VERHAAL VAN DE ZEE E. J. MONTFOORT ZOON G. VERBURGT Enkele jaren vóór de tweede wereldoor log was het in Ned. Indië aan Russische schepen verboden Ned. Indische havens aan te lopen, noch voor het aanbrengen van passagiers noch voor het lossen en/of laden van goederen. Uitzondering maakte de ha ven Sabang, waar Russische schepen slechts mochten bunkeren, waarbij het pas sagieren der bemanningen streng verboden was. Nu hadden Bataviase journalisten zeer veel belangstelling voor de haven van Tand jong Priok. Iedere dag kreeg de toenmalige havenmeester bezoek van een krantenman, die kwam kijken of er iets bijzonders was gebeurd, althans iets wat publicatie waard was. Men ging blijkbaar van de idee uit, dat in zo'n drukke haven iedere dag wel een spectaculair ongeluk moest gebeuren; dat er een schip in brand zou staan, dat er een zwaar" stuk lading uit de sleng zou zijn gevallen; dat er de een of andere koe lie van het dek af in het ruim zou zijn ge vallen, enz. enz. Als de journalist niet zelf kwam, dan was er altijd nog de telefoon om navraag te doen. Doch er geschiedde zelden iets, dat vermeldingswaard werd ge acht, dan wel kwam er van "hoger hand" een bevel "mondje dicht". En der heren wil, was toen wet. En zo werd het in zeker jaar 31 maart. In de voormiddag van die dag beide de havenmeester toen zelf de krant op; Er is nu eindelijk groot nieuws te vertellen; no teer maar dan zal ik het wel dikteren. En zo geschiedde. Het verhaal luidde als volgt; Het Russische stoomschip "Protjanowski" on der commando van kapitein Milanof, op weg van Odessa naar Wladiwostok, groot circa 10.000 Br. Ton, liep enige dagen geleden bij Singapore op een rif. Het schip werd zeer zwaar, vooral aan de boeg beschadigd en maakt dusdanig water dat de bak vrijwel gelijk staat met het zeeniveau; de schroef kan niet meer worden gebruikt en bovendien is het schip stuurloos. Alle Singapore dokken zijn bezet, zodat er niets anders overblijft dan het schip naar Priok te slepen, hoewel het voor het dok aldaar wel rijkelijk groot is. Van LLoyds Re gister is echter toestemming ontvangen om het schip naar Tg. Priok te verslepen. En aldus zijn enkele dagen geleden 2 sleepboten van de N.I.S.E.M. naar Singapore uitgevaren om deze sleep te gaan halen. Het schip moet achterste voren worden gesleept, vanwege de enorme koplast. En nu zal die sleep morgen in de vroegte arriveren en dadelijk in het dok wor den opgenomen; te voren zal men het dok reeds zo diep mogelijk laten zinken, om da delijk aan de droogzetling en de reparatie te kunnen beginnen. Dezelfde avond kwam het artikel nog in de krant en inderdaad zijn er tal van Batavia- nen de volgende dag in alle vroegte naar Tg. Priok getogen om dat schouwspel met piillllllilllllllllllllltlllllllllllllllllllllli!lllllltlllllllllllllllllllllllllllllll|lt|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||t||j|| Te koop gevraagd: POSTZEGELVERZAMELINGEN bij voorkeur van Nederland en Overzeesche Rijksdelen door particulier, geen handelaar. Brieven aan Afd Adv. onder nr. 2067. ll!l!lllll!lllll!lllll[!!lllll!lll!lllllllllllllllll!llllllllllll!llllllllli:illlllllllllllllllll!lll|!|||lll|i|l|l|!l!||||||||||||||||l eigen ogen te kunnen zien. Doch wie belde diezelfde avond de havenmeester nog op? Omdat U het in geen jaren zult raden: dat was één der Scheepvaart Inspecteurs, die namens de Commandant Zeemacht de ha venmeester een felle uitbrander gaf, omdat hij dit niet te voren aan de "autoriteiten" had gemeld. En of hij dan niet wist dat Rus sische schepen nooit en te nimmer de In dische wateren mochten bevaren, zonder uitdrukkelijke toestemming van "hoger hand", in casu de Regering. Het antwoord van de havenmeester: "Het spijt me voor U, maar het is morgen 1 april!" Mét al die voor niks naar Priok komende belangstellenden, had zelfs de