DE HUID 1 DRUK j j je-lah- j I je-rot Poekoel Teroes! j Ie 2e 3e 4e ...is het motto van onze "Delfts"-blauwe Tong Tong tegel. Een motto, dat reeds door een groot aantal Tong Tong abonnees ter harte is genomen en in de praktijk gebracht. In de afgelopen maanden hebben nl. vele tegels hun weg gevonden naar evenzovele abonnees, als dank voor het feit dat zij ons een nieuwe abonnee bezorgden. Doet U mee? Voor iedere jaarabonnee, die U aanbrengt geeft Tong Tong U deze 15 x 15 cm. tegel cadeau, als decoratie aan de muur of als onderlegger op tafel. Kijkt U eens in Uw kennissenkring r)nd. Wie heeft, elke keer belangstelling voor Uw Tong Tong, die bij U op tafel ligt, maar is zelf nog geen abonnee? Juist, die wil zelf wel een abonnement nemen. Vooral als U vertelt, dat Tong Tong door al die gontjen- gers "over de kop" kan gaan, want wie kan er nu van de lucht leven Na-itoe! Of Tante Noes, die gek is op Tong Tong, maar een te klein pensioen heeft om het abonnementsgeld zelf te betalen. Weet U wat? Geeft U haar eens een jaarabonne ment cadeau. Wij sturen zo iemand een mooie geschenkkaart, waarmee wordt aan gekondigd, dat hij of zij het abonnement van U cadeau heeft gekregen. En krijgt of het nu een nieuw of een cadeau-abon nement betreft, een mooie Tong Tong tegel cadeau en de nieuwe abonnee 'n verzilverd of verguld Tong Tong speldje naar keuze. Doet U mee? Natuurlijk! Want dat gebeurt niet vaak, dat U met maar f 15,zóveel tegelijk kunt doen: een cadeau géven, een cadeau krijgen èn Tong Tong In stand hou den en vooruit helpen! Vooruit, poekoel te- roes dus. Wij zijn U eeuwig dankbaar. NIEUWE ABONNEE CADEAU-ABONNEMENT Hierbij geef Ik op als nieuwe abonnee: Stuur een jaar lang Tong Tong naar: Naam: Adres: Woonpl.: HET ABONNEMENT GAAT IN OP 1 JANUARI 1966. Stuur het verzilverd verguld*) Tong Tong speldje en het laatste nummer van Tong Tong. Het abonnement wordt door de nieuwe abon nee zelf betaald. Het abonnement is bedoeld als (verjaars)-ge- schenk, stuur dus de geschenkkaart vóór (datum). Stuur de tegel, die ik hiermee heb verdiend, na ontvangst van het abonnementsgeld ad f 15, naar: Naam: Adres: Woonpl.: (Handtekening) Doorhalen wat niet van toepassing is. Betreffende hokje aankruisen. Reeds in 1880 zag Snouck Hurgronje (Neerland's laatste Grote Avonturier) dat de Indonesische bedevaartgangers de grootste kolonie vormden van Mekka en getuigde hij dat daar het hart lag van het religieuze leven van de Indische archipel. En waarschuwde hij voor de macht die daar uit groeien zou. Wij hebben niet geluisterd. Dertig jaren later ontstond de Muham- madijah als de grote voorloper van het ge organiseerde religieuze en politieke denken en de onafhankelijkheidsbeweging van In donesië. Nog steeds begrijpen wij niet dat in het religieuze leven van de Indonesiër de sterkste stimulansen liggen van het poli tieke leven van vandaag. En dat al ons gemeet en getakker met onze westerse maatstaven tekort schiet in de doorgronding - of althans zuiverder aan voeling - van wat in Indonesië gebeurt, als wij het religieuze leven daar niet beter be grijpen. Net zoals wij destijds in Indië leefden in ons "import-Europese" wereldje met practisch geen benul van wat er religieus en cultureel in de ons omgevende massa's, omging, zo proberen wij thans tevergeefs te begrijpen wat daarginder plaats heeft, omdat wij geheel en al omwikkeld zijn door het westerse denken en leven, vaak zonder zelfs fractionele kennis van essenties daar. Stel U goed voor: sinds 1900 gingen van onze groep duizenden jaarlijks naar Europa (met alle ogen dicht voor Azië) om onze verlofcentjes op te maken. En gingen dui zenden Indonesiërs naar Mekka (met de