BRIEVEN VAN TIJD EN RUIMTE Jos. van Arcken DE ASFALTWEG EN DE TAO TEH KING I bij. "Als ik God was, zou ik het toch heel anders inpikken!" las ik in een brief. Het is misschien een van de vaakst gehoorde verzuchtingen. En de oudste. In feite is men ook al eeuwen lang bezig om allerlei zaken "anders dan God in te pikken" en elke beschaving is welbeschouwd een sa menstel van atoerans, waarbij we het beter dan God inpikken. Neem de onze: onze levensduur is verlengd omdat we met dok toren en medicijnen Mijnheer de Dood te slim af zijn, in air-conditioned of centraal verwarmde huizen leven we comfortabeler; met preserveringsmethoden hebben we de winter overwonnen; met vele soorten so ciale zekerheden hebben we ons leven vei liger gemaakt, enz. enz. Ons leven is als een gladde asfaltweg geworden: zó rustig, zó veilig, zó comfortabel. Met onze TV en radio kunnen we rondkijken en rondluiste- ren in alle continenten ter wereld terwijl we toch zoet thuis blijven...we hebben het in massa's opzichten stukken beter dan de mensen die "alleen maar met God" leven: de Dajak op zijn slingerend bospad, de oediker op Java op zijn vervallen onder nemingsweg, de kameeldrijver in de Ara bische woestijn... Ah! Dan wij met onze asfaltwegen! Nochtans verdwijnt de verzuchting: "Als ik God was zou ik het anders inpikken" niet en wordt zelfs vaker en vaker gehoord. Eigenaardig: hoeveel zekerheden we ook maken (in God's wereld van Onbestendig heid) het Ondoorgrondelijke Patroon van het Aards Bestel schijnt onaangetast te blijven, hoe beschaafd we ook worden. Wat mankeert er aan onze "beter-dan- God-Asfaltweg-van-ons-bestaan?" Dit over denk je als je langs 's werelds volmaaktste wegennet rijdt: het Amerikaanse. De high ways zijn werkelijk ideaal! Daarom is het doorgaans ook zo vol op die wegen. Zó vol dat je vaak langzamer moet rijden dan de snelheidsborden beloven. En drommels goed moet blijven uitkijken om geen onge lukken te krijgen. Maar goed, dat is alleen maar soms en straks schiet de file opeens weer mooi op, dus niet geklaagd maar. Vervelend dat sommige mensen niet zoveel berusting en geduld opbrengen en alsmaar proberen door het inschuiven in andere rijbanen, het kruisen van gele overgangslichten, het overmatig hard rijden tijdens een open stuk, sneller vooruit te komen. Soedah, laat ze maar hun gang gaan. Soms zie je zo'n slimme (of brutale) rijder een hele tijd later tóch weer naast je. De verkeersstrook die hij zonet koos, bleek ergens "verstopt" te zijn door iemand die linksaf wou. On dertussen ging de "langzame baan" kop- l Ruime sortering GOUDEN RINGEN i Laan van Meerdervoort 520 J Den Haag - Telef 33 64 41 tegen-staart verder zodat hij daar niet kon inschuiven en alle voorsprong was weer verloren geraakt. Soms, als je haast hebt, doe je hetzelfde. En komt soms bedrogen uit en soms bof je. Aan de andere kant: vaak blijf je filosofisch kalm het hele eind sloom in één rijbaan rijden en schiet veel beter op dan de jagers in twee banen. Een andere keer weer is er betoel wat mis met deze baan en wordt je "achterstand" zó groot dat je wroeging hebt niet eerder van rijbaan verwisseld te hebben. Wie verder vooruit kijkt op de weg, kan pienterder rijden. Als je een eind vooruit op je rijbaan een zware truck ontwaart die langzaam rijdt, wissel dan gauw van rij baan, want dan kom je die slome wagen gauwer voorbij. Of als je achter een oude gammele car komt te zitten, slip er dan achter vandaan. Ah! De blik ver vooruit helpt altijd...denk je, tot je vaak ervaart dat b.v. die truck plotseling óók van rij baan veranderen kan, zodat je er tóch weer achter zit. Of de mooie nieuwe Thun- derbird waar je achteraan insluit van die gammele auto vandaan, krijgt panne en dan zit je wéér vast... Pas als je voor een afspraak halverwege in een verdiepingsgebouw moet zijn en van acht-hoog de highway een heel eind over zien kan, merk je hoe al het rijden op lange termijn gok- of bof-werk blijft. Vlak beneden je zie je nog rijders - soms zelfs met levensgevaar - "snijden" naar andere banen, maar ver vooruit zie je al dat hun verkeersstrook wegens reparatiewerken af gesloten is, dat er een zware slome