E. J. MONTFOORT ZOON TongTong verzamelband LEONARD JACOB VAN WEEL J. B. G. VERBURGT Verv. van pag. 17 vijand/links. Het boek biedt verder het "wonder" van de mens, die diep gelovig en een consciëntieus Christen kan zijn en nochtans een kenner en vriend van de Islamiet, en een kameraad en eerlijk mede werker van atheisten. Wie dan ook leest van de doorwerking van Nederlandse ge- loofsconflicten in Indië en V. d. Meulens standvastige houding hiertegenover, vindt een ander eeuwenoude karaktertrek van de Totok: zijn verdraagzaamheid en nochtans onwankelbaarheid in "de perimeter van re- ligieën". Het boek is nochtans nimmer zwaar be schouwend en zelfs in hoofdzaak anecdo- tisch: het leven van een Totok in Indië met vaak absurde facetten, met perioden van groot levensgevaar en tijden van serene rust. Al lezend, vinden we ons eigen leven erin terug. En dat is voor ons de enorme waarde van dit boek: we begrijpen er ons eigen leven beter door. En we begrijpen er Nederlands verleden en Indonesië's toe komst beter door. We staan er ook heel dicht door bij het kloppend hart van Indo nesië en de geest van Azië - met veel minder berekenend verstand, maar met meer intuitief begrip en dieper vriendschap. Al is het standaardwerk van Indië's einde nog niet geschreven, de foto is gemaakt van zijn ziel. En het is de mooiste foto die we sinds jaren onder ogen kregen. T.R. Laat Uw Tong Tong's niet slingeren! Vooral niet nu er zo'n fraaie linnen map met groene opdruk beschikbaar is. Eén hele jaargang zó bij de hand: d.m.v. losse schuifpennen, die de tijdschriften niet beschadigen, heeft U in een wip zélf Uw bladen "inge bonden". Nóg een voordeel: wanneer U een bepaald nummer even uit de map wilt halen, kan dat zonder dat U de hele jaargang hoeft te bong- karren. Op de rug bevindt zich een z.g. blinddruk, waarin U het jaartal kunt plakken. Afhalen bij Tong Tong, Pr. Mauritsl. 36, Den Haag, of be stellen per giro of postwissel, ver meerderd met f 0,75 portokosten, dus totaal f 6,50. Verv. van pag. 7 uit de Bijbel, ook voor hen die niet in God of de Bijbel geloven. Maar alleen zij, die "les quatre cents coups" gekend hebben, begrijpen dit boek. In krijgsgevangenschap zag ik een sol daat bij de Japanse schildwacht roepen. Hij had gestolen en de soldaat bekende het. Hij stond recht in de houding, bereid om zijn straf te ontvangen. De Japanse schild wacht was buiten zichzelve van woede. En sloeg en sloeg en sloeg. We waren ontzet, gefascineerd, verlamd. Die Japanner werd niet moe en die soldaat ging niet neer. Het ging vér voorbij alle grenzen. Voor twee gestolen oebie's hoeveel honderd slagen? De Japanse schildwacht kon op het laatst zijn armen niet meer optillen. Hij ging tril lend zitten, maakte een gebroken gebaar van ga-maar-weg. De soldaat maakte nog model rechtsomkeert ook en liep struike lend weg. Maar om een onbegrijpelijke re den had hij een uitdrukking van triomf, van loutering, op zijn bebloede gezicht. Het is waar. Velen van ons hebben in de laatste jaren van de krijgsgevangenschap letterlijk op de vuilnishoop gezeten, beroofd van alles, "bedekt met tropenzweren". En dan kon er door sommigen gediscussieerd worden om de "verdiendheid" van deze "straf": dan hadden we maar niet zo koloniaal moeten leven - dan hadden we maar "menselijker" tegenover de Aziaat moeten zijn - dan hadden we maar niet in zo'n overdreven en weekmakende luxe moeten leven, enz. enz. En zij hebben het hoofd geschud: zó kleinboekhouderig, zó kleinburgerlijk is de rekening niet. En anderen weer hebben pas in de ber- siaptijd de "quatre cents coups" gekregen. Details? Niet doen maar, ja! En nog weer anderen pas hier in het vei lige Holland. Voorbeelden? Niet doen maar, ja! En die nog niets gekregen hebben? De wijsten kijken rond onder hun vrienden en familieleden. En begrijpen. En hopen dat zij nooit...maar zijn tevens overtuigd van de ondoorgrondelijkheid en de onafwendbaar heid van "les quatre cents coups", als zij mochten komen. Het is als Agadir: eeuwen lang zonnig leven en dan plotseling één aardschok en alles is weg, goeden en slechten, gelovigen en ongelovigen, rijken en armen. Velen gaan eraan ten onder. Voor hen wordt dan de 300ste of de 399ste slag de "coup de grace", die inderdaad ervaren wordt als een genade. En hij die het over leeft, wint een diepte, een wijsheid zoals nooit tevoren ervaren wordt. Ook voor hem zijn de vierhonderd slagen een genade. Als we ouder worden, beginnen wij tus sen onze kennissen degenen te herkennen, die deze vierhonderd slagen gehad hebben. Ze hebben een merkwaardig serene uit drukking op hun gezicht, een glimlachje dat de laatste bitterheid al lang gepasseerd is, een verkwikkend aandoende zwijgzaamheid. Zij oordelen en veroordelen niet, zij rod delen niet, zij klagen niet noch juichen zij. Noch kennen zij meer de zelfvoldaanheid van het succes, de spoorslag van de am bitie of het blanke kraagje van de braaf heid. Ze leven op een nieuwe hoogte van on aanraakbaarheid, waar zelfs het drinken van de gifbeker alleen rustige praktijk is van socratische wijsgerigheid. Praten is niets, immers? Het komt je haast voor dat alleen met de quatre cents coups de hoogste vervul ling van een mensenleven verkregen kan worden. En je zou er haast naar verlangen de volle maat ook te krijgen...als je er niet zo verschrikkelijk bang voor was. Of zijn we er zo zoetjes aan en onge merkt al mee bezigT.R. Op 6 april is op 60 jarige leeftijd in alle stilte van U heengegaan Hij deed dit in vrede, met grote dankbaarheid voor het leven, dat hij het zijne mocht noemen, en in blij besef voor de liefde en vriendschap, welke zij, die hem na stonden, in zo ruime mate hebben gegeven. PIERTJE PELIKAAN Zeist, 12 april 1966, Oranje Nassaulaan 57. Wij hebben zaterdag op zijn laatste rustplaats te Groningen afscheid van hem genomen. ►i (voorheen begrafenisondern. te Djakarta) thans bedrijfsleider: Begrafenis ondernam. Ahornstjraat 51 's-G raven hage (Tel.: 3 32288 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 20