ORIËNTERING toiig fouTij JOHAN FABRICIUS Boekhandel richt het spotlight op f f f f f f f f f f f f f Hoewel velen geïnteresseerd zijn in de ge beurtenissen in Z.O.-Azië en in de overige wereld, zijn er slechts weinigen die deze interesse verwerken in een actief en be wust overdenken en doordenken van de gebeurtenissen en die deze gebeurtenissen met elkander in verband brengen om de draad te vinden, die ze verbindt, en daar door geinteresseerd worden in een econo misch, politiek, sociaal en religieus krach tenveld, waarin de moderne technologie in de vorm van voorlichting, kennisover dracht, technische mogelijkheden, automati sering en totale wijziging in strategische opvattingen van aanval, defensie en machtsontwikkeling een revolutionaire ver andering brengen, met een snelheid die de meesten nog niet kunnen volgen. Daardoor komen van ouds gevestigde gevoelens aan het wankelen van recht en billijkheid, van geloof en religie, van vrij heid en gebondenheid, van loyaliteit en verzet, van goed en kwaad, van "God is dood" en "God leeft". De diepste gevoelens en de wortels van het door de eeuwen gevormde behaviour ism van de mensen worden daardoor aan getast en dreigen uit te groeien tot een groot wereldconflict, waar de begrippen samenleven, redelijkheid, verdraagzaam heid, begrip en wijsheid verdrongen worden door egoisme en machtswellust, het be spelen van de slechte menselijke sentimen ten in een verdediging van vermeende groepsbelangen tot het alleruiterste en zon der verdere consideratie voor de vermeen de "doodsvijand". Een wereld van louter tegenstanders en vijanden, van macht en ruwheid. In de geschiedenis zijn bij discontinuï teiten in machtsvelden en cultuurvelden en machtsverschuivingen en cultuurverschui vingen steeds de gebeurtenissen met wre de oorlogen en revoluties gepaard gegaan, doch de hoop blijft bestaan dat bij verstan dige voorlichting juist de moderne commu nicatiemiddelen een calamiteit kunnen voor- Nu wij deze kolommen wijder gaan openzetten voor onze lezers en dus meer opinies dan die van Tjalie al leen in ons blad vernomen zullen worden, zal men merken dat het grondpatroon van het Indisch denken ongewijzigd blijft. Tenzij andere in zenders naar voren zullen treden, die een gelukkiger toekomst voorspellen kunnen voor een wereld met ruimte vaart, chemie, mechanisatie en sys tematiek. U bent welkom! komen, waar de massamoord der Nazi's, de atoombommen op Japan en de oorlog in Vietnam nog slechts kinderspel bij zijn. Door het bovenvermelde is het schrijven over deze onderwerpen, zoals je dat uit drukt, "gevaarlijk". In een wereld van ge weld en macht is er steeds minder ruimte voor de "middenstander" en wordt er ver ondersteld dat men "partij kiest". Het "Ent- weder...oder" van Hitier begint weer de kop op te steken en wij drijven weer naar 'n "groepsdiscipline" die doet gehoorzamen aan "Befehl ist Befehl", zelfs al moet men millioenen weerloze vrouwen en kinderen vermoorden als "doodsvijanden" van de groep. Ging het kortgeleden tussen "Ariërs" en "Semieten", tussen zg. 