ogen toe voor Europa) om hun geloof te consolideren. Ongemerkt scheurde onze wereld toen al uiteen .En over deze steeds groter geworden scheur slingeren we el kander nu verwijten toe. In vele persoonlijke contacten en cor respondenties werd ik gewaar, dat de door snee lezer geen kennis, laat staan begrip, heeft van wat modern is in Indonesië en wat 'kolot'. Wat 'abangan' en 'santri' en 'priaji' betekenen; wat 'kauman' en 'madrasah' en 'pondok' den Indonesiër zeggen; wat voor figuren de ulama, de kijaji, de prijaji en de penghulu zijn. Wij hebben slechts een vage notie van wat de Islam is en hebben misschien wel van de Koran gehoord, maar niet van de "hadith", en we kennen de vijf pijlers van de Islam niet (waarvan b.v. de derde pijler - het vasten - in de hele westerse bescha ving een volslagen onbekend althans on- gepractiseerd element is). De Islam is voor zijn belijders niet wat onze Christelijke godsdienst voor ons, Wes terse burgers is, omdat wij immers kerk en staat gescheiden hebben en ons geloof al leen zien als secundair facet naast onze burgerschap, maar alle Islamieten vormen één "wereld-Ummat" met een eigen wetge ving, de Islamitische wet of "shari'a", on eindig sterker en vitaler voor de gemeen schap dan welk sectarisch voorschriftenstel sel in het westen ook. Als wij op onze Indische HBS-en maar één uur in de week besteed zouden hebben aan aandacht voor het geloof van de mil- lioenen mensen om ons heen, zou de his torie van Nederland en Indonesië een ander verloop gehad hebben. En als onze kennis van religieën niet breder en dieper wordt, zullen wij ondanks onze 'wereldomspannen de beschaving" vreemden blijven - en vij anden - van onze bruine broeders. In vele discussies met abonnees verwijt men mij arrogantie en het bluffen met ken nis t.o.v. hen die geen kennis hebben. Dit is diep onwaar. Ik hoop alleen op te wek ken tot meer zelfstudie door te wijzen op denkbeelden en studiën, die ons dagelijks leven beheersen en die noodlottig kunnen worden als wij er ons als leken mee be moeien. Net zoals iemand die geen verstand heeft van electriciteit met de lichtleiding stoethaspelt en niet alleen zichzelf, maar anderen doden kan. Ikzelf stoethaspel ook. Van een groot aantal wetenschappelijke en denkterreinen heb ik maar vage notie en hoop alleen dat mensen met méér verstand willen helpen voorlichten. Al stoethaspelend "probeer ik uit", want alleen de daad, het onderzooek met de handeling zelve, geeft ons inzicht, niet het gepraat erbuiten. Wel eens Mohamedaans gevast (ook al is het "natuurlijk" onzin),en geen voedsel tot zich genomen zo lang het dag is? D.w. z. vanaf het moment dat men een witte van een zwarte draad kan onderscheiden tot het moment dat men het niet meer kan? En is dit bij al zijn poezie geen feillozer tijdsbepaling dan alle feilloze klokken op de wereld bij mekaar? Dan kén men ontdekken welke waarde het vasten heeft voor ander half milliard mensen op deze aarde, een vormende waarde, die met alle westerse politieke en economische wijsheden niet ge meten kan worden. T.a.v. veel andere Aziatsche en Indone sische zaken van elementaire waarde staan wij als toeschouwers die de krokodil, de miereneter en de rhinoceros tot één or de rekenen, omdat ze allemaal een dikke huid hebbenmaar komen wij ooit verder dan de huid? T.R. t is Tong Tong's beste bestseller. t t HUMOR UIT HET OUDE INDIë: DE t I ALLERBESTE VERHALEN EN MOP- I t PEN UIT ZES JAARGANGEN TONG t J TONG. t f NU DIRECT BESTELLEN! I Prijs: f 2,95 f 0,30 porto f 3,25 f I Boekhandel Tong Tong, f f Prins Mauritsl. 36, Den Haag f I tel. 0 70 - 542.542 Giro 6685 I 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4