Commandant Zeemacht zich in de luren laten leggen. Boven het onschuldige haven- meesters-hoofd, heeft heel wat gezwaaid. Maar enfin, hij is het te boven gekomen. INZ. ONBEK. NAVORSER REGISTERS BURGERLIJKE STAND IN INDONESIë Het tijdschrift "Het Personeel Statuut", 16e jaargang-nr. 2 (februari 1965), vermeldt het één en ander over deze Registers. Door oorlogshandelingen zijn er vele ver loren gegaan of incompleet geworden. Nog geheel compleet zijn de vooroorlogse Re gisters van: Bandung Bangil Banjuwangi Besuki Bondowoso Bogor Djakarta Dubo-Singkep-Riouw Djember Malang Padang Pasuruan Semarang (vrijwel) Situbondo Surabaia. in het algemeen dus van grotere plaatsen op Java. Van de kleinere plaatsen op Java en van de Buitengewesten is nog maar een fractie over. Een gedetailleerde opgave vindt men in de hierboven genoemde aflevering. Het is echter wél de vraag of men als particu lier gemakkelijk inlichtingen zal verkrijgen! CONCENTRATIE VAN EREVELDEN IN INDONESIë De chef directie algemene zaken van het ministerie van buitenlandse zaken, mr. E. O. Baron van Boetzelaer, is onlangs naar Djakarta vertrokken om namens de Neder landse regering te onderhandelen over een Nederlands-Indonesische overeenkomst - aangaande de Nederlandse erevelden in In donesië. miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin I Behalve bij: Restaurant SEMARANG Danckertstraat 88 - Den Haag, tel. 39.58.74 kunt U nu ook terecht bij: TOKO KITA Weimarstraat 262 - Den Haag, tel. 33.15.83 voor: j kant-en-klaar-gerechten Indische koekjes en j aanverwante ingrediënten I Ook Djamoe's van de welbekende Njonja Meneer Semarang liminui MuiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiniiiiuiiiiiiitiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiuiiiiiiiiniiiiuii TOEZICHT op HUISWERK en BIJWERKEN door bevoegd lerares op alle vakken j voor leerl. MULO - H.B.S. - GYMN. 1 Tarieven billijk. Mevr. A. v. Eljsbergen Queridostr. 82, Voorburg, Tel. 862581 <lllllilllllltllllllllllllllllllllllillllllllllliHllllllllllllllllllllllli:ililllliililllll||||||i||||llll|llllltllllllllllll|||l|||||li Hij wordt bijgestaan door de directeur van de Oorlogsgravenstichting de heer P. W. de Hertogh, die vergezeld van een technisch deskundige de erevelden zal in specteren en de noodzaak van restauratie zal beoordelen. De onderhandelingen zijn een resultaat van de besprekingen die minister Luns eind juli op Bali met zijn ambtgenoot Soeban- drio heeft gehad. Uit 'n gemeenschappelijk communiqué is gebleken, dat Indonesië be reid is tot het sluiten van 'n oorlogsgraven- overeenkomst. Er zijn thans achttien ere velden. Het ligt in de bedoeling deze te concentreren op 12 begraafplaatsen, waar van acht op Java. Als de overbrenging is voltooid zullen er drie begraafplaatsen zijn bij Djakarta, twee bij Semarang en één bij Bandoeng, Soerabaja, Tjimahi, Palembang, Balikpapan, Medan en Makassar. De ere velden tellen in totaal 24.787 graven en urnen. CORRESPONDENTIE OVER DEZE RUBRIEK Mede naar aanleiding van de ontvangen correspondentie, zullen binnenkort aanvul lingen en verbeteringen op de thans afge sloten serie worden gepubliceerd. Derge lijke gegevens zijn voor deze rubriek ten allen tijde van veel nut en worden dan ook zeer gewaardeerd. Wij beschikken nog over verschillende notities, uitgewerkt d^or de Heer Willem P. A. Jansz. De Heer Jansz is op 7 maart, geheel onverwacht, in de ouderdom van 81 jaar overleden. Wat hij ons aan aantekeningen heeft nagelaten, en waar wij hem een posthume hulde voor brengen, zal successievelijk in de volgende afleveringen te berde worden gebracht. NAVORSER (voorheen begrafenisondern. te Djakarta) thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernem. A.'hornstraat 51 's-G raven hag e Tel.: 332288 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 24