ingrediënten
I Ook Djamoe's van de welbekende
Njonja Meneer Semarang
liminui
MuiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiniiiiuiiiiiiitiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiuiiiiiiiiniiiiuii
TOEZICHT op HUISWERK en
BIJWERKEN
door bevoegd lerares op alle vakken j
voor leerl. MULO - H.B.S. - GYMN. 1
Tarieven billijk.
Mevr. A. v. Eljsbergen
Queridostr. 82, Voorburg, Tel. 862581
<lllllilllllltllllllllllllllllllllllillllllllllliHllllllllllllllllllllllli:ililllliililllll||||||i||||llll|llllltllllllllllll|||l|||||li
Hij wordt bijgestaan door de directeur
van de Oorlogsgravenstichting de heer P.
W. de Hertogh, die vergezeld van een
technisch deskundige de erevelden zal in
specteren en de noodzaak van restauratie
zal beoordelen.
De onderhandelingen zijn een resultaat
van de besprekingen die minister Luns eind
juli op Bali met zijn ambtgenoot Soeban-
drio heeft gehad. Uit 'n gemeenschappelijk
communiqué is gebleken, dat Indonesië be
reid is tot het sluiten van 'n oorlogsgraven-
overeenkomst. Er zijn thans achttien ere
velden. Het ligt in de bedoeling deze te
concentreren op 12 begraafplaatsen, waar
van acht op Java. Als de overbrenging is
voltooid zullen er drie begraafplaatsen zijn
bij Djakarta, twee bij Semarang en één bij
Bandoeng, Soerabaja, Tjimahi, Palembang,
Balikpapan, Medan en Makassar. De ere
velden tellen in totaal 24.787 graven en
urnen.
CORRESPONDENTIE OVER DEZE
RUBRIEK
Mede naar aanleiding van de ontvangen
correspondentie, zullen binnenkort aanvul
lingen en verbeteringen op de thans afge
sloten serie worden gepubliceerd. Derge
lijke gegevens zijn voor deze rubriek ten
allen tijde van veel nut en worden dan ook
zeer gewaardeerd. Wij beschikken nog over
verschillende notities, uitgewerkt d^or de
Heer Willem P. A. Jansz. De Heer Jansz
is op 7 maart, geheel onverwacht, in de
ouderdom van 81 jaar overleden. Wat hij
ons aan aantekeningen heeft nagelaten, en
waar wij hem een posthume hulde voor
brengen, zal successievelijk in de volgende
afleveringen te berde worden gebracht.
NAVORSER
(voorheen begrafenisondern. te Djakarta)
thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem.
A.'hornstraat 51 's-G raven hag e Tel.: 332288
24