'Herren" en zg. "uit buiters", nu begint het erop te lijken dat de kleine "power-elites" in de wereld aan sturen op een conflict tussen "blank" en "gekleurd", tussen "black power" en "whi te power", tussen "developed" en "un developed", tussen "haves" and "have- nots". Indien zelfs de Wereldraad van Kerken in Genève critiek uitoefent op de houding van het Ontwikkelde meest Christelijke Westen tegenover het Onderontwikkelde meest niet-ontwikkelde (moet zijn niet-chris- telijke???) "Oosten" en "Zuiden", noemen mensen als Hilterman dat in hun politiek "overzicht" een slecht "masochisme" en een overdreven "zelfbeschuldiging", die "gevaarlijke tegenreactie" oproept. Er is sinds de moord op President Ken nedy (die als laatste hoop op een ver draagzame wereldpolitiek uit het krachten veld van de Power-aanhangers moest ver dwijnen) een grimmigheid en groter wor dende onverzoenlijkheid aan de dag ge treden die erop wijst dat een bepaalde power-elite het grootste gevaar ziet in de ontzaggelijke groei van de wereldbevolking en wel speciaal in die van de "onderont wikkelde" Oosterlingen en Zuiderlingen. Deze "power-elite" verkiest een "oprui- mings"-oorlog boven andere oplossingen daar zij van de verkeerde veronderstelling uitgaat dat zij zelf ("de kleine power- groep") met de middelen die hun ter be schikking staan een nucleaire massaver nietiging en -opruiming wel door zullen komen en daarna in een "opgeruimde" we reld weer aan de "opbouw" kunnen begin nen van een "ideale" wereld. Dat hebben de Nazi's ook gedacht. En nu staan de Duitsers en Joden voor een vraagstuk, dat niet op te lossen is, ge tuige het wereldcongres van Joden in Brus sel. Indien het Westen niet oppast en "voor lichters" als Hilterman, Neumann en Drs. W. van Lookeren Campagne, die het dade lijk over "masochisme", "zelfbeschuldi ging" en "reeële superioriteit" hebben, als anderen proberen een diagnose te stellen, dan komt het tot niet op te lossen proble men, tussen blank en gekleurd, tussen Noord en Zuid/Oost, tussen zg., ontwikkeld en niet-ontwikkeld. Dan treden verstand, ziel èn God terug en wordt de gang van zaken overgelaten aan de wetten van de dode natuur, de wetten van het dierenrijk, de wetten der jungle en dan verdwijnen na een evolutie van duizenden jaren die we zens, die niet passen in de gang van zaken in deze wereld evenals de dinosauren, ich- tiosauren plotseling van het wereldtoneel. Thans verdwijnen in zeer snel tempo alle "wilde" dieren en de "wilde" planten en bomen. Thans blijft alleen over wat de "geprogrammeerde" computers van het "culturele" westen als nuttig en efficiënt aanwijzen. In deze wereld lijkt God inder daad dood te zijn en wordt steeds meer rechtlijnig, geprofileerd, geschabloniseerd, gecomputeriseerd en geautomatiseerd ge dacht en gehandeld. De komende generaties in het culturele Westen kennen de vrije Goddelijke natuur niet meer, doch leven steeds meer in een milieu dat voor bijna 100% is gevormd of vervormd door de menselijke activiteit. Wat er van Gods vrije natuur en schepping overblijft, moet in natuurreservaten, dieren- en plantentuinen worden beschermd tegen totale ondergang. God zelf moet tegen "de Mens" beschermd worden. Indien dit zo doorgaat verdwijnt de "culturele" robot en machtsmens om plaats te maken voor een meer natuurlijke ontwikkeling, en gaat God over tot de "orde van de nieuwe dag". Daarom, Tjalie, is het gevaarlijk en moeilijk om thans nog een aantal mensen te vinden waar men privé maar dan vrij en ongebon den van gedachten mee kan wisselen. A. SEGOND von BLANCHET De heilige paarden f 10,90 Schimmenspel 7,50 porto 0,bü 8,— Mijn huis staat achter de kim 2,90 porto 0,40 3,30 Wereld in beroering 2,90 porto .1 0,40 3,30 Luie stoel 5,90 porto 0,40 6,30 Hop heisa in regen en wind 5,90 porto 0,40 6,30 Setoewo de tijger 8,50 porto 0,60 9,10 De gordel van smaragd 5,50 porto 0,50 6,— 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1966 | | pagina 12