ORIËNTERING
toiig fouTij
JOHAN
FABRICIUS
Boekhandel
richt het spotlight
op
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
f
Hoewel velen geïnteresseerd zijn in de ge
beurtenissen in Z.O.-Azië en in de overige
wereld, zijn er slechts weinigen die deze
interesse verwerken in een actief en be
wust overdenken en doordenken van de
gebeurtenissen en die deze gebeurtenissen
met elkander in verband brengen om de
draad te vinden, die ze verbindt, en daar
door geinteresseerd worden in een econo
misch, politiek, sociaal en religieus krach
tenveld, waarin de moderne technologie in
de vorm van voorlichting, kennisover
dracht, technische mogelijkheden, automati
sering en totale wijziging in strategische
opvattingen van aanval, defensie en
machtsontwikkeling een revolutionaire ver
andering brengen, met een snelheid die de
meesten nog niet kunnen volgen.
Daardoor komen van ouds gevestigde
gevoelens aan het wankelen van recht en
billijkheid, van geloof en religie, van vrij
heid en gebondenheid, van loyaliteit en
verzet, van goed en kwaad, van "God is
dood" en "God leeft".
De diepste gevoelens en de wortels van
het door de eeuwen gevormde behaviour
ism van de mensen worden daardoor aan
getast en dreigen uit te groeien tot een
groot wereldconflict, waar de begrippen
samenleven, redelijkheid, verdraagzaam
heid, begrip en wijsheid verdrongen worden
door egoisme en machtswellust, het be
spelen van de slechte menselijke sentimen
ten in een verdediging van vermeende
groepsbelangen tot het alleruiterste en zon
der verdere consideratie voor de vermeen
de "doodsvijand". Een wereld van louter
tegenstanders en vijanden, van macht en
ruwheid.
In de geschiedenis zijn bij discontinuï
teiten in machtsvelden en cultuurvelden en
machtsverschuivingen en cultuurverschui
vingen steeds de gebeurtenissen met wre
de oorlogen en revoluties gepaard gegaan,
doch de hoop blijft bestaan dat bij verstan
dige voorlichting juist de moderne commu
nicatiemiddelen een calamiteit kunnen voor-
Nu wij deze kolommen wijder gaan
openzetten voor onze lezers en dus
meer opinies dan die van Tjalie al
leen in ons blad vernomen zullen
worden, zal men merken dat het
grondpatroon van het Indisch denken
ongewijzigd blijft. Tenzij andere in
zenders naar voren zullen treden, die
een gelukkiger toekomst voorspellen
kunnen voor een wereld met ruimte
vaart, chemie, mechanisatie en sys
tematiek. U bent welkom!
komen, waar de massamoord der Nazi's, de
atoombommen op Japan en de oorlog in
Vietnam nog slechts kinderspel bij zijn.
Door het bovenvermelde is het schrijven
over deze onderwerpen, zoals je dat uit
drukt, "gevaarlijk". In een wereld van ge
weld en macht is er steeds minder ruimte
voor de "middenstander" en wordt er ver
ondersteld dat men "partij kiest". Het "Ent-
weder...oder" van Hitier begint weer de
kop op te steken en wij drijven weer naar
'n "groepsdiscipline" die doet gehoorzamen
aan "Befehl ist Befehl", zelfs al moet men
millioenen weerloze vrouwen en kinderen
vermoorden als "doodsvijanden" van de
groep.
Ging het kortgeleden tussen "Ariërs" en
"Semieten", tussen zg. 'Herren" en zg. "uit
buiters", nu begint het erop te lijken dat
de kleine "power-elites" in de wereld aan
sturen op een conflict tussen "blank" en
"gekleurd", tussen "black power" en "whi
te power", tussen "developed" en "un
developed", tussen "haves" and "have-
nots".
Indien zelfs de Wereldraad van Kerken
in Genève critiek uitoefent op de houding
van het Ontwikkelde meest Christelijke
Westen tegenover het Onderontwikkelde
meest niet-ontwikkelde (moet zijn niet-chris-
telijke???) "Oosten" en "Zuiden", noemen
mensen als Hilterman dat in hun politiek
"overzicht" een slecht "masochisme" en
een overdreven "zelfbeschuldiging", die
"gevaarlijke tegenreactie" oproept.