vuilnis auto rijdt, dat er panne is. Koddig is het te zien hoe op een korte afstand van maar enkele honderden meters rijders van de linker- naar de rechterbaan snijden én van de rechter- naar de linkerbaan, waardoor beide files precies even lang (en langzaam) blijven. Ambitie, hoop, voordeel zijn al bij voorbaat "dood". Elk gewroet NU heeft géén absolute zeker heid op sneller vooruitgang. Soms zie je ook een ouwe hemelsblauwe Ford die sapperloot altijd goed "mikt" en met zijn wisselen van rijbanen, kruisen van gele lichten en vaartversnellingen inder daad met een gewoonweg krankzinnige bof mijlen en mijlen voorsprong wint. Terwijl die nieuwe glanzende Coronado eeuwig net de verkeerde beslissingen neemt en zichzelf telkens "in de soep" draait... En dan zie je dat deze highway ons ei gen leven afspiegelt: sommige boffen en andere niet. Maar zelfs het geperfection- neerde systeem van de weg geeft geen garantie voor de beloofde progressie. Som mige mensen studeren hard en blijven prut sers of mislukkingen. Sommige mensen gooien overal met de pet naar en raken alles! M.a.w. zelfs daar waar we het "beter in pikken dan God" en een uitgecalculeerde levensweg uitbakenen, bouwen wij God's "onberekenbaarheid" in. Helaas blijven we ons meestal blind staren op het fantasti sche geluk van de bofferds. We noemen hen geniaal, verstandig, gewiekst en imi teren hun "systeem". En we mopperen op de pechvogels en veroordelen ze. Maar wij zijn alle gevangen in een zelfgemaakt sys teem dat met al zijn schijnbare garanties even onberekenbaar is als het leven zelve. Pas als je langer leeft en meer aan dachtig rondkijkt in het leven, zie je dat deze onzekerheden zich manifesteren op elk gebied. Sommige volken raken erg ach terop en wij gaan "gesmeerd vooruit". We smalen op de achterblijvers en vinden ons zelf toch maar superieur...en jaren later gaat het opeens beroerd met óns, terwijl menige achterblijver opeens weer mooi op schiet. Die overziet de Weg der Bescha vingen vér genoeg? En je prevelt: wij mensen kunnen NIETS. Wij knoeien eeuwig, omdat wij beperkt ge boren zijn. Zelfs de perfectie die wij schep pen, heeft ergens de IMperfectie "inge bouwd" en zal ons uiteindelijk doden Nochtans blijven wij zweren bij syste men, omdat wij die kunnen overzien (den ken wij) en exact berekenen. Wie meer studeert en meer systemen kent, heeft meer succes. We staren ons blind op de succesvogels en niemand telt de pechvo gels. Pas in de laatste tijd komt er een kentering in dit denken in het Westen. In 'n leidend artikel in de Haagsche Cou rant in de rubriek Financiën en Economie (4 juni) las ik deze merkwaardige alinea: "Uil de gebeurtenissen van de laatste tijd is wel gebleken dat ook het gebrek aan goede ondernemers resp. bedrijfsleiders zich in toenemende mate doet voelen. Een van de grootste problemen van de komende tijd is het personeelsvraagstuk aan de topdat niet door aantrekkelijke aanbiedingen is op te lossen. EEN GOED ONDERNEMER WORDT NIET GEMAAKT; Hl] WORDT GEBOREN". Kijk nog eens naar de asfaltweg: het bezit van een Super Continental, geweldige rijervaring en zelfs voortreffelijke kennis van motoren garandeert NIET, dat de be voorrechte rijder een succesvolle rit heeft. "Iets" bepaalt dat: bof, veine, redjeki, "er voor geboren zijn"... En peinzend grijp je weer naar dat won derlijke boekje in je kast: Lao Tse's "Tao Teh King" (Tao Weg), waarin 's mensen Levensweg al geanalyseerd werd lang vóór Christus geboorte, en gepoogd wordt de dunne rode draad te volgen van het ON- meetbare leven tussen de Tien Duizend Dingen om ons heen. Wonderlijk: ALLE religieën, zedeleren en filosofieën zo oud als de Mensheid is, wijzen duidelijk aan hoe we eigenlijk leven moeten, maar we doen het niet. Telkens weer "willen we het anders inpikken dan God" en onze verbijstering, de chaos, wordt alleen maar groter. En het ergste van alles is: als we in de "succes-systematiek" al heel ver gevor derd zijn, kunnen we Koran, Bijbel, Veda of Tao Teh King niet eens meer lezen...je begrijpt er niets meer van...en waar je het Lees verder volg. pag., kolom 2 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 4