SOETAN SJAHRIR Ea Poekoel Teroes! w PoeJkoel W jg li I f'v;. ...i3 het motto van onze "Delfts"-blauwe Tong Tong tegel. Een motto, dat reeds door een groot aantal Tong Tong abonnees ter harte is genomen en in de praktijk gebracht. In de afgelopen maanden hebben nl. vele tegels hun weg gevonden naar evenzovele abonnees, als dank voor het feit dat zij ons een nieuwe abonnee bezorgden. Doet U mee? Voor iedere jaarabonnee, die U aanbrengt geeft Tong Tong U deze 15 x 15 cm. tegel cadeau, als decoratie aan de muur of als onderlegger op tafel. Kijkt U eens in Uw kennissenkring rjnd. Wie heeft, elke keer belangstelling voor Uw Tong Tong, die bij U op tafel ligt, maar is zelf nog geen abonnee? Juist, die wil zelf wel een abonnement nemen. Vooral als U vertelt, dat Tong Tong door al die gontjen- gers "over de kop" kan gaan, want wie kan er nu van de lucht leven ?l Na-itoel Of Tante Noes, die gek is op Tong Tong, maar een te klein pensioen heeft om het abonnementsgeld zelf te betalen. Weet U wat? Geeft U haar eens een jaarabonne ment cadeau. Wij sturen zo iemand een mooie geschenkkaart, waarmee wordt aan gekondigd, dat hij of zij het abonnement van U cadeau heeft gekregen. En krijgt of het nu een nieuw of een cadeau-abon nement betreft, een mooie Tong Tong tegel cadeau en de nieuwe abonnee 'n verzilverd of verguld Tong Tong speldje naar keuze. Doet U mee? Natuurlijk! Want dat gebeurt niet vaak, dat U met maar 15,zóveel tegelijk kunt doen: een cadeau géven, een cadeau krijgen èn Tong Tong in stand hou den en vooruit helpen! Vooruit, poekoel te- roes dus. Wij zijn U eeuwig dankbaar. NIEUWE ABONNEE j CADEAU-ABONNEMENT Hierbij geef ik op als nieuwe abonnee: Stuur een Jaar lang Tong Tong naar: Naam: Adres: Woonpl.: HET ABONNEMENT GAAT IN OP 1 JANUARI 1966. Stuur het verzilverd verguld») Tong Tong speldje en het laatste nummer van Tong Tong. Het abonnement wordt door de nieuwe abon nee zelf betaald. Het abonnement Is bedoeld als (verjaars)-ge- schenk, stuur dus de geschenkkaart vóór (datum). Stuur de tegel, die Ik hiermee heb verdiend, na ontvangst van het abonnementsgeld ad f 15, naar: Naam: Adres: Woonpl.: (Handtekening) Doorhalen wat niet van toepassing Is. Betreffende hokje aankruisen. Zijn overlijdensbericht kwam toen ons vorige nummer op de bus ging en sindsdien is in alle Nederlandse bladen zó uitvoerig over zijn leven geschreven dat wij zijn car rière als bekend genoeg mogen veronder stellen en alleen nog hoeven zoeken naar wat in ons hart van deze wonderlijke Indo nesiër geschreven is gebleven. Dan vinden wij dat Sjahrir voor ons allen tot het laatste moment de hoop gepersoni fieerd heeft van het "gauw helemaal weer goed worden tussen Indonesië en Neder land". "Als Sjahrir maar weer een kans kreeg..." heeft tienduizenden Indischgasten voortdu rend op de tong gelegen en de laatste jaren, zelfs toen wij langzamerhand wel moesten geloven dat die kans nooit weer komen zou. Er waren geen berichten meer van Sjahrir de laatste jaren, alleen maar geruchten. Dat hij gevangen zat, op zijn minst beperkte bewegingsvrijheid had, dat hij ziek - en zelfs érg ziek was. Dat hij diep down was en alle levenslust verloren had. Dat hij tóch wel nooit meer een kans zou krijgen omdat immers het socialisme als partij in Indonesië practisch geheel weg gewist was. Wat was ervan waar? Niemand kon zich er ook een voorstelling van maken hóe Sjahrir weer aan het werk zou moeten gaan en welke rol hij zou kun nen spelen; weinigen konden in hem nog een staatsman zien met redelijke kansen. We zagen hem alleen nog als Mens, van wie wij hoge menselijke verwachtingen had den. Want Sjahrir hadden wij zelf naar Boven Digoel en later naar Banda Neira gestuurd als gezagsgevaarlijk, héél vroeger, toen wij nog onvoorwaardelijk geloofden dat hij een communist was en een opstandeling. Toen we uit krijgsgevangenschap terugkeerden, behoorde Sjahrir "uiteraard" tot de leiders van de revolutie en diende om die reden "moesoeh nomor satoe" te zijn. Maar we hoorden méér van hem: hoe hij in de on dergrondse verzetsgroepen tegen Japan had gezeten, hoe hij - o.m. in zijn Sjahrazad - positief westers georienteerd bleef. Meer en meer begon hij voor ons allen te bete kenen "de laatste kans". Keer op keer heeft Sjahrir ook wel zijn kans gehad - leek het. Niet minder dan drie kabinetten heeft hij kunnen leiden in die eerste jaren van de revolutie. En zelfs de bittersten onder ons weten dat Sjahrir niet alleen heeft gefaald omdat zijn Indonesische broeders tegen hem waren, maar ook omdat het besluiteloze gedrag van Holland telkens weer een stap in de goede richting onge daan maakte, zodat op het laatst Sjahrirs wantrouwen t.a.v. elke integriteit van Hol landse zijde niet meer weg te nemen was. En zijn prestige in de ogen van vele repu blikeinen intussen onherstelbaar was ge schaad. Dit is de plaats en de tijd niet om aller lei echte en vermeende fouten uit te pluizen en zeker niet om met beschuldigende vin gers te wijzen. Wij weten te weinig en de tornado van de revolutie is te groot voor ons om haar wispelturigheid en omvang betrouwbaar te kunnen beoordelen. Maar vooral: aangezien het de mens Soetan Sjah- 1 JBBF 1 m rir is geweest die altijd tot onze verbeel ding heeft gesproken, is ook de bewogen heid om het verloren gaan deze mens, waar door de ontwakingsworsteling van het In dische volk dieper tot ons spreekt dan ooit tevoren. Hoeveel mensen als hij zullen nog ver loren gaan? Hoeveel dromen - ook voor Indonesiërs zelf - zullen alsnog in rook ver vliegen? En waar toch, wanneer toch en met welke mensen zal de uiteindelijke gedaante van ons Land van Herkomst uit de nevelen van de Tijd tevoorschijn treden, zoals wij het allen wensen: gezond, sterk, bloeiend en met de grote toekomst die het verdient? Soetan Sjahrir is de zoveelste Indonesi sche vriend van ons die wij in al deze jaren verloren. Wat zijn er velen gevallen door Onmacht, Onbegrip en Haat...eens haatten en veroordelen wij ook hém. En zelfs zijn socialistische vrienden in Nederland begre pen hem niet meer. En zijn eigen "vader landers", de Minangkabauers, niet toen de "opstand-Sumitro" uitbrak en Sjahrir zich ervan distancieerde. Hoe vaak heeft hij moeten aanhoren van vrienden: "Je hebt te lang in Holland gestudeerd; je denkt niet Indonesisch genoeg voor een wérkelijke vrijheidsbeweging..." Hoe verlaten moet deze eerlijke en moe dige kerel zich gevoeld hebben in zijn laat ste levensjaren, hoe vertwijfeld moet hij ge weest zijn toen ook zijn lichaam hem in de steek liet en hij verzwakt en half verlamd maar een schaduw was van de geweldige dynamo die hij eens was. Is de schrijvende Vinger werkelijk voor alles en allen aan de muur? En dan beseffen wij dat de geest van Soetan Sjahrir niet dood is, dat er meer zijn die denken zoals hij, dat zijn sterke voorbeeld niet vergeten zal worden, en dat als de tijden kalmer worden, deze geest zijn goede kansen krijgen móet. Noch wij, noch zijn volk zullen hem vergeten. De Vinger die het Lot van Indonesië aan de muur schrijft, heeft tevens Soetan Sjahrirs naam voorgoed, eervol en met een nieuwe belofte opgetekend. T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4