Er is sinds de moord op President Ken
nedy (die als laatste hoop op een ver
draagzame wereldpolitiek uit het krachten
veld van de Power-aanhangers moest ver
dwijnen) een grimmigheid en groter wor
dende onverzoenlijkheid aan de dag ge
treden die erop wijst dat een bepaalde
power-elite het grootste gevaar ziet in de
ontzaggelijke groei van de wereldbevolking
en wel speciaal in die van de "onderont
wikkelde" Oosterlingen en Zuiderlingen.
Deze "power-elite" verkiest een "oprui-
mings"-oorlog boven andere oplossingen
daar zij van de verkeerde veronderstelling
uitgaat dat zij zelf ("de kleine power-
groep") met de middelen die hun ter be
schikking staan een nucleaire massaver
nietiging en -opruiming wel door zullen
komen en daarna in een "opgeruimde" we
reld weer aan de "opbouw" kunnen begin
nen van een "ideale" wereld. Dat hebben
de Nazi's ook gedacht.
En nu staan de Duitsers en Joden voor
een vraagstuk, dat niet op te lossen is, ge
tuige het wereldcongres van Joden in Brus
sel.
Indien het Westen niet oppast en "voor
lichters" als Hilterman, Neumann en Drs.
W. van Lookeren Campagne, die het dade
lijk over "masochisme", "zelfbeschuldi
ging" en "reeële superioriteit" hebben, als
anderen proberen een diagnose te stellen,
dan komt het tot niet op te lossen proble
men, tussen blank en gekleurd, tussen
Noord en Zuid/Oost, tussen zg., ontwikkeld
en niet-ontwikkeld. Dan treden verstand,
ziel èn God terug en wordt de gang van
zaken overgelaten aan de wetten van de
dode natuur, de wetten van het dierenrijk,
de wetten der jungle en dan verdwijnen na
een evolutie van duizenden jaren die we
zens, die niet passen in de gang van zaken
in deze wereld evenals de dinosauren, ich-
tiosauren plotseling van het wereldtoneel.
Thans verdwijnen in zeer snel tempo alle
"wilde" dieren en de "wilde" planten en
bomen. Thans blijft alleen over wat de
"geprogrammeerde" computers van het
"culturele" westen als nuttig en efficiënt
aanwijzen. In deze wereld lijkt God inder
daad dood te zijn en wordt steeds meer
rechtlijnig, geprofileerd, geschabloniseerd,
gecomputeriseerd en geautomatiseerd ge
dacht en gehandeld.
De komende generaties in het culturele
Westen kennen de vrije Goddelijke natuur
niet meer, doch leven steeds meer in een
milieu dat voor bijna 100% is gevormd of
vervormd door de menselijke activiteit. Wat
er van Gods vrije natuur en schepping
overblijft, moet in natuurreservaten, dieren-
en plantentuinen worden beschermd tegen
totale ondergang. God zelf moet tegen "de
Mens" beschermd worden. Indien dit zo
doorgaat verdwijnt de "culturele" robot
en machtsmens om plaats te maken voor
een meer natuurlijke ontwikkeling, en gaat
God over tot de "orde van de nieuwe dag".
Daarom, Tjalie, is het gevaarlijk en moeilijk
om thans nog een aantal mensen te vinden
waar men privé maar dan vrij en ongebon
den van gedachten mee kan wisselen.
A. SEGOND von BLANCHET
De heilige paarden
f 10,90
Schimmenspel
7,50
porto
0,bü
8,—
Mijn huis staat achter de kim
2,90
porto
0,40
3,30
Wereld in beroering
2,90
porto
.1
0,40
3,30
Luie stoel
5,90
porto
0,40
6,30
Hop heisa in regen en wind
5,90
porto
0,40
6,30
Setoewo de tijger
8,50
porto
0,60
9,10
De gordel van smaragd
5,50
porto
0,50
6